Fel på min dator? Presterar för dåligt?

Permalänk
Medlem

Fel på min dator? Presterar för dåligt?

Hej, börjar med mina specs.

I5 4670k
Asus 970.
Z97M-D3H moderkort.
8GB ram.
En samsung SSD.

Jag har lägre fps i flera spel så som h1z1 och csgo än vänner som har betydligt sämre datorer än mig, förstår inte vad det kan bero på. Bör väl ändå aldrig lagga i spel som dessa med en sån här dator, har ingen aning om vad jag ska göra, har precis bytt grafikkort

Snälla någon som kan hjälpa mig? Finns det något sätt där jag kan se vad det är som "gör" att jag laggar?

Permalänk
Skrivet av azni:

Hej, börjar med mina specs.

I5 4670k
Asus 970.
Z97M-D3H moderkort.
8GB ram.
En samsung SSD.

Jag har lägre fps i flera spel så som h1z1 och csgo än vänner som har betydligt sämre datorer än mig, förstår inte vad det kan bero på. Bör väl ändå aldrig lagga i spel som dessa med en sån här dator, har ingen aning om vad jag ska göra, har precis bytt grafikkort

Snälla någon som kan hjälpa mig? Finns det något sätt där jag kan se vad det är som "gör" att jag laggar?

Det finns ju mycket som spelar in.
Du har moderna prylar, men ibland hjälper inte det när man har 20 onödiga appar/program igång.
Slå av alla andra program, utom det som behövs för att spela (läs steam)
Kolla om det gör någon skillnad i FPS om du går ned lite i grafikinställningar?
Prova "ren" ominstallation av grafikkortet, rensa bort spår efter gamla drivrutiner.
Uppdatera drivrutiner o.s.v.

Eller ladda hem nått benchmark för att se att grafikkortet presterar som förväntat.

Ja, det är ju några tips du kan göra.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Har du samma internet som dina vänner ?

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Det finns ju mycket som spelar in.
Du har moderna prylar, men ibland hjälper inte det när man har 20 onödiga appar/program igång.
Slå av alla andra program, utom det som behövs för att spela (läs steam)
Kolla om det gör någon skillnad i FPS om du går ned lite i grafikinställningar?
Prova "ren" ominstallation av grafikkortet, rensa bort spår efter gamla drivrutiner.
Uppdatera drivrutiner o.s.v.

Eller ladda hem nått benchmark för att se att grafikkortet presterar som förväntat.

Ja, det är ju några tips du kan göra.

Har provat allt, i testerna ser de bra ut. fattar det verkligen inte..

Permalänk
Medlem

Händer i csgo att uppdateringar ger lite sämre prestanda för vissa. Har själv varit med om det. Testa avinstallera drivisarna med ddu och installera senaste igen. Testa installera om spelet för att försäkra sig om att det inte är något galet där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LadyAlva:

Händer i csgo att uppdateringar ger lite sämre prestanda för vissa. Har själv varit med om det. Testa avinstallera drivisarna med ddu och installera senaste igen. Testa installera om spelet för att försäkra sig om att det inte är något galet där

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat det med, men min polare som verkligen har betydligt sämre grejer har minst lika bar som mig? Likadant i h1z1

Permalänk
Avstängd

Du kan ju berätta vad han har och vad för fps vi snackar om. Med dina specs ska du klara 200fps + utan problem i cs.

Permalänk

@azni: ISP och eventuella problem där? Kanske inte för FPS:en men om det laggar. Svårt att bedöma, mer än att ditt grafikkort av allt att döma är okej.
Kolla grafikinställningarna en gång till i spelet, kolla så att du inte har nån ruta ibockad i onödan. Ställ ned kantutjämningar och filter från högsta till näst högsta (OBS! ditt kort klarar höga inställningar, men MAX är inte ett krav för att bara prova om något förbättras...)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Har ju oftast över 200 i cs men går ner då och då, i h1z1 har jag mellan 50-70. I cs kör jag allt i LOW och i h1z1 kör jag allt i medium.
Isp??

Permalänk

Har du kopplat in skärmkabeln i moderkortet eller grafikkortet?

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Har ju oftast över 200 i cs men går ner då och då, i h1z1 har jag mellan 50-70. I cs kör jag allt i LOW och i h1z1 kör jag allt i medium.
Isp??

För att utesluta egenfifflade inställningar i Nvidia så gå in på kontrollpanelen och välj först den översta och pröva, om du är redan inställd där så pröva välj nedesta alternativet och dra reglaget till Performance

Har du Nvidia Experience installerat via drivrutinerna, avinstallera det då via Program & Funktioner då jag själv fick FPS problem via det i just CS GO.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av alla program och kolla antikvitetshanteraren hur mycket det drar på cpu och ram utan nått uppe. Om du nyss bytta gpu så testa att installera om drivrutinerna till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Just h1z1 ställdes in på jättehög upplösning när dom delade upp spelen, kolla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

Testa att stänga av alla program och kolla antikvitetshanteraren hur mycket det drar på cpu och ram utan nått uppe. Om du nyss bytta gpu så testa att installera om drivrutinerna till grafikkortet.

Har det, ramminnet dras i princip upp helt, och min cpu jobbar i 100%,kan de vara något av de då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Har det, ramminnet dras i princip upp helt, och min cpu jobbar i 100%,kan de vara något av de då?

om ram'et ligger på 100% och processorn också när du inte har något program igång så är det det som är problemet. kolla vilket program som tar upp allt och stäng av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av warlacozte:

om ram'et ligger på 100% och processorn också när du inte har något program igång så är det det som är problemet. kolla vilket program som tar upp allt och stäng av det

Kollade ordentligt nu, ram minnet dras i princip upp och CPU 70-100% när jag SPELAR. Inte när jag inte spelar. Fattar verkligen inte vad som är fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

Kollade ordentligt nu, ram minnet dras i princip upp och CPU 70-100% när jag SPELAR. Inte när jag inte spelar. Fattar verkligen inte vad som är fel

Vad har du gjort för tester för att utesluta det ena eller andra?
Man kan inte gissa med den knapra informationen du ger oss.

Finns drivrutiner? Temperaturer på delarna etc etc?
Finns flertalet trådar om just FPS problem i CS så pröva även andra spel.

Eftersom du skriver att du bytt grafikkort, vilket hade du innan?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Vad har du gjort för tester för att utesluta det ena eller andra?
Man kan inte gissa med den knapra informationen du ger oss.

Finns drivrutiner? Temperaturer på delarna etc etc?
Finns flertalet trådar om just FPS problem i CS så pröva även andra spel.

Eftersom du skriver att du bytt grafikkort, vilket hade du innan?

Ska prova och köra 3dmark nu, temperaturerna ligger där de ska. Hade 290x innan men hade problem med artefatker osv på det därav bytet, hade ungefär samma fps med det kortet.

Permalänk
Permalänk

Ditt kort presterar väldigt bra. Så jag lutar åt att problemet är i själva spelmjukvaran eller kombinationen spelmjukvara/drivrutin.
Tidigare har jag hört talas om problem att gå från "röda" till "gröna" grafikkort (AMD- - > Nvidia), testa "display driver uninstaller" (eller annan likvärdig) för att ta bort spår av AMD! Men känns mer som att du skulle ominstallera själva spelet så att det ställs in efter ditt nya grafikkort.
Kanske directX?
Eller annan mjukvara som skiljer AMD/Nvidia som ligger och spökar i din spelinställning?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.