Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Snabb fråga angående gränsvärden i flera variabler:
Är det här en korrekt lösning?
http://i.imgur.com/SMpLjvL.jpg?1

Finns det några andra sätt att tänka på?

Tack!

Tycker väl att det ser vettigt ut men glöm inte att skriva ut själva variabelbytet också. Tror du kan tappa poäng på tentan om du inte gör det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Hejsan!:)

Jag har prov om 2-3h och undrar lite saker när det kommer till svårare potens ekvationer
Detta är ABC nivå,

Observera att detta inte på något sätt är fusk eller något, utan uppgifterna finns på nätet, via skolverket, och är från ett äldre nationellt prov.

Jag vill bara ha hjälp med hur man ska tänka för att lösa uppgifterna.

Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Tycker väl att det ser vettigt ut men glöm inte att skriva ut själva variabelbytet också. Tror du kan tappa poäng på tentan om du inte gör det.

Allright, skönt! Var tveksam om det bara var tur eller inte

Will do, thanks!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Galenmus:

Hejsan!:)

Jag har prov om 2-3h och undrar lite saker när det kommer till svårare potens ekvationer
Detta är ABC nivå,

Observera att detta inte på något sätt är fusk eller något, utan uppgifterna finns på nätet, via skolverket, och är från ett äldre nationellt prov.

Jag vill bara ha hjälp med hur man ska tänka för att lösa uppgifterna.

http://s8.postimg.org/bawzxvwtd/Test.jpg

Tack i förhand

Provet är slut, men matematiken finns alltjämt kvar. De två första är inte ekvationer, utan bara uttryck som man ska förenkla.

Jag kan ge några allmänna tips som är extremt bra när man ska förenkla uttryck eller utföra beräkningar i allmänhet:

  • Gör inte allt på samma gång. Gör bara en eller ett fåtal saker i varje steg.

  • Det är helt OK att ta en del av ett uttryck, förenkla den "vid sidan av" och sedan sätta in den igen.

  • Försök inte göra saker i huvudet. Du kommer göra fel då och förlora mer tid än det hade tagit att skriva allt.

  • Det är helt OK att ta "den långa vägen" om man är osäker på en genväg.

Kan också visa hur jag gör på den första:

Jag börjar med att plocka ut (√x + √3)2 och skriva om det vid sidan av:

(√x + √3)2 =
= (√x + √3)(√x + √3) =
= √x · √x + √x · √3 + √3 · √x + √3 · √3 =
= x + √x√3 + √3√x + 3 =
= x + √(3x) + √(3x) + 3 =
= x + 2√(3x) + 3

Det enda jag har gjort nu är att skriva om (√x + √3)2 på en annan form. (Jag valde medvetet att "inte använda kvadreringsregeln", utan skriva ut parentesen två gånger, för att visa att jag hade klarat kvadreringen även om jag inte kunde kvadreringsregeln.) Nu sätter jag in det där det var:

((√x + √3)2 − (x + 3)) / 2 =
= (x + 2√(3x) + 3 − (x + 3)) / 2 =
= (x + 2√(3x) + 3 − x − 3) / 2 =
= (2√(3x) + 3 − 3) / 2 =
= (2√(3x)) / 2 =
= √(3x)

Och där är vi klara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Provet är slut, men matematiken finns alltjämt kvar. De två första är inte ekvationer, utan bara uttryck som man ska förenkla.

Jag kan ge några allmänna tips som är extremt bra när man ska förenkla uttryck eller utföra beräkningar i allmänhet:

  • Gör inte allt på samma gång. Gör bara en eller ett fåtal saker i varje steg.

  • Det är helt OK att ta en del av ett uttryck, förenkla den "vid sidan av" och sedan sätta in den igen.

  • Försök inte göra saker i huvudet. Du kommer göra fel då och förlora mer tid än det hade tagit att skriva allt.

  • Det är helt OK att ta "den långa vägen" om man är osäker på en genväg.

