Rädda bilder på hårddisk!

Permalänk

Rädda bilder på hårddisk!

Hej!

min polares dator har dött, och fick hårdisken av han och skulle försöka rädda hans bilder som han har på den. problemet när jag pluggar in den i min dator och startar min dator (ej med hans hårddisk som primärhårdisk). hittar inte hans hårddisk på (den här datorn). men om jag går in på ^diskhantering^ så ser jag hans hårddisk, så den lever ju uppenbarligen. men hur kommer jag in i den utan att formatera den ?

/MVH Tobias

Permalänk
Medlem

Boota din windows med hans disk som sekundär.
Sedan in i diskhanteraren och ange en enhetsbokstav. Du högerklickar bara på partitionen och väljer ange enhetsbokstav. Sedan kan du nå den från Windows filutforskare

Permalänk

Testa program som GetDataBack: https://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

Detta kostar (med demot kan du dock först se om du hittar filerna och sen köpa om du vill rädda dem). men det finns liknande program som är gratis.

Detta är alltså om du inte vill lämna in disken hos recovery-företag (brukar tyvärr kosta en hel del).

EDIT: för att @jocke92 hann posta före. Min fråga är (till @jocke92), brukar det inte bli så att disken syns som tom/formatterad när man tilldelar den en enhetsbeteckning efter att den "tappat" sin?

Permalänk
Medlem

Dataåterställningsprogram brukar funka men brukar även ta väldigt lång tid. Testa jockes förslag först tycker jag. Om inte det funkar skulle du kunna koppla in den via USB med en adapter (om du har någon) och se om datorn hittar den som en USB-hårddisk.

@Nietszche Att tilldela en hårddisk en enhetsbeteckning efter att den har förlorat sin kommer i alla fall inte skada datan, så det är värt ett försök.

Permalänk

@jocke92: har boota datorn med min hårdisk, de ända jag kan göra i diskhantering på hans hårdisk är ^ta bort volym^ allt annat är gått (kan ej välja)

han de någon betydelse om/att jag lägger den som sekundär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nietszche:

EDIT: för att @jocke92 hann posta före. Min fråga är (till @jocke92), brukar det inte bli så att disken syns som tom/formatterad när man tilldelar den en enhetsbeteckning efter att den "tappat" sin?

Brukar vara ett vanligt nybörjarmisstag att man inte kollar om det går att ange bokstav och förutsätter att den måste formateras eller är typ trasig.

Men kan mycket väl vara så att där inte är någon partition längre, men det framgår inte tydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nofear_00:

@jocke92: har boota datorn med min hårdisk, de ända jag kan göra i diskhantering på hans hårdisk är ^ta bort volym^ allt annat är gått (kan ej välja)

han de någon betydelse om/att jag lägger den som sekundär?

Ta en bild över hur det ser ut och posta via typ imgur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad är det för dator disken kommer ifrån?

Permalänk
Medlem

LiveCD men valfri Linuxdist, kopiera det du hittar till annan media klart.

Permalänk
Medlem

Många recoveryprogram kan hantera diskar utan enhetsbeteckning. Exempelvis har jag för mig att Recuva gör det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

LiveCD men valfri Linuxdist, kopiera det du hittar till annan media klart.

Säger det samma, Du kan ladda ner Linux Mint Live-ISO här som kan köras från DVD eller USB-sticka.

Bor du i Stockholm så kan jag hjälpa dig på plats.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon