Har fått tullbrev, varför?

Permalänk
Medlem

Har fått tullbrev, varför?

Hej, jag har tydligen fått ett tullbrev men har ingen aning om varför, jag har beställt varor från USA(reservdelar till radiostyrd bil) men har redan hämtat ut dessa så de borde väl inte ha med det att göra? och om någon snabbt kan förklara, vad är egentligen ett tullbrev, vad innehåller det? (Och nej, jag har inte köpt något olagligt)

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Kan vara räkningen på moms och tullavgift som kommit.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

@Erwya: Om det bara är det, måste jag verkligen hämta ut brevet eller kan jag bara ignorera det?

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

@Erwya: Om det bara är det, måste jag verkligen hämta ut brevet eller kan jag bara ignorera det?

du måste hämta det och betala ev tullavgift. annrs kommer det gå till kronofogden direkt.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skriver är det troligtvis räkning på moms- och/eller tullavgift. Enligt egna erfarenheter (från PostNord) så tenderar man att få betala direkt vid uthämtning ifall ombudet är ett företagscenter och via faktura ifall du hämtar från vanligt ombud. Har beställt en del grejer från Kanada, och då fick man hosta upp några fler riksdaler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larszon:

@Erwya: Om det bara är det, måste jag verkligen hämta ut brevet eller kan jag bara ignorera det?

Om du får en räkning för din hyra gällande din bostad, kan du bara ignorera den?

Om det är brev med faktura för tull/moms så kan du ignorera det om du vill ha betalningspåminnelse och eventuellt få den vidareskickad till inkassobolag och sen vidare till kronolle.

Annars skulle jag rek. dig att hämta ut brevet.

Permalänk
Medlem

Skulle inte direkt säga att det är varken bra eller intelligent att ignorera ett sådant brev. Tror personligen inte tullen skickar mjältbrand i ett rekommenderat brev precis.

Men vad vet jag... jag är inte expert nog att ge råd kring det här så avvakta svar från någon bättre vetande.

Tillägg
Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

@Larszon: har du inte en viss samhällsskyldighet eller åtminstånde moral eller etik att läsa din post speciellt om du inte vet innehållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Hej, jag har tydligen fått ett tullbrev men har ingen aning om varför, jag har beställt varor från USA(reservdelar till radiostyrd bil) men har redan hämtat ut dessa så de borde väl inte ha med det att göra? och om någon snabbt kan förklara, vad är egentligen ett tullbrev, vad innehåller det? (Och nej, jag har inte köpt något olagligt)

Men öppna brevet och se efter. Jag har dock aldrig varit med om att tullen skickar brev för varor från USA utan det läggs på tillsammans med postens brevhantering när du hämtar ut paketet. Så kanske din sak fastnat i tullen. De kanske tror det är en bomb eller nåt - du tala ju om mekaniska delar. Bara kolla efter vad de har skrivit och sedan eventuellt kontakta dem med frågor.

Permalänk
Medlem

Vill du att litet problem blir ett stor problem så skiter du brevet

Permalänk
Medlem

Som Löven skulle säga: I Sverige läser man sina brev!

Permalänk
Medlem

Okej, då ska jag göra det. Jag har dock ett problem, brevet verkar vara borta, jag fick avin med betalningen 18e april men brevet har inte dykt upp hos ombud än, dock har jag kontaktat postnord och de sa att de skulle kolla på saken. Jag hoppas att deras strul inte påverkar min möjlighet att betala tullbrevet i tid?

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larszon:

Okej, då ska jag göra det. Jag har dock ett problem, brevet verkar vara borta, jag fick avin med betalningen 18e april men brevet har inte dykt upp hos ombud än, dock har jag kontaktat postnord och de sa att de skulle kolla på saken. Jag hoppas att deras strul inte påverkar min möjlighet att betala tullbrevet i tid?

Kontakta posten..vore drygt om en 250:- räkning blir 1250:- pga påminnelse och inkasso sen kronofogden..

De bryr sig inte om du har strul med brevet eller nåt...skulden kvarstår även eventuella straffavgifter.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Är varorna levererade med posten så brukar man behöva betala för att kunna hämta ut paketet, själva aviseringen kommer som en räkning. Aldrig varit med om att posten skulle skicka inbetalningskrav i efterhand.

Är de däremot skickade med UPS, DHL eller liknande brukar det komma en faktura senare, då de redan betalat moms/tullavgiften åt dig i samband med importen och nu vill ha ersättning. Vad jag vill minnas tar de också ut en lite högre serviceavgift än posten.

Posten släpper även igenom ganska många paket utan avgift om värdet är lågt, vet inte om samma gäller UPS etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Men öppna brevet och se efter. Jag har dock aldrig varit med om att tullen skickar brev för varor från USA utan det läggs på tillsammans med postens brevhantering när du hämtar ut paketet. Så kanske din sak fastnat i tullen. De kanske tror det är en bomb eller nåt - du tala ju om mekaniska delar. Bara kolla efter vad de har skrivit och sedan eventuellt kontakta dem med frågor.

Jag har redan hämtat ut varorna och då behövde jag inte betala något. Den andra avin(tullbrevet) har annat kollinr och det har jag inte hämtat ut då det inte dykt upp hos ombudet än.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Är varorna levererade med posten så brukar man behöva betala för att kunna hämta ut paketet, själva aviseringen kommer som en räkning. Aldrig varit med om att posten skulle skicka inbetalningskrav i efterhand.

Är de däremot skickade med UPS, DHL eller liknande brukar det komma en faktura senare, då de redan betalat moms/tullavgiften åt dig i samband med importen och nu vill ha ersättning. Vad jag vill minnas tar de också ut en lite högre serviceavgift än posten.

Posten släpper även igenom ganska många paket utan avgift om värdet är lågt, vet inte om samma gäller UPS etc.

Paketet är levererat via postnord/USPS så jag håller med om att det vore konstigt att de skulle skicka en avi i efterhand med tullavgifter.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Tullbrev försvann med posten, vad göra?

Hej,
Jag fick en AVI för ett tullbrev men det visade sig att paketet ej fanns hos ombud så jag väntade en vecka och sedan hade inget hänt, då kontaktade jag posten och de skulle kolla på saken och om paketet ej dök upp inom 24 timmar bad de mig kontakta avsändaren för reklamering. Problemet är att jag vet inte vem avsändaren är eftersom att jag ej beställt något som jag ej hämtat ut(misstänker att det är tullavgifter för ett paket jag redan hämtat ut) så vem ska jag egentligen kontakta? tullen?
Tacksam för svar!

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Hej,
Jag fick en AVI för ett tullbrev men det visade sig att paketet ej fanns hos ombud så jag väntade en vecka och sedan hade inget hänt, då kontaktade jag posten och de skulle kolla på saken och om paketet ej dök upp inom 24 timmar bad de mig kontakta avsändaren för reklamering. Problemet är att jag vet inte vem avsändaren är eftersom att jag ej beställt något som jag ej hämtat ut(misstänker att det är tullavgifter för ett paket jag redan hämtat ut) så vem ska jag egentligen kontakta? tullen?
Tacksam för svar!

Tullen borde kunna veta det. Dock så ska man betala ev. tull/moms avgifter direkt när du hämtar ut paket med PostNord. Är det DHL/TNT mm så brukar man få en faktura

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson:
Det är det jag inte förstår, paketet jag har hämtat ut för några veckor sedan kom med postnord så avgifterna borde ha kommit med det
kolli-numret som du säger. Jag har verkligen ingen aning om vad det är i tullbrevet, är det bara ett tomt brev? jag har inte något paket/brev som har det kolli-numret vilket är skumt. Antar att jag får kontakta tullen och se vad de säger.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

@jnsson:
Det är det jag inte förstår, paketet jag har hämtat ut för några veckor sedan kom med postnord så avgifterna borde ha kommit med det
kolli-numret som du säger. Jag har verkligen ingen aning om vad det är i tullbrevet, är det bara ett tomt brev? jag har inte något paket/brev som har det kolli-numret vilket är skumt. Antar att jag får kontakta tullen och se vad de säger.

Vad säger PostNord om du söker på kolli-ID:et som du fått på tull avi:n på hemsidan?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Lite saker som är oklart i din situation. Har läst din förra tråd. Där startar du den förra tråden med rubriken "Har fått tullbrev, varför?". Hur vet du att det är ett tullbrev? På något vis lär du ju ha fiskat upp info vart det kommer ifrån då du kommit till slutsatsen att det är ett tullbrev.

Här i denna tråd så säger du också att det är ett tullbrev. Men du kan inte lokalisera vem som skickat det? Det är detta jag inte får att gå ihop.

Har du en avi, står det på den att det är från posten, dhl, schenker etc? Kontakta det fraktbolag som står på avin. Uppge det numret som står på avin och fråga vart det kommer från, då du väntar på ett brev men de finns inte hos ditt postombud.

Vill du göra det så enkelt för dig som möjligt genom att få bra idéer och hjälp så posta all relevant info.
Håll såklart alla privata uppgifter privat och inte i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Lite saker som är oklart i din situation. Har läst din förra tråd. Där startar du den förra tråden med rubriken "Har fått tullbrev, varför?". Hur vet du att det är ett tullbrev? På något vis lär du ju ha fiskat upp info vart det kommer ifrån då du kommit till slutsatsen att det är ett tullbrev.

Här i denna tråd så säger du också att det är ett tullbrev. Men du kan inte lokalisera vem som skickat det? Det är detta jag inte får att gå ihop.

Har du en avi, står det på den att det är från posten, dhl, schenker etc? Kontakta det fraktbolag som står på avin. Uppge det numret som står på avin och fråga vart det kommer från, då du väntar på ett brev men de finns inte hos ditt postombud.

Vill du göra det så enkelt för dig som möjligt genom att få bra idéer och hjälp så posta all relevant info.
Håll såklart alla privata uppgifter privat och inte i forumet.

Anledningen att jag vet att det är ett tullbrev är för att jag fått en avi där det står att det är ett tullbrev och som jag nämde tidigare så är tullbrevet från postnord.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larszon:

Anledningen att jag vet att det är ett tullbrev är för att jag fått en avi där det står att det är ett tullbrev och som jag nämde tidigare så är tullbrevet från postnord.

Då har du redan svarat själv på din rubrik "Tullbrev försvann med posten, vad göra?". Dvs man kontaktar postnord och uppger informationen man har och ställer frågorna till dom. Sen tar man det därifrån.

Edit: Eller ringer till tullen direkt. Räcker med att du uppger ditt personnummer så kan de se utifall de finns någon faktura från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad säger PostNord om du söker på kolli-ID:et som du fått på tull avi:n på hemsidan?

Detta är vad som står på kolli-numret

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Detta är vad som står på kolli-numret

Enligt dom så har det då inte lämnats ut, vilket betyder att det är något paket/brev som du inte har hämtat ut än och kommer behöva betala det när det har anlänt till ditt ombud

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon226320:

Då har du redan svarat själv på din rubrik "Tullbrev försvann med posten, vad göra?". Dvs man kontaktar postnord och uppger informationen man har och ställer frågorna till dom. Sen tar man det därifrån.

Rubriken är lite klumpigt skriven men som jag skrev i första inlägget så har jag redan kontaktat postnord och de sa att jag skulle höra av mig till avsändaren för reklamering då det tappat bort paketet så frågan är väl egentligen, vem ska jag höra av mig till?

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larszon:

Rubriken är lite klumpigt skriven men som jag skrev i första inlägget så har jag redan kontaktat postnord och de sa att jag skulle höra av mig till avsändaren för reklamering då det tappat bort paketet så frågan är väl egentligen, vem ska jag höra av mig till?

Ja det framgår i ditt första inlägg. Det framgår även där att du inte vet vem avsändaren är. Det var det jag menade med att det får du reda på genom postnord eftersom det är skickat via dom. Ring upp postnord och uppge information som är relevant. Så kan de bistå med info om vem som skickat brevet.

Men eftersom det är tullbrev och skickat via postnord så är det tullen. Så nu vet du ju vem det är som har skickat brevet, enligt din länk med bild & information om försändelsen. DHL/Schenker etc, använder inte postnord för leverans av tullbrev. Då återstår bara postnord och tullen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Rubriken är lite klumpigt skriven men som jag skrev i första inlägget så har jag redan kontaktat postnord och de sa att jag skulle höra av mig till avsändaren för reklamering då det tappat bort paketet så frågan är väl egentligen, vem ska jag höra av mig till?

I de här fallet skulle jag ändå prata med PostNord o säga att du inte vet vem som är avsändaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Detta är vad som står på kolli-numret

Inte för att detta hjälper dig, men enligt skärmdumpen så verkar det som om försändelsen fastnat i PostNords berömda Bermuda triangel. Trodde bara att där fanns en sådan i landet på Toftanäs(deras paketterminal) i Malmö. Där kan paketen åka flera gånger runt i deras lilla stora modell tågbana helt utan anledning. En gång försvann en dammsugare som jag beställt, den dök dock upp efter några veckor och åkte tillbaks till avsändaren eftersom avsändaren gjort en reklamation gentemot Posten och skickade en ny till mig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem

@Larszon *Trådar sammanfogade*

Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3. Det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i denna tråden.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...