Windows 8 Apps och trams

Permalänk
Medlem

Windows 8 Apps och trams

Har nyss bitit i det sura äpplet och tvingats in till windows 8.1. Har ett wifi-kort som strular i så gott som alla andra os, så valet föll mellan 8.1 och 10. Men, det betyder också att jag är helt grön,och inte har någon som helst aning om vad jag gör. Hittade guider till att få bort "metro" så mycket som möjligt, men verkar som att vissa delar är svårare än övriga.

Hur tar jag bort apps? Det enda jag lyckats hitta, med lite guider, är hur man tar bort dem från metro-menyn, som jag ju alls inte vill behöva befatta mig med. Och absolut inte få upp någon "app" som täcker hela skärmen varje gång man råkar stava fel i sökfältet(som dessutom ofta inte går att stänga av direkt utan först efter en stund).

Permalänk
Medlem

Har ingen lösning, jag struntade helt enkelt i metro när jag körde 8:an men jag skulle rekommendera att du hoppar direkt till win 10 om du ändå ska uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Win10 så slipper du sitta och göra inställningarna själv.

Permalänk
Medlem

@TheNoNa:
Installera Classic Shell och sök via startmenyn:
http://www.classicshell.net/

För mig är Windows 8.1 Update 1 än så länge överlägset Windows 10.

Fick precis upp ett meddelande i miniräknaren (Windows 10) att Microsoft vill att jag ska betygsätta den i Windows Store.
I 8.1 fanns fortfarande den klassiska miniräknaren kvar...

Vill du avinstallera apparna, så finns det det guide här:
http://www.thewindowsclub.com/erase-default-preinstalled-mode...

Eller använd Windows Store Applications Manager för enstaka appar:
http://www.thewindowsclub.com/windows-store-applications-mana...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fick precis upp ett meddelande i miniräknaren (Windows 10) att Microsoft vill att jag ska betygsätta den i Windows Store.
I 8.1 fanns fortfarande den klassiska miniräknaren kvar...

Windows 10 är och fungerar bra.

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk
Medlem

Skapa en fil som heter typ MetroCleanup.ps1

Och skriv in följande kod:

# Script to remove a lot of the pre-loaded Microsoft Metro "modern app" bloatware # Initial creation by Garacesh at: http://www.edugeek.net/forums/windows-10/161433-windows-10-re... # Modified for use with the Tron project by /u/vocatus on reddit.com/r/TronScript $ErrorActionPreference = "SilentlyContinue" # Active identifiers $PackagesToRemove = ( 'Microsoft.3DBuilder', # '3DBuilder' app 'Microsoft.BingFinance', # 'Money' app - Financial news 'Microsoft.BingFoodAndDrink', # 'Food and Drink' app 'Microsoft.BingHealthAndFitness', # 'Health and Fitness' app 'Microsoft.BingNews', # 'Generic news' app 'Microsoft.BingSports', # 'Sports' app - Sports news 'Microsoft.BingTranslator', # 'Translator' app - Bing Translate 'Microsoft.BingTravel', # 'Travel' app 'Microsoft.CommsPhone', # 'Phone' app 'Microsoft.ConnectivityStore', 'Windows.ContactSupport', 'Microsoft.FreshPaint', # 'Canvas' app 'Microsoft.Getstarted', # 'Get Started' link 'MicrosoftMahjong', # 'Mahjong' game 'Microsoft.MicrosoftJigsaw', 'Microsoft.Messaging', # 'Messaging' app 'Microsoft.MicrosoftJackpot', # 'Jackpot' app 'Microsoft.MicrosoftOfficeHub', 'Microsoft.Taptiles', # imported from stage_2_de-bloat.bat 'Microsoft.Office.OneNote', # 'Onenote' app 'Microsoft.Office.Sway', # 'Sway' app 'Microsoft.People', # 'People' app 'Microsoft.SkypeApp', # 'Get Skype' link 'Microsoft.SkypeWiFi', 'Microsoft.Studios.Wordament', # imported from stage_2_de-bloat.bat 'Microsoft.MicrosoftSudoku', 'microsoft.windowscommunicationsapps', # 'Calendar and Mail' app 'Microsoft.Windows.CloudExperienceHost', # 'Cloud Experience' sigh 'Microsoft.WindowsFeedback', # 'Feedback' functionality 'Microsoft.MovieMoments', # imported from stage_2_de-bloat.bat 'Microsoft.WindowsPhone', # 'Phone Companion' app 'Microsoft.XboxApp', # Xbox junk, unfortunately 'Microsoft.XboxGameCallableUI' and 'Microsoft.XboxIdentityProvider' can't be removed 'Microsoft.ZuneMusic', # 'Groove Music' app 'Microsoft.ZuneVideo', # Groove Music 'king.com.CandyCrushSodaSaga', # Candy Crush app '9E2F88E3.Twitter' # Twitter app ) # Inactive identifers # 'Microsoft.Appconnector', # Not sure about this one # 'Microsoft.BingWeather', # 'Weather' app # 'Microsoft.BioEnrollment', # not sure about this one # 'Microsoft.Windows.Photos', # Photos app # 'Microsoft.WindowsAlarms', # 'Alarms and Clock' app # 'Microsoft.WindowsCalculator', # Calculator app # 'Microsoft.WindowsCamera', # Camera app # 'Microsoft.WindowsSoundRecorder', # Sound Recorder app # 'Microsoft.WindowsStore', # Windows Store # Do the removal Get-AppxProvisionedPackage -Online | Where-Object Name -In $PackagesToRemove | Remove-AppxProvisionedPackage -Online | Out-Null Get-AppxPackage –AllUsers | Where-Object Name -In $PackagesToRemove | Remove-AppxPackage | Out-Null

Kör sedan scriptet med powershell som administratör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aandreee:

Windows 10 är och fungerar bra.

Du lär ta tillbaka det efter du fått samma meddelande som jag fick i Windows 10-räknaren.
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/4195rl/calculator...

Att stänga av "Feedback frequency" helt i "Settings" har inte hjälpt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du lär ta tillbaka det efter du fått samma meddelande som jag fick i Windows 10-räknaren.
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/4195rl/calculator...

Att stänga av "Feedback frequency" helt i "Settings" har inte hjälpt för mig.

Dagens ilandsproblem...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Varför är det så svårt för många att bara ignorera apparna? Man kan använda datorn precis som vanligt. Varför installerar du inte Windows 10 istället? Mycket bättre än 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

[quote postid="16130449" userid="189162" name="Cooling23"]
Varför är det så svårt för många att bara ignorera apparna? Man kan använda datorn precis som vanligt. Varför installerar du inte Windows 10 istället? Mycket bättre än 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com
[/quote

Windows 10 är buggigare än 8.1 ,inte bättre på nån punkt.

Permalänk
Medlem

Jag får inte ens använda calculatorn, för jag har avaktiverat EnableLUA för jag avskyr att jag måste godkänna ALLT på C partitionen.
Inte för jag ens använder några värdelösa W10 appar ändå, kommer aldrig någonsin göra heller.
Kör classic calculator, mycket bättre

Sen är inte W10 mycket bättre än 8.1, hade fortfarande använt 8.1 men MS kommer bara envisas att alla ska byta så orkar inte kämpa emot the giant.
Har dock tweakat typ allt jag kan med W10 för att slippa deras mög, ett jäkla arbete innan man kan sätta sig vid W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Varför är det så svårt för många att bara ignorera apparna? Man kan använda datorn precis som vanligt. Varför installerar du inte Windows 10 istället? Mycket bättre än 8.1.

Folk vill ha rena operativsystem utan onödigt skräp som drar onödiga resurser. Windows i sig är bloatat nog.

Sen ger ju surfplatteläget ett ganska handikappat intryck på en desktopskärm med <100 ppi, framför allt med avsaknad av touch.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Har nyss bitit i det sura äpplet och tvingats in till windows 8.1. Har ett wifi-kort som strular i så gott som alla andra os, så valet föll mellan 8.1 och 10. Men, det betyder också att jag är helt grön,och inte har någon som helst aning om vad jag gör. Hittade guider till att få bort "metro" så mycket som möjligt, men verkar som att vissa delar är svårare än övriga.

Hur tar jag bort apps? Det enda jag lyckats hitta, med lite guider, är hur man tar bort dem från metro-menyn, som jag ju alls inte vill behöva befatta mig med. Och absolut inte få upp någon "app" som täcker hela skärmen varje gång man råkar stava fel i sökfältet(som dessutom ofta inte går att stänga av direkt utan först efter en stund).

Jag var också fientlig mot start-menyn i Windows 8. Men skillnaden mellan Windows 8 och Windows 8.1 är att man i Windows 8.1 börjar ute i skrivbordet och därefter öppnar metro via windowsknappen. Och jag lärde mig att älska detta upplägg. Det är som att öppna ett stort smörgåsbord med alla proprogram man har. Och man kan dessutom organisera dem i olika färgglada rektangulära grupper vilket jag tycker är jätteskoj . Sedan kom Windows 10 med sin hybridmeny vilket jag avskyr så mycket att jag installerade ClassicShell och nu har en traditionell Windows7 meny. Skulle dock gärna gå tillbaka till Windows8.1 lösningen igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Sen är inte W10 mycket bättre än 8.1, hade fortfarande använt 8.1 men MS kommer bara envisas att alla ska byta så orkar inte kämpa emot the giant.

Ge inte upp hoppet! I sommar går gratis Windows10-uppdatering ut och då kan man med gott samvete gå tillbaka till sitt gamla Windows. Vad ska Microsoft göra åt det? Tvinga en att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Sedan kom Windows 10 med sin hybridmeny vilket jag avskyr så mycket att jag installerade ClassicShell och nu har en traditionell Windows7 meny. Skulle dock gärna gå tillbaka till Windows8.1 lösningen igen

På min Windows 8.1-dator kör jag Ctrl + Windows för att öppna 8.1-starten (kör Classic Shell). Perfekt på min hybriddator! Windows 10 ser jag som totalt värdelöst med touchscreen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aandreee:

https://i.imgur.com/cbanrm7.png
Windows 10 är och fungerar bra.

Fruktansvärt vilken hemsk kontrast! Man blir ju yr i huvudet bara genom att titta på den!

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Fruktansvärt vilken hemsk kontrast! Man blir ju yr i huvudet bara genom att titta på den!

Jag antar att du är ironisk. Om inte så har du nog problem med dina inneröron...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag antar att du är ironisk. Om inte så har du nog problem med dina inneröron...

Nope. Den saknar helt kontraster och rumskänsla. Känns som allt bara flyter ut i den. Usch.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Fruktansvärt vilken hemsk kontrast! Man blir ju yr i huvudet bara genom att titta på den!

Inte nog med det. Titt som tätt visar den nya miniräknaren en förfrågan om vad man tycker om appen. Det går dock att stänga av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag antar att du är ironisk. Om inte så har du nog problem med dina inneröron...

Den är vidrig, tror jag personen i fråga försöker förmedla. Håller med. Jag borde egentligen skaffa en tredjepartsminiräknare som ser lite trevlig ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ge inte upp hoppet! I sommar går gratis Windows10-uppdatering ut och då kan man med gott samvete gå tillbaka till sitt gamla Windows. Vad ska Microsoft göra åt det? Tvinga en att betala?

Finns nog inga garantier att MS inte förlänger "erbjudandet"...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, borde nog nämnt att jag redan använder classic shell(eller något liknande), dessvärre är den något sämre den klassiska startmenyn, men är under omständigheterna helt ok. Har ännu inte sett några fördelar öht med windows 10. Jag hade hemskt gärna uppgraderat till något annat än windows 8(som till exempel windows 7), men som sagt, finns inga alternativ där jag lyckats få igång wifi-kortet.

Skrivet av walkir:

@TheNoNa:
Installera Classic Shell och sök via startmenyn:
http://www.classicshell.net/

För mig är Windows 8.1 Update 1 än så länge överlägset Windows 10.

Fick precis upp ett meddelande i miniräknaren (Windows 10) att Microsoft vill att jag ska betygsätta den i Windows Store.
I 8.1 fanns fortfarande den klassiska miniräknaren kvar...

Vill du avinstallera apparna, så finns det det guide här:
http://www.thewindowsclub.com/erase-default-preinstalled-mode...

Eller använd Windows Store Applications Manager för enstaka appar:
http://www.thewindowsclub.com/windows-store-applications-mana...

Mjo, använder classic shell redan nu, mitt problem är att alla de apps ligger där ändå. Ett utmärkt exempel är skype(som jag tyvärr är tvungen att använda för jobbet), om jag använder Classic Shells sökfält skriver skype och enter, så kommer "appen" skype istället. Det vill säga en helsides skype som tar några sekunder att avslut. Vad det verkar sorterar heller inte den sökningen efter användningsfrekvens, så det är inget problem som döljer sig självt med tid. Läste igenom guiden du länkade en andra gång, och körde samtliga av de saker de föreslog(även om de egentligen inte var applicerbara i mitt fall) och den tog bort flera stycken, även om inte riktigt alla. Skydrive, photos, camera med mera. Tack!

Skrivet av Cooling23:

Varför är det så svårt för många att bara ignorera apparna? Man kan använda datorn precis som vanligt. Varför installerar du inte Windows 10 istället? Mycket bättre än 8.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft den här diskussionen på många ställen, inklusive här på sweclockers, men har ännu inte riktigt hittat någon för del alls med windows 10, även om det finns en hel del fördel. Anledningen till att det är till besvär för mig är som ovan nämnt att de får prioritet över andra program, med samma eller liknande namn. De sinkar ned arbetsflödet markant, helt utan någon som helst fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Mjo, använder classic shell redan nu, mitt problem är att alla de apps ligger där ändå. Ett utmärkt exempel är skype(som jag tyvärr är tvungen att använda för jobbet), om jag använder Classic Shells sökfält skriver skype och enter, så kommer "appen" skype istället.

I Classic Shell går det att dölja "Metro Apps" från resultaten på "Search Box"-fliken. Det finns löjligt många inställningar i Classic Shell och du lär upptäcka mer med tiden.

StartIsBack är annars den bästa startmenyn enligt mig, då den fungerar "out-of-the-box" utan massa justeringar.
http://startisback.com/

Men kul att andra saker löste sig. Har själv tagit bort nästan alla appar jag kunde ifrån Windows 8.1 och vägrar koppla mitt Microsoft-konto globalt till datorns inloggning.

Ett annat tips jag kan ge dig, är att kolla programmen på WinAero.com
Winaero Tweaker påminner en hel del om gamla TweakUI:
http://winaero.com/comment.php?comment.news.1836

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I Classic Shell går det att dölja "Metro Apps" från resultaten på "Search Box"-fliken. Det finns löjligt många inställningar i Classic Shell och du lär upptäcka mer med tiden.

StartIsBack är annars den bästa startmenyn enligt mig, då den fungerar "out-of-the-box" utan massa justeringar.
http://startisback.com/

Men kul att andra saker löste sig. Har själv tagit bort nästan alla appar jag kunde ifrån Windows 8.1 och vägrar koppla mitt Microsoft-konto globalt till datorns inloggning.

Ett annat tips jag kan ge dig, är att kolla programmen på WinAero.com
Winaero Tweaker påminner en hel del om gamla TweakUI:
http://winaero.com/comment.php?comment.news.1836

ahhh, det fanns en "show all settings". Den ändrade rätt mycket, och löste en hel del till. Kikade på startisback, men inställningar är alltid att föredra som jag ser det,så skall ge classic shell ett tag till. Tusen tack för all hjälp dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-Hippie:

Den är vidrig, tror jag personen i fråga försöker förmedla. Håller med. Jag borde egentligen skaffa en tredjepartsminiräknare som ser lite trevlig ut...

En kul notis i detta är att MS själva inte vill prångla på företagen den ruttna appversionen av miniräknaren i LTSB-utgåvan. Den innehåller fortfarande den gamla hederliga varianten från Windows 7.

Finns en anledning till att man skalat bort allt vad appar heter i den miljön som är tänkt att slippa instabilitet och ständiga förändringar och "uppdateringar".