Philips BDM4350UC - 43 tums IPS 4k skärm (ersätter BDM4065UC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Finfint.

Blir det pixelmappat perfekt och funkar bra med overscanbiten å så?

Permalänk
Medlem

@Ice Frontier:
Kör utan overscan då det inte behövs, man får 1:1 bildmappning.
Det ända som jag stör mig på (stör å stör, tolknings fråga) är att kanterna är välvda in i rammen, som att de sjunker in rammen.
Detta beror på att man har kortare avstånd än det tänkta avståndet till tv:n.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Har precis fått hem en, och är än så länge nöjd, förutom en sak, skärmen "blinkar" lite då och då, som om den sladd var glappade.
Prövat att byta elsladd och Displayport sladd, kör DP 1.2, ändrat inställningen på skärmen, och kör i 3840 x 2160 @ 60 Hz.

Några tips på vad det kan vara, är lite rostig med felsökning.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av during:

Har precis fått hem en, och är än så länge nöjd, förutom en sak, skärmen "blinkar" lite då och då, som om den sladd var glappade.
Prövat att byta elsladd och Displayport sladd, kör DP 1.2, ändrat inställningen på skärmen, och kör i 3840 x 2160 @ 60 Hz.

Några tips på vad det kan vara, är lite rostig med felsökning.

Kan vara en kabel som inte orkar driva 60hz i 4K? Eller så har ditt kort inte HDMI 2.0?
Gissar på det sista.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Kan vara en kabel som inte orkar driva 60hz i 4K? Eller så har ditt kort inte HDMI 2.0?
Gissar på det sista.

Ser att jag måste uppdatera min sign, har inte prioriterat hårdvara på ett tag, men har ett 7870 (inte nytt det heller iof), men kör som sagt med displayport 1.2 istället för HDMI, så i desktop ska det enligt allt jag vet klara upplösningen och 60hz.

Men det är inte många kronor att köpa en ny DP kabel, bara irriterande att köpa något utan att veta om det kommer hjälpa.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Ser att jag måste uppdatera min sign, har inte prioriterat hårdvara på ett tag, men har ett 7870 (inte nytt det heller iof), men kör som sagt med displayport 1.2 istället för HDMI, så i desktop ska det enligt allt jag vet klara upplösningen och 60hz.

Men det är inte många kronor att köpa en ny DP kabel, bara irriterande att köpa något utan att veta om det kommer hjälpa.

Om du med blinkar menar att bilden hoppar till så finns det inget att göra åt saken, om det är synkningsproblemet du ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du med blinkar menar att bilden hoppar till så finns det inget att göra åt saken, om det är synkningsproblemet du ser.

Svårt att förklara på ett bra sätt, men sync problem låter rimligt, det är en del av skärmen som blinkar/hoppar/"gör något i millisekund.,

Det försvinner i 30hz, så steg ett, pröva en annan kabel, steg två köpa nytt grafikkort med både Displayport och HDMI 2.0.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Svårt att förklara på ett bra sätt, men sync problem låter rimligt, det är en del av skärmen som blinkar/hoppar/"gör något i millisekund.,

Det försvinner i 30hz, så steg ett, pröva en annan kabel, steg två köpa nytt grafikkort med både Displayport och HDMI 2.0.

Första du ska göra är att läsa tråden. Läs recensionen här på Sweclockers och kanske också tråden som hör till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Svårt att förklara på ett bra sätt, men sync problem låter rimligt, det är en del av skärmen som blinkar/hoppar/"gör något i millisekund.,

Det försvinner i 30hz, så steg ett, pröva en annan kabel, steg två köpa nytt grafikkort med både Displayport och HDMI 2.0.

Har du hittat någon lösning på dina sync-problem?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Har du hittat någon lösning på dina sync-problem?

Ja, det var något med grafikkortet, antingen ett problem med porten eller att det var för gammalt. Prövade med en nyare bärbar då funkade det fint. Ett grafikkort senare är jag helnöjd med skärmen

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

43" och 4K, finns det (bättre) alternativ till denna skärm?

Tänker att barnsjukdomar mm borde vara lösta vid detta laget.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har en "Intel Compute Stick Core m3" som stationär. Den har HDMI 1.4b. ( https://ark.intel.com/products/91981/Intel-Compute-Stick-STK2... ) ( intel hd graphics 515)

Kan man köra en konverterar-sladd från HDMI till DisplayPort 1.2 för att få ut 60 Hz? Funkar det till datorstickan min / microdatorn?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Dags att lägga upp en separat tråd för uppföljaren till Philips BDM4065!
Denna skärm är på gång är på gång, och heter BDM4350UC.
Det är en 43 tums 4K IPS skärm med 1200:1 i kontrast och ska vara fri från PWM.
Inputs är både Displayport och HDMI 2.0!
Den har en fast fot, men har även VESA fäste (200x200) om man vill byta.

http://i.imgur.com/qSrDf6Z.jpg

Nyhet här tex:
http://me.pcmag.com/middle-east/6199/news/philips-intros-bril...

