Kostnadsfri uppgradering till Windows 10 upphör 29 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Retail blir retail antar jag?

Skrivet av Zoubiey:

Någon som vet hur det funkar med att göra om en W7/W8.1 Retail till W10 Retail och sen faktiskt kunna flytta det mellan hårdvara?

Har grävt efter något definitivt om detta, men allt jag kommit fram till är att det tyvärr inte blir så. Retail konverteras till en billig sketen hårdvarulåst licens. Om någon har bevis på motsatsen, kliv gärna fram!

Det är en av anledningarna varför jag är ointresserad av gratisuppgraderingen. Jag betalar hellre för en riktig retail-licens, och därför har jag noll och ingen brådska.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Jag som har en Windows 8.1 nyckel och uppgraderat till Windows 10. Hur funkar de? Har en polare i samma sits. Men hans nyckel va ogiltig för en ren Windows 10 installation, när han skulle formatera om. Måste man installera Windows 8.1 och uppgradera till 10 för att de ska funka? Och isf, kan jag göra de efter 29 juli?

Jag vill också veta detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

1100kr
Tur att det finns aliexpress.

En fråga. Hur hittar du Windows på Aliexpress? Jag har letat utan framgång (aldrig beställt därifrån och därför ovan med sidan). Guld om du kunde putta mig i rätt riktning.
Har annars tänkt prova Kinguin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ozzed:

Man måste uppgradera för att få en giltig licens. Det är ingen "nyckel" i den bemärkelsen utan det är bara att något nummer på ditt moderkort sparas i MS databas så de vet att du har en giltig uppgradering. Därför funkar det inte om man gör en ren installation direkt. Däremot går det bra att blåsa burken och göra en ren installation efteråt om man vill.

Det kommer inte att fungera att uppgradera efter 29 Juli.

Fel.
Det var så först, men det har ändrats.
Har du en giltligt Windows 7/8/8.1 nyckel så kan du skriva in den när du gör en clean install, dvs du behöver inte göra en uppgradering längre innan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Streamdog:

En fråga. Hur hittar du Windows på Aliexpress? Jag har letat utan framgång (aldrig beställt därifrån och därför ovan med sidan). Guld om du kunde putta mig i rätt riktning.
Har annars tänkt prova Kinguin.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte en licens på Kinguin för ~250:- till föräldrarnas nya dator och det fungerade smärtfritt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fel.
Det var så först, men det har ändrats.
Har du en giltligt Windows 7/8/8.1 nyckel så kan du skriva in den när du gör en clean install, dvs du behöver inte göra en uppgradering längre innan.

Visst ja! Det ändrade dom ju till 10586.. Hade jag glömt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in o installera ett mobil och surfplatte os på datorn.. Hade dom gjort ett ordentligt os gjort för datorer så visst jag skulle fundera på saken men aldrig med den där skiten..

Visa signatur

Magnus "Nylyan" Danielsson

Tidigare medlem under namnet GCDZeRo

Permalänk
Medlem

Hade önskat att jag kunde uppgradera på speldatorn, gränsnittet är hemskt jämfört med W7 men det skulle jag kunna leva med (/göra anpassningar). Däremot att det inte funkar bra med ut2004 är riktigt illa. Nu kommer jag sitta med ett gammalt OS som närmar sig EOL

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har grävt efter något definitivt om detta, men allt jag kommit fram till är att det tyvärr inte blir så. Retail konverteras till en billig sketen hårdvarulåst licens. Om någon har bevis på motsatsen, kliv gärna fram!

Det är en av anledningarna varför jag är ointresserad av gratisuppgraderingen. Jag betalar hellre för en riktig retail-licens, och därför har jag noll och ingen brådska.

Då kan det lila gärna vara då jag inte har planer på att köra w10 före 2020 iaf.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag har en Win 8 nyckel som jag använde för att uppdatera till Win 10. Efter en ominstallation har jag inte lyckats aktivera Win 10. Enligt vad jag läst mig fram på Microsoft supportsida uppfattar jag det som att jag måste först installera Win 8 och sen uppdatera till Win 10. Mao efter att erbjudandet gått ut kan man inte ominstallera Win 10 eftersom man inte fått nån ny nyckel. Rätt märklig situation.

