Hur anser ni sweclockers påverkar samhället, individen och miljön?

Permalänk

Hur anser ni sweclockers påverkar samhället, individen och miljön?

Hej!

Jag går i åk 9 och håller tillfälligt på med en uppgift som innebär att vi ska skriva om en webbsidas påverkan på samhället, individen och miljön.
Jag valde såklart att skriva om sweclockers

Det jag hade tyckt varit intressant var om sweclockers community hade något och bidra i det här...

mvh

Permalänk
Medlem

För min del har Sweclockers delvis påverkat mig till att bli mer data- och datorintresserad och detta har fått som konsekvens att jag snart är klar med studier inom data- och systemvetenskap. Ur ett större perspektiv kan jag tänka mig att en del inom IT-/hårdvaru-/teknikbranschen spenderar en del tid på Sweclockers. Dessutom har många svenskar sparat eller gjort av med mycket pengar tack vare sidor som Sweclockers vilket även gör att bollen rullar vidare rent samhällsekonomiskt.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Du tar upp väldigt bra saker.
Det jag tänker är att för individen har sweclockers en bra inverkan för att sweclockers är en comunnity där man hjälper varandra, inspererar och där information finns. Det är också bra för individen att det finns ärliga tester på olika produkter så man vet vad man betalar för och att man kan utifrån dem välja den bästa produkten.
Sen är det positivt för både individen och att det finns en marknad där gamla prylar byter ägare.

Nackdelar går jag också in på att sweclockers eller internetuppkoppling kan bli ett missbruk och att nätmobbning kan förekomma även fast att jag inte sett det här.

På miljö påverkan är det bra att de gamla prylar någon inte längre vill ha återanvänds av någon annan istället för att köpa nytt, nytt, nytt.
Sen kan man se på mitt beteende iallafall att sweclockers har gjort att jag köper mer nytt än innan jag hittat sweclockers.

Samhällspåverkan hittade du en bra poäng med att det är bra för samhällsekonomin.

Tack @Markusas för din kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollnorden:

Du tar upp väldigt bra saker.
Det jag tänker är att för individen har sweclockers en bra inverkan för att sweclockers är en comunnity där man hjälper varandra, inspererar och där information finns. Det är också bra för individen att det finns ärliga tester på olika produkter så man vet vad man betalar för och att man kan utifrån dem välja den bästa produkten.
Sen är det positivt för både individen och att det finns en marknad där gamla prylar byter ägare.

Nackdelar går jag också in på att sweclockers eller internetuppkoppling kan bli ett missbruk och att nätmobbning kan förekomma även fast att jag inte sett det här.

På miljö påverkan är det bra att de gamla prylar någon inte längre vill ha återanvänds av någon annan istället för att köpa nytt, nytt, nytt.
Sen kan man se på mitt beteende iallafall att sweclockers har gjort att jag köper mer nytt än innan jag hittat sweclockers.

Samhällspåverkan hittade du en bra poäng med att det är bra för samhällsekonomin.

Tack @Markusas för din kommentar.

Överlag så skapar ju intresse för teknik och nya saker innovation, innovation i sin tur skapar nya saker. Det är bara att jämföra tekniken år 2000 med tekniken idag. Om t ex vill skriva mer om miljö kan du ta upp energieffektivitet och dess utveckling.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Det mesta som skrivs på Sweclockers är faktabaserat. Det innebär att argument som börjar med "jag känner att" inte riktigt tas på allvar. Sidan genomsyras av en rätt så vetenskaplig grund till det man gör. Vilket man ofta kan se i diskussionsforumet och artiklarna (Ryktesdelen är en annan femma ). Det här kritiska tänket som genomsyrar denna sida påverkar nog läsarna, gammal som ung. Sidan är rätt kraftigt modererad för att det ska råda god stämning, avsaknaden av åldersdiskriminering är en av sakerna jag beundrar med detta forum.

Det är dock ett entusiastforum, det innebär att hela sidan genomsyras av en anda av konsumtionshets. Man vill vara först med allt och det man har duger inte för att det inte är det absolut nyaste. Ett motargument till det är att en av funktionerna med detta community är att inse att man kanske inte behöver köpa nytt hela tiden då nyttan inte är särskilt stor. Så en viss form av utanförskap kan folk känna då de inte har råd eller kan köpa nya delar. Det är bara att kolla marknaden där 3 veckor gamla monsterdatorer säljs titt som tätt. Det luktar impulsköp

Samhällsmässigt så skulle troligtvis bedrägeri minska ordentligt om folk hängde här oftare.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4