jävla microsoft. påtvingad win 10

Permalänk
Skrivet av Kronvrak:

Här har du en källa, nöjd?
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

Vad är det för framgång eller teknisk landvinning man får genom att gå från en Windowsversion till en annan? Vad lär man sig av det?
Vill man som en glad amatör och hobbyist lära sig något, så vinner man långt mer datorkunskap på att inte bara matas av det senaste från Microsoft.

Du skrev "bakåtsträvare" det är ett mycket använt skällsord i Win10 debatten, på datoranvändare som inte anammat och hyllar, det senaste modet från Microsoft.

Nej, jag är inte nöjd. Det där säger inget annat än att Windows 7 har funnits i 7 år medan Windows 10 bara har funnits i ett. Tvärtom är det då mer intressant att Windows 10 är det Windows som fått flest nya användare första månaderna av alla versioner. Så du motbevisar bara dig själv där.

Påstå inte att majoriteten är missnöjda när det bara bottnar sig i din egen bitterhet tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nej, jag är inte nöjd. Det där säger inget annat än att Windows 7 har funnits i 7 år medan Windows 10 bara har funnits i ett. Tvärtom är det då mer intressant att Windows 10 är det Windows som fått flest nya användare första månaderna av alla versioner. Så du motbevisar bara dig själv där.

Påstå inte att majoriteten är missnöjda när det bara bottnar sig i din egen bitterhet tack.

Fast det kan ju också bero på att det var gratis, att folk tvingas eller bara råkar trycka på ok, när de ser den knappen..... Vet många som bara tryckt och sedan blev förvånade över att de plötsligt hade Win10 och ville byta tillbaka.

Påstå heller inte att majoriteten är nöjda, när det bottnar sig i att du själv är nöjd...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Ja, men då har de ju inte blivit påtvingade, i alla fall...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Sorgligt med alla bakåtsträvare...... Om alla som använder windows slutar att använda förlegade produkter, så kan MS fokusera helt på win 10 och lägga allt krutet där, och på så sätt få ut ett bättre operativsystem till kunderna.

Problemet är att MS inte lägger krutet på områden som gynnar kunderna. W8's bisarra användarinterface är väl det mest uppenbara exemplet. Och W10 har fortfarande ett mkt rörigt användarinterface, t ex för att hantera inställningar. Och filutforskaren är allmänt rörig och ska ständigt ändras med nya begrepp som förvirrar för normalanvändare, samtidigt som den är värdelös för powerusers.

Och att hitta program i start-menyn i W10 är ju inte alls lika smidigt som t ex XP, W7 eller de flesta Linuxsystem.

Själv körde jag W10 redan som beta 6 månader innan release på min laptop (dvs ingen bakåtsträvare...). Men blev minst sagt besviken när de releasade den trots att den var så buggig. Det behövs en lång tid utan en massa funktionstillväxt bara för att fixa de viktigaste buggarna i en så komplex mjukvara som ett OS. Men det hoppade Microsoft över. Så de skickade medvetet ett mkt buggigt OS till kunderna. Och när det väl är lanserat så går det mkt långsammare att fixa buggarna eftersom konskevenserna om det blir fel blir så stora, i betafas kan man "köra på" i full fart med buggfixandet.

Och min stationära skulle jag uppgradera till W7, men det fungerade inte med grafikkortet ( efter att ha hackat med datorer i 25 år så gav jag inte upp direkt heller). Så jag fick backa tillbaka installationen till W7. Trots det fick jag ständiga uppmaningar även efteråt att uppgradera till W10.
Den datorn används nu som surfdator hos svärföräldrarna och kör W7. Funkar den fortfarande när W7 support upphör så får den Linux...

Hemmalaptopen kommer få Linux i dagarna, har redan provkört lite Live-CD och skapat plats på SSD'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Finns vissa program som inte stödjer windows 10. Utan måste specifikt vara win 7 pro, vilket är ända anledningen överhuvud taget till att jag ens har en bootcamp partition för windows på min dator.

Jag har aldrig stött på något sådant, fungerar det inte om du kör "Starta i kompatibilitetsläge" heller?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Problemet är att MS inte lägger krutet på områden som gynnar kunderna. W8's bisarra användarinterface är väl det mest uppenbara exemplet. Och W10 har fortfarande ett mkt rörigt användarinterface, t ex för att hantera inställningar. Och filutforskaren är allmänt rörig och ska ständigt ändras med nya begrepp som förvirrar för normalanvändare, samtidigt som den är värdelös för powerusers.

Och att hitta program i start-menyn i W10 är ju inte alls lika smidigt som t ex XP, W7 eller de flesta Linuxsystem.

Själv körde jag W10 redan som beta 6 månader innan release på min laptop (dvs ingen bakåtsträvare...). Men blev minst sagt besviken när de releasade den trots att den var så buggig. Det behövs en lång tid utan en massa funktionstillväxt bara för att fixa de viktigaste buggarna i en så komplex mjukvara som ett OS. Men det hoppade Microsoft över. Så de skickade medvetet ett mkt buggigt OS till kunderna. Och när det väl är lanserat så går det mkt långsammare att fixa buggarna eftersom konskevenserna om det blir fel blir så stora, i betafas kan man "köra på" i full fart med buggfixandet.

Och min stationära skulle jag uppgradera till W7, men det fungerade inte med grafikkortet ( efter att ha hackat med datorer i 25 år så gav jag inte upp direkt heller). Så jag fick backa tillbaka installationen till W7. Trots det fick jag ständiga uppmaningar även efteråt att uppgradera till W10.
Den datorn används nu som surfdator hos svärföräldrarna och kör W7. Funkar den fortfarande när W7 support upphör så får den Linux...

Hemmalaptopen kommer få Linux i dagarna, har redan provkört lite Live-CD och skapat plats på SSD'n.

Får man fråga vad det var för grafikkort i burken som gjorde att du inte kunde gå på windows 10?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte varför någon inte skulle vilja ha Windows 10 istället för 8, 8.1 eller 7. Snabbare och smidigare samt mycket säkrare.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Förstår faktiskt inte varför någon inte skulle vilja ha Windows 10 istället för 8, 8.1 eller 7. Snabbare och smidigare samt mycket säkrare.

Kan "fixa" ditt förstånd ! Därför att W10 DÖDAR vissa spel som har 2 st olika kopieringsskydd och gör dem ospelbara även i icke internetläge = singelplayer. Detta är konfiskering av min EGENDOM. Därför vill jag välja att vara kvar i ett operativsystem som jag betalat för och fungerar och inte VÅLDTAS alltså mot min vilja få sig OCKUPERAT av oönskat operativ. Hoppas nu att ditt förstånd har VÄXT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Kan "fixa" ditt förstånd ! Därför att W10 DÖDAR vissa spel som har 2 st olika kopieringsskydd och gör dem ospelbara även i icke internetläge = singelplayer. Detta är konfiskering av min EGENDOM. Därför vill jag välja att vara kvar i ett operativsystem som jag betalat för och fungerar och inte VÅLDTAS alltså mot min vilja få sig OCKUPERAT av oönskat operativ. Hoppas nu att ditt förstånd har VÄXT.

http://www.makeuseof.com/tag/play-games-safedisc-securerom-dr... Jag hjälper dig lite jag med Sluta GNÄLL och GÖR istället om du vill spela dina GAMLA spel som kopieringsskyddet är UTDATERAT på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Så korkat att försvara ms i det här fallet.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

att MS frågor om man vill uppdatera till w10 får jag titt om tätt på min laptop, men att det skulle installeras utan godkännande låter konstigt? du har inte nån mer familjemedlem hemma som kunnat ha råka godkänna?

Permalänk
Medlem

@Hello Kitty:

Haha okej, vad är det för spel egentligen? Har inte haft något problem alls med Windows 10, snarare att gamla spel äntligen fungerar vilket de inte gjorde till Windows 7.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Så korkat att försvara ms i det här fallet.

Jag blir så fundersam på när jag läser sådana här trådar. Här har vi (som äger w7, w8, w8.1) ett helt nytt OS gratis. Som är bättre än det föregående på olika saker.
Jag håller med om att jag gillade w7 gränssnittet bättre, men w10 är bättre än w8 och w8.1 i allt. Desutom är w10 hur enkelt som helst att hitta i om man använder sökfunktionen. Det går fortare än att klicka sig fram i menyer.

