jävla microsoft. påtvingad win 10

Permalänk

Tycker det är trist när folk bara säger att det är bättre du SKA ha det när datorn installerar program utan godkännande, poängen är ju inte om det är bättre eller sämre utan att den installerat utan godkännande.

Det måste förresten vara tillåtet att tycka att det ena eller det andra är bättre,man har ju rätt att välja om man köpt det,oavsett om någon annan tycker olika.

För övrigt så är det inte 100% att det funkar felfritt från upgrade o datorn kanske inte är backupad när den får för sig att uppgradera så bara där är det ju fel.

Permalänk
Avstängd

Det tog mig 15 minuter att återställa min brorsas slöa celeron laptop med mekanisk disk från win 10 tillbaka till win 8.1 och stänga av win 10 updaten helt. Så varför denna tråd ens existerar längre förstår jag inte?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Well, tvingande uppdateringar är väl ingenting nytt inom mjukvara och jag tror det är något vi får vänja oss med. Se på tex. Spotify, Chrome, Skype, Steam etc, fungerar precis likadant.

Även om man som användare kanske inte älskar alla uppdateringar som görs är det ändå rätt förståeligt att det blir ohållbart att sitta och underhålla 5-10 versioner av sin mjukvara.

Tycker Microsoft tänker helt rätt när de säger att W10 blir sista versionen av Windows, framöver blir det bara uppdateringar. Blir mycket enklare när hela användarbasen sitter på samma plattform, bättre kompatibilitet och mer fokus på utveckling framåt.

Permalänk

Jo men w10 är inte gratis du måste ha köpt en version av Windows o har du köpt w7 så ska du ju ha rätt att få ha den kvar,kanske utan support efter en viss tid men ändå kunna välja att ha den kvar.
Finns inget som säger att ms ska vara skyldig att uppdatera den längre än avtalet säger för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det tog mig 15 minuter att återställa min brorsas slöa celeron laptop med mekanisk disk från win 10 tillbaka till win 8.1 och stänga av win 10 updaten helt. Så varför denna tråd ens existerar längre förstår jag inte?

Kanske för att det ställer till, som ex. tar bort program efter eget tycke.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonas1972:

Det tog mig 15 minuter att återställa min brorsas slöa celeron laptop med mekanisk disk från win 10 tillbaka till win 8.1 och stänga av win 10 updaten helt. Så varför denna tråd ens existerar längre förstår jag inte?

För att man kan förlora data, om man inte har något vettigt på datorn så spelar det ingen roll. Det är lite komisk att MS har dubbelmoral.
Å ena sida på Windows server så satsar de stenhårt på att man ska kunna skala ner den, skippa guit etc eftersom en omstart är mycket kostsam. Under inga omständigheter får en dator starta om sig själv, endast användare med högre behörigheter har rätt att starta om en maskinen.
Just windows server 2016 kommer bli riktigt skalbart och mycket fokus har lagt på detta.

Men klientversionen ser microsoft som några riktiga losers som använder och tycker att kör man detta operativsystem, ja då kan man varken ha något liv eller viktigt på datorn så de startar om datorn, installerar en massa skit hur de vill utan att förvarna användaren.

Permalänk
Medlem

Jag har inte uppdaterat mitt Win7 på över ett år och får heller inte några uppmaningar om att byta av någon konstig anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det tog mig 15 minuter att återställa min brorsas slöa celeron laptop med mekanisk disk från win 10 tillbaka till win 8.1 och stänga av win 10 updaten helt. Så varför denna tråd ens existerar längre förstår jag inte?

Om inte Microsoft hade tvingat in Win10 från början, hade du sluppit använda 15 minuter av ditt liv, till denna meningslösa sysselsättning......

Är så skönt att slippa skiten nu. Kommer aldrig gå tillbaka till Windows igen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det var ju lite det jag menade med mitt inlägg.
Alla, både företag och privat måste aktivt blockera uppdateringen på samma sätt som jag har gjort med WSUS på mitt jobb.

Som administratör kan jag inte bara sitta och rulla tummarna tills halva företaget kommer och skriker på mig att deras dator har uppgraderats till W10 och inget funkar, när MS går ut med att alla ska få gratis uppgradering så var det första jag tänkte "Hur kan jag blockera detta?".

Tänkte samma tanke själv, och det var på håret redan då. I första vågen var nämligen några maskiner inte centralt styrda (laptops), och naturligtvis fick användarna frågan "vill du...", och de, som saknar admin tryckte ju ja. Tur man har backup för några av dem kraschade i uppgraderingen.

Skrivet av AMD-FX:

Snart kommer vi som inte vill ha Windows 10 kunna köpa nya grafikkort heller då det blir samma visa som mot XP, drivrutinen finns inte till det senaste grafikkorten för Windows XP/7. Alternativet är att man blir tvingad att köra Linux och köra spelen genom Wine (spelen som funkar i Wine det vill säga)

Detta är något av det mest dumma, okunniga och löjligaste svaret här.

Win 7 kommer enligt sitt EOL avtal att få säkerhetspatchar till 2020. Win 8.1 fram till 2023. De kan inte ändra detta, de får inte ändra detta och de kommer bli stämda om de gör.
MS gick ut o sa att de inte kommer "optimera" Skylake och framtida plattformar för äldre än Win 10... och tvingades dra tillbaka det. Moderkorttillverkarna har själva lagt in sätt att installera Win 7 på moderna moderkort så även tillverkarna jobbar i för Win 7 stöd.

Win 7 har än så länge ungefär samma siffror som Win 10, och de går inte ner för folk vill ha det kvar, av samma anledning som att folk vill ha sin gamla Volvo eller Toyota.... de bara fungerar.

Win 7 är dessutom samma drivrutinsplattform som Vista, 7 / 8 / 10, och de som har flest drivrutinsproblem idag verkar vara just Win 10... ironiskt eller hur?
Med tanke på att OSet fortfarande fungerar hur bra som helst till allt från surf till spel, och det faktiskt i grunden är mer kraftful för NVMe än Win 8/10...
"You can't get performance like this from Windows 8 or 8.1. You can get very close with Windows 7, but nothing performs as well as Server 2008 when it comes to solid state storage. 4K write performance is vastly superior on Server 2008 and Windows 7 in comparison to Windows 8, 8.1 or Server 2012."

Mao, det bästa OSet för snabbaste IOPs är Win 2008, sen Win 7, sen kommer Win 8 och senare. (Finns andra tester som visar att Win 8 och Win 10 är typ samma prestanda).
Lite konstigt med tanke på att Win 7 inte ens har NVMe stöd i grunden, eller hur?

Tittar vi på spelprestanda så har jag visat det förr, men korta svaret är: "Det skiljer sig väldigt lite".
http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...
http://www.pcgamer.com/windows-10-but-what-about-performance/
http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

Dx12 har hittills varit en flopp. MS stod och sa att första spelen skulle komma runt helgerna 2015. Vilket uppenbarligen inte har hänt. Där finns några få indiespel, och ashes of the singularity och Rise of the Tomb Raider, typ. Hitman fungerar inte än, och inga andra har det, än, sen vår 2016...

Dx12 kommer nog bli bra, ingen tvekan om det, men... kommer det göra det i tid?
Vulkan är nu släppt, och ger samma fördelar, mer eller mindre, samt en stor fördel till. Multi-OS stöd. MS har skjutit sig själva i foten där och låst sig själva in i en hörna. Detta är varför jag tror att de trycker så hårt på Win 10 nu, för de måste få majoritet för att trycka ut DX12 spel, annars kommer vulkan vara den uppenbara lösningen.

Som det är nu, enligt steam survey april, så har du ca 40.0+1.4% Windows 10. Inte alla har full stöd DX12 GPU, men många har iaf DX12.0 GPU (grund stödet), låt oss anta att alla har det.
Vulkan har just nu ca (40.0+1.4)+(34.1+7.3)+(12.5+0.4)+1.7= 97,4% stöd av marknaden. Så om nu inte DX12 är 100x bättre, varför välja DX12? De är byggda på liknande sätt, där det mesta är identiskt. Där är små skillnader, ja, men inget radikalt.

Så som det är nu är Win 10 och Dx12 i underläge... stort. Om vulkan får fäste så finns det heller ingen anledning att ens ha MS OS vid klienten för spelmaskin i framtiden, så det öppnar upp en helt ny värld.

Så sluta nu vara så satans pessimistiska mot WIn 7/8... och istället kan ni vara lite mer pessimistiska mot Win 10 brist på respekt för användaren.
@Robbo länka ett ex. Men vad många av er inte tänker på är att medan han satt och spelade så har datorn jobbat på att förbereda detta. Så om du undrar varför du plötsligt får FPS drops i Win10, kolla så inte WU jobbar för fullt, för det har hänt min test rigg, mer än 1 gång.
Den startar om när den vill, den uppdaterar när den vill... använder du datorn? Det struntar den i.

Deras komprimerade minnesteknik är bra, men den kan ge problem:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1425183-cpu-30-50-load-...

Jag själv skulle göra en enkel sökning i registret förra veckan på Win 10 maskinen... skriver in sökordet, och den tuggar... och tuggar. Jag tänker, udda, skrev jag fel?
Trycker avbryt... poff, regedit.exe har gjort en förbjuden åtgärd och kommer stängas.
Detta är MS eget program, på deras eget OS, med deras egen AV... så ja.

Ljudet... (drivruiner i allmänhet). OSet älskar att uppdatera drivare. Jag blev till slut tvungen att stänga av det för att den ersatte min ljudkorts mjukvara stup i kvarten från tillverkarens fullt fungerande, till buggiga generiska drivare från sin databas. Detta är väldigt vanligt faktiskt, sök på det om du inte tror mig.

Där finns utan tvekan både buggar och problem med detta OS. Så jag låter en testmaskin följa det, och när det är stabilt nog så byter jag gärna. Men tills dess fungerar Win 7/8.1 i många år till.

Permalänk
Medlem

Ingen av mina win7 datorer har blivit påtvingade någon win 10 uppdatering. Förstår inte riktigt vad ni sysslar med

Förstår inte heller varför ni klagar, win 10 är så mycket bättre än tidigare Windows versioner

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Windows 7 istället så blir ni av med problemen. Windows 10 är skräp, förhoppningsvis så kan jag köra på Linux den dagen - om den dagen kommer - då jag "måste" byta OS.

Permalänk
Medlem

De som påstår att Windows 10 är buggfritt har nog aldrig öppnat "Event Viewer"

Och att man inte skulle behöva använda appar känns som taget ur luften, då bland annat startmenyn, notifikationsfältet, inställningar och kalendern/klockan är tillhör det nya gränssnittet (som buggar ur emellanåt).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsioni:

Uppgradera till Windows 7 istället så blir ni av med problemen. Windows 10 är skräp, förhoppningsvis så kan jag köra på Linux den dagen - om den dagen kommer - då jag "måste" byta OS.

Har själv gått i tankarna att slå om till ubuntu mate som jag gillar. Tyvärr är det en del krux med att tunnla vissa program igenom VPN så dom bara fungerar med VPN och inte med LAN. Hade det varit lika enkelt som med windows brandvägg hade jag skitit i allt vad spel heter och kört med ubuntu mate och ev. Wine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Instabilitet, buggar, "barnsjukdomar", inte finns stöd för program, mm.
Jag förstår inte varför man skulle vilja, "uppgradera" till det? Jag menar whats to like?

Allt beror ju på vad man använder datorn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Märkligt, jag har inte stött på ett enda program som inte funkar på w10, som funkar på w7 och w8. Jag håller med om att webläsaren Edge är heelt röten och är inkompatibel med flera vanliga plugins, men det spelar ju ingen roll eftersom de flesta använder Chrome ändå.

Nä, uppgradera nu. Hjärnspökena är inte på riktigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Håller med

Skrivet av KingCobra:

Märkligt, jag har inte stött på ett enda program som inte funkar på w10, som funkar på w7 och w8. Jag håller med om att webläsaren Edge är heelt röten och är inkompatibel med flera vanliga plugins, men det spelar ju ingen roll eftersom de flesta använder Chrome ändå.

Nä, uppgradera nu. Hjärnspökena är inte på riktigt.

Håller fullständigt med dig.
Jag har på en av mina 4 datorer kört Win 10 sedan det släpptes och det är Win 10 datorn som jag huvudsakligen använder. Jag kör Embarcadero Rad Studio, Adobe PhotoShop, Kodi, TMPGEnc Video Mastering Work 5, OpenOffice, WebSite X5, Messmo, Camtasia Studio 8, Firefox, Chrome med mera, med mera och har aldrig stött på några problem med något av dessa program. Däremot kör jag inga spel så där kan jag inte uttala mig. För mig fungerar Windows 10 bättre än Windows 7 därför att det är snabbare.

Permalänk
Avstängd

Visst, jag kan förstå att folk blir lite purkna när de blir påtvingade..

Men, vad är det Win 7 användare saknar i Windows 10?

Är det samma käbbel som det var mellan XP och win 7?

Kan tillägga 99% av alla program som fungerar i Win 7 fungerar i Win 10.

Nytt=Farligt?
Lata pga de tror att ni får lära er något nytt? Om detta så är Win 10 som Win 7...bara det, Win 10 är snabbare och fräschare.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

De flesta fall så har win10 varit snabbare för mig och fungerat bra. Men sen kommer de gånger den gör något så allt laddar så sjukt segt. Kan inte öppna något program, är jag inne i Windows inställningar så laggar det ur och vill inte gå in på någonting. Öppnade program fungerar ua. Också några småsaker de löst bättre i win7.

Det plus att den ibland får för sig att ta bort mitt fifflande med att stänga av automatiska uppdateringar. Igår kväll senast var jag tvungen att använda cmd "shutdown /s" för att skippa installeringen. För man kan givetvis inte välja på bara shutdown(Som i win7/xp) när den väl hämtat en uppdatering.

Har stora funderingar på att köra mint igen. Många saker är mycket lättare där, men andra (spel) är inte... Blir kanske att köra på två diskar och växla. Men det är så mycket lättare att ha allt på samma ställe utan omstarter. Man är ju lat

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Visst, jag kan förstå att folk blir lite purkna när de blir påtvingade..

Men, vad är det Win 7 användare saknar i Windows 10?

Är det samma käbbel som det var mellan XP och win 7?

Kan tillägga 99% av alla program som fungerar i Win 7 fungerar i Win 10.

Nytt=Farligt?
Lata pga de tror att ni får lära er något nytt? Om detta så är Win 10 som Win 7...bara det, Win 10 är snabbare och fräschare.

OK! Trevligt för dig att Microsoft Win10 känns rätt för dig.
Tänk på att det fanns de som kände att Winphone och Nokia var den rätta kombinationen.
Tyvärr tillhörde dom, liksom du gör nu, en minoritet.

Du kan käbbla om att Win10 skeptiker är lata.
Fast när det kommer till kritan så spelar dina åsikter ingen roll, även om Win10 är gratis så är inte datorn/hårdvaran det.
Ingen vill få sin dator begränsad eller oanvändbar eller få en massa merarbete bara för att Microsoft vill ge bort Win10...
(Det finns ett samband mellan att Win10 skänks bort och Win10s alla telemetri/spion funktioner).

Det finns några saker som Win10 har som Win7 "saknar" som: Skype, Cortana, Windows-appar, Bing och Telemetri/spionprogram inbyggda. Dessa är några saker som jag absolut inte vill ha i vår Foto/video redigerings dator eller i speldatorn.

