AMD:s påkostade referenskylare Wraith

Permalänk
Medlem

Svårt att se varför man inte skall skicka med cpu kylare annat än möjligen minskad miljöpåverkan i form av paketstorlek, vikt samt materialåtgång kylaren tar.
Dessa kylare kanske inte används i massor bland Swecs användare men vi är o andra sidan en plutt i havet mot alla andra användare.
Högprestanda segmentet ingår de inte då Intel troligen anser att dessa kunder ofta har andra och mer specifika krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kan du inget så köper du antingen en färdigbyggd dator (HP, Dell, Mac, Valfri datorbutik) eller låter en vän som kan hjälpa dig.
Eller så köper man en laptop.

Jag kan en hel del om datorer och att bygga de. Jag skiter fullständigt i att byta ut referenskylaren, de duger gott och väl för att kyla processorerna, och ljudnivån är inget som stör mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

sweclockers test verkar missvisande

http://semiaccurate.com/2016/02/19/amds-wraith-cooler-a-revie...

AMD’s Wraith is not noisy. That said the Wraith, while good, is still a few steps behind modern aftermarket cooling solutions. Is the Wraith better than AMD’s old stock cooler? Certainly. Is it better than Intel’s stock cooler? Yup, that too.

Det testet verkar missvisande när man skummar igenom det.

Citat:

An eagle eyed reader who moonlights as a chemical engineer and who’s day job is finding ways to pay for a subscription to S|A has pointed out that comparing temperatures in degrees Celsius is misleading because of the zero point of that scale and considered bad practice by people who genuinely understand thermodynamics.

Vad menar han med det ens?
Sen finns det ingen jämförelse med den gamla stockkylaren.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Lite märkliga resultat. Som någon nämnde andra sajter tycker den är klart godkänd. Så man undrar om de tom går ut på stream och visar hur tyst den är och jag tror inte de missbedömer det så grovt.

"Something is rotten in Danmark" - Shakespeare

Permalänk
Medlem

Resultatet är rätt väntat. Jag skulle inte betala säg 3-400:- mer för en cpu, bara för att man får med en "bra" stockkylare.

Många klagar på att kylaren är dålig, jag ser den som en nödlösning eller som ett hjälpmedel ifall man vill testa komponenter innan montering. Så varför ska Intel el. AMD lägga någon större energi på dessa, då de flesta ändå slänger stockkylaren vid köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nästa gång kanske AMD inte ska sätta döva personer på att utveckla tysta kylare?

Haha. Jag tänkte samma sak.
Jag är glad över att den kyler i alla fall. Inte bara yler. I somras hade jag turbo avstängt och ändå slog datorn av pg.a överhettning. 33 grader i lägenheten och spel gjorde livet outhärdligt. Som tur var gällde det bara i två veckor.

Ses Straight 4 the kill

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Gjorde samma och det verkar som att deras mätningar visar på att den är väldigt bra..
Vanliga användare har också sagt att deras exemplar varit tystare än de på testerna???

Bara lyssna på ljudet i denna

http://wccftech.com/amd-wraith-cpu-cooler-zen-bristol-ridge/

kanske sweclockers har fått en defekt fläkt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Haha. Jag tänkte samma sak.
Jag är glad över att den kyler i alla fall. Inte bara yler. I somras hade jag turbo avstängt och ändå slog datorn av pg.a överhettning. 33 grader i lägenheten och spel gjorde livet outhärdligt. Som tur var gällde det bara i två veckor.

Ses Straight 4 the kill

Inte funderat på att köpa en kylare? De är ju inte dyra. 212 Evo är en genuint bra kylare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De kanske har kört en Asus och nedgraderat fläktarna till billigare varianter för att spara några kronor, helt klart värt att ruinera en produkt med usla fläktar enligt Asus iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Sweclockers testade i ett chassi:

Och fick 68 grader med OC från 4Ghz till 4,5Ghz @ 40 dB... i "verkligheten".
Den kan mao kyla mer än nog och ändå vara tyst, men något drog upp fläktens varvtal till ingen nytta.