Det här med att gamla spel inte funkar....så har det alltid varit. Jag kan inte spela warcraft 1 och 2 utan att fixa och dona med emulatorer och köra i DOS läge osv på w7. Om man tycker det är för jävligt att spelbolagen inte kommer med patchar till sina produkter som gör det möjligt att spela på moderna OS, är det DE som skall spottas på, inte MS. Som exempel om Nvidia inte släpper nya drivrutiner som funkar är det Nvidia som gör fel och struntar i sina kunder.

Blizzard släpper nu nya versioner av Warcraft 2 och Diablo 2 som fungerar på w7-w10 och så borde alla större spelbolag göra med sina stora titlar som fortfarande spelas. Grim Fandango är ett till exempel.

Sluta att gnälla på att utvecklingen går framåt, ni låter som gamla pensionärer som inte tål förändringar allihop.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nu är du bara löjlig. Jag spelar väl de spel jag tycker är kul. Och windows är helt enkelt den största plattformen för spel.
Vad det gäller GUI så må det vara subjektivt, men det är faktiskt ingen större skillnad mellan 7 och 10 och ännu mindre mellan 8 och 10. Så det handlar nog i många fall om ren ovilja att testa något nytt.

Själv har jag inte haft några problem med Windows 10 sedan techical preview, det betyder inte att det inte finns några men det är iaf betydligt stabilare än 7an och 8an var. Min event viewer fungerar för övrigt utmärkt.

Personligen har jag ingen ovilja. Jag testar den. Har testat den sedan hösten 2014. För mig är det inte ovilliga att testa, den biten kan jag hålla med dig om. Men just att en del här har svårt att acceptera att man inte alltid gillar det "nya".

I slutändan måste det väl få lov att vara upp till dig och mig som slutanvändare att välja, eller?

Vi lever i ett samhälle där vi gör många val varje dag. Allt från vilken lunch vi ska ha till vilken bil vi kör, kläder vi har på oss osv. Det som verkar ske både från MS sida och från personer som säger som du gjort i denna tråden är typ:
Alla ska köra Volvo.
Alla ska äta pasta.
Alla ska ha på sig grå byxor och vit skjorta.
Alla som inte gör det är "bakåtsträvare".

Ser du problemet?
Oavsett om Volvo är en bra bil eller inte, om pasta är gott eller inte, eller om kläderna är bra eller inte, spelar ingen roll, om du tar bort valet för folk att välja dem själv.

Så jag säger. Jag har inga problem med Windows 7/8. Den kan göra allt jag vill, har behov för och vill, precis som jag vill. Kan jag inte då få lov att välja det? Varför måste jag byta något jag vet fungerar, till något som "förhoppningsvis fungerar" när jag ändå inte vill ha de nya funktionerna?

Jag har en Windows 10 test maskin, och den dagen jag bedömer att jag själv vinner på att byta, så kommer jag byta. Tills dess låter jag alla andra "beta-testa" detta OS och Microsoft rätta till sitt halvfärdiga OS (notera, detta är vad MS egna talare sa till mig på IT konferens). MS vet att det är långt från färdigt, och jag tror det blir bra "när" det blir det.

Som det är nu dock är det för många små nackdelar för mig att anser det värt att "uppgradera" till Windows 10. Det skulle bli en nedgradering istället, för mina behov.

Runt om mig har jag släktingar och vänner som faktiskt känner exakt samma, och jag har lånat dem en laptop med Windows 10, just för att de ska få lov att testa OSet. I detta fallet är det ibland "bakåtsträvare", ja, då de inte vill lära sig något nytt, men jag ger dem valmöjligheten att testa. 1 av 8 st ca byter... de andra blir kvar. Men jag förstår dem. Varför byta något som fungerar om det inte gynnar dem?

Skrivet av Full Strike:

Ja, du påstår väl ändå inte att en majoritet av alla Windows 10-användare tycker det fungerar dåligt utan att basera det på någon fakta?
Att det är 15% som sitter på 10 just nu är väl rätt irrelevant, finns inget som säger att övriga 75 har testat det och bildat sig någon uppfattning. Var du nu fick den siffran ifrån, du är dålig på det där med källor.

Har inte gått till personangrepp, observerar bara att många här verkar ha problem med att ta till sig nya saker.

Tror säkerligen att där är både nöjda och icke nöjda Windows 10 användare. Men problemet är ju att de som är nöjda Windows 10 användare, sällan äger något negativt om det, även om det finns problem, medan missnöjda användare sällan säger något positivt trots att där finns positiva delar. Så all "fakta" är i bästa fall, ytterligheter som är svåra att jämföra. Och dessa extremister syns tydligt i detta forum, i båda sidor.