*edit*
Här är den på Philips hemsida:
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/cpindex.pl?scy=PH&slg=EN&c...

Och nu finns den att beställa hos Dustin!
https://www.dustinhome.se/product/5010914790/brilliance-bdm43...

Enligt Philips representanten på Dustinmässan så kommer denna skärm ersätta BDM4065, då gamla panelen ska sluta tillverkas.
Rek pris på mässan vill jag minnas att det stod 7495 kr.

---

Ett tidigt test-exemplar av skärmen fanns dessutom på Dustinhome expo 2016, så jag fick en snabbtitt på den
Det verkar vara en riktigt stor trevlig skärm! 43 tum är på sätt och vis klockrent för mig: jag tycker tex pixlarna nästan är lite för små på 40 tums 4k skärmar och 27 tums 1440p skärmar om man ska köra utan att skala om windows... Här är de lite större!
Höjden är också tillräckligt låg för att inte ergonomin ska bli helt åt h-vete - åtminstone så länge man får ner skärmen tillräckligt lågt.
Detta test-ex på mässan hade lite issues dock: den hade som ett grått horisontellt "band" tvärs över skärmen (typ 6-7 cm högt) när man körde med relativt ljus bakgrund.
Jag tyckte även jag såg en enstaka lysande pixel som sen plötsligt försvann.
Detta var ett tidigt demo-ex så inget man ska haka upp sig alltför mycket på...
(Slutligen var nog cleartype felinställt. Bokstäver såg lite olika tjocka ut)

Hoppas Sweclockers kan få in denna för test!!

Är lite intresserad av vad för HDMI funktioner den stoltserar med (Ja, jag är besatt av HDMI för stunden...). Den har HDMI 2.0, men säger väldigt lite om vad tillverkaren har satt in för något specifikt och inte alla har en DP till övers. Testa nu, SweC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Har en "Intel Compute Stick Core m3" som stationär. Den har HDMI 1.4b. ( https://ark.intel.com/products/91981/Intel-Compute-Stick-STK2... ) ( intel hd graphics 515)

Kan man köra en konverterar-sladd från HDMI till DisplayPort 1.2 för att få ut 60 Hz? Funkar det till datorstickan min / microdatorn?

HDMI 1.4 klarar inte 4K i 60hz med 4:4:4 färg.
Möjligen du kan få 60hz med 4:2:0 färg istället, vilket väl duger för film och kanske även spel... (men är inte optimalt för mer allmänt "skrivbordsanvändande")

Skrivet av Unknown:

Är lite intresserad av vad för HDMI funktioner den stoltserar med (Ja, jag är besatt av HDMI för stunden...). Den har HDMI 2.0, men säger väldigt lite om vad tillverkaren har satt in för något specifikt och inte alla har en DP till övers. Testa nu, SweC!

Den är ju testad
Dina frågor besvaras här, såvitt jag kan se)
https://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dato...
(jag har inte kunnat lägga till länken till Sweclockertestet i första inlägget av den här tråden, eftersom möjligheten att redigera poster försvinner ganska fort. Skitirriterande om man vill hålla liv i en sån här tråd nån längre tid!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

HDMI 1.4 klarar inte 4K i 60hz med 4:4:4 färg.
Möjligen du kan få 60hz med 4:2:0 färg istället, vilket väl duger för film och kanske även spel... (men är inte optimalt för mer allmänt "skrivbordsanvändande")

Jaha.
Jag har aldrig undersökt datorskärmar i butiker för att kolla på skillnaden mellan 30hz och 60hz...

Blir nog ändå ett köp av denna datorskärm på 42,5".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

HDMI 1.4 klarar inte 4K i 60hz med 4:4:4 färg.
Möjligen du kan få 60hz med 4:2:0 färg istället, vilket väl duger för film och kanske även spel... (men är inte optimalt för mer allmänt "skrivbordsanvändande")

Den är ju testad
Dina frågor besvaras här, såvitt jag kan se)
https://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dato...
(jag har inte kunnat lägga till länken till Sweclockertestet i första inlägget av den här tråden, eftersom möjligheten att redigera poster försvinner ganska fort. Skitirriterande om man vill hålla liv i en sån här tråd nån längre tid!)

Jag missade tyvärr länken då jag läste bara dom första inläggen, så visste inte att den redan var testad. Kul! Ska sätta mig vid tillfälle och läsa igenom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lafa:

Jaha.
Jag har aldrig undersökt datorskärmar i butiker för att kolla på skillnaden mellan 30hz och 60hz...

Blir nog ändå ett köp av denna datorskärm på 42,5".

Skillnaden är densamma som mellan 60hz -> 120hz eller större skillnad om du går 60 -> 240hz. Har du nvidia? Öppna kontrollpanelen, under bildskärm klickar du på ändra upplösning och ser till att valfri skärm är vald (Notera vilken) och så väljer du 30 eller 24hz om det finns. Då kan du se hemma vilken skillnad det är. Men det är förutsatt att din skärm har stöd för sådan låg uppdateringsfrekvens. Skillnaden är brutal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Har en "Intel Compute Stick Core m3" som stationär. Den har HDMI 1.4b. ( https://ark.intel.com/products/91981/Intel-Compute-Stick-STK2... ) ( intel hd graphics 515)

Kan man köra en konverterar-sladd från HDMI till DisplayPort 1.2 för att få ut 60 Hz? Funkar det till datorstickan min / microdatorn?