Kan också visa hur jag gör på den första:

Jag börjar med att plocka ut (√x + √3)2 och skriva om det vid sidan av:

(√x + √3)2 =
= (√x + √3)(√x + √3) =
= √x · √x + √x · √3 + √3 · √x + √3 · √3 =
= x + √x√3 + √3√x + 3 =
= x + √(3x) + √(3x) + 3 =
= x + 2√(3x) + 3

Det enda jag har gjort nu är att skriva om (√x + √3)2 på en annan form. (Jag valde medvetet att "inte använda kvadreringsregeln", utan skriva ut parentesen två gånger, för att visa att jag hade klarat kvadreringen även om jag inte kunde kvadreringsregeln.) Nu sätter jag in det där det var:

((√x + √3)2 − (x + 3)) / 2 =
= (x + 2√(3x) + 3 − (x + 3)) / 2 =
= (x + 2√(3x) + 3 − x − 3) / 2 =
= (2√(3x) + 3 − 3) / 2 =
= (2√(3x)) / 2 =
= √(3x)

Och där är vi klara.

Tackar!
Och jo, provet vart klar och gick väl någorlunda ok
Tror jag lyckades göra delarna som såg ut som denna.. Helt klart andra siffror o tecken, men vi får väl se hur det går
Angående tips så gör jag som du sa.
Även när det står (x-5)^2 t.ex. så vet jag i huvudet att det blir x^2 - 10x + 25 men skriver ändå upp 2 st parenteser för ibland blir det bara att man räknar fel

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig misslyckad, men iallafall.

Jag har ett minne på 8gb, där en okänd del är upptaget. Jag lägger in en fil som tar upp 2/7 av det lediga minnet.
Jag lägger in en till fil som tar upp 60% av det lediga utrymme som nu fanns kvar.
Efter det lägger jag in en till fil som tar upp 1/8 av det nuvarande minnet.
Jag har då 0.5gb ledigt minne kvar.
Hur stort utrymme var upptaget från början?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Skrivet av Natrude:

Nu känner jag mig misslyckad, men iallafall.

Jag har ett minne på 8gb, där en okänd del är upptaget. Jag lägger in en fil som tar upp 2/7 av det lediga minnet.
Jag lägger in en till fil som tar upp 60% av det lediga utrymme som nu fanns kvar.
Efter det lägger jag in en till fil som tar upp 1/8 av det nuvarande minnet.
Jag har då 0.5gb ledigt minne kvar.
Hur stort utrymme var upptaget från början?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara ställ upp det lugnt och metodiskt så löser det sig rätt fint.

Från början har du 8gb minne, med den okända filen har du
(8-x)gb
Sen lägger du in en fil som tar upp 2/7 av det lediga, alltså 2/7*(8-x), du har nu:
(8-x)-2/7*(8-x) = (8-x)(1-2/7)
Du lägger in en fil som tar upp 60% av utrymmet som är kvar, alltså 0.6*(8-x)(1-2/7), ditt lediga utrymme är nu:
(8-x)(1-2/7)-0.6*(8-x)(1-2/7) = 0.4*(8-x)(1-2/7)
Sist lägger du in en fil som tar 1/8 av 0.4*(8-x)(1-2/7) så du har
(1-1/8)*0.4*(8-x)(1-2/7) = 7/8*2/5*5/7*(8-x) = 1/4 *(8-x) = 0.5 -> 8-x = 2 -> 6 = x

Med lite reservation för att smärre räknefel men det löste sig så fint så tror det är rätt, ett "fel" jag gissar på är lätt att göra är att många nog skulle vilja gå över från bråkform till decimalform då det känns bekvämare men det är i princip omöjligt utan miniräknare på denna typen av uppgift.

EDIT: Såg posten som nu är borta men för att förtydliga delen som frågades om

7/8*2/5*5/7*(8-x) = 1/4 *(8-x) = 0.5 -> 8-x = 2 -> 6 = x

Första steget är alltså att 0.4 = 4/10 = 2/5, sen att få de 3 bråken där du multiplicerar täljarna med varandra och nämnarna med varandra så (7*2*5)/(8*5*7) = 70/280 som kanske är lättare att se om man förkortar om det till 7/28 först som man ser är 1/4.

Nu har vi alltså förkortat ner hela uttrycket för hur mycket plats som finns kvar till 1/4 *(8-x) vilket vi vet är 0.5gb alltså gäller
1/4 *(8-x) = 0.5
Dividera med 1/4 på båda sidor
8-x = 0.5/(1/4) = 2 -> 6 = x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det blir ganska svårläst när allting står i ett enda stycke utan någon formatering.

För det första tycker jag att frågan är svårtolkad. Ska man tänka att triangeln har sina hörn i (0, 0), (3, 0) och f(x)? Isåfall ser den ut så, och målet är att beräkna det största möjliga värdet på den blå arean:

http://i.imgur.com/Top9Pxk.png

Glöm inte att det är extremt bra att rita för att förstå ett problem!

f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3

Arean A av en triangel beräknas som

A = bh / 2

där b är triangelns bas och h dess höjd. I vårt fall kan vi tänka att basen hos den största tänkbara triangeln som ligger inom det tillåtna området sträcker sig från (0, 0) till (3, 0). Då kan vi säga att b = 3, vilket ger

A = 3h / 2

Höjden h är i vårt fall lika med f(x), så

A(x) = 3 · f(x) / 2

och f är känd, så vi sätter in den:

A(x) = 3 · x(3 − x) / 2
A(x) = 1,5 · x(3 − x)
A(x) = 1,5 · (3xx2)
A(x) = −1,5x2 + 4,5x

Nu har vi A som en funktion av x. Vi är intresserade av att hitta maximivärdet på A, så vi deriverar den:

A′(x) = −3x + 4,5

Vi är särskilt intresserade av att finna det x sådant att A′(x) = 0, för just där hittar vi den punkt där A "vänder", vilken är dess extrempunkt:

0 = −3x + 4,5
3x = 4,5
3x / 3 = 4,5 / 3
x = 1,5

Nu vet vi att A är som störst när x = 1,5. Maxvärdet på A är alltså

A(1,5) = −1,5 · (1,5)2 + 4,5 · 1,5
A(1,5) = −3/2 · (3/2)2 + 9/2 · 3/2
A(1,5) = −3/2 · 9/4 + 9/2 · 3/2
A(1,5) = −27/8 + 27/4 = −27/8 + 54/8 = 27/8 = 3,375

Är det så man ska tolka frågan?

Skrivet av Alling:

Då tror jag att jag tolkade den rätt. För de har väl inte sagt någonting om basens längd?

Det spelar ingen roll; det är "samma sak".

Ja exakt ingeting sägs om basens längd. Du måste alltså ha rätt. Så det felet jag gjorde var att inte tänka på största möjliga basen på triangeln i början? Jag hittade denna lösningen efter lite googling och det är väl ungefär vad jag har gjort, men här tar man alltså reda på globala maxpunkten och jag antar att det var vad jag gjorde också så jag räknade aldrig riktigt ut arean?

Kurvan y = f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3, innesluter tillsammans med x-axeln
ett område, se figur 4. Bestäm det största värde som triangelarean T kan anta.
Lösning: Basen är bestämd till b = x. Det vill säga avståndet från origo till
den punkt på x-axeln som vi bestämmer. Låt säga att vi väljer x = 2. Där
blir basen b = 2 och höjden h = 2(3 − 2) = 2. Höjden är ju fastställd av
funktionen h(x) = x(3 − x) så fort x är bestämd. Genom
A =
bh
2
=
2 · 2
2
= 2
Nu kan vi teckna en funktion av arean som beror av x
A(x) = x · x(3 − x)
2
=
3x2 − x
3
2
Nästan alla uppgifter vi har löst i denna kategori slutar med en andragradsfunktion.
Men denna uppgift bryter mot mönstret.
Vi söker triangelns största area, som vi får genom att sätta A′
(x) = 0.
A

(x) = 6x − 3x2
2
Ekvationen
6x − 3x2
2
= 0
3x(2 − x) = 0
x1 = 0
x2 = 2

Vi derivera en gång till och bestämmer A′′(x)’s värde för rötterna.
A
′′(x) = 6 − 6x
2
A′′(0) = 3 > 0 ⇒ minpunkt. A′′(2) = −3 < 0 ⇒ maxpunkt. Inte så oväntat.
Eftersom definitionsmängden är 0 ≤ x ≤ 3 och både A(0) = 0 och A(3) = 0,
så är den globala maxpunkten A(2) = 2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Natrude:

Nu känner jag mig misslyckad, men iallafall.