Det som retar mig med OSet är både att Microsoft tvingar en till det, och folk som sen stöder "tvånget" som att det vore något bra. Låt Windows 10s fördelar tala för sig själv om det nu är så bra. Notera rubriken och trådens ursprungliga topic. Jag ser tvång, oavsett positivt eller negativt, som endast negativt, för tvång i sig själv är aldrig bra. Jag ser valmöjligheter och alternativ som positivt, oavsett om det är bättre eller sämre till det vanligaste alternativet.

Så snälla var inte en av dem som tvingar någon. Utan låt de som vill sitta på Windows 7, sitta på det, så länge de bara vill, tills de väljer att byta. Bara låt dem vara. Och alla som sitter på Windows 7, låt de som gillar Windows 10 använda det, då dessa personer ser fördelar i något nytt eller iaf i detta OS.

Att respektera varandras åsikter och val av OS...

Är det verkligen så mycket begärt?

Permalänk
Medlem

Varför har folk på automatiska uppdateringar undrar jag.
Alla vet idag att MS installerar massa skräp, och buggiga uppdateringar. Väljer hellre själv exakt vad jag vill ha.
Även i windows 10 har jag stängt av automatiska updates, väljer dom jag vill och döljer resten med wushowhide typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Får man fråga vad det var för grafikkort i burken som gjorde att du inte kunde gå på windows 10?

Ett ATI x800XL, ett high-end grafikort från 2005. Hade bättre kort tidigare som har gått sönder, men nu när jag inte spelar PC-spel längre så duger det här gamla kortet bra (fill-rate ungefär som den integrerade grafiken i en modern Intel-CPU)

Problemet är att jag inte kan ställa in 1900x1200 pixel upplösning, utan fick nöja mig med 1900x1080 (eller ännu lägre, lite osäker nu), minst sagt irriterande när man har 1900x1200 skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Varför har folk på automatiska uppdateringar undrar jag.
Alla vet idag att MS installerar massa skräp, och buggiga uppdateringar. Väljer hellre själv exakt vad jag vill ha.
Även i windows 10 har jag stängt av automatiska updates, väljer dom jag vill och döljer resten med wushowhide typ.

Hur gör du detta i W10 Home? Går väl inte välja bort uppdateringar i den versionen?

Permalänk

Tråden är inte menad att handla om ifall Windows 7 eller 10 är bäst, utan att ms tvingar in Windows 10 utan att man godkänt det. Det handlar om att man själv ska få välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag blir så fundersam på när jag läser sådana här trådar. Här har vi (som äger w7, w8, w8.1) ett helt nytt OS gratis. Som är bättre än det föregående på olika saker.
Jag håller med om att jag gillade w7 gränssnittet bättre, men w10 är bättre än w8 och w8.1 i allt. Desutom är w10 hur enkelt som helst att hitta i om man använder sökfunktionen. Det går fortare än att klicka sig fram i menyer.

Det här med att gamla spel inte funkar....så har det alltid varit. Jag kan inte spela warcraft 1 och 2 utan att fixa och dona med emulatorer och köra i DOS läge osv på w7. Om man tycker det är för jävligt att spelbolagen inte kommer med patchar till sina produkter som gör det möjligt att spela på moderna OS, är det DE som skall spottas på, inte MS. Som exempel om Nvidia inte släpper nya drivrutiner som funkar är det Nvidia som gör fel och struntar i sina kunder.

Blizzard släpper nu nya versioner av Warcraft 2 och Diablo 2 som fungerar på w7-w10 och så borde alla större spelbolag göra med sina stora titlar som fortfarande spelas. Grim Fandango är ett till exempel.

Sluta att gnälla på att utvecklingen går framåt, ni låter som gamla pensionärer som inte tål förändringar allihop.

Den må vara bättre på vissa saker men sämre på andra. Vad jag ser konstigt är att du får bättre stöd för äldre spel med Linux och Wine än vad du får på senaste Windows så att inte skylla på Microsoft bara för att de tog bort stödet helt för secureroom istället för att sandboxa det eller emulera stödet är ganska förvånande för ett OS gjort för spel.

