Vilka virusprogram/skydd mot Malware bör man använda sig utav?

Permalänk
Medlem

Vilka virusprogram/skydd mot Malware bör man använda sig utav?

Hej igen det är jag igen bara undra om man har virus har sökt med bittdefender och hittade och sen sökte jag ochså med hitman PRO finns det nåt mer jag kan göra??

§3.1
Permalänk
Medlem

När man har hittat ett virus så brukar man försöka få bort det Om inte antivirusprogrammen som du har använt lyckas ta bort viruset, testa ta bort den infekterade filen manuellt (Om inte filen är kritisk och verkligen behövs). Fungerar inte det är det dags att ominstallera datorn.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

När man har hittat ett virus så brukar man försöka få bort det Om inte antivirusprogrammen som du har använt lyckas ta bort viruset, testa ta bort den infekterade filen manuellt (Om inte filen är kritisk och verkligen behövs). Fungerar inte det är det dags att ominstallera datorn.

Nu behöver vi väl inte överdriva. Installera om datorn för ett okänt virus? Kan mycket väl vara adware eller liknande... eller någon PUP, t.ex. Conduit browser.

Skrivet av Heliozz:

Hej igen det är jag igen bara undra om man har virus har sökt med bittdefender och hittade och sen sökte jag ochså med hitman PRO finns det nåt mer jag kan göra??

Eftersom du inte ville ge oss mer info om just detta "virus" så finns det inte mycket vi kan göra, olika program är bra mot olika typer.
Ge oss lite mer att gå på så ska vi nog se till att detta löser sig

*EDIT*
Vad menar du egentligen? Har du sökt igenom med bitdefender och tagit bort det? Och när du sökte med hitman Pro så fanns det fortfarande kvar?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

sök i felsäkert läge om du inte gjort det.

Permalänk
Medlem

Jag är orolig om det finns mer virus /malewear har gjort sökning tog bort det som fanns använde hitman hittade malewear tog bort det gjorde en sökning till hittade inget undra om det kan finnas något gömmt som dom inte har hittat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

Jag är orolig om det finns mer virus /malewear har gjort sökning tog bort det som fanns använde hitman hittade malewear tog bort det gjorde en sökning till hittade inget undra om det kan finnas något gömmt som dom inte har hittat

Skickades från m.sweclockers.com

Ja klart det kan vara så kan vara så att det inte finns nåt mer virus kvar .
Men det är ju bara spekulationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliozz:

Jag är orolig om det finns mer virus /malewear har gjort sökning tog bort det som fanns använde hitman hittade malewear tog bort det gjorde en sökning till hittade inget undra om det kan finnas något gömmt som dom inte har hittat

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner malwarebytes och sök igenom. Hittar du inget då så är det ingen idé att börja oroa sig... Så länge du inte märker av att det är något oönskat program i datorn.

Annars är det väl lika bra att ta fram foliehatten om man ska vara orolig över att ha virus i datorn hela tiden

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kör en fullskanning med malwarebytes. Det programmet är bra på att hitta virus och annat.
EDIT: Var ej först.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Kör en fullskanning med malwarebytes. Det programmet är bra på att hitta virus och annat.

Håller på med det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska göra en skanning med alla program igen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Heliozz

Jag har redigerat trådens titel då den inte tydligt visade vad tråden handlar om. Se §3.1 i regelverket.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en skanning och hittade en sak och tog bort den finns det något mer jag kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Heliozz:

Jag gjorde en skanning och hittade en sak och tog bort den finns det något mer jag kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Om du använt två och de inte längre hittar något så finns det inte mycket mer att göra. Om det var något allvarligt som hittades så hade jag formaterat disken även om alla program i världen sa att den var ren.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: vad räknar man som alvarlig är innte alls bra med virus och sånt

Permalänk
Medlem

@Pamudas: dags att ta fram foliehatten

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Heliozz:

@DunderKlumpen: vad räknar man som alvarlig är innte alls bra med virus och sånt

Man får göra lite research, helt enkelt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: borde jag vara orolig att det finns mer virus jag skanna och tog bort allt som hittades och jag skannade igen och hittade inget

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Heliozz:

@DunderKlumpen: borde jag vara orolig att det finns mer virus jag skanna och tog bort allt som hittades och jag skannade igen och hittade inget

Det beror väl på vad du gör med datorn. Spelas det bara så ser jag inget att oroa mig för. Om du gör bankärenden eller liknande så hade jag nog formaterat, om det inte känns väldigt besvärligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: kan jag gå in via f11 och göra system recovory eller måste jag ha en cd ska jag spara filerna tex skolarbete på typ google drive är bara orolig att dom kan vara infecterade

Permalänk
Medlem

börj jag vara orolig över att viruset ha spridit sig till andra datorer har skannat min andra dater men alla program och hittar inget bör jag omformatera dom ochså eller är det overkill

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Heliozz:

börj jag vara orolig över att viruset ha spridit sig till andra datorer har skannat min andra dater men alla program och hittar inget bör jag omformatera dom ochså eller är det overkill

Det låter overkill. Nästa gång så kan du ju notera namnet på det som hittats, så är det lättare att avgöra hur allvarligt det är. Troligtvis är det bara något "oskyldigt" adware, men det kan ju vara keyloggers eller allt möjligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det låter overkill. Nästa gång så kan du ju notera namnet på det som hittats, så är det lättare att avgöra hur allvarligt det är. Troligtvis är det bara något "oskyldigt" adware, men det kan ju vara keyloggers eller allt möjligt.

Även om virus har kanske varit där ett tag.
bör jag vara orolig att det finns virus i min router jag resetade och ändra lösenordet på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Heliozz:

Även om virus har kanske varit där ett tag.
bör jag vara orolig att det finns virus i min router jag resetade och ändra lösenordet på den

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, virus i routern låter inte särskilt troligt. Vad som kan hända är att det sprids till andra datorer på nätverket, så där kanske du bör skanna.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nja, virus i routern låter inte särskilt troligt. Vad som kan hända är att det sprids till andra datorer på nätverket, så där kanske du bör skanna.

Jag sökte igenom min andra datorn och sökte på min mobil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag hittade inget på min andra dator och mobil