Jag har ett minne på 8gb, där en okänd del är upptaget. Jag lägger in en fil som tar upp 2/7 av det lediga minnet.
Jag lägger in en till fil som tar upp 60% av det lediga utrymme som nu fanns kvar.
Efter det lägger jag in en till fil som tar upp 1/8 av det nuvarande minnet.
Jag har då 0.5gb ledigt minne kvar.
Hur stort utrymme var upptaget från början?

Som @lanbonden säger måste man bryta ner problemet och ta det lugnt.

Du får veta att en okänd del av 8 GB är upptaget från början. Det är även denna okända del du ombeds ta reda på. Vi kan kalla den x.

Från början har du (8 − x) GB ledigt. Du lägger in en fil som tar upp 2/7 av detta. Den filens storlek är alltså 2/7 · (8 − x).

Från början var det lediga utrymmet (8 − x) GB. Nu har du lagt in en fil med en storlek på 2/7 · (8 − x) GB. Det betyder att det lediga utrymmet nu är (8 − x)2/7 · (8 − x) GB. Vi kan skriva om det lite:

(8 − x) − 2/7 · (8 − x) = (1 − 2/7) · (8 − x)

Nu lägger du in en fil som tar upp 60 % av det nu lediga utrymmet. Vi har alldeles nyss tagit fram ett uttryck för det nu lediga utrymmet, nämligen (1 − 2/7) · (8 − x). 60 % är samma sak som 0,6. Den nya filen tar alltså upp 0,6 · (1 − 2/7) · (8 − x). Det betyder att det lediga utrymmet efter den operationen är

(1 − 2/7) · (8 − x)0,6 · (1 − 2/7) · (8 − x) =
= (1 − 0,6) · (1 − 2/7) · (8 − x) =
= 4/10 · 5/7 · (8 − x) =
= 20/70 · (8 − x) =
= 2/7 · (8 − x)

Nu lägger du in en fil som tar upp 1/8 av det nu lediga utrymmet, dvs 1/8 · 2/7 · (8 − x). Det nya lediga utrymmet blir då

2/7 · (8 − x) − 1/8 · 2/7 · (8 − x) =
= (1 − 1/8) · 2/7 · (8 − x) =
= 7/8 · 2/7 · (8 − x) =
= 14/56 · (8 − x) =
= 1/4 · (8 − x)

Det uttrycket är alltså det lediga utrymmet efter alla filoperationer. Vi får veta från uppgiften att det ska vara lika med 0,5 GB:

1/4 · (8 − x) = 0,5
1/4 · 8 − 1/4 · x = 0,5
2 − (1/4)x = 0,5
2 − (1/4)x − 0,5 = 0
2 − 0,5 = (1/4)x
1,5 = (1/4)x
3/2 = (1/4)x
3/2 · 4/1 = x
12/2 = x
6 = x

Tilläggas bör att det inte behövdes någon miniräknare för att lösa denna uppgift, då jag föredrog bråkform framför decimalform.

Ett snyggare sätt att lösa det på är att observera att multiplikationerna går att "chaina" på ett praktiskt sätt. Det lediga utrymmet efter alla nämnda filoperationer är (8 − x) · (1 − 2/7) · (1 − 0,6) · (1 − 1/8). (De rödmarkerade delarna är andelen av det då lediga utrymmet som varje filoperation krävde.) Det förenklar man till (8 − x) · 5/7 · 4/10 · 7/8 och sätter sedan lika med 0,5 och så löser man ekvationen och får fram x = 6.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sibirius:

Ja exakt ingeting sägs om basens längd. Du måste alltså ha rätt. Så det felet jag gjorde var att inte tänka på största möjliga basen på triangeln i början? Jag hittade denna lösningen efter lite googling och det är väl ungefär vad jag har gjort, men här tar man alltså reda på globala maxpunkten och jag antar att det var vad jag gjorde också så jag räknade aldrig riktigt ut arean?

Kurvan y = f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3, innesluter tillsammans med x-axeln
ett område, se figur 4. Bestäm det största värde som triangelarean T kan anta.
Lösning: Basen är bestämd till b = x. Det vill säga avståndet från origo till
den punkt på x-axeln som vi bestämmer. Låt säga att vi väljer x = 2. Där
blir basen b = 2 och höjden h = 2(3 − 2) = 2. Höjden är ju fastställd av
funktionen h(x) = x(3 − x) så fort x är bestämd. Genom
A =
bh
2
=
2 · 2
2
= 2
Nu kan vi teckna en funktion av arean som beror av x
A(x) = x · x(3 − x)
2
=
3x2 − x
3
2
Nästan alla uppgifter vi har löst i denna kategori slutar med en andragradsfunktion.
Men denna uppgift bryter mot mönstret.
Vi söker triangelns största area, som vi får genom att sätta A′
(x) = 0.
A

(x) = 6x − 3x2
2
Ekvationen
6x − 3x2
2
= 0
3x(2 − x) = 0
x1 = 0
x2 = 2

Vi derivera en gång till och bestämmer A′′(x)’s värde för rötterna.
A
′′(x) = 6 − 6x
2
A′′(0) = 3 > 0 ⇒ minpunkt. A′′(2) = −3 < 0 ⇒ maxpunkt. Inte så oväntat.
Eftersom definitionsmängden är 0 ≤ x ≤ 3 och både A(0) = 0 och A(3) = 0,
så är den globala maxpunkten A(2) = 2

Det där är en helt annan uppgift än den jag löste. Den jag löste tillät basen att gå från (0, 0) till (3, 0). Den du beskriver i det citerade inlägget postulerar att triangeln är rätvinklig och att dess bas går från (0, 0) till (x, 0).

Det bör även noteras att den lösning du har kopierat är svårläslig, bland annat för att det är massa random radbrytningar istället för divisioner och för att upphöjda och nedsänkta siffror blivit "vanliga".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det där är en helt annan uppgift än den jag löste. Den jag löste tillät basen att gå från (0, 0) till (3, 0). Den du beskriver i det citerade inlägget postulerar att triangeln är rätvinklig och att dess bas går från (0, 0) till (x, 0).

Det bör även noteras att den lösning du har kopierat är svårläslig, bland annat för att det är massa random radbrytningar istället för divisioner och för att upphöjda och nedsänkta siffror blivit "vanliga".

Ah, det var alltså jag som var slarvig med att skriva ut frågan i första inlägget? Fan nu känner man sig dum på riktigt alltså.

Jag skrev alltså : Kurvan y = f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3, innesluter tillsammans med x-axeln
en triangel. Bestäm största värdet som triangelarean kan anta.

Istället för: Kurvan y = f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3, innesluter tillsammans med x-axeln
ett område. Bestäm det största värde som triangelarean kan anta

Sen skulle jag lagt in bilden också såklart. Så i det här fallet är det jag skrev i första inlägget korrekt om man ser till denna fråga Kurvan
y = f(x) = x(3 − x), 0 ≤ x ≤ 3, innesluter tillsammans med x-axeln ett område. Bestäm det största värde som triangelarean kan anta ?

Ber om ursäkt för att ha slösat tid och missföstå allt. Tänk att något så litet och simpelt misstag kan betyda en helt annan fråga. Lösningen vart väldigt slarvigt inkopierad. Men är det något du tycker att jag skulle kunna förbättra i min förklaring till lösningen som jag skrev i första inlägget förutom snyggare uträkningar?

Permalänk
Medlem

@lanbonden:
@Alling:
Tack så mycket!!
Precis vad jag behövde!

Visa signatur

Starkt är vackert
Vackert är starkt

Permalänk
Medlem

Matteprov idag, gick helt okej men det var en uppgift jag inte riktigt kan släppa taget om. Hur i hela friden löser man detta? Notera att miniräknare var ej tillåten.

Skrivet av Uppgift:

Min käraste flicka, tio gånger kvadratroten av antalet svanar i en viss sjö flög sin väg till Manasa Sarovar när regnen kom med monsunen. En åttondel begav sig till den skog som kallas Sthala Padami. Tre svanpar stannade kvar i sjön upptagna av kärlekslekar. Hur många svanar var det allt som allt?