Skrivet av Lafa:

Jaha.
Jag har aldrig undersökt datorskärmar i butiker för att kolla på skillnaden mellan 30hz och 60hz...

Blir nog ändå ett köp av denna datorskärm på 42,5".

Det är stor skillnad, sälj och köp en passande NUC eller liknande istället? Finns väl inga uppdaterade "Compute Sticks" iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är stor skillnad, sälj och köp en passande NUC eller liknande istället? Finns väl inga uppdaterade "Compute Sticks" iaf.

Jo, skulle - men är sjukskriven för schizofreni och får aktivitetsersättning, så pengarna räcker inte så långt. Blir att spara för att ha råd med sin dator-fascination.

den 19:e november kan jag köpa denna datorskärm. då har jag sparat några månader och levt snålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Skillnaden är densamma som mellan 60hz -> 120hz eller större skillnad om du går 60 -> 240hz. Har du nvidia? Öppna kontrollpanelen, under bildskärm klickar du på ändra upplösning och ser till att valfri skärm är vald (Notera vilken) och så väljer du 30 eller 24hz om det finns. Då kan du se hemma vilken skillnad det är. Men det är förutsatt att din skärm har stöd för sådan låg uppdateringsfrekvens. Skillnaden är brutal.

har intel. 50-60hz är det enda som stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jo, skulle - men är sjukskriven för schizofreni och får aktivitetsersättning, så pengarna räcker inte så långt. Blir att spara för att ha råd med sin dator-fascination.

den 19:e november kan jag köpa denna datorskärm. då har jag sparat några månader och levt snålt.

Går ju alltid att skaffa något billigare än en NUC om det går bra med något som är större, och du kan hitta något beg. Alternativt köpa någon annan skärm, som kan göra 2560x1440 (skärmar med den upplösningen finns upp till 32-tum) över HDMI (inte alla skärmar som klarar det över HDMI). Vet inte vad användningsområdet ska vara riktigt så svårt att rekommendera något, men låter inte kul att sitta i 24/30 Hz, det är i princip inte användbart för annat än video med sånt som muspekaren som kommer bete sig helt annorlunda t.o.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

har intel. 50-60hz är det enda som stöds.

Går att modifiera/sätta custom åtminstone med vissa Intel-drivare. Skärmen du använder idag har väl bara EDID för 50 och 60 Hz, men kan kanske gå att tvinga till 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

HDMI 1.4 klarar inte 4K i 60hz med 4:4:4 färg.
Möjligen du kan få 60hz med 4:2:0 färg istället, vilket väl duger för film och kanske även spel... (men är inte optimalt för mer allmänt "skrivbordsanvändande")

tack för tipset! Läste på wikipedia att ögat märker av hz mer än färg. Jag får titta på det om en månad när jag har råd att köpa den.
Men har du nån länk till mer information om detta med 4:2:0 färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

tack för tipset! Läste på wikipedia att ögat märker av hz mer än färg. Jag får titta på det om en månad när jag har råd att köpa den.
Men har du nån länk till mer information om detta med 4:2:0 färg?

Om du orkar gräva lite, så förklaras nog rätt så mycket i den här guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...
(mest här: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de... )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan Philips BDM4350/00 som NetOnNet säljer och Philips BDM4350UC som de övriga butikerna säljer? Prisjakt listar det som samma produkt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lafa: Förmodligen inte mer än ett snedstreck och två nollor i namnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lafa: Förmodligen inte mer än ett snedstreck och två nollor i namnet...

Ok. Man får hoppas det då, eftersom jag bor jättenära NetOnNet lagershop så tänkte jag beställa från dem via nätet och om nåt är trasigt kan jag gå dit och be om hjälp.

En annan liten fråga:
Läste en recension på danska på prisjakt.nu och där står det att den medföljande HDMI-kabeln inte stödjer HDMI 2.0. Kan det stämma?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lafa: HDMI-kablar stödjer inte versioner. HDMI-kablar överför en signal och vad den signalen handlar om beror på kretsarna i källan (source) och displayen/mottagare (sink). En kabel som är säkrad och certifierad för 18 Gbps/600 MHz-bandbredd kallas premium high speed och de behöver inte kosta mycket. Ifall det inte lyckas med medföljande kabel kan man testa denna:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=723874

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt en (Philips BDM4350UC) från Inet! Lär komma onsdag - fredag. (idag måndag).

Så hur ställer man ner färgen till 4:2:0 så jag kan få 60hz? (intel hd graphics 515, har jag. HDMI 1.4b)

ps. jag valde att inte köpa från netonnet bara på grund av att deras specifikationer av denna bildskärm var felaktigt skrivna på deras hemsida.