Använder olika Linux-distron på datorer och Android på mobiler och surfplattor, vill man lära sig något nytt så kan man inte bara köra Microsoft Windows version efter version.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Skrivet av Kronvrak:

OK! Trevligt för dig att Microsoft Win10 känns rätt för dig.
Tänk på att det fanns de som kände att Winphone och Nokia var den rätta kombinationen.
Tyvärr tillhörde dom, liksom du gör nu, en minoritet.

Källa på det? Min uppfattning är att majoriteten tycker W10 fungerar väldigt bra. Just denna tråd verkar ju dock dra åt sig bakåtsträvarna som flugsvampar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har själv gått i tankarna att slå om till ubuntu mate som jag gillar. Tyvärr är det en del krux med att tunnla vissa program igenom VPN så dom bara fungerar med VPN och inte med LAN. Hade det varit lika enkelt som med windows brandvägg hade jag skitit i allt vad spel heter och kört med ubuntu mate och ev. Wine.

VPN är ju inga problem att få igång?

Skrivet av Full Strike:

Källa på det? Min uppfattning är att majoriteten tycker W10 fungerar väldigt bra. Just denna tråd verkar ju dock dra åt sig bakåtsträvarna som flugsvampar.

En sak jag undrar; för dig är alla som inte kör senaste Microsoft OS bakåtsträvare. Men bollar vi med den iden, är inte alla Windows användare bakåtsträvare med tanke på att Linux är både ur aspeketen när den skapades yngre men också utvecklas bra mycket snabbare med fler funktioner och möjligheter än vad Windows 10 har och kommer att ha? Blir inte du också en bakåtsträvare då?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Källa på det? Min uppfattning är att majoriteten tycker W10 fungerar väldigt bra. Just denna tråd verkar ju dock dra åt sig bakåtsträvarna som flugsvampar.

Frågan är vad/vem man ska klassa som bakåtsträvare..

Jag själv valde bort Windows helt, då jag gärna vill att min dator ska vara just min. Ingen annan (Microsoft) har rätt att gå in och ändra inställningar, installera mjukvara och starta om hur de vill på mina datorer.
Är en hel hög med saker jag säger nej till, när det gäller Win10..

Microsofts nya taktik att helt köra över sina kunder faller nog inte i så god jord som de hoppats på.. Tror nog att de trodde att folk bara skulle tacka och ta emot, men de har inte lärt sig av historien och vet inte vad kunderna vill ha eller har behov av.
Tror faktiskt denna trend kommer hålla i sig..
http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/7lVnV@o...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Källa på det? Min uppfattning är att majoriteten tycker W10 fungerar väldigt bra. Just denna tråd verkar ju dock dra åt sig bakåtsträvarna som flugsvampar.

- Vad säger man till en man med två blåtiror?
- Ingenting, han är redan tillsagd två gånger!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Nej, fcuk Windows 10! Jag har testat men gick snabbt tillbaka till Windows 8.1. Några saker som jag stör mig på är spioneri och att man inte kan ställa in WU till manuellt läge. För att Windows 8.1 ska vara ett alternativ behövs dock Start8 + GWX Control Panel.

Permalänk
Skrivet av Commander:

En sak jag undrar; för dig är alla som inte kör senaste Microsoft OS bakåtsträvare. Men bollar vi med den iden, är inte alla Windows användare bakåtsträvare med tanke på att Linux är både ur aspeketen när den skapades yngre men också utvecklas bra mycket snabbare med fler funktioner och möjligheter än vad Windows 10 har och kommer att ha? Blir inte du också en bakåtsträvare då?

Nej det tycker jag inte. Linux är ett utmärkt OS men för andra behov. Jag utvecklar i microsoftmiljö och gillar gaming, så jag ser inte varför jag skulle vara en bakåtsträvare då? Däremot gillar jag att ligga i framkant med ny funktionalitet.

Skrivet av DaBone:

Frågan är vad/vem man ska klassa som bakåtsträvare..

Jag själv valde bort Windows helt, då jag gärna vill att min dator ska vara just min. Ingen annan (Microsoft) har rätt att gå in och ändra inställningar, installera mjukvara och starta om hur de vill på mina datorer.
Är en hel hög med saker jag säger nej till, när det gäller Win10..