Jag satte upp 10x^0,5+(1/8)x+6=x. Det känns som att min formel är korrekt?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper:

Jag satte upp 10x^0,5+(1/8)x+6=x. Det känns som att min formel är korrekt?

Ja, det är nog bara att börja räkna. Om det verkar jobbigt kan det dock vara möjligt att gissa; alla antal bör ju vara heltal, så man behöver bara testa x som är kvadraten av något annat tal samt en multipel av 8.

Permalänk
Skrivet av Casper:

Matteprov idag, gick helt okej men det var en uppgift jag inte riktigt kan släppa taget om. Hur i hela friden löser man detta? Notera att miniräknare var ej tillåten.

Jag satte upp 10x^0,5+(1/8)x+6=x. Det känns som att min formel är korrekt?

Ser korrekt ut.

lämpligaste sättet att lösa det hela sen borde vara via variabelbyte då det blev rätt stora bråk inblandat annars.

10x^0,5+(1/8)x+6=x

skrivs om som

10x^0,5+(1/8)x -x +6= 0
10x^0,5+(1/8 -1)x +6= 0
10x^0,5+(-7/8)x +6= 0

Variabelbyte x^0.5 = y

-7/8y^2 + 10y +6 = 0

Även här blir det lite bråkigt utan miniräknare då pq formeln går bort pga klumpiga siffror. Så faktorisera uttrycket

-1/8 * (y-12)(7y+4) = 0
(y-12)(7y+4) = 0

Här får du y = 12 eller y = -4/7
y = 12 -> x = y^2 = 144
y = -4/7 -> x = y^2 = 16/49 (Då det fanns 6 svanar kvar så utgår denna lösning då 16/49 < 6)

Slutligen för att vara säker testa så 144 löser ekvationen.

10*(144)^0,5+(1/8)*144+6=144
10*12 + 144/8 + 6 = 144
120 + 18 + 6 = 144
144 = 144 stämmer!

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Ja, det är nog bara att börja räkna. Om det verkar jobbigt kan det dock vara möjligt att gissa; alla antal bör ju vara heltal, så man behöver bara testa x som är kvadraten av något annat tal samt en multipel av 8.

Vore intressant att se hur en lärare skulle reagera på en sån lösning faktiskt, på universitet är jag rätt övertygad om att det skulle ge full pott i alla fall, om inte annat om man motiverade metoden och skippade ordet gissa, på gymnasiet är det nog värre dock.

För övrigt riktigt snabbtestat, multiplar av 8 som har en kvadratrot som är heltal är rätt få, 8, 64, 144 är de första 3 varav 144 är rätt svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Casper:

Matteprov idag, gick helt okej men det var en uppgift jag inte riktigt kan släppa taget om. Hur i hela friden löser man detta? Notera att miniräknare var ej tillåten.

Skrivet av Uppgift:

Min käraste flicka, tio gånger kvadratroten av antalet svanar i en viss sjö flög sin väg till Manasa Sarovar när regnen kom med monsunen. En åttondel begav sig till den skog som kallas Sthala Padami. Tre svanpar stannade kvar i sjön upptagna av kärlekslekar. Hur många svanar var det allt som allt?

Jag satte upp 10x^0,5+(1/8)x+6=x. Det känns som att min formel är korrekt?

Ja, om vi kallar det totala antalet svanar i sjön för x så gäller mycket riktigt att

10√x + (1/8)x + 3 · 2 = x
10√x + (1/8)x = x − 6
10√x = x − (1/8)x − 6
10√x = (7/8)x − 6

Kan vi "få bort roten ur" på något sätt? Ja, om vi kvadrerar båda leden:

(10√x)2 = ((7/8)x − 6)2
100x = ((7/8)x)2 − 12 · (7/8)x + 36
100x = (49/64)x2 − (84/8)x + 36
100x = (49/64)x2 − (21/2)x + 36
0 = (49/64)x2 − (21/2)x − 100x + 36
0 = (49/64)x2 − (21/2 + 100)x + 36
0 = (49/64)x2 − (21/2 + 200/2)x + 36
0 = (49/64)x2 − (221/2)x + 36

Yay! En helt vanlig andragradsekvation! Vi får först lov att dela med (49/64), sedan kan vi använda PQ-formeln:

0 = (49/64)x2 − (221/2)x + 36
0 = x2 − (221/2)x/(49/64) + 36/(49/64)
0 = x2 − (221/2) · (64/49) · x + 36 · 64/49

Här är det helt OK att använda miniräknare för de jobbiga multiplikationerna.

0 = x2 − (7072/49)x + 2304/49

Nu kan vi använda PQ-formeln:

0 = x2 − (7072/49)x + 2304/49
x = −(−7072/49)/2 ± √(((7072/49)/2)2 − 2304/49)
x = 3536/49 ± √((3536/49)2 − 2304/49)
x = 3536/49 ± √((3536/49)2 − 2304/49)

Jag slog in det i Wolfram Alpha och fick då att

x1 = 16/49
x2 = 144

x måste vara ett heltal, då det är ett antal svanar. Därför måste 144 svanar vara svaret på frågan.

Vid närmare eftertanke insåg jag att detta är en farlig metod, ty när vi kvadrerar båda leden får vi inte längre bara en utan två lösningar på den nya ekvationen! Hade båda "lösningarna" blivit heltal hade vi kunnat skydda oss mot det genom att prova att sätta in båda i det ursprungliga uttrycket som skulle vara lika med x:

10√x + (1/8)x + 6 = x
10√(16/49) + (1/8)(16/49) + 6 = 576/49
10√144 + (1/8) · 144 + 6 = 144

Vi ser att det bara fungerar för x = 144.

En annan lösning som inte ens kräver miniräknare är att inse att 10√x måste vara ett heltal (eftersom det är ett antal svanar) och att x måste vara delbart med 8 (eftersom (1/8)x svanar flög till Sthala Padami).

Om 10√x är ett heltal måste x vara ett heltal, ty roten ur ett positivt heltal är antingen ett heltal eller ett irrationellt tal, och 10 multiplicerat med ett irrationellt tal kan aldrig bli ett heltal.

x måste vara ett heltal och x måste vara delbart med 8. Då kan vi prova oss fram med multiplar av 8:

x = 8?
Nej, ty √8 är inget heltal.

x = 16?
Nej, ty 10√16 + (1/8) · 16 + 6 ≠ 16.

x = 24?
Nej, ty √24 är inget heltal.

...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Elgot:

Om det verkar jobbigt kan det dock vara möjligt att gissa; alla antal bör ju vara heltal, så man behöver bara testa x som är kvadraten av något annat tal samt en multipel av 8.

Här skulle jag vilja vara tydligare och skriva "kvadraten av något annat heltal", eftersom alla positiva reella tal är kvadraten av något annat positivt reellt tal.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Snabb fråga:

Min räta linjes ekvation är y=1,5x-6. Jag ska ta reda på om den går igenom en viss punkt. Hur kan jag ta reda på det förutom att kolla i själva grafen? Kan jag sätta in de värden jag vill kolla på något sätt?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Snabb fråga:

Min räta linjes ekvation är y=1,5x-6. Jag ska ta reda på om den går igenom en viss punkt. Hur kan jag ta reda på det förutom att kolla i själva grafen? Kan jag sätta in de värden jag vill kolla på något sätt?

Om du sätter in kordinaterna för punkten i ekvationen så ska ekvationen stämma om punkten är på linjen. Gör den inte det är den inte på linjen. t.ex. p(4, 0) är på linjen då 1,5 * 4 - 6 = 0

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Snabb fråga:

Min räta linjes ekvation är y=1,5x-6. Jag ska ta reda på om den går igenom en viss punkt. Hur kan jag ta reda på det förutom att kolla i själva grafen? Kan jag sätta in de värden jag vill kolla på något sätt?

Det enklast sättet att kolla om den går genom exempelvis punkten (x,y) = (6,4) är att sätta in x=6 i ekvationen. Då fås att y=1,5*6-6=3.

Dvs, punkten ligger inte på den räta linjen.