Skrivet av teejee:

Hur gör du detta i W10 Home? Går väl inte välja bort uppdateringar i den versionen?

Tror du kan stänga av Windows Update tjänsten helt för att undvika den våldföra sig med sina uppdateringar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Kan "fixa" ditt förstånd ! Därför att W10 DÖDAR vissa spel som har 2 st olika kopieringsskydd och gör dem ospelbara även i icke internetläge = singelplayer. Detta är konfiskering av min EGENDOM. Därför vill jag välja att vara kvar i ett operativsystem som jag betalat för och fungerar och inte VÅLDTAS alltså mot min vilja få sig OCKUPERAT av oönskat operativ. Hoppas nu att ditt förstånd har VÄXT.

Värst vad du var otrevlig då, vad är det för trams-spel du sitter med då? Jag satt med W8 från dag ett och nu med W10 sen dag ett. Det var ytterst lite problem med drivrutinerna till kringutrustningen första veckorna, men det är löst sedan länge.

Problemen du beskriver med spel tolkar jag som klassiska Steam -> Uplay (etc etc). Det fungerar smärtfritt för mig. Likaså flera andra lösningar. Det är lätt att kasta skit och hata istället för att ta tag i problemen och försöka lösa dom. "Har ditt förstånd växt nu?"

Sen är det ingen "konfiskering av din egendom", spel som kräver diverse tjänster etc är inget nytt, och du godkänner deras villkor och att du har läst informationen om att det krävs. Duger uppsatta villkor för att använda spelen dig inte, så låt bli dom istället.

Permalänk

Har windows 10 liggande på min HDD. MS försökte få mig att uppdatera hur länge som helst innan jag gav up och la in det. På en maskin med piratat windows.

Så mycket som slutade fungera, bla mit externa ljudkort(Windows 10 tillåter mig inte installera mitt studio ljudkort)

kör jag på mitt inbyggda så funkar inte vissa VST och min DAW funkar inte som den skall, bl.a så hittar den inte mina MIDI kontrollers.

Njae, windows 7 får vara i datorn ett tag till.

Edit: Min web kamera från 2005 funkar inte längre heller ve och fasa så mycket som jag använder den!!!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

@teejee: Det kan jag förstå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jösses alltså, "åh men WX är ju så mycket bättre!"?

Lättlurade ni är. Sen tramset om "ååh men ni är ju såna bakåtsträvare!"? Min dator är MIN, inte microsofts, med WX så avsäger ni er i praktiken rätten att ha kontroll över datorn. W8 var illa nog, inklusive värdelösa interfacet, men WX är ju bara förolämpande. Förutom om man går på propagandan då.

Gissa varför det är gratis uppdatering ett år och att det inte går att "nedgradera" hur man vill sen.

Själv räknar jag redan kallt med att efter W7 så blir det Linux. Jag har noll intresse av oblockerbar reklam och att ha spyware inbyggt operativsystemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA Z97-UD5H Black Edition, CPU: Intel i7 4790K, Kylare: Noctua U14S, RAM: 32GB Crucial Ballistix Sport XT 1866, GPU: Powercolor Radeon HD 7870 PCS+,
SSD: 256GB Crucial MX-100, HDD: 3TB WD Red, 2TB WD Red, PSU: Be Quiet Straight Power E-9 500W, Chassi: Cooler Master Silencio 652S

Permalänk
Medlem

Precis tvärtom för mig, jag fick aldrig någon inbjudan, så efter 6 månader hämtade jag win 10 manuellt o installerade. Jag är inget windows fan, tycker det är lite för stort företag som tar för mycket betalt, Jag spelar så jag klarar mig inte på Linux tyvärr. men jag måste erkänna att installationen o win 10 fungerar väldigt bra. Att tanka hem win 10 och samtigt få en bootbar usb-sticka var otroligt smidigt.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Jag blir så fundersam på när jag läser sådana här trådar. Här har vi (som äger w7, w8, w8.1) ett helt nytt OS gratis. Som är bättre än det föregående på olika saker.
Jag håller med om att jag gillade w7 gränssnittet bättre, men w10 är bättre än w8 och w8.1 i allt. Desutom är w10 hur enkelt som helst att hitta i om man använder sökfunktionen. Det går fortare än att klicka sig fram i menyer.

Det här med att gamla spel inte funkar....så har det alltid varit. Jag kan inte spela warcraft 1 och 2 utan att fixa och dona med emulatorer och köra i DOS läge osv på w7. Om man tycker det är för jävligt att spelbolagen inte kommer med patchar till sina produkter som gör det möjligt att spela på moderna OS, är det DE som skall spottas på, inte MS. Som exempel om Nvidia inte släpper nya drivrutiner som funkar är det Nvidia som gör fel och struntar i sina kunder.

Blizzard släpper nu nya versioner av Warcraft 2 och Diablo 2 som fungerar på w7-w10 och så borde alla större spelbolag göra med sina stora titlar som fortfarande spelas. Grim Fandango är ett till exempel.

Sluta att gnälla på att utvecklingen går framåt, ni låter som gamla pensionärer som inte tål förändringar allihop.

Jaha jag kanske var lite otydlig. Jag menar att det är korkat att försvara windows 10 dels för att en hel del användare tvingats uppgradera. Dels att det inte är snabbare som en del påstår, att det är betydligt bättre att spionera på användaren (som inte går att stänga av enligt många källor) eller stänger av funktioner som gör att äldre program som inte uppdateras fungerar är bara dålig service. Att jag inte uppgraderar windows 7 beror helt enkelt på att jag har mer kontroll över -min- maskin och min data. Bara för att något är nyare betyder inte att det är bättre. Men någon som tycker det är ok att ett företag bestämmer vad man ska göra med sina saker och tom försvarar det, har kanske lite svårt att förstå det. Att påstå att folk håller på och gnäller när man ger befogad kritik när ett företag utnyttjar sin maktställning är bara gnäll. Korkat gnäll.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Är väl alltid så att dom som är missnöjda hörs mest medans dom som är nöjda sitter just nöjda och inte sprider sitt hat emot just den produkten..Så är det ju alltid oavsett produkt

Jag får iallafall den känslan att det spelar ingen roll vad man säger om Win 10 vissa har helt enkelt bestämt sig att det är skit.Så dessa trådar om Win10 är så uttjatade

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GudaHanden:

"Hur bär ni er åt?"... Fösta som man kan fråga är om du har Windows 7 eller 8, för 7:an har inte alls så mycket påtvingade Windows 8 däremot, OH MAMA där trycker dem på otroligt hårt! min bärbara har de försökt påtvinga 2 ggr. Håller med att de har "lite" väl aggressiv tillvägagångssätt!

Öh? kör själv ff W7 och får minst en gång i veckan upp en ruta om att jag bör uppdatera till W10.... Det är i mina ögon otroligt mycket påtvingande. Den har dykt upp ända sedan launch.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

tvingad?

@gummybearkiller: win 10 installeras ALDRIG om inte du själv har begärt det. Man blir uppmanad att uppgradera,men om installationen går igång utan din vetskap borde du :1 ringa MS och berätta vad som hänt.2: avinstallera home versionen, men ladda ner den som en .iso via Ms .com och installera när DU vill.
sist,men inte minst plocka pro versionen från webben,du har mycket mer kontroll över uppdateringarna då.(du fattar nog hur jag menar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag har aldrig stött på något sådant, fungerar det inte om du kör "Starta i kompatibilitetsläge" heller?

Har inte testat o köra kompatibelt läge från win10 men det fungerade inte i win8. Och skulle inte tro att win10 klarar det heller.
Då tillverkaren skriver ganska specifikt om mjukvaran.
2014D Requirement on computer:
1. It must be windows 7 Professional operating system
2. It need to be Internet Explorer 9
3. Computer memory need over 3GRAM
4. C:// must have 40GB space
5. Software must install on C://
6. It must be NTFS format

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av wendes91:

@gummybearkiller: win 10 installeras ALDRIG om inte du själv har begärt det. Man blir uppmanad att uppgradera,men om installationen går igång utan din vetskap borde du :1 ringa MS och berätta vad som hänt.2: avinstallera home versionen, men ladda ner den som en .iso via Ms .com och installera när DU vill.
sist,men inte minst plocka pro versionen från webben,du har mycket mer kontroll över uppdateringarna då.(du fattar nog hur jag menar)

Med defaultinställnignar för Windows update så verkar man få W10 installerat utan bekräftelse.

http://www.techrepublic.com/article/automatic-windows-10-inst...

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2016/02/02/windows-10...