Microsofts nya taktik att helt köra över sina kunder faller nog inte i så god jord som de hoppats på.. Tror nog att de trodde att folk bara skulle tacka och ta emot, men de har inte lärt sig av historien och vet inte vad kunderna vill ha eller har behov av.
Tror faktiskt denna trend kommer hålla i sig..
http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/7lVnV@o...

Det är förmodligen en avvägning från Microsofts sida, å ena sidan har de fått mycket skit och tappat användare till apple för att det är för avancerat för vanliga användare, å andra sidan har de många power users som vill ha kontroll. Med en plattform som garanterat är uppdaterad och mycket data är det lättare att undvika random problem som vanliga användare inte vill befatta sig med.

Sen är det dessutom så att marknaden går mot billigare - eller gratis OS, och då måste det finnas andra sätt att tjäna pengar på sin produkt.

Jag gillar också att ha kontroll, men jag förstår varför de gör som de gör och jag tycker nog att det är rätt. Har själv arbetat som konsult och sett alltför många användare som skiter i viktiga säkerhetsuppdateringar och liknande eftersom de inte måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nej det tycker jag inte. Linux är ett utmärkt OS men för andra behov. Jag utvecklar i microsoftmiljö och gillar gaming, så jag ser inte varför jag skulle vara en bakåtsträvare då? Däremot gillar jag att ligga i framkant med ny funktionalitet.

Men Linux är mer frammåt med ny funktionalitet än vad Windows är alltså är du bakåtsträvare för att du använder Windows med din definition av bakåtsträvare.

Folk har anledningar av att sitta kvar på Windows 7/8/9, vare sig det är schizofreniska Windows 10, guit, eller helt enkelt som kompabilitetsproblem workflow ändringar eller trötta på att inställningar ändras till default när Microsoft vill det. Du klankar ner på folk som bakåtsträvare för att de inte använder absolut senaste från Microsoft bara för att. Samma definition du kör kan man lika bra använda på dig för att du inte kör Linux i din utvecklingsmiljö eller spel med det absolut senaste gränssnittet Vulkan.
Du är bakåtsträvare. som sitter på det föråldrade Windows 10.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

OK! Trevligt för dig att Microsoft Win10 känns rätt för dig.
Tänk på att det fanns de som kände att Winphone och Nokia var den rätta kombinationen.
Tyvärr tillhörde dom, liksom du gör nu, en minoritet.

Du kan käbbla om att Win10 skeptiker är lata.
Fast när det kommer till kritan så spelar dina åsikter ingen roll, även om Win10 är gratis så är inte datorn/hårdvaran det.
Ingen vill få sin dator begränsad eller oanvändbar eller få en massa merarbete bara för att Microsoft vill ge bort Win10...
(Det finns ett samband mellan att Win10 skänks bort och Win10s alla telemetri/spion funktioner).

Det finns några saker som Win10 har som Win7 "saknar" som: Skype, Cortana, Windows-appar, Bing och Telemetri/spionprogram inbyggda. Dessa är några saker som jag absolut inte vill ha i vår Foto/video redigerings dator eller i speldatorn.

Använder olika Linux-distron på datorer och Android på mobiler och surfplattor, vill man lära sig något nytt så kan man inte bara köra Microsoft Windows version efter version.

Så då tycker du att Win 10 är nytt och farligt?

Ang de inbyggda programmen så kan CCleaner avinstallera de, tar runt 5min max att göra.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Men Linux är mer frammåt med ny funktionalitet än vad Windows är alltså är du bakåtsträvare för att du använder Windows med din definition av bakåtsträvare.

Folk har anledningar av att sitta kvar på Windows 7, vare sig det är schizofreniska Windows 10, guit, eller helt enkelt som kompabilitetsproblem eller workflow ändringar. Du klankar ner på folk som bakåtsträvare för att de inte använder absolut senaste från Microsoft bara för att. Samma definition du kör kan man lika bra använda på dig för att du inte kör Linux i din utvecklingsmiljö eller spel. Du är bakåtsträvare.

Hur tänker du nu? Det finns väldigt många spel som inte går att köra på Linux. Likaså Visual Studio. Om de gick skulle jag absolut kunna tänka mig att göra det, men nu går det inte. Skillnad på det och att hålla kvar vid gamla versioner bara för att man inte gillar ett uppdaterat GUI etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Hur tänker du nu? Det finns väldigt många spel som inte går att köra på Linux. Likaså Visual Studio. Om de gick skulle jag absolut kunna tänka mig att göra det, men nu går det inte. Skillnad på det och att hålla kvar vid gamla versioner bara för att man inte gillar ett uppdaterat GUI etc.

Men bara bakåtsträvare använder Visual Studio, nu gäller ju Atom eller Sublime. Varför skall du spela spel som bara bakåtsträvare spelar där Vulkan inte stöds?

Ett uppdaterat GUI förstör ens workflow som man har lärt sig genom åren. Titta hur sönder event viewer är i Windows 10 exempelvis, inte tala om gränssnittet mellan metro och kontrollpanelen, vi kan diskutera hur länge som helst hur ett GUI inte är en småsak. Det finns mycket mer varför folk inte tycker om Windows 10, och att kalla dessa för bakåtsträvare gör dig själv till en bakåtsträvare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Men bara bakåtsträvare använder Visual Studio, nu gäller ju Atom eller Sublime. Varför skall du spela spel som bara bakåtsträvare spelar där Vulkan inte stöds?

Ett uppdaterat GUI förstör ens workflow som man har lärt sig genom åren. Titta hur sönder event viewer är i Windows 10 exempelvis, inte tala om gränssnittet mellan metro och kontrollpanelen, vi kan diskutera hur länge som helst hur ett GUI inte är en småsak. Det finns mycket mer varför folk inte tycker om Windows 10, och att kalla dessa för bakåtsträvare gör dig själv till en bakåtsträvare.

Nu är du bara löjlig. Jag spelar väl de spel jag tycker är kul. Och windows är helt enkelt den största plattformen för spel.
Vad det gäller GUI så må det vara subjektivt, men det är faktiskt ingen större skillnad mellan 7 och 10 och ännu mindre mellan 8 och 10. Så det handlar nog i många fall om ren ovilja att testa något nytt.

Själv har jag inte haft några problem med Windows 10 sedan techical preview, det betyder inte att det inte finns några men det är iaf betydligt stabilare än 7an och 8an var. Min event viewer fungerar för övrigt utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nu är du bara löjlig. Jag spelar väl de spel jag tycker är kul. Och windows är helt enkelt den största plattformen för spel.
Vad det gäller GUI så må det vara subjektivt, men det är faktiskt ingen större skillnad mellan 7 och 10 och ännu mindre mellan 8 och 10. Så det handlar nog i många fall om ren ovilja att testa något nytt.

Själv har jag inte haft några problem med Windows 10 sedan techical preview, det betyder inte att det inte finns några men det är iaf betydligt stabilare än 7an och 8an var. Min event viewer fungerar för övrigt utmärkt.

Försök förstora textrutan i eventviewer som är på 1 rad när du klickar på ett fel.
Jag har 4 bärbara både från Acer och Asus som hänger sig när de väcks från strömsparläge i Windows 10. Du har kanske inga problem men andra har. Andra har också orsaker till att inte använda Windows 10 som kanske inte du har men att kalla folk för bakåtsträvare bara för att de inte kör Windows 10 är lika löjlig som den här diskussionen. Du kommer med anledningar till att inte köra Linux för att _du_ vill köra dina program _du_ använder och sitta vid det workflow _du_ har byggt upp. Folk har liknande anledningar att sitta kvar på XP/7/8...

Antingen diskuterar man ämnet om varför folk inte vill byta sig uppåt och accepterar folks åsikter eller så skiter man i det och väljer en annan tråd istället för att köra blanket metod och kolla folk för bakåtsträvare när man själv är det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.