Post- och telestyrelsen svarar angående Telias fri surf-kampanj

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Surfa på Sweclockers gör jag hemma, mobilsurfen används mest för GPS för mig och för Youtube i bilen för sonen.

Svenskar måste vara det enda folk i världen som gnäller för att inte mobilsurf dras när de använder en tjänst på mobilen.

jag har 1gb surf i månaden och skiter i det. det som är störande är att det är en särbehandling.
tänk dig att du har gjort en eget socialt media. säg att det heter facetwitter.
du vill nu marknadsföra dig som det starkare varumärket och att folk kommer dit.
använder folk mobilen och använder din tjänst kanske den drar 10MB per minut. medan facebook och twitter använder 0MB. anser du att du är rättvist behandlad?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

"Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, vi ger bara företräde till vita män"

Att vara vit man är ju rasistiskt och diskriminerande i sig!

...

Hoppas fler tar efter, fri surf är gott!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Commander:

Att man diskriminerar kvinnor och utlandsfödda.

Ok. Lite bakgrundsfakta? Vart hittar jag det? Hajjar zero

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Att vara vit man är ju rasistiskt och diskriminerande i sig!

...

Hoppas fler tar efter, fri surf är gott!

Fast problemet var ju att det inte är fri surf.
Det är fri surf så länge det är det Telia valt ut annars dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det helt klart bryter mot nätneutraliteten.

Precis som Tres fri musik-surf gör.

Eller, jag inte bara tycker, det ÄR så.

Permalänk
Medlem

har inte så mycket att tilldela om ämnet förutom...

sen när bryr sig PTS om EU lagar?

*host* Bahnhof *host*

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Men tänk på barnen!!
Nu kommer de få ännu mindre tid av sina mödrar som går runt försjunkna i Facebook/Instagram/m.m. då deras abonnemang inte längre kommer att stoppa dem efter att månadens pott är slut.
Så gör det inte för Barnens skull!!!

Permalänk
Medlem

@DunderHoken: Min kommentar är en liknelse för PTS uttalande i frågan om nätneutralitet. En enkel och tydlig analogi mellan PTS och DO (diskrimineringsombudsmannen). Hade ett företag enbart givit "företräde" till vita män hade DO / domstolen fällt företaget för diskriminering.
PTS och Telia påstår att ge företräde till vissa tjänster inte går emot nätneutralitet, vilket det verkligen gör. Själv hoppas jag på dom och att PTS får krypa till korset.

Edit:

Skrivet av henkiii:

...
SolidReactor gjorde sig lustig på Telias påståendet och drog en liknelse med att "inte diskriminera kvinnor, bara ge män förtur."
I det teoretiska exemplet blir resultatet detsamma, kvinnor blir sämre behandlade jämfört med män.

Henkiii förstod vinkeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ok. Lite bakgrundsfakta? Vart hittar jag det? Hajjar zero

Hittar vad? Bakgrundsfakta mot vad?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Hittar vad? Bakgrundsfakta mot vad?

Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, vi ger bara företräde till vita män?

Vad har det att göra med Telia?

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Inte direkt då Facebook och andra sociala media inte är en direkt kostnad för Telia i praktiken. Det är på tok för lite data och det handlar om några procent av trafiken. Dagen de börjar erbjuda gratis videostreaming så börjar det däremot bli intressant för det är det som äter upp kapaciteten i näten. Ungefär 70 % av den totala internettrafiken är video. Fast det lär du inte se på ett bra tag eftersom det är för dyrt för operatörerna.

De ljuger inte när de säger att det är trångt i luften. De har inte oändligt med kapacitet och att bygga ut är skitdyrt. Det är inte som med fasta nät där man bara drar en extra fiber. Att montera upp antenner och basstationer i stadsmiljöer är hopplöst bökigt. Det är inte bara att montera utan det krävs bygglov och som sedan bestrids för att folk inte vill ha antenner på fasaderna och så vidare.

Men Facebook storsatsar ju på video så all video som strömmas från Facebook bör ju då bli fri?
Bara att massor av folk sätter upp robotar som tokströmmar Facebookvideos för att sänka Telias nät....

Permalänk
Medlem

Känns lite sådär, är det något man betalade för att få surfa fritt på dessa sidor hade de väl varit en sak, men nu ger man ju Facebook och spotify väldigt bra reklam måste jag ju säga... någon VD på Telia som fått en skidsemester eller thailandsresa kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ok. Lite bakgrundsfakta? Vart hittar jag det? Hajjar zero

Telia säger "Vi bryter inte nätneutraliteten, vi ger bara vissa tjänster en zero-rating".
Dvs du debiteras inte datatrafik när du använder vissa tjänster.

Skrivet av https://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Oppenhet-till-internet/:

Nätneutralitet:
Begreppet nätneutralitet bygger på principen att all internettrafik ska behandlas likvärdigt oavsett avsändare, mottagare, plattform eller innehåll. Nätneutralitet omfattar också transparensaspekter avseende bl.a. operatörernas trafikhantering och avtal gentemot slutkunder.

Att ge vissa tjänster en fördel gör ju att andra tjänster får det svårare.
Bara att det görs med positiv särbehandling istället för negativ, vilket tydligen inte lagen reglerar.
Nätneutralitetslagens syften är ju att motverka detta, så den borde revideras.

SolidReactor gjorde sig lustig på Telias påståendet och drog en liknelse med att "inte diskriminera kvinnor, bara ge män förtur."
I det teoretiska exemplet blir resultatet detsamma, kvinnor blir sämre behandlade jämfört med män.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Telia säger "Vi bryter inte nätneutraliteten, vi ger bara vissa tjänster en zero-rating".
Dvs du debiteras inte datatrafik när du använder vissa tjänster.
Att ge vissa tjänster en fördel gör ju att andra tjänster får det svårare.
Bara att det görs med positiv särbehandling istället för negativ, vilket tydligen inte lagen reglerar.
Nätneutralitetslagens syften är ju att motverka detta, så den borde revideras.

SolidReactor gjorde sig lustig på Telias påståendet och drog en liknelse med att "inte diskriminera kvinnor, bara ge män förtur."
I det teoretiska exemplet blir resultatet detsamma, kvinnor blir sämre behandlade jämfört med män.

Tack så mycket för bra och tydliga svar!

@SolidReactor

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:
"Inte direkt då Facebook och andra sociala media inte är en direkt kostnad för Telia i praktiken. Det är på tok för lite data och det handlar om några procent av trafiken. Dagen de börjar erbjuda gratis videostreaming så börjar det däremot bli intressant"

Det finns video på Facebook, det är en av de största sidorna som tillhandahåller videouppladdning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Att vara vit man är ju rasistiskt och diskriminerande i sig!

...

Hoppas fler tar efter, fri surf är gott!

Jag förstår inte din vinkel, vill du bara provocera med att påstå att jag menar så genom din satir? Eller menar du det som sarkasm och håller med min analogi? Du får gärna förtydliga

Fri surf oavsett tjänst är gott, däremot tjänster med olika kostnader är osmakligt.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Man bryter mot nätneutraliteten om man prioriterar vissa tjänster, gör skillnad på tjänst och tjänst eller ger vissa fördelar. För att det inte bryter mot vad EU har skrivit på är bs då det är som att säga att USA/UK inte bryter mot integriteten när de profilerar av varje jäkla användare de hittar på nätet, eller att de inte bryter säkerheten genom att tvinga utvecklare lägga in bakdörrar i kryptering. För att idioter till advokater lyckats skriva dokument att himeln är svart och havet är gult betyder inte att det är så.

Förstår inte likheten...och förresten så är himlen inte blå, den är svart bara du kommit förbi atmosfären som bryter och reflekterar ljuset från solens strålar så att den ser blå ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rayleigh-spridning

Skrivet av Frejoh466:

Antar att folk är rädda att en tjänst får monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur får Telia monopol på detta?

Skrivet av Christley:

jag har 1gb surf i månaden och skiter i det. det som är störande är att det är en särbehandling.
tänk dig att du har gjort en eget socialt media. säg att det heter facetwitter.
du vill nu marknadsföra dig som det starkare varumärket och att folk kommer dit.
använder folk mobilen och använder din tjänst kanske den drar 10MB per minut. medan facebook och twitter använder 0MB. anser du att du är rättvist behandlad?

Dålig jämförelse som inte har med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Förstår inte likheten...och förresten så är himlen inte blå, den är svart bara du kommit förbi atmosfären som bryter och reflekterar ljuset från solens strålar så att den ser blå ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rayleigh-spridning

Hur får Telia monopol på detta?

Dålig jämförelse som inte har med saken att göra.

Nu drar du i halmstrån så förstår inte riktigt vart du vill komma. Definitionen av nätneutralitet är att du inte diskriminerar/prioriterar mellan data och tjänst. Här betalar du för att X tjänst skall bli billigare att använda genom att betala ett grundbelopp oavsätt användning dvs du diskriminerar andra tjänster som inte har denna möjlighet alltså per definition bryter mot nätneutralitet. Bara för att X advokater har kommit fram med deras version av nätneutralitet betyder det inte att den är korrekt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Skulle du tänkt på när du tecknade avtal...å andra sidan så förstår jag inte hur det INTE kan räcka, jag har 12GB surf som jag delar med min sambo och son och vi gör inte slut på hälften en gång.

