Linux gaming - GTX960 eller GTX970?

Permalänk
Medlem

Linux gaming - GTX960 eller GTX970?

Hej Clockers.

Är ute efter ett lite vassare grafikkort till min Linux burk. Kör idag med ett HD6950 och spelar enbart CS:GO och cities skyline från och till ibland. Har inte hängt med i hårdvaruvärlden på många år nu och tänkte be er plocka fram ett passande kort. Har tittat lite på ett GTX970 men funderar lite över om jag skulle klara mig med ett GTX960?

Är det någon större skillnad mellan HD6950 och ett GTX960? Tacksam för svar.

Permalänk

@llxt:

Du klarar dig gott och väl på ett 960 men på lång sikt hade jag tatt mig ett 970 om inte 980.

Skilnaden i bench är ganska ordentlig mellan 6950 och 960, du kan kolla skillnaden på olika sidor, länkar en här:
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-6950-vs-GeForce-GTX-960

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du så hade jag väntat lite till på Pascal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Julgrannen:

@llxt:

Du klarar dig gott och väl på ett 960 men på lång sikt hade jag tatt mig ett 970 om inte 980.

Skilnaden i bench är ganska ordentlig mellan 6950 och 960, du kan kolla skillnaden på olika sidor, länkar en här:
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-6950-vs-GeForce-GTX-960

Sagt det förr säger det igen...länka inte till den sidan, den är värdelös och bör dö ut.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

@suzieq: Finns det något datum släppt?

Permalänk
Medlem

@llxt: Nej, ryktena säger väl Q3, eventuellt Juni(?). Men det kan ju komma att ändras. Jag tänkte mestadels att om du sitter på ett 6950 så har du gissningsvis haft det så pass länge att ett par extra månaders väntan inte är något större problem

Permalänk
Medlem

@suzieq: Då antar jag att det i vandlig ordning blir 1060/1070 jag skall hålla ett öga på?

Permalänk
Medlem

@llxt: Troligtvis, men man kan ju bara gissa vad prislappen och prestandan kommer att landa på när det kommer till nästa generations kort från både AMD och Nvidia. Det cirkulerar en del rykten, men det är ju som sagt bara rykten. Med lite tur så dyker AMDs drivrutiner till Linux upp inom en snar framtid så att även det röda laget blir ett alternativ.

Permalänk
Medlem

@suzieq: Är det någon förbättring pågång till AMD? Min erfarenhet av AMD har inte varit så lyckad alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

@suzieq: Är det någon förbättring pågång till AMD? Min erfarenhet av AMD har inte varit så lyckad alla gånger.

AMD har gått förbi nVidia i fallet stabila drivrutiner. R9 390 ger bättre prestanda än GTX 970. AMD har inte segmenterat minne. AMD fungerar bättre med 4K än GTX 970/980

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

@suzieq: Är det någon förbättring pågång till AMD? Min erfarenhet av AMD har inte varit så lyckad alla gånger.

Om du lyssnar på allt de lovar i media om sina nya kretsar så kommer de ta över solsystemet, lösa jordens hunger och bemästra rumstempererad fusion när som helst nu. För halva kostnaden av en påse bilar, typ.

Men i verkligheten är det inget fel på deras nya kort alls. Tvärt om, fina grejer! Vilket märke du väljer spelar i dagsläget relativt lite roll om du får en bra deal på kortet.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Jag har ett 970 och det funkar fint,spelar inte så mycket men kör lite wow imellanåt och det funkar bra. Kör mest på ubuntu baserade distar, hade Mint fram till förra veckan men drog in ubuntu mate 16.04 när det släpptes och den funkar perfekt.

Edit ; Glömde säga att jag spelar bara i 1080p.

Permalänk
Medlem

Tack för allas input, jag tar och avaktar ett tag då!