jävla microsoft. påtvingad win 10

Permalänk
Medlem

Bakåtsträvare är ju en intressant stämpel och ett legitimt argument. Det nog snarare som så här att de flesta byter OS endast för att de tror att det som är nytt automatisk ska vara bättre för att efteråt hamna i försvarpostion när andra användare poängterar att så inte alltid är fallet.

Att Trojan10 ur de flesta aspekter inte är något vidare bra OS är inget personangrepp utan ett faktum som de flesta användare har insett samt har erfarenhet av.

Vad avser Linux så tror jag att det är "framtiden", inte Windows, inte Microsoft.

Permalänk
Medlem

Sorgligt med alla bakåtsträvare...... Om alla som använder windows slutar att använda förlegade produkter, så kan MS fokusera helt på win 10 och lägga allt krutet där, och på så sätt få ut ett bättre operativsystem till kunderna.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Bakåtsträvare är ju en intressant stämpel och ett legitimt argument. Det nog snarare som så här att de flesta byter OS endast för att de tror att det som är nytt automatisk ska vara bättre för att efteråt hamna i försvarpostion när andra användare poängterar att så inte alltid är fallet.

Att Trojan10 ur de flesta aspekter inte är något vidare bra OS är inget personangrepp utan ett faktum som de flesta användare har insett samt har erfarenhet av.

Vad avser Linux så tror jag att det är "framtiden", inte Windows, inte Microsoft.

Länka plz, vill se var det är bevisat att "Trojan10" inte är något vidare.

Ditt Trojan7 har samma telemetry som Windows 10 om du har alla de senaste uppdateringarna.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Försök förstora textrutan i eventviewer som är på 1 rad när du klickar på ett fel.
Jag har 4 bärbara både från Acer och Asus som hänger sig när de väcks från strömsparläge i Windows 10. Du har kanske inga problem men andra har. Andra har också orsaker till att inte använda Windows 10 som kanske inte du har men att kalla folk för bakåtsträvare bara för att de inte kör Windows 10 är lika löjlig som den här diskussionen. Du kommer med anledningar till att inte köra Linux för att _du_ vill köra dina program _du_ använder och sitta vid det workflow _du_ har byggt upp. Folk har liknande anledningar att sitta kvar på XP/7/8...

Antingen diskuterar man ämnet om varför folk inte vill byta sig uppåt och accepterar folks åsikter eller så skiter man i det och väljer en annan tråd istället för att köra blanket metod och kolla folk för bakåtsträvare när man själv är det.

Jaha, men nämn då några program som fungerar i Windows 7/8 men inte i 10?
Jag köper att vissa har problem med Windows 10, precis som väldigt många har problem med Windows 7/8/XP och alla andra operativsystem.

Det jag sa var att den här tråden drar till sig bakåtsträvare, och att jag tycker MS gör rätt i att tvinga användarna att hålla sitt OS uppdaterat. Men visst, har man några väldigt specifika skäl att sitta kvar på en gammal version, tex. stora företag så har jag full förståelse för det också. Men att hata bara för att hata vilket verkar vara ett genomgående tema varje gång Microsoft släpper något stör jag mig på.

Ps. Min texruta i event viewern fungerar utmärkt att förstora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nu är du bara löjlig. Jag spelar väl de spel jag tycker är kul. Och windows är helt enkelt den största plattformen för spel.
Vad det gäller GUI så må det vara subjektivt, men det är faktiskt ingen större skillnad mellan 7 och 10 och ännu mindre mellan 8 och 10. Så det handlar nog i många fall om ren ovilja att testa något nytt.

Själv har jag inte haft några problem med Windows 10 sedan techical preview, det betyder inte att det inte finns några men det är iaf betydligt stabilare än 7an och 8an var. Min event viewer fungerar för övrigt utmärkt.

Hm, vi har glömt den viktigaste frågan av alla. HUR bemöter vi "bakåtsträvarna" så att de blir nöjda? Det kan Linux svara på, men inte Windows.

Och nej, Windows är inte längre största spelplattformen. Det är faktiskt Linux, eller Android om vi ska hårddra det. Du sitter på ett sjunkande skepp.

Skrivet av Commander:

Försök förstora textrutan i eventviewer som är på 1 rad när du klickar på ett fel.
Jag har 4 bärbara både från Acer och Asus som hänger sig när de väcks från strömsparläge i Windows 10. Du har kanske inga problem men andra har. Andra har också orsaker till att inte använda Windows 10 som kanske inte du har men att kalla folk för bakåtsträvare bara för att de inte kör Windows 10 är lika löjlig som den här diskussionen. Du kommer med anledningar till att inte köra Linux för att _du_ vill köra dina program _du_ använder och sitta vid det workflow _du_ har byggt upp. Folk har liknande anledningar att sitta kvar på XP/7/8...

Antingen diskuterar man ämnet om varför folk inte vill byta sig uppåt och accepterar folks åsikter eller så skiter man i det och väljer en annan tråd istället för att köra blanket metod och kolla folk för bakåtsträvare när man själv är det.

Windows är för hackigt uppbyggt, följer inte med i utvecklingen och "utvecklar" helt fel saker som användargränssnitt t.ex.

Just ett individuellt anpassat workflow är otroligt viktigt för användare, det är därför Linux har så många olika användargränssnitt: MATE, XFCE, Gnome, KDE, Cinnamon, Enlightenment, Unity, LXDE o.s.v. Det är inte precis som att Linux tar bort de andra gränssnitten för att det kommit ett nytt - det gör däremot Windows. Det är att skjuta sina användare i foten och tro att de stannar kvar. (Nåväl, de kanske stannar tills de KAN ta sig därifrån)

Håller med om att Visual Studio suger. Inlåst och förlegat. Finns bättre utvecklingsprogram i Linux.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av Erwya:

Hm, vi har glömt den viktigaste frågan av alla. HUR bemöter vi "bakåtsträvarna" så att de blir nöjda? Det kan Linux svara på, men inte Windows.

Och nej, Windows är inte längre största spelplattformen. Det är faktiskt Linux, eller Android om vi ska hårddra det. Du sitter på ett sjunkande skepp.

Windows är för hackigt uppbyggt, följer inte med i utvecklingen och "utvecklar" helt fel saker som användargränssnitt t.ex.

Just ett individuellt anpassat workflow är otroligt viktigt för användare, det är därför Linux har så många olika användargränssnitt: MATE, XFCE, Gnome, KDE, Cinnamon, Enlightenment, Unity, LXDE o.s.v. Det är inte precis som att Linux tar bort de andra gränssnitten för att det kommit ett nytt - det gör däremot Windows. Det är att skjuta sina användare i foten och tro att de stannar kvar. (Nåväl, de kanske stannar tills de KAN ta sig därifrån)

Håller med om att Visual Studio suger. Inlåst och förlegat. Finns bättre utvecklingsprogram i Linux.

Som sagt, Linux är fantastiskt på många sätt, men det riktar sig inte till vanliga användare i första hand. MS riktar sig till alla målgrupper samtidigt vilket gör det till en svår balansgång mellan enkelhet och anpassningsbarhet. Bara det faktum att Linux finns i tusen distar med olika gränssnitt skrämmer nog bort majoriteten av hemanvändarna.

Vad gäller spel så är det väl rätt irrelevant att det finns ett par miljoner spel till Android när det är en helt annan typ av spel. Statistiken pekar väl knappast på att PC gaming är ett sjunkande skepp. Men oavsett så finns inte de spel jag gillar på någon annan plattform.

Permalänk
Skrivet av teejee:

MS anser nog inte att din dator är kompatibel med W10, då får man ingen uppmaning att installera W10.

Snack min dator är mer än väl lämpad för win 10 och jag har inte blivit "tvingad" att installera win 10 skiten.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Sorgligt med alla bakåtsträvare...... Om alla som använder windows slutar att använda förlegade produkter, så kan MS fokusera helt på win 10 och lägga allt krutet där, och på så sätt få ut ett bättre operativsystem till kunderna.

Skulle kunna säga det samma om Windows i helhet.

Skrivet av Full Strike:

Jaha, men nämn då några program som fungerar i Windows 7/8 men inte i 10?
Jag köper att vissa har problem med Windows 10, precis som väldigt många har problem med Windows 7/8/XP och alla andra operativsystem.

Det jag sa var att den här tråden drar till sig bakåtsträvare, och att jag tycker MS gör rätt i att tvinga användarna att hålla sitt OS uppdaterat. Men visst, har man några väldigt specifika skäl att sitta kvar på en gammal version, tex. stora företag så har jag full förståelse för det också. Men att hata bara för att hata vilket verkar vara ett genomgående tema varje gång Microsoft släpper något stör jag mig på.

Ps. Min texruta i event viewern fungerar utmärkt att förstora.

Programmen kan du googla utan större problem. Textrutan kan jag ta en screenshot på senare när jag är på jobb. Men pratar om "general" rutan; http://media.wiley.com/Lux/40/492340.image0.jpg

Den går inte att resiza på datorerna jag sitter på av någon anledning och låst den till 1rad, blir helt jävla galen på det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Snack min dator är mer än väl lämpad för win 10 och jag har inte blivit "tvingad" att installera win 10 skiten.

Enda sättet jag lyckades bli av med Win10-tjatet och Microsofts intrång i datorn, var genom att installera om och sen stänga av automatiska uppdateringar direkt. Sen installerade jag bara några säkerhetsuppdateringar, men stannade innan Servicepack 1.
Inte ett ljud efter det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Källa på det? Min uppfattning är att majoriteten tycker W10 fungerar väldigt bra. Just denna tråd verkar ju dock dra åt sig bakåtsträvarna som flugsvampar.

Källa på vad! Vad i helsike ska jag ange källa på?

Vilken majoritet tycker att Win10 fungerar väldigt bra?
Majoriteten av den minoritet datoranvändare som använder Win10 eller majoriteten av Microsofts fanboys? Eller majoriteten av Microsofts marknadsavdelning?

Win10 har efter 10 månaders gratis utdelning, anammats av under 15% av desktop/datoranvändarna.

Gratulerar med uttrycket "bakåtsträvare", när du inte har något argument för Win10 går du till personangrepp och kallar kritiker för bakåtsträvare, varför inte dra till med: lata, fega eller hatare nästa gång.

Skrivet av Oringen:

Så då tycker du att Win 10 är nytt och farligt?

Ang de inbyggda programmen så kan CCleaner avinstallera de, tar runt 5min max att göra.

Var har jag skrivit att Windows är farligt? Ska jag skriva på barnspråk eller som för invandrare i fortsättningen?

Tycker inte ens Win10 är speciellt nytt efter 10 månader och framförallt då Win10 mest är ett ändrat GUI på Win8.x efter dess totala katastrofala försäljnings siffror p.g.a kritiken mot Win8.x mobil-liknande GUI...

Varför skulle man anskaffa Win10 om det första man gör är att stympa det på det som gör det till Win10?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Sorgligt med alla bakåtsträvare...... Om alla som använder windows slutar att använda förlegade produkter, så kan MS fokusera helt på win 10 och lägga allt krutet där, och på så sätt få ut ett bättre operativsystem till kunderna.

Frågan är hur de oavsett ska kunna få ut ett bättre OS till kunderna, när de inte lyssnar på dessa, skiter i dem eller bara är rent ut sagt korkade..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Källa på vad! Vad i helsike ska jag ange källa på?

Vilken majoritet tycker att Win10 fungerar väldigt bra?
Majoriteten av den minoritet datoranvändare som använder Win10 eller majoriteten av Microsofts fanboys? Eller majoriteten av Microsofts marknadsavdelning?

Win10 har efter 10 månaders gratis utdelning, anammats av under 15% av desktop/datoranvändarna.

Gratulerar med uttrycket "bakåtsträvare", när du inte har något argument för Win10 går du till personangrepp och kallar kritiker för bakåtsträvare, varför inte dra till med: lata, fega eller hatare nästa gång.

Var har jag skrivit att Windows är farligt? Ska jag skriva på barnspråk eller som för invandrare i fortsättningen?

Tycker inte ens Win10 är speciellt nytt efter 10 månader och framförallt då Win10 mest är ett ändrat GUI på Win8.x efter dess totala katastrofala försäljnings siffror p.g.a kritiken mot Win8.x mobil-liknande GUI...

Varför skulle man anskaffa Win10 om det första man gör är att stympa det på det som gör det till Win10?

Vart skrev jag att win 7 folk var lata specifikt? Det du skrev som om det var det jag skrev..ska vi sluta lägga ord i våra meningar framöver?

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk

@WoG: vissa kan ha svårt lära sig nya system, jag är inkörd på win7 och allt går dubbel så långsamt på 8/10an när nånting ska göras.
har man inlärningssvårigheter så kan det räcka med skillnaden mellan 7an & 10an för att det inte ska funka optimalt..
sen orkar ja inte lägga ner energi på lära mig ett nytt OS,

ha möjligheten att ha 10an med exakt samma UI som 7an... och dom som hävdar att det är samma, nej det är det inte, sättet att komma in i menyerna/systemet är annorlunda osv

vissa företag har också gamla maskiner där drivrutinerna funkar för XP vista 7an. då spelar det ingen roll att datorn blir snabbare/bättre/snyggare skiten funkar inte med 10an.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Diktatortyranneri ! Jag har en hel del GAMLA spel som blir ospelbara =KONFISKERING med W10 som säger att deras kopieringsskydd är en säkerhetsrisk och TOTALBLOCKERAR dem. Om de inte tidigare -för länge sen - hittat dessa "hål" varför då stänga dem för mej, jag har ju betalat många sura kronor för dem. Nu hör det till saken de går inte ens att spela Singelplayer utan internetuppkoppling heller. Detta är förräderi. Upplys oss om vilka spel det gäller (det gör dom inte så jag chansar inte med 10:an) och låt mej SJÄLV avgöra om jag vill spela eller inte. Att ruinera min spelskatt är inte M.s uppgift. Det är ju STÖLD av min egendom, för jag fick ju spela dom tidigare och ev virus drabbar ju bara mej - eller hur ? FAEN att Bill Gates föräldrar träffades. Har totalstängt ALL uppdatering och använt GWXcontol för att för alltid DÖDA W10 på MINA datorer. Kör 7:an och XP och vem faen behöver uppdateringar ??? UPPMANING HATA W10 tills dom låter oss avgöra.

Permalänk
Skrivet av Kronvrak:

Källa på vad! Vad i helsike ska jag ange källa på?

Vilken majoritet tycker att Win10 fungerar väldigt bra?
Majoriteten av den minoritet datoranvändare som använder Win10 eller majoriteten av Microsofts fanboys? Eller majoriteten av Microsofts marknadsavdelning?

Win10 har efter 10 månaders gratis utdelning, anammats av under 15% av desktop/datoranvändarna.

Gratulerar med uttrycket "bakåtsträvare", när du inte har något argument för Win10 går du till personangrepp och kallar kritiker för bakåtsträvare, varför inte dra till med: lata, fega eller hatare nästa gång.

Ja, du påstår väl ändå inte att en majoritet av alla Windows 10-användare tycker det fungerar dåligt utan att basera det på någon fakta?
Att det är 15% som sitter på 10 just nu är väl rätt irrelevant, finns inget som säger att övriga 75 har testat det och bildat sig någon uppfattning. Var du nu fick den siffran ifrån, du är dålig på det där med källor.

Har inte gått till personangrepp, observerar bara att många här verkar ha problem med att ta till sig nya saker.

Permalänk
Medlem

buhu windows, buhu linux, buhu macos, buhu osx, buhu solaris, buhu unix, osv...

Tröttnar ni inte aldrig dessa oändliga diskussioner om vem som har längst OS?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Commander:

Skulle kunna säga det samma om Windows i helhet.

Programmen kan du googla utan större problem. Textrutan kan jag ta en screenshot på senare när jag är på jobb. Men pratar om "general" rutan; http://media.wiley.com/Lux/40/492340.image0.jpg

Den går inte att resiza på datorerna jag sitter på av någon anledning och låst den till 1rad, blir helt jävla galen på det.

Som sagt, fungerar utmärkt här:
http://imgur.com/dWbtY6P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Vart skrev jag att win 7 folk var lata specifikt? Det du skrev som om det var det jag skrev..ska vi sluta lägga ord i våra meningar framöver?

Nu hänger jag inte med vad du yrar om... Du får ta och läsa mitt inlägg igen, så ser du att du inte förstått någonting.
Det går nämligen att citera flera och svara på dom i ett och samma inlägg.

Däremot har du skrivit att de som inte gått över till Win10 gör det för att de är lata

Skrivet av Oringen:

Visst, jag kan förstå att folk blir lite purkna när de blir påtvingade..

Men, vad är det Win 7 användare saknar i Windows 10?

Är det samma käbbel som det var mellan XP och win 7?

Kan tillägga 99% av alla program som fungerar i Win 7 fungerar i Win 10.

Nytt=Farligt?
Lata pga de tror att ni får lära er något nytt? Om detta så är Win 10 som Win 7...bara det, Win 10 är snabbare och fräschare.

Sedan kan man undra hur snabbt Win10 är med några spel och tunga nyttoprogram installerat och efter några månaders användning.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Diktatortyranneri ! Jag har en hel del GAMLA spel som blir ospelbara =KONFISKERING med W10 som säger att deras kopieringsskydd är en säkerhetsrisk och TOTALBLOCKERAR dem. Om de inte tidigare -för länge sen - hittat dessa "hål" varför då stänga dem för mej, jag har ju betalat många sura kronor för dem. Nu hör det till saken de går inte ens att spela Singelplayer utan internetuppkoppling heller. Detta är förräderi. Upplys oss om vilka spel det gäller (det gör dom inte så jag chansar inte med 10:an) och låt mej SJÄLV avgöra om jag vill spela eller inte. Att ruinera min spelskatt är inte M.s uppgift. Det är ju STÖLD av min egendom, för jag fick ju spela dom tidigare och ev virus drabbar ju bara mej - eller hur ? FAEN att Bill Gates föräldrar träffades. Har totalstängt ALL uppdatering och använt GWXcontol för att för alltid DÖDA W10 på MINA datorer. Kör 7:an och XP och vem faen behöver uppdateringar ??? UPPMANING HATA W10 tills dom låter oss avgöra.

Haha. Du är så allvarlig och komisk på samma gång att jag inte kan hålla mig för skratt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

de finns inget anledning inte uppgradera.. windows 7/8 slutar med support inom kort. endast företag kan köpa till support.
detta kommer från en anställd på MS.

Microsoft vill dra ner på all olika platformer till en endast= spara pengar..

Supporten för Win7 försvinner 2020.

Skrivet av Grönahunden:

@WoG: vissa kan ha svårt lära sig nya system, jag är inkörd på win7 och allt går dubbel så långsamt på 8/10an när nånting ska göras.
har man inlärningssvårigheter så kan det räcka med skillnaden mellan 7an & 10an för att det inte ska funka optimalt..
sen orkar ja inte lägga ner energi på lära mig ett nytt OS,

ha möjligheten att ha 10an med exakt samma UI som 7an... och dom som hävdar att det är samma, nej det är det inte, sättet att komma in i menyerna/systemet är annorlunda osv

vissa företag har också gamla maskiner där drivrutinerna funkar för XP vista 7an. då spelar det ingen roll att datorn blir snabbare/bättre/snyggare skiten funkar inte med 10an.

Hur TUSAN kan det ta dubbelt så lång tid på Windows 10? Samma snabbkommandon som i Windows 7, högerklickar du på startmenyn får du upp en mängd av genvägar, som tog mycket längre tid att nå i Windows 7. I övrigt, så är det knappast någon funktionalitet som du går miste om, i Windows 10.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

...observerar bara att många här verkar ha problem med att ta till sig nya saker.

Då får man fråga sig vad det är för nya saker som är svåra att ta till sig..

Struntar du i Microsofts våldtäkter på din dator, förstår jag att du kan ta till dig precis vad som helst som kommer i din väg.
Men som en tänkande människa, vägrar jag befatta mig med den typen av mjukvara och företag.
Sen om du ser det som att jag och andra har svårt att ta till sig nya saker, får stå för dig..
Har själv gått över till OSX och Linux, vilka båda är relativt nya OS för mig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

MS anser nog inte att din dator är kompatibel med W10, då får man ingen uppmaning att installera W10.

Ja och nej, om chipsetet anses ha stöd så kommer uppmaningen. Om du ni typ inte har kompatibelt grafikkort eller har en platta utan drivrutiner för touchscreen så sitter du i skiten och det struntar de i.

De har blindat deras update utility de hade i betan bara för att tvinga folk till W10. Den släpper genom allt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Supporten för Win7 försvinner 2020.

Hur TUSAN kan det ta dubbelt så lång tid på Windows 10? Samma snabbkommandon som i Windows 7, högerklickar du på startmenyn får du upp en mängd av genvägar, som tog mycket längre tid att nå i Windows 7. I övrigt, så är det knappast någon funktionalitet som du går miste om, i Windows 10.

vissa har inte förmågan att tänka sig in i att andra personer har andra förutsättningar än en själv..?
blir inte det lite som att fråga en med fel på benen eller synfel Hur TUSAN kan du gå så långsamt?
Hur TUSAN kan du inte hitta ser du dåligt ?

det handlar inte om att genvägarna tar längre tid i 7an utan att det finns funktioner som är annorlunda.
du vet väl vad som menas med inlärningssvårigheter ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Haha. Du är så allvarlig och komisk på samma gång att jag inte kan hålla mig för skratt.

Du förstår Erwya,jag älskar mina gamla spel - (Lucas Art:s) Star Wars X-wing vs. Tie Fighter 1998 (Microsoft) Urban Assault 1998 och ( Microsoft) Monster Truck Madness 2 (Take 2) Postal, men även nya spel som går att spela på 10:an som Battlefield Hardline, Project Cars, The Witcher m.m. Problemet är bara att som helt myndig vill jag själv bestämma spel och ev. virusmängd utan inblandning av översitteri från Microsoft och vill också ha kontrollen på vad som Ms. skall våldta mej med. Är trots allt 69 år och klarar av att bestämma själv. Du vet väl att ett gott skratt förlänger livet så VAR SÅ GOD. kanske blir det ett till nu. PS. Träffade Jesper Wecksell (världsmästare i Counter Strike) och hela Fnatic gänget i lördags. DS

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Då får man fråga sig vad det är för nya saker som är svåra att ta till sig..

Struntar du i Microsofts våldtäkter på din dator, förstår jag att du kan ta till dig precis vad som helst som kommer i din väg.
Men som en tänkande människa, vägrar jag befatta mig med den typen av mjukvara och företag.
Sen om du ser det som att jag och andra har svårt att ta till sig nya saker, får stå för dig..
Har själv gått över till OSX och Linux, vilka båda är relativt nya OS för mig.

Själv har jag lagt ner OSX (igen) för all framtid p.g.a. mer "våldtäkts"-skäl från Apple än vad Microosft kommer lyckas med under hela sin existens.
Hade det varit OSX, hade du ju vart tvungen att köpa ny dator!? Men tydligen är det ingen som reagerar på det, och vill köra vidare på sina osupporterade Mac'ar som precis fyllt tre år (för fullt stöd av El Capitan så skall du ha en mid 2012 eller senare)!

Kan bara säga att jag var jävligt nöjd med XP när det kom.
Jag var mer än nöjd med Windows 7 (inte en blåskärm någonsin på några utav mina datorer, mina Mac'ar kraschar ju oftare än vad XP gjorde!).
8.1 var ett klart lyft det med.
Och med Win 10, så kan jag bara konstatera att jag nog är mer imponerad av Win 10 än jag var med Win 7, och Win 7 var fantastiskt!