Felet?
PWM styrningen är inställt helt åt H... fel.

Permalänk
Medlem

Trodde den skulle få ett "okej", till skillnad från intelkylaren följer denna med "gratis" vid processorköp och det var bara förbättringar jämförelsevis mod den gamla kylaren. Känns som testaren missade några faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Gjorde samma och det verkar som att deras mätningar visar på att den är väldigt bra..
Vanliga användare har också sagt att deras exemplar varit tystare än de på testerna???

Bara lyssna på ljudet i denna

http://wccftech.com/amd-wraith-cpu-cooler-zen-bristol-ridge/

Det videoklippet sade allt.
Och med tanke på kylaren Sweclockers hade som motpåle, så kan man säga att dom jämför Volvo Amazon med Bugatti Veyrón.
Den nya är tystare, punkt slut.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Inget nytt på referenskylarfronten alltså.

Skrivet av THB:

Finns egentligen ingen anledning idag för varken Intel eller AMD att skicka med en "referenskylare" till någon av sina CPU'er,

Det vore betydligt billigare för dom att skippa den helt och låta de som bygger köpa valfri kylare istället då de flesta referenskylare ändå hamnar i garderoben.

Det skulle även sänka priset mot slutkund med kanske 50-100:-

Instämmer. För att inte tala om allt material som bara blir waste. Måste vara ofantliga mängder.

Jag tänker att det finns oinsatta människor som inte vet att det krävs en särskild kylfläns med fläkt för att processorn ska fungera och inte gå sönder. Men om man nu är så initierad att man bygger ihop sin egen dator bör man rimligtvis veta detta. För undantagsfallen borde en varningstext på kartongen samt en inkluderad stor lapp invändigt vara tillräckligt.

Skrivet av Triton242:

Svårt att se varför man inte skall skicka med cpu kylare annat än möjligen minskad miljöpåverkan i form av paketstorlek, vikt samt materialåtgång kylaren tar.
Dessa kylare kanske inte används i massor bland Swecs användare men vi är o andra sidan en plutt i havet mot alla andra användare.
Högprestanda segmentet ingår de inte då Intel troligen anser att dessa kunder ofta har andra och mer specifika krav.

Jag håller inte med. Är man så insatt att man bygger sin egen dator är man inte långt ifrån Sweclockers-nivå. Alla andra människor köper ett färdigt bygge, även om det är butiken som säljer datorn som satt ihop den och inte Dell eller HP.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Dom har förbättrat den mot sin gamla i alla fall, intel lyckades inte med bedriften.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sjysst av AMD att utveckla den medföljande kylaren, de hade ju inte alls behövt att göra det. Den var ju bättre också så plus där också. Lägger man sig någonstans mellan LNA och PWM så får man både ok temp och ljudnivå OCH överklockning på köpet.

Intel skulle ju ha flera hundra kronor EXTRA för något som är knappt märkbart bättre än den de REDAN skickar med. Det däremot är fan skandal.

Nä, Intels aktie hos mig den senaste tiden har sjunkit rejält. Kommer protestköpa Zen oavsett hur den presterar.

Permalänk
Medlem

WTF....
En bra artikel Swec-redaktionen!
J*vligt synd bara att AMD gör sådana här grodor, det har inte råd med det.
Att para ihop den här kylaren med Zen kommer ju inte att attrahera någon som bor söder om polcirkeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Inget nytt på referenskylarfronten alltså.
Instämmer. För att inte tala om allt material som bara blir waste. Måste vara ofantliga mängder.

Jag tänker att det finns oinsatta människor som inte vet att det krävs en särskild kylfläns med fläkt för att processorn ska fungera och inte gå sönder. Men om man nu är så initierad att man bygger ihop sin egen dator bör man rimligtvis veta detta. För undantagsfallen borde en varningstext på kartongen samt en inkluderad stor lapp invändigt vara tillräckligt.

Jag håller inte med. Är man så insatt att man bygger sin egen dator är man inte långt ifrån Sweclockers-nivå. Alla andra människor köper ett färdigt bygge, även om det är butiken som säljer datorn som satt ihop den och inte Dell eller HP.

