Kan datorer skadas av att inte användas över en längre period?

Permalänk

Kan datorer skadas av att inte användas över en längre period?

Jag håller på att bygga en dator, men jag har bara 1050kr i månaden så jag köper i genomsnitt 1 datordel varannan månad. så nu t.ex. har moderkortet stått oanvänt i ca 3 månade och kommer inte att användas på yttligare 7 månader. Finns det någon risk att det skadas?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

Nej, datordelar kan ju finnas på lager i flera år och dom säljs ju ändå.

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Medlem

Nej, det händer inte mycket. Ha grejerna i kartong + antistatpåse om du vill vara extra noggrann.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Jag håller på att bygga en dator, men jag har bara 1050kr i månaden så jag köper i genomsnitt 1 datordel varannan månad. så nu t.ex. har moderkortet stått oanvänt i ca 3 månade och kommer inte att användas på yttligare 7 månader. Finns det någon risk att det skadas?

Inte så länge de är väl förpackade, nej

Enda som kan påverkas är tex laptop batteri, BIOS batteri, då de kan laddas ur. Annars kan de ligga några år utan problem. Så i värsta fall så kan du behöva byta moderkortets backup batteri om det ligger länge, men det är typ 20kr eller så. Du kan också om du vill ta ut det medan det väntar.

Största problemet är väl att datordelarna hinner bli gamla "rent tekniskt sett", så är det inte bättre att spara pengarna i 7 månader och sen köpa alla delarna på rea mm när det väl närmar sig? Du borde få mer för pengarna syftar jag på.

Permalänk
Medlem

Varför inte spara i några månader och köpa allt på samma gång? Kanske det har släppts något bättre under tiden eller priserna sänkts något?

Hur som helst borde det inte vara något problem att ha dem hemma liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

Varför inte spara i några månader och köpa allt på samma gång? Kanske det har släppts något bättre under tiden eller priserna sänkts något?

Hur som helst borde det inte vara något problem att ha dem hemma liggandes.

Tänkte detsamma, låter mkt bättre och borde innebära en bättre dator när väl totalbeloppet för allt finns.

Permalänk
Medlem

Som sagts, spara, det kommer nya generationer av både cpu och gpu, samt en sänkning på DDR4-minnen möjligtvis. Tekniken går för fort framåt för att detta skulle vara värt att göra

Permalänk

Saken är att delarna är redan i chassit... (moderkort ssd och snart psu)

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Avstängd

Då så, Då vet du att du nu fortsättningsvis sparar dessa pengar istället för att köpa delarna.. OM du inte litar på dig själv så be din mamma eller pappa att skapa ett extra insättningskonto på deras bank så kan du föra över dom till deras konto så vet du att pengarna inte "äts upp"

Skrivet av MrToxic:

Saken är att delarna är redan i chassit... (moderkort ssd och snart psu)

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Saken är att delarna är redan i chassit... (moderkort ssd och snart psu)

Då får du vara lite extra försiktig med ESD laddningar och hålla chassit stängt när du inte monterar nya saker så ska det gå bra. Som sagt, batteriet på moderkortet driver realtidsklockan och minnet för inställningarna till BIOS även nu, sittande där. Så räkna med att det troligen kan vara slut eller dåligt iaf när du får sista delarna.

Permalänk
Medlem

Jag var borta utrikes i 6 månader, på insidan så var datorn helt fyllt med spindelnät. Datorn klarar sig ett bra tag till utan att förstöras.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Inaktiv

Det känns väldigt dumt att köpa en del i taget.

Om 7 månader kommer ett grafikkort som idag kostar flera tusen att vara mycket billigare.

Permalänk
Medlem

blir 40% sprit dålig om den står...
inget händer, kartongen blir lite mer dammig

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är ju att garantimånader mm. tickar på trots att du inte öppnat kartongen. Så mitt tips är också att spara ihop till ett köptillfälle.

Visa signatur

ASUS Strix 980Ti, i5 6600k, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allihopa:

blir 40% sprit dålig om den står...
inget händer, kartongen blir lite mer dammig

Den kan dunsta om flaskan är öppnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som så många redan skrivit... Nä, grejerna tar inte skada av att vänta. Men du gör en riktigt dålig affär. Spar pengarna och köp allt på en gång. Att köpa en bit i taget på det här viset gör dels att du blivit låst till en plattform som kommer vara "fel" när du köper sista delarna, plus att mycket av det du redan köpt, men aldrig använt, kommer vid det laget kommer vara betydligt billigare. För att inte trycka tungt på Växla's inlägg om garantin...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@MrToxic: Se till att du testar grejorna bara. Inte så skoj om du efter 6månader upptäcker att moderkortet var trasigt vid leverans. Då får du igentligen inte reklamera det

Permalänk
Skrivet av niclasc:

@MrToxic: Se till att du testar grejorna bara. Inte så skoj om du efter 6månader upptäcker att moderkortet var trasigt vid leverans. Då får du igentligen inte reklamera det

Man har fortfarande rätt att reklamera det men det är svårare. Du ska reklamera inom skälig tid från att du upptäckte felet och om du prövar produkten för första gången efter 6 månader är det ju då du upptäcker det. Dock gäller det ju att alla parter tror på en också att man inte öppnat produkten förrän då.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det känns väldigt dumt att köpa en del i taget.

Om 7 månader kommer ett grafikkort som idag kostar flera tusen att vara mycket billigare.

Sant, det är därför jag sparar de delarna till sist. (här är delarna som ska köpas)

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Känns väldigt konstigt att planera datorköp ett år in i framtiden (med specifika delar). Spara pengar och bestäm dig för delar när du har råd med allt.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrToxic:

Sant, det är därför jag sparar de delarna till sist. (här är delarna som ska köpas)

Varför har du ens valt delar? Det finns INGEN anledning att köpa något ALLS nu om du inte har hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Varför har du ens valt delar? Det finns INGEN anledning att köpa något ALLS nu om du inte har hela datorn.

Finns ju ett par anledningar såklart om du bara tänker lite. Rea, tillbud, tidsbegränsade erbjudanden, begagnatmarknaden, julklapp/presenter etc. Jag ser hur som helst massor med anledningar att plocka på saker som inte påverkas över tid lika mycket. Chassi, nätagg, skärm, mus/tangentbord.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av MrToxic:

Sant, det är därför jag sparar de delarna till sist. (här är delarna som ska köpas)

Skulle jag vara du skulle jag spara pengarna tills du har råd att köpa allt just pga att du:

1. Får full garantti på allt (köper du något nu och köper resten om 9månader har 9månader av garantin gått på den delen)

2. Då du har råd att köpa allt så får du en mycket bättre dator då nya grafikkort är inkommande och 980/980ti kommer fram på begagnat marknaden för ett billigare pris alternativt nya grafikkorten blir bättre och förhoppningsvis billigare.

3. Du kan följa med begagnat marknaden eller någon påsk/sommar rea som har så billigt pris att du måste slå till

Så kom på ett bra sätt att spara istället för att planera vad du skall köpa om 6-9månader då komponentmarknaden och priserna ändras dagligen

Permalänk
Skrivet av razerpathana:

Skulle jag vara du skulle jag spara pengarna tills du har råd att köpa allt just pga att du:

1. Får full garantti på allt (köper du något nu och köper resten om 9månader har 9månader av garantin gått på den delen)

2. Då du har råd att köpa allt så får du en mycket bättre dator då nya grafikkort är inkommande och 980/980ti kommer fram på begagnat marknaden för ett billigare pris alternativt nya grafikkorten blir bättre och förhoppningsvis billigare.

3. Du kan följa med begagnat marknaden eller någon påsk/sommar rea som har så billigt pris att du måste slå till

Så kom på ett bra sätt att spara istället för att planera vad du skall köpa om 6-9månader då komponentmarknaden och priserna ändras dagligen

1. jag vet det, men det är en risk jag kan ta.
2.jag väntar med de viktiga delarna som GPU till sist så att de blir bra.
3. kollar efter begagnade ganska ofta.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är endast två saker som passivt åldras hårt (utöver att det kanske hinner bli omodernt) i en dator. Det ena är BIOS batteriet som @Paddanx nämnde. Det andra är om du har saker lagrade på en lagringsenhet som inte är gjord för långtidslagring. Då sker data förmultning, alltså sker det endast om du lagrar saker på enheten och förväntar dig att kunna återhämta det senare. Data förmultning sker på CD, DVD, BD, Floppy, HDD, SSD med många fler. Endast några fåtal saker lider inte utav relativt allvarlig data förmultning. (För SSD är det framför allt om dem ligger utan drift länge och sker rätt snabbt.) Enheten kan alltså fortfarande fungera felfritt, men den lagrade datan kan vara förlorad.

Är detta relevant för dig TS? Nej, inte i denna situationen. Det svarar däremot på frågan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.