Förmodligen så streamar han videos och twitch en hel del i hög kvalité, slukar enorma mängder med data rent relativt för mobilanvändning.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Nu drar du i halmstrån så förstår inte riktigt vart du vill komma. Definitionen av nätneutralitet är att du inte diskriminerar/prioriterar mellan data och tjänst. Här betalar du för att X tjänst skall bli billigare att använda genom att betala ett grundbelopp oavsätt användning dvs du diskriminerar andra tjänster som inte har denna möjlighet alltså per definition bryter mot nätneutralitet. Bara för att X advokater har kommit fram med deras version av nätneutralitet betyder det inte att den är korrekt.

Som sagt, endast i Sverige gnäller man över att något INTE kostar, sen gnäller man för att saker är för dyrt samtidigt.

Skrivet av xealo:

Förmodligen så streamar han videos och twitch en hel del i hög kvalité, slukar enorma mängder med data rent relativt för mobilanvändning.

Gör han det på mobilen och surfen tar slut så får han väl skylla sig själv om han inte ökar surfen...eller väntar tills han kommer hem, så viktigt kan det inte vara att se en stream när man är på språng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Hur får Telia monopol på detta?

Du missuppfattar helt.
Det handlar om att Facebook osv får monopolaktiga fördelar av detta.
Principsaken kring nätneutralitet är helt åsidosatt med den här typen av lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Antar att folk är rädda att en tjänst får monopol.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant att det först blev ett problem när Telia gick ut med detta. Men knäpptyst när 3 lanserade sin "spotify" tjänst.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Dålig jämförelse som inte har med saken att göra.

varför har det inte med saken att göra?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@DunderHoken: Min kommentar är en liknelse för PTS uttalande i frågan om nätneutralitet. En enkel och tydlig analogi mellan PTS och DO (diskrimineringsombudsmannen). Hade ett företag enbart givit "företräde" till vita män hade DO / domstolen fällt företaget för diskriminering.
PTS och Telia påstår att ge företräde till vissa tjänster inte går emot nätneutralitet, vilket det verkligen gör. Själv hoppas jag på dom och att PTS får krypa till korset.

Edit:
Henkiii förstod vinkeln

Använder man denna liknelsen borde den även gälla åt andra hållet, dvs att bleka män helt omöjligt kan bli diskriminerade.

Helt ok med 3's spotify satsning men fyyy fan när Telia gör detsamma.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

Kunde dom inte gett fritt surf på wikipedia eller nått vettigt istället? Suck.

Felia. Felia never changes.

Wikipedia Zero?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Gör han det på mobilen och surfen tar slut så får han väl skylla sig själv om han inte ökar surfen...eller väntar tills han kommer hem, så viktigt kan det inte vara att se en stream när man är på språng.

Har ingen åsikt om hur andra spenderar sin pott, har problem att komma upp i ens hälften av mina 5gb en vanlig månad. Dock finns det logiska förklaringar till hur någon kan använda så mycket data per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Intressant att det först blev ett problem när Telia gick ut med detta. Men knäpptyst när 3 lanserade sin "spotify" tjänst.

Det höjdes ganska många röster redan då, är väl inte märkligt att fler uttrycker sig i frågan när det visade sig ett fallet med 3 inte var in isolerad händelse.

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Vi diskriminerar inte kvinnor eller utlandsfödda, vi ger bara företräde till vita män?

Vad har det att göra med Telia?

"Vi gör det inte sämre för tjänster som inte täcks, vi gör det bara mycket bättre av de som täcks?"

Hur ska tjänster som inte Telia vill ge fri surf till kunna konkurrera med de som täcks? Nätneutraliteten innebär att all data ska behandlas likadant, det här bryter tydligt mot den principen.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Använder man denna liknelsen borde den även gälla åt andra hållet, dvs att bleka män helt omöjligt kan bli diskriminerade.

Helt ok med 3's spotify satsning men fyyy fan när Telia gör detsamma.

Det paradoxala med diskriminering är att diskriminering inte diskriminerar, utan att alla är inkluderade i att kunna bli diskriminerade
Så nej din liknelse håller inte, bleka män kan också bli diskriminerade. Ett ex. är att män som söker utbildning och jobb inom förskolan kan möta tufft motstånd p.g.a. sitt kön.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FlippsyFlipp:

Surfa på Sweclockers gör jag hemma, mobilsurfen används mest för GPS för mig och för Youtube i bilen för sonen.

Ja då är det ju inte konstigt att du inte förstår varför andra behöver mer data. Då drar man ju inte någon större nytta av sin smartphone.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Svenskar måste vara det enda folk i världen som gnäller för att inte mobilsurf dras när de använder en tjänst på mobilen.

Nej, du verkar helt enkelt inte förstå varför folk "gnäller". Nätneutralitet är vad som har gett oss det Internet vi har idag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.