Nu förstår jag inte riktigt. Bara för att man är "insatt" skall man inte använda deras stockkylare?
Varför?
Det är helt riktigt att de är mycket sämre på att kyla och hålla ner ljudnivån än många eftermarknadskylare. Dock måste man tänka på att i ett helt vanligt standard system där det inte skall klockas eller ljudet inte kritiskt fungerar dessa helt okey.
De hanterar de TDP värden som processorn ligger på helt enkelt. Dessa system är också de garanterat vanligaste.
Att sluta leverera dessa kylare skulle iofsig säkert sänka priset på en CPU några kronor, men det skulle aldrig sjunka så mycket att en eftermarknadskylare av samma kaliber eller bättre skulle få plats i prissänkningen. Det skulle med andra ord resultera i en dyrare produkt för majoriteten av användarna. Måste alltså vara bättre att skicka med dem.
Sedan levererar Intel inte sin kylare till sina snabbare CPUer som är riktade till Sweclockers segmentet, så jag ser egentligen inte något problem.

AMD varianten är det ungefär samma scenario för, undantaget att den uppdaterade varianten faktiskt verkar prestera ganska bra, speciellt med tanke på att den följer med produkten!

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av THB:

Det vore betydligt billigare för dom att skippa den helt och låta de som bygger köpa valfri kylare istället då de flesta referenskylare ändå hamnar i garderoben.

Det skulle även sänka priset mot slutkund med kanske 50-100:-

Finns redan. Köp "Tray"-versionen istället för "Box". Gäller både AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

Är PWM-kurva är dåligt inställd. Och varför jämför ni med marknadens kanske bästa kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu förstår jag inte riktigt. Bara för att man är "insatt" skall man inte använda deras stockkylare?
Varför?
Det är helt riktigt att de är mycket sämre på att kyla och hålla ner ljudnivån än många eftermarknadskylare. Dock måste man tänka på att i ett helt vanligt standard system där det inte skall klockas eller ljudet inte kritiskt fungerar dessa helt okey.
De hanterar de TDP värden som processorn ligger på helt enkelt. Dessa system är också de garanterat vanligaste.
Att sluta leverera dessa kylare skulle iofsig säkert sänka priset på en CPU några kronor, men det skulle aldrig sjunka så mycket att en eftermarknadskylare av samma kaliber eller bättre skulle få plats i prissänkningen. Det skulle med andra ord resultera i en dyrare produkt för majoriteten av användarna. Måste alltså vara bättre att skicka med dem.
Sedan levererar Intel inte sin kylare till sina snabbare CPUer som är riktade till Sweclockers segmentet, så jag ser egentligen inte något problem.

AMD varianten är det ungefär samma scenario för, undantaget att den uppdaterade varianten faktiskt verkar prestera ganska bra, speciellt med tanke på att den följer med produkten!

Jag menar att det är lika dumt att sälja en processor tillsammans med en CPU som det är/var att sälja mobiltelefoner tillsammans med en laddare. Det blir ett berg av fullt fungerande men oanvända produkter då nya socklar kan kräva nya fästen, samt att många redan från början bestämt sig för att använda en annan kylare.

Dessutom blir fraktpriset för slutkund väsentligt mycket högre för slutkunden, vilket känns rätt surt.

Skrivet av Gix:

Finns redan. Köp "Tray"-versionen istället för "Box". Gäller både AMD och Intel.

Finns inte det bara för vissa modeller?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Förstår inte den önödigt hårda kritiken. Den är ju både bättre än den gamla referenskylaren och intels referenskylare? Att jämföra med aftermarketkylare(speciellt tornkylare) känns inte rättvist

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Jag förstår inte varför det inte via moderkortet/Uefi går sätta ett temperaturmål på processor som sedan styr fläkten med hjälp av spännigsregulering för att styra mot mål (någon form av regler för hur den ska steppa upp när den överskrider mål behövs naturligtvis också så det inte blir fullblås på 51 och nära stannar när den når 50 igen för att sekunden senare gå upp tio 51 grader och fullt blås igen osv...)

Då skulle de slippa recensioner som klagar på konstiga PWM kurvor etc och kunden kan själv prioritera mellan ljud och temperatur. Saknar jag någon grundläggande kunskap som inte förstår detta eller är pwm styrning så överlägset bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Går i med min snart 8 år gamla K9A2 Platinum med AM2+ socket. Går att ställa in en target temp på 40-70c som moderkortet sedan anpassar fläkthastigheten till. Det fungerar dock endast med PWM fläktar.

Felet ligger inte i PWM tekniken utan i det här fallet är det AMD som satt en onödigt hög minimum hastighet på fläkten. När moderkortet skickar en signal till fläkten att den ska gå på 0% går den på 1700RPM vilket är löjligt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Det testet verkar missvisande när man skummar igenom det.
Vad menar han med det ens?
Sen finns det ingen jämförelse med den gamla stockkylaren.

De menar att vattnets fryspunkt är ett irrelevant utgångsvärde när man jämför effektivitet. 60 är inte dubbelt så mycket som 30 om omgivande temperatur t.ex är 28. Då är 32 dubbelt så mycket som 30.
Så det är bättre att jämföra DeltaT mot chassitemperaturen.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: hmm Förstår typ. Det hjälper dock inte min åsikt om testet speciellt mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ja men rätt bra fördelar dock!

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

Det testet verkar missvisande när man skummar igenom det.
Vad menar han med det ens?
Sen finns det ingen jämförelse med den gamla stockkylaren.

Vad relevansen är går helt över mig däremot verkar han vilja klanka ned på att man använder Celsius istället för X (Kelvin? Fahrenheit?) när det kommer till termodynamik.. vilket i sig är ganska intetsägande. Varför skulle man inte använda Celsius? Det är ju ändå värme och energi vi talar om här.

Skrivet av dahippo:

Lite märkliga resultat. Som någon nämnde andra sajter tycker den är klart godkänd. Så man undrar om de tom går ut på stream och visar hur tyst den är och jag tror inte de missbedömer det så grovt.

"Something is rotten in Danmark" - Shakespeare

Bara att ta och jämföra. Sweclockers är (om inget annat) väldigt bra på att skriva ut hur de kom fram till sina resultat och vad de använde för att nå det resultatet. Vilket i sin tur gör det betydligt enklare att återskapa resultaten och jämföra med andra sidors tester och resultat.

Skrivet av simon253:

Inte funderat på att köpa en kylare? De är ju inte dyra. 212 Evo är en genuint bra kylare.

Allt är ju iof. relativt. För priset så är 212 EVO ett bra val om man inte ska överklocka så mycket det bara går. Ska man börja pilla på strömförsörjningen i Bios så kanske man borde gå upp en prisklass. Däremot så verkar 212 Evo vara överlägsen det skrot som Intel släppte och även Wraithen. De kanske borde ha döpt den till Banshee istället? If you know what i mean..

Skrivet av Tilax:

Är PWM-kurva är dåligt inställd. Och varför jämför ni med marknadens kanske bästa kylare?

Varför inte? Ju bättre bredd på testen man får ju bättre kontext kan man sätta resultatet in i. Att den inte skulle kunna rubba Noctuas kylare är väl ingen som förväntade sig DÄREMOT är det intressant och se hur mycket det skiljer och dra slutsatser efter det.

Skrivet av Aleshi:

De menar att vattnets fryspunkt är ett irrelevant utgångsvärde när man jämför effektivitet. 60 är inte dubbelt så mycket som 30 om omgivande temperatur t.ex är 28. Då är 32 dubbelt så mycket som 30.
Så det är bättre att jämföra DeltaT mot chassitemperaturen.

Är en novis när det kommer till termodynamik så det kanske är över min kunskapsnivå men jag har svårt att se hur det skulle vara relevant i huvud taget (Inte din kommentar utan citatet ur artikeln för att klarlägga).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Jag menar att det är lika dumt att sälja en processor tillsammans med en CPU som det är/var att sälja mobiltelefoner tillsammans med en laddare. Det blir ett berg av fullt fungerande men oanvända produkter då nya socklar kan kräva nya fästen, samt att många redan från början bestämt sig för att använda en annan kylare.