Permalänk
Medlem

@Streamdog: Har inte kikat på ett tag. Köpte Win8.1 där senast för ca ett år sen. Skulle vara konstigt om dom slutade sälja Windows hos Ali.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag har en Win 8 nyckel som jag använde för att uppdatera till Win 10. Efter en ominstallation har jag inte lyckats aktivera Win 10. Enligt vad jag läst mig fram på Microsoft supportsida uppfattar jag det som att jag måste först installera Win 8 och sen uppdatera till Win 10. Mao efter att erbjudandet gått ut kan man inte ominstallera Win 10 eftersom man inte fått nån ny nyckel. Rätt märklig situation.

Efter att du en gång haft Windows 10 aktiverat på datorn, så kan du ominstallera den. Då aktiveras den igen automatiskt. En sak som kan ha hänt är att du hade för bråttom att ominstallera burken, då det kan ta ett tag för aktiveringen att kicka in efter uppgraderingen. Går att kolla om den är aktiverad (har det inte framför mig, men finns under inställningar. Googla så hittar du.)

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Har väl en sisådär 3-4 st Windows 7,8 och 8.1 licenser här. Från MSDNA. Kanske skulle ta en 2-3 stcken och uppgradera och spara ifall det visar sig bli ett vettigt operativ.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med W10 sedan det släpptes och haft småproblem hela tiden. Nej om jag om 3 år om behöver uppdatera windows (från W8.1) så tar jag smällen då. Har en gratislicens från skolan och laptopen ska få arch linux senare så den behöver jag inte bry mig om med windows.

Jag tycker inte om Microsoft senaste hantering av saker. De har varit väldigt bitchiga på sistone.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Durkadur:

Jag har en Win 8 nyckel som jag använde för att uppdatera till Win 10. Efter en ominstallation har jag inte lyckats aktivera Win 10. Enligt vad jag läst mig fram på Microsoft supportsida uppfattar jag det som att jag måste först installera Win 8 och sen uppdatera till Win 10. Mao efter att erbjudandet gått ut kan man inte ominstallera Win 10 eftersom man inte fått nån ny nyckel. Rätt märklig situation.

Skrivet av nME:

Efter att du en gång haft Windows 10 aktiverat på datorn, så kan du ominstallera den. Då aktiveras den igen automatiskt. En sak som kan ha hänt är att du hade för bråttom att ominstallera burken, då det kan ta ett tag för aktiveringen att kicka in efter uppgraderingen. Går att kolla om den är aktiverad (har det inte framför mig, men finns under inställningar. Googla så hittar du.)

För att förtydliga, om Windows 10 varit aktiverad på datorn innan så ska man skippa aktiveringen under installation. När installationen väl är klar och man kommit in i Windows så ska operativsystemet aktivera sig själv efter ett tag som @nME är inne på.

Blev lite fundersam även jag när min nyckel inte accepterades vid en ominstallation nyligen men var så det löstes för mig.

Syns under Control Panel > System & Security > System längst ner under "Windows activation" (eller motsvarande med annat språk) om licensen är aktiverad. För mig var det gjort inom en timme har jag för mig, en timme senare när jag tittade så var den aktiverad.

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed:
Värt att nämna att det rent aktiveringsmässigt blir samma sak som att köra uppgraderingen, dvs "digital entitlement" istället för en riktig W10-nyckel.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/activation-in-w...

Permalänk

När ska de laga kalkylatorns långsamma start?

Vill även se att sökfunktionen går att ställa om så att den inte börjar söka före man tryckt Enter samt att kunna söka efter kategorier, typ bilder, dokument, filmer, o.s.v...
XP var bra på den punkten.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om man kör en uppgraderad version och måste göra en ominstallation?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Kommer nog den dagen du vill installera något som kräver Windows 10

Tvivlar att det finns något program eller spel som är värt att bli spionerad på och behandlad som skit. Inställningen att det är MS som äger min dator och ska bestämma är något jag inte går med på.

Permalänk
Medlem

Jag har en stundent licens som jag tänkte använda nästa gång jag formaterar, men hur fungerar det om jag vill installera windows 10 efter datumet har gått? Kommer jag endast kunna installera det ursprungliga windows 8.1 då eller kommer denna licens för alltid gälla som windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Även om man inte gillar W10 i nuläget är det smart att ta en image, uppgradera, spara den imagen, och sedan återställa till W7, eller vad man nu har. Gratis är gott.

Personligen blir jag dock lite förvånad av att de slutar. Det har ju gått sämre än de väntat sig på grund av klantigheter och otydligheter (och förföljelsemani hos allmänheten) kring telemetridata de samlar in, så jag trodde faktiskt de skulle förlänga gratisperioden.

Själv hade jag Windows 10 på alla enheter som kunde få det typ andra månaden efter uppgraderingen blev tillgänglig tror jag. Ångrar mig inte. Yolo.

Ja där har Microsoft varit generösa helt klart

[b]Q. Still me with the OEM and Windows 8.1 with the embedded key. What if I upgrade now, and let’s say 16 months from now I want to go back to Windows 8.1 --can I do that? And then back to windows 10 a few months after that? Can I go back and forth whenever I want long as its on the same PC ?

A. YES, YES and YES, although I can’t imagine any usage scenario where you’d actually want to keep flipping back and forth between two operating systems like that.

To the first YES: the ability to simply revert your upgrade from 8.1 to Windows 10 is for just 30 days. After that you can revert back but it will require a reinstall of 8.1.

To the second YES: If you do the Windows 10 upgrade in the first 12 months it will be free for the lifetime of that device so you will be able to install Windows 10 after that on that system.

Riktigt bra gjort av dom faktiskt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorthemighty:

Jag vill också veta detta!

Q. Still me with the OEM and Windows 8.1 with the embedded key. What if I upgrade now, and let’s say 16 months from now I want to go back to Windows 8.1 --can I do that? And then back to windows 10 a few months after that? Can I go back and forth whenever I want long as its on the same PC ?

A. YES, YES and YES, although I can’t imagine any usage scenario where you’d actually want to keep flipping back and forth between two operating systems like that.

To the first YES: the ability to simply revert your upgrade from 8.1 to Windows 10 is for just 30 days. After that you can revert back but it will require a reinstall of 8.1.

To the second YES: If you do the Windows 10 upgrade in the first 12 months it will be free for the lifetime of that device so you will be able to install Windows 10 after that on that system.

Så japp du kan gå tillbaka till windows 7/8 sen tillbaka till Windows 10 när supporten upphör för Windows 7/8

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tvivlar att det finns något program eller spel som är värt att bli spionerad på och behandlad som skit. Inställningen att det är MS som äger min dator och ska bestämma är något jag inte går med på.

Ja det får väl framtiden visa..Spioneri finns redan i win7/8 med och svårare att slå av än i windows 10
Facebook,google spionerar dom med..Så du får nog lägga ner din aktivitet på internet helt om du nu känner dig osäker på vad som sparas av din aktivitet..

Själv har jag slagit av allt geometri osv i windows 10..Och kollar med smartsniff om det går ut någon trafik..Gör det mest för att just dra ner på utgående trafik mer än att jag är oroad över vad som sparas..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Q. Still me with the OEM and Windows 8.1 with the embedded key. What if I upgrade now, and let’s say 16 months from now I want to go back to Windows 8.1 --can I do that? And then back to windows 10 a few months after that? Can I go back and forth whenever I want long as its on the same PC ?

A. YES, YES and YES, although I can’t imagine any usage scenario where you’d actually want to keep flipping back and forth between two operating systems like that.

To the first YES: the ability to simply revert your upgrade from 8.1 to Windows 10 is for just 30 days. After that you can revert back but it will require a reinstall of 8.1.

To the second YES: If you do the Windows 10 upgrade in the first 12 months it will be free for the lifetime of that device so you will be able to install Windows 10 after that on that system.

Så japp du kan gå tillbaka till windows 7/8 sen tillbaka till Windows 10 när supporten upphör för Windows 7/8

Härligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja det får väl framtiden visa..Spioneri finns redan i win7/8 med och svårare att slå av än i windows 10

Jag är nyfiken på det, men har inte fått något bra svar. Vad är det egentligen för spioneri som finns I windows 7/8 som inte Microsoft försökt skicka ut som en patch som man enkelt(till skillnad från Windows 10 där det är allt eller inget) kan strunta I att installera?

Permalänk
Medlem

För er som är osäkra på om er version av Windows går att uppgradera till Win10, så kolla här. Under "upgrade editions" kan ni se vad för version ni får när ni uppgraderar. T.ex. Win7 Pro och Ultimate blir Win10 Pro. Versionen Pro är den högsta versionen i Windows 10 som erbjuds.

Är värt att notera att ni kan testa på Win10 och se om ni är nöjda. Ni har då en månad på er att se om ni gillar operativsystemet. Om ni inte är nöjda kan ni kostnadsfritt inom en månad(från installationsdatumet) nedgradera er tillbaka till ert föregående OS.

Uppgraderade själv till Win10 lite över en månad sedan och är nöjd med mitt val.

Du kan t.ex. köpa en OEM nyckel av Win7 för ca 140KR(från valfri CDKey sida) och uppgradera den till Win10. Det är det billigaste alternativet att uppgradera sig till Windows 10 i dagsläget. Tänk på att OEM nycklar inte går att kolla via Microsofts egna "validation service" på deras hemsida, men de fungerar bra ändå. Tänk på att om du köper en OEM nyckel så behöver du ringa in till den automatiserade aktiveringstjänsten(telefonnumret hittar du i aktiveringstjänsten som finns inbyggd i OS), vilket tar dig en ca 5min att slutföra.

Permalänk
Medlem

Ska MS tvinga in Windows 10 utan tillåtelse efter den 29:e också (för dom som drabbas av det) och sedan kräva betalt? eller upphör det?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@fermia Jag tror det är telemetri och inte geometri du syftar på... X)

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

@fermia Jag tror det är telemetri och inte geometri du syftar på... X)

Hehe ja dessa ord

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Jag är nyfiken på det, men har inte fått något bra svar. Vad är det egentligen för spioneri som finns I windows 7/8 som inte Microsoft försökt skicka ut som en patch som man enkelt(till skillnad från Windows 10 där det är allt eller inget) kan strunta I att installera?

De två senaste Windows-uppdateringar som har identifikationsnummer, KB3075249 och KB3080149 beviljar en förmåga att Windows för att fånga och skicka dina data till företagets servrar.

Här är hur Microsoft har beskrivit dessa två uppdateringar:

KB3075249 - Denna uppdatering lägger telemetri pekar på User Account Control (UAC) funktion för att samla in information om höjder som kommer från låga integritetsnivåer.

KB3080149 - Paketet uppdaterar Diagnostik och Telemetry spårning service till befintliga enheter. Denna tjänst ger fördelar från den senaste versionen av Windows system som ännu inte har uppgraderats. Uppdateringen stöder också program som prenumererar på Visual Studio Application Insights.

Så när båda dessa uppdateringar är installerade på datorn sedan Microsoft kan möjligen spionera på dig på ett liknande sätt Microsoft Windows 10 gör, och alla data kommer att skickas till Microsofts servrar.

Det är inte alla.Medvetna användare av Windows har påpekat att det finns många andra uppdateringar släpptes av Microsoft som antingen beviljar företaget en tillgång till dina data i Windows 7, 8 eller 8,1

Dom gömmer alltså det i olika uppdateringar ..Allt för att kunna smyga in skiten i ditt OS

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz