Philips BDM4350UC - 43 tums IPS 4k skärm (ersätter BDM4065UC)

Permalänk
Medlem

Vertikala sträck som lyser blått/grönt

Hej!

Min skärm har problem med vertikala sträck som lyser blått/grönt, dessa dyker upp då&då.
Kan vara Philips skeppat paneler som varit på gräns att bli kasserade.
Har en i7 och en i5 hemma.
Lutar mot retur.

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiggiZ:

Hej!

Min skärm har problem med vertikala sträck som lyser blått/grönt, dessa dyker upp då&då.
Kan vara Philips skeppat paneler som varit på gräns att bli kasserade.
Har en i7 och en i5 hemma.
Lutar mot retur.

Mvh.

Slå av o på(av i 10 sek) strömmen under drift en gång förutsatt Smart programmet på. Det hjälpte för mej.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Tänkte kort bara göra er varse att jag återsänt min skärm för återköp. Jag kommer ha lite is i magen så att jag inte om ett halvår sitter med en "halvdan" skärm när philips/annan tillv. tillslut får koll på kvaliten. Var en lottdragning att beställa en helt ny produkt, denna gång gick den inte helt hem! Inväntar högre kvalitet, ev. annan tillverkare.

Dock så är det otroligt svårt att gå tillbax till 3x27 tum. allt känns superlitet haha. 40 tum+ är en riktigt stämningshöjare i spel, och skönt att slippa multimonitor.
Mvh

Permalänk

Ser redan prissänkningar på skärmen hos Asedo.

Sänks det lite till så har man råd med 2st för en Dell skärm..!

Permalänk
Medlem

Blir en sån här för stor om man sitter på runt 70 cm avstånd från skärmen?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Hur funkar denna skärm med 1080p signal? Funderar på hur den skulle vara till mitt Ps4.
Har ingen 4k källa idag men jag vill inte köpa bildskärm/tv utan det i dagsläget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malte:

Hur funkar denna skärm med 1080p signal? Funderar på hur den skulle vara till mitt Ps4.
Har ingen 4k källa idag men jag vill inte köpa bildskärm/tv utan det i dagsläget!

Dells kommande skärm 4317q ska enligt deras sida ha en väldigt bra scaler. Det står att bilden kommer att va skarp från full hd upp till 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiggiZ:

Hej!

Min skärm har problem med vertikala sträck som lyser blått/grönt, dessa dyker upp då&då.
Kan vara Philips skeppat paneler som varit på gräns att bli kasserade.
Har en i7 och en i5 hemma.
Lutar mot retur.

Mvh.

Testa trycka in joysticken åt höger tror jag det var samtidigt som du slår på power knappen..Då ska en hemlig meny komma fram med många fler inställningar även en hard reset av skärmen.

Är typ en reparatör meny som kommer fram

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@Fryingpan: Vad var priset hos den ÅF?
Tittar man nu, 20160513, så är det ju lite mer än 7000:-

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Fryingpan: Vad var priset hos den ÅF?
Tittar man nu, 20160513, så är det ju lite mer än 7000:-

Det var 6 859 kr, liknande som Dustin tar (6 789 kr) med studentrabatt. Du kan se prishistoriken på Prisjakt (tryck sedan på pilen framför företagsnamnet):
Prishistorik

Jag är lite sugen på en, men osäker på om den är för stor vid runt 70 cm avstånd samt hur bra den blir om man mestadels skulle spela i 1080p eller 1440p...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Ja, jag väntar ju fortfarande på att @Laxpudding ska bestämma om den behöver sättas i giljotinen eller inte.
Tyvärr verkar det ju som att man kanske får avvakta eftersom det har ju kommit in en hel del oroväckande inlägg om problem i tråden.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljusstyrkan på denna skärm? Förra 40" modellen hade detta som en svaghet att det inte riktigt gick att få upp ljusstyrkan om man nu vill det. Har 2 stycken köpta vid olika tillfälle så jag känner mig rätt säker på att det verkligen är så och inte måndagsex.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att produkten tagits bort från Philips hemsida. Jag var inne för några veckor sen och kollade på specifikationerna, men nu lyckas jag inte hitta den längre. Om någon hittar sidan får ni gärna posta en länk.

Permalänk

@M4RTiN: Hittar den inte heller.

Kan detta vara ett respons på alla de dåliga panelerna?

Borde finnas ett press-meddelande åtminståne i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur är det med ljusstyrkan på denna skärm? Förra 40" modellen hade detta som en svaghet att det inte riktigt gick att få upp ljusstyrkan om man nu vill det. Har 2 stycken köpta vid olika tillfälle så jag känner mig rätt säker på att det verkligen är så och inte måndagsex.

Mina 27" Iiiyama PROLITE XB2779QS ställda på 0% ljusstyrka är direkt jämförbara med denna ställd på 100%, så kunde definitivt varit ljusstarkare. Kör min på 100% hela tiden och det är ändå i ett helt mörktlagt rum och då funkar det fint.

Sitta i ett rum där solen skiner in är nog ingen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Mina 27" Iiiyama PROLITE XB2779QS ställda på 0% ljusstyrka är direkt jämförbara med denna ställd på 100%, så kunde definitivt varit ljusstarkare. Kör min på 100% hela tiden och det är ändå i ett helt mörktlagt rum och då funkar det fint.

Sitta i ett rum där solen skiner in är nog ingen höjdare.

Samma problem som med 40" modellen då alltså, lite synd.

Permalänk

Just nu 6990:- på webhallen.

Mailade också Philips angående att produkten har tagits bort ifrån deras sortiment. Inget svar ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Just nu 6990:- på webhallen.

Mailade också Philips angående att produkten har tagits bort ifrån deras sortiment. Inget svar ännu.

Antagligen borta från hemsidan för att dem inte ska sälja den mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av landahl:

Antagligen borta från hemsidan för att dem inte ska sälja den mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Så de skapar en produkt som bara produceras i någon månad eller två..?
Har du något svar ifrån Philips som säger detta?

Permalänk
Medlem

Om det nu var tal om ett säljstopp, antingen permanent eller tillfälligt för att de ska revidera något, så är det ju konstigt att de låter sina ÅF fortsätta kränga skärmarna. Dubbla budskap liksom.

Det kan ju vara nån webutvecklare som tafflat sig bara..

Permalänk
Medlem

Kom precis hem med en sånhär skärm. Första intrycket är att den är riktigt bra för vad den kostar. Köpte först lillebrorsan med VA-panel, men den åkte tillbaka dagen efter. IPS-panelen är så mycket krispigare för vad mina ögons åsikter är värda.

Inte den bästa panel jag har använt! Långt ifrån. Men nu ville jag ha många pixlar per krona, och kvaliteten på dem duger bra som jag känner det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Blir en sån här för stor om man sitter på runt 70 cm avstånd från skärmen?

Ja jag tror det och avstod därför köp även om jag var oerhört sugen på en skärm.

Permalänk
Medlem

70 cm är mindre än jag normalt sitter, men nu testar jag och kan säga att det funkar för mig. Visst blir det att vrida på skallen om man ska se från hörn till hörn, men ja... Är det stor skrivbordsyta man är ute efter så kommer det liksom som en naturlig följd av fysikens hårda rättvisa.

Min tumstock avslöjar att 90 cm tangerar mina preferenser. Det är precis gränsen för var jag kan läsa allt från hörn till hörn utan att vrida nacken (men med rejäl motion för ögonbollmusklerna).

Permalänk

Beställde 3 skärmar, två till mej och en till min bror, den min bror fick var trasig vid leverans, skärmen startade men visade bara en grå nyans över hela bilden, och inga menyer eller nått fungerade.
Philips kommer att byta ut den på plats, han packade upp den efter 14 dagar, annars hade dustin tagit hand om det.

Dom två som jag kör med nu, som jag haft i 3 veckor har jag inte sett någonting konstigt, är väldigt nöjd med dom än så länge
Kan dock hålla med om att ljusstyrkan är svag, men använder dom i mitt biorum, så där är det mörkt, så då är det alldeles lagomt på full styrka.

Permalänk
Skrivet av nokialogoshop:

Beställde 3 skärmar, två till mej och en till min bror, den min bror fick var trasig vid leverans, skärmen startade men visade bara en grå nyans över hela bilden, och inga menyer eller nått fungerade.
Philips kommer att byta ut den på plats, han packade upp den efter 14 dagar, annars hade dustin tagit hand om det.

Dom två som jag kör med nu, som jag haft i 3 veckor har jag inte sett någonting konstigt, är väldigt nöjd med dom än så länge
Kan dock hålla med om att ljusstyrkan är svag, men använder dom i mitt biorum, så där är det mörkt, så då är det alldeles lagomt på full styrka.

Koppla in den tredje och ta en bild, bara för e-penis skull..!

Hur är responstiden förresten?
En video jag kollade på mätte upp till 27ms.

Permalänk
Medlem

Har nu kört skärmen en månad och tänkte att jag gör väl en sammanfattning om hur jag har upplevt den.

+ Har inte haft några som helst problem med inbränning vilket en del andra verkar ha haft.
+ Fungerar helt ok i spel, har inte kunnat se några eftersläpningar i snabba rörelser.
+ 4K på en 43" ger lagom PPI på runt 103, ingen förstoring av text behövs.
+ 4K ger stor arbetsyta.
+ IPS ger bra betraktningsvinklar.
+ VESA fäste.

- Anti-glare filtret på skärmen...det är verkligen katastrof i ett ljust eller soligt rum. Det ligger som ett kraftigt dimmigt och mjölkigt filter med klar regnbågseffekt över hela skärmen. Upplevs som någon konstig glansig pearl-effekt, väldigt irriterande. Klart mycket värre än mina spegelblanka apple skärmar. Inga problem i ett mörkt rum.

- Ljusstyrkan, den är verkligen dålig. På 100% upplevs den som väldigt ljussvag även i ett mörkt rum och i ett upplyst ljust rum känns den naturligtvis ännu värre.

- Grådaskig svärta, ganska typiskt för IPS-skärmar visserligen. Men efter att jag nu har fått jämföra en tid mot mina andra skärmar så är denna klart sämst på den punkten.

- Färgerna ur kartong drog mot rosa-lila och allt kändes off men efter en hårdvarukalibrering så löste det sig och allt ser bättre ut.

Vissa av nackdelarna med skärmen har jag löst genom ett helt mörklagt rum, men det är inte alla som har det så, ej heller kalibreringsutrustning för den delen.

Skärmen lever egentligen inte upp till den nivå som jag kräver, varken i svärta, färger, ljusstyrka eller vad det beträffar anti-glare filtret. Men tyvärr finns i dagsläget inget bra alternativ om du vill ha en stor 43" i 4K till hyfsat pris. Som den vanlig konsument man är skulle jag inte rekommendera denna skärmen till någon då minus-punkterna är rätt väsentliga. Nackdelarna går att minimera men förväntar mig ändå lite mer av en skärm från 2016.

Kommer garanterat att dyka upp bättre 4K skärmar framöver och när marknaden blir mer mättad så kommer vi få mer kvalité för mindre pengar. Om det inte kliar i fingrarna så skulle jag vänta på något bättre.

Permalänk
Medlem

Haffade denna igår, kan inte säga att jag har mycket att klaga på hittills. Kan ha haft tur med panelen, eller så är jag kanske bara inte så jävla svår av mig.
Det jag har att jämföra med är väl ffa ACD 27" och rMBP, till mindre del gamla ACD 30" och matta MBP 17", samt diverse skitskärmar och snordyra referensmonitorer på jobbet.

Verkligen inte samma "pop" som ACD 27", är nog en kombination av svagare ljusstyrka/kontrast och det halvmatta filtret. Egentligen vettigare med antingen matt eller all-out spegel, lättare att ignorera knivskarpa reflektioner än halvdassiga imo. Ingen big deal hursom.

Tycker allt känns rätt jämnt sett till färger, backlight m.m. Men kör mörk bakgrund/ljus text till så mycket jag kan, vilket är i stort sett allt (se bild). Stängde av Deluminate i några minuter bara för att kolla och då var det väl inte riktigt lika grant, vit bakgrund skiftar en del ner mot hörnen. Inget som kommer påverka mig som sagt.

Skönt med snäppet högre dot pitch än vanlig 27" 1440p. Galet mycket plats i Live, PS, FCP/Premiere etc, helt fantastiskt. Exakt därför jag köpte den och det är verkligen allt jag hoppats på.

Enda verkliga minuset (och det är snävt, men enormt, personligen) är att ljusstyrkan på lägsta är uppskattningsvis femtioelva gånger högre än på ACD, och då snackar jag inte ens ACD:s lägsta-lägsta noll pluppar och i princip av (löjligt lågt men perf i ett kolsvart rum) utan den ett snäpp innan. Måste cranka mypoint shade till 70%+ för att nå något motsvarande och då går ju kontrasten åt helvete... Men bara att dra på solglasögonen och försöka vänja sig.

Edit: och drygt öht att inte ha kontroll över ljusstyrkan från F1/F2... nån som vet om det går att sända kommandon till skärmen på något sätt? Jävligt underligt att skärmen saknas helt på philips svenska site och är "under construction" på amerikanska/övriga. Noll info liksom. Får ta och läsa igenom [H]-tråden..

Edit2: haha "inte mycket att klaga på" inleder jag och klagar sen mer än prisar. Kontentan iaf att skiten är sjukt nice och bisarrt tokvärd för 6800 kr, nästan svårt att greppa.

Edit3: den ersätter 2x27" höjdstackade (därav pinnen som syns bakom), mycket vill ha mer såklart och tror faktiskt att om jag får ner denna platt mot skrivbordet att jag kan klämma tillbaka övre 27:an. Då jävlar!
Känns egentligen som den är så pass tjock och platt undertill att den borde stå stabilt utan stativet om man skruvar bort Philips-loggan, eller? Nån som testat?

Visa signatur

hmm

Permalänk

Jag stötte en prissänkt 4065 på Netonnets fynd hörna i Arlövs butik igår, tog hem den och blev förvånad hur häftigt det var med så stor skärm. Har kört med 27" skärm hittils. Den behövde dock skalning då allt blev super smått för mina ögon på 100% storlek. 125% i windows skalning gjorde allt behagligt, men det minskar jo också den egentliga skrivbordytan med 25% vilket motsvarar en resolution på 2880x1620 (3840x216)x0.75 som känns inte som jätte ökning från vad jag hade på gamla 27" dell, förutom att allting var mycket större. Så en vända till netonnet och en lättnad på 1500:- i plånboken gav mig denna skönhet på 43" som kan köras utan skalning.

Eftersom jag lekt med den förra modelen så sent som igår så kan jag ge några snabba (amatör) jämförelser mellan:

- bildkvalitén "out of the box" är superb på den nya modellen. Jag spenderade en bra stund igår för att få färgen som jag ville på 4065. På denna känner jag ingen behov alls att ändra på färg, allting ser super bra ut. Vet ej om det beror på skillnad i skärm teknik eller något annat. Enligt netonnet's spec text så är båda VA-paneler, och som jag har förstått det hela så får Phillips inte använda "IPS" då det är trademark av LG, fast teknik ska motsvara IPS kvallité. Anyway, denna känns mycket trevligare att titta på när det gäller färg och allmän bild kvalité. 4065 kändes lite små kallt och som jag tittade genom mjölkglas, lite urblekt överallt. Inget sånt märks på denna.

- mouse lag - 4065 hade en aning fördröjning som jag kunde märka, det märks inte på den nya modellen. Det kan mycket väl beropå att jag driver skärmen med laptopen och använde hdmi kabel. Idag har jag köpt minidisplayport till display port kabeln, men jag får 30Hz oavsett. Testade igår på 4065:amn att koppla in både hdmi och vga kabel vilket fungerade och gav mig full upplösning i 60HZ men windows var lite smått förvirrad och lät mig inte stänga av den inbyggda skärmen på laptopen. Minidisplay port går också i 30HZ men jag märker ingen lag på nya modellen.

-som redan nämnt - ingen behov av skalning! Ha en stor yta på 3840x2160 och skippa två 27":are när man sitter och kodar och vill läsa dokumentation är helt oslagbart. För det priset det känns att detta kommer bli den nya arbetshästen, så än så länge, efter bara några timmar med den är jag super nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

Har kört med 27" skärm hittils.

Vad körde du för 27 tummaren innan? 1080p eller 1440p?
Om de var 1440p så hade de i princip samma pixelstorlek som Philips 40-tummare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

För det priset det känns att detta kommer bli den nya arbetshästen, så än så länge, efter bara några timmar med den är jag super nöjd.

Inga tendenser till inbränning? Det är framförallt det som gör att jag tvekar. Intressant att se om den kommer tillbaka på Philips hemsida och om de kan ha justerat panelen något?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1