Dessutom blir fraktpriset för slutkund väsentligt mycket högre för slutkunden, vilket känns rätt surt.

Finns inte det bara för vissa modeller?

Tja visst. De som sätter på eftermarknadskylare till sina icke K modeller får en kylare extra till övers, helt rätt. Dock finns de flesta K modeller att köpa med kylare eller utan och i vissa fall bara utan.
Eftermarknadskylare när man inte skall (kan) överklocka gör att det i princip bara blir ljudnivå, speciella tillämpningar eller att du vill ha ett eget utseende i lådan kvar som motivering att handla en sådan. Det blir då troligen väldigt låg procentsats användare kvar som skapar berg av kylare mot de som faktiskt kommer använda sina.

Sedan blir fraktpriset troligen väldigt mycket lägre med en boxad cpu/kylare än med en separat då det blir ett paket istället för två som du eftersträvar skall skickas från fabrik till grossist. Det kanske blir ett ifrån datoraffären till dig men inte innan produkterna landar där. Storleken på frakten kommer säkerligen även den att öka då det krävs två förpackningar istället för en.
Så jag måste nog säga att det systemet som finns idag kanske inte är perfekt men det är iafall billigare, enklare och kanske inte så miljöovänligt som man tror.

Sedan tycker jag inte din mobiljämförelse är en helt korrekt jämförelse.
Flera tillverkare har i flera år använt sig av samma laddkabel och laddare. Det gör att så länge man håller sig till samma märke ja ibland typ av telefon kommer laddarna att fungera. Det är ganska långt ifrån likadant inom processorindustrin som du vet.

Permalänk
Medlem

Att bara sätta "PWM" låter lite slappt. Olika kylare ska sättas på olika fläktkurvor och man brukar ha alla möjligheter till att göra det i BIOS.

Får intrycket från andra recensioner att denna ref-kylare faktiskt är helt OK. Här får jag istället läsa att den tom kan vara värre än tidigare referens. Hmm..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja visst. De som sätter på eftermarknadskylare till sina icke K modeller får en kylare extra till övers, helt rätt. Dock finns de flesta K modeller att köpa med kylare eller utan och i vissa fall bara utan.
Eftermarknadskylare när man inte skall (kan) överklocka gör att det i princip bara blir ljudnivå, speciella tillämpningar eller att du vill ha ett eget utseende i lådan kvar som motivering att handla en sådan. Det blir då troligen väldigt låg procentsats användare kvar som skapar berg av kylare mot de som faktiskt kommer använda sina.

Sedan blir fraktpriset troligen väldigt mycket lägre med en boxad cpu/kylare än med en separat då det blir ett paket istället för två som du eftersträvar skall skickas från fabrik till grossist. Det kanske blir ett ifrån datoraffären till dig men inte innan produkterna landar där. Storleken på frakten kommer säkerligen även den att öka då det krävs två förpackningar istället för en.
Så jag måste nog säga att det systemet som finns idag kanske inte är perfekt men det är iafall billigare, enklare och kanske inte så miljöovänligt som man tror.

Sedan tycker jag inte din mobiljämförelse är en helt korrekt jämförelse.
Flera tillverkare har i flera år använt sig av samma laddkabel och laddare. Det gör att så länge man håller sig till samma märke ja ibland typ av telefon kommer laddarna att fungera. Det är ganska långt ifrån likadant inom processorindustrin som du vet.

Sen många år kör alla samma standard på laddare, har gått så långt att vissa tillverkare inte skickar med hörlurar.

Vist är ören för oss, men skickar man miljoner mobiler. Så är det ingen skit summa som sparas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Var väl lite onödigt att jämföra med en noctua dh-15 som är en av de bästa torn kylare som finns på marknaden så en bättre jämförelse vore en hyper 212 eller en liknande kylare och se om det är värt priset för vanligt folk och folk på sweclockers