Men du får göra precis som du vill. Jag tänker iaf. köra vidare på Win 10, iaf. tills det finns något som ens kan konkurrera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Ja, du påstår väl ändå inte att en majoritet av alla Windows 10-användare tycker det fungerar dåligt utan att basera det på någon fakta?
Att det är 15% som sitter på 10 just nu är väl rätt irrelevant, finns inget som säger att övriga 75 har testat det och bildat sig någon uppfattning. Var du nu fick den siffran ifrån, du är dålig på det där med källor.

Har inte gått till personangrepp, observerar bara att många här verkar ha problem med att ta till sig nya saker.

Här har du en källa, nöjd?
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

Vad är det för framgång eller teknisk landvinning man får genom att gå från en Windowsversion till en annan? Vad lär man sig av det?
Vill man som en glad amatör och hobbyist lära sig något, så vinner man långt mer datorkunskap på att inte bara matas av det senaste från Microsoft.

Citat:

Har inte gått till personangrepp, observerar bara att många här verkar ha problem med att ta till sig nya saker.

Du skrev "bakåtsträvare" det är ett mycket använt skällsord i Win10 debatten, på datoranvändare som inte anammat och hyllar, det senaste modet från Microsoft.

Lustigt sammanträffande. För var det inte det som var så bra med Win8, WinRT och Winphone, skulle inte de vara så lika för att Microsofts kunder skulle få det lättare?
Win10 ska ju finnas på mobiler, surfplattor och datorer samt TV-spel. Bara för att göra det lättare

Inlägget är skrivet på en Netbook med Linux Mint som är något helt annat än Win10 som anpassat och tillrätta för alla (Läs urvattnat).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Intressant att ingen utav våra 300+ datorer har automatiskt bytt till W10, i call SBS!*
Bara att blockera W10 uppdateringen från att ens laddas ner på din dator.

*(Skit Bakom Spakarna)

Jag körde en gång i tiden W7 men ställde mig i kö för 10.
När frågan kom om att byta sa jag nej pga månadsskifte. Ville ha alla betalningar klara innan bytet. Sen när windovs update gick igång så kom W10 in. Den gick att köra direkt annars hade jag backat till 7:an direkt.

Jo den kan byta automatiskt i vissa lägen. Microsoft vill inte supporta flera olika operativ längre och det kanske är lika bra.

Ska vi säga att vissa inte förstår svenska i stället.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:
Skit bakom spakarna? Nej inte då, fick det på min Windows 7 retail kopia med.

Poppade upp en ruta med "Snart installeras Windows 10!" och en timer på ca 30 minuter tills den skulle installera, dvs var man inte där för att trycka nej tack skulle det bli påtvingad, man godkände ju genom att inte trycka nej tack! Hade automatiska uppdateringar på men att den skulle notifiera mig innan den laddade ned dem.

Förbokade/reserverade inte W10 uppgraderingen.

Min syster med Windows 8.1 fick dagligen flertalet påtryckningar att uppgradera, fram tills att hon inte orkade mer och accepterade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag förstår fortfarande inte varför folk inte vill uppgradera till Windows 10? Jag uppdaterade alla mina maskiner dag ett och har aldrig haft problem med något? 0.o

Kan bara konstatera att det är snabbare, säkrare och bättre stöd för spel generellt. Whats not to like?

Är nog mest deras nya policy att dom samlar in data om alla användare *telemetri* går visserligen att stänga av mer eller mindre.. men känns ändå som Pyttemjuk går för långt när dom trycker ner uppgraderingar i halsen på användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag förstår fortfarande inte varför folk inte vill uppgradera till Windows 10? Jag uppdaterade alla mina maskiner dag ett och har aldrig haft problem med något? 0.o

Kan bara konstatera att det är snabbare, säkrare och bättre stöd för spel generellt. Whats not to like?

Finns vissa program som inte stödjer windows 10. Utan måste specifikt vara win 7 pro, vilket är ända anledningen överhuvud taget till att jag ens har en bootcamp partition för windows på min dator.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w