Mvh,
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Treant:

Snabb fråga:

Min räta linjes ekvation är y=1,5x-6. Jag ska ta reda på om den går igenom en viss punkt. Hur kan jag ta reda på det förutom att kolla i själva grafen? Kan jag sätta in de värden jag vill kolla på något sätt?

Här skulle jag vilja highlighta varför den lösning som @gaminggirl och @zonar föreslagit är naturlig.

Ekvationen för varje "vanlig" funktion (dvs där x och y är reella tal) kan tolkas så: "När man är x steg åt höger är man y steg upp."

En punkt som betecknas (x, y) ligger ju x steg åt höger och y steg upp. Anar vi sambandet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Om du sätter in kordinaterna för punkten i ekvationen så ska ekvationen stämma om punkten är på linjen. Gör den inte det är den inte på linjen. t.ex. p(4, 0) är på linjen då 1,5 * 4 - 6 = 0

Skrivet av zonar:

Det enklast sättet att kolla om den går genom exempelvis punkten (x,y) = (6,4) är att sätta in x=6 i ekvationen. Då fås att y=1,5*6-6=3.

Dvs, punkten ligger inte på den räta linjen.

Mvh,
z

Skrivet av Alling:

Här skulle jag vilja highlighta varför den lösning som @gaminggirl och @zonar föreslagit är naturlig.

Ekvationen för varje "vanlig" funktion (dvs där x och y är reella tal) kan tolkas så: "När man är x steg åt höger är man y steg upp."

En punkt som betecknas (x, y) ligger ju x steg åt höger och y steg upp. Anar vi sambandet?

Ja, det var ju lätt. Tack!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Försöker hitta info om vad (positiv/negativ) definit, indefinit och semidefinit innebär mer exakt. Detta för att kunna avgöra om en funktions kritiska punkter (i flera variabler) är max/min eller sadel.

Försökt googla med hittar inget vidare, dyker mest upp om matriser vilket inte är riktigt vad jag letar efter...

Någon som har koll, alternativt är google-ninja?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Hittade en trevlig video på YouTube - Local extrema and saddle points som förklarar på ett pedagogiskt sätt.

Trevlig kväll,
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Tog mig igenom med bra betyg i flervariabelanalys, wohoo!

Nu sitter jag med differentialekvationer istället! Håller på med system av diffar och fastnar lite. Lite svårt att skriva matte här, så länkar till en YT-video där de gör exakt detta:
https://youtu.be/gqZfI_cWkbs?t=404

Hur kan han dividera bort t-termen där? Att e-termen kan divideras bort är jag med på, men hans v-vektor har inget t i sig och därför borde man inte kunna stryka t-termerna rakt av utan att få v/t ?

Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fyren:

https://youtu.be/gqZfI_cWkbs?t=404

Hur kan han dividera bort t-termen där? Att e-termen kan divideras bort är jag med på, men hans v-vektor har inget t i sig och därför borde man inte kunna stryka t-termerna rakt av utan att få v/t ?

Det där är väl ingen division utan en subtraktion (av λtv på båda sidor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det där är väl ingen division utan en subtraktion (av λtv på båda sidor).

Ahh! Nu ser jag, tack!

Dundermiss

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Avstängd

En fråga till er som har läst eller läser Origo böckerna på C spåret. Jag är snart klar med Origo 3c och under perioden som jag läst boken har jag nästan aldrig klarat en nivå 3 uppgift. Jag läser kapitlena ordentligt tills jag förstått alla nivå 1 och 2 uppgifter men när det kommer till nivå 3 är jag helt lost. Är det något som ni känner igen eller lyckades ni klara av nivå 3 uppgifterna galant också?

Ett exempel är på tillämpningar av integraler, nivå 1 och 2 uppgifterna är riktigt lätta men sen kommer man till nivå 3 och det är helt stopp i huvudet http://books.sanomaonline.se/data/book_reader/basic_data/orig... Även om jag läser om kapitlet 10 gånger lyckas jag inte föstå mig på dessa uppgifter.

Permalänk

Hej! Någon som blir klok på hur man löser den här uppgiften utan att integrera som en produkt?

Jag har testar att skriva om den med hjälp av dubbla vinkeln, men jag får inte rätt på det :s

EDIT: Glömde skriva till ett x...

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM