AMD gör processor med 32 Zen-kärnor och åtta minneskanaler

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag trodde vid det här laget att alla var medvetna om att det är den amerikanska dollarkursens fel?

MSRP skiljer bara 22 dollar mellan 2600K och 6700K. (26 dollar för 2500K-6600K)

Ja en dollar sommaren 2013 kostade runt 6.5kr, och nu ligger den på runt 9kr.
Så det blir en heldel dyrare. Sen passar väll alla på att smyghöja priset lite också när dollarn ändå går upp.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Ja marknaden håller på att förstöras.

Sommaren 2013 byggde jag min första dator (gtx 760, 8gb ram, 120gb ssd och en i5 4670k) basic delar, men den tuffar på än idag.

Betalade då cirka 1700 för min i5:a på inet. Motsvarande processor idag kostar 2800, mer än vad i7 4770k kostade då.

Mycket svårare att bygga billiga datorer nuförtiden med Intels brutala priser.

Tror det har mycket med dollarn att göra. Grafikkorten och massa annat är mycket dyrare med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag trodde vid det här laget att alla var medvetna om att det är den amerikanska dollarkursens fel?

MSRP skiljer bara 22 dollar mellan 2600K och 6700K. (26 dollar för 2500K-6600K)

Själv klagar jag mest över processorerna med över 4 kärnor från Intel då det främst är de jag är intresserad av. 6-kärniga 5820k är något resonabelt prissatt men moderkorten med X99 har väldigt höga instegspriser, och en 8-kärnig i7 skulle kosta skjortan.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Jag håller tummarna för att AMD inte sumpar Zen, antingen genom designmissar eller konstiga marknadsföringsblunders.

Det är bra med hyfsad konkurrens på PC-marknaden, och jag har mest tyckt synd om AMD på sista tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Även om inte spel använder 8 kärnor så är det alltid bra med fler. Då kan göra mer saker så som t.ex. streama och grejs samtidigt. Hoppas de inte kostar alltd för mycket bara.

Är väl det som är poängen. 8 kärnig sak lär kosta
Intel har ju också 8 kärnig sak, men priserna är lite för 4 siffriga i $, så att säga

Att AMD skulle göra en 8 kärnig, 16 trådig sak till samma pris som en i7 med 4 kärnor, 8 trådar har jag svårt att se. Men de kan nog göra 4 kärnig, 8 trådig till bättre pris om de nu vill slå sig in i marknaden igen.

Skrivet av ronnylov:

Jag är mest intresserad av hög prestanda för videoredigering, videokomprimering och liknande (där till och med min FX-8350 fortfarande är prisvärd) så för min del får den gärna ha många kärnor då jag kan dra nytta av dem. Samtidigt vill jag så klart ha hyfsad enkeltrådsprestanda utan att den måste klockas så högt att den nära på överhettar vid normal drift (min FX-8350 är precis på gränsen till stabil med mitt enklare moderkort utan överklockning, fick sänka vcore ett snäpp för att den inte skulle börja throttla vid full last).

Så jag tror Zen kan bli ett riktigt bra köp för min del, om priserna blir OK. 32 kärnor blir onödigt bra för min del men 8 tror jag är ganska lagom kompromiss. Kanske kan 6-kärniga (om de släpper sådana också) bli mer prisvärda, vi får se var det hamnar.

Problemet är ju att 8350 är just kanon för flertrådig beräkning, men usel på 1 kärna, 1 tråd. Eftersom de nu går över till teknik liknande Intels HT så är det närmaste en 4 kärnig, 8 trådig med högre IPC. Det ger dig mer eller mindre samma prestanda (i värsta fall) när 8 trådar används, men en rejäl möjlighet till boost pga IPCn för en tråd och då även för 8 trådigt jobb, vid samma frekvens.

En uppgradering i ren videoregigering skulle så klart vara flera kärnor med samma tänk, men då brukar också frekvenserna ta ett dyk, då du ska kunna hålla vettig TDP också. Du ser detta mellan tex 5000X serien och 4000k serien på Haswell-E och Haswell. Så du är du tillbaka där du är nu, där du måste pressa 1-2 kärnigt jobb till absolut max, för att kunna få bra 1 tråd prestanda.

Skylakes 1 tråd prestanda tex är ju märkbart bättre vid samma frekvens än tex Haswell-E, och på det måste du lägga till den lägre frekvensen Haswell-E kommer med också. Lite därför den ena är ofta bättre till spel, vs den andra, tills man hamnar i en sits där man har nytta av mer än 6-8 trådar iaf, där 6+ äkta kärnor ger sin vinst tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Själv klagar jag mest över processorerna med över 4 kärnor från Intel då det främst är de jag är intresserad av. 6-kärniga 5820k är något resonabelt prissatt men moderkorten med X99 har väldigt höga instegspriser, och en 8-kärnig i7 skulle kosta skjortan.

Jag tror inte man kan förvänta sig att motsvarande Zen blir mycket billigare. Blir det så kommer prestandan med största sannolikhet inte matcha, framförallt inte på singeltrådsprestanda.

Haswell-E är ingen billig krets att tillverka på grund av storleken, och det är ju trots allt en bidragande faktor för Intels prestanda i det segmentet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kul att det börjar hända grejor. Vi får hoppas att detta blir succe för AMD.

För oss vanliga dödliga är detta kanske inte så intressant, men för streamers så lär ju detta vara goda nyheter, speciellt inför framtiden med 4k då det lär krävas 16 cores bara för encoding.

Permalänk
Avstängd

Hoppas det blir bra i och med att det behövs konkurrens men tänker inte hoppa på nåt hype tåg här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket snabbare Zen blir än en fx i 5Ghz.

Skilnaden kanske är för liten för att bygga en ny dator. Med ett amd system. Hmm.
Bara att vänta och se.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är väl det som är poängen. 8 kärnig sak lär kosta
Intel har ju också 8 kärnig sak, men priserna är lite för 4 siffriga i $, så att säga

Att AMD skulle göra en 8 kärnig, 16 trådig sak till samma pris som en i7 med 4 kärnor, 8 trådar har jag svårt att se. Men de kan nog göra 4 kärnig, 8 trådig till bättre pris om de nu vill slå sig in i marknaden igen.

Problemet är ju att 8350 är just kanon för flertrådig beräkning, men usel på 1 kärna, 1 tråd. Eftersom de nu går över till teknik liknande Intels HT så är det närmaste en 4 kärnig, 8 trådig med högre IPC. Det ger dig mer eller mindre samma prestanda (i värsta fall) när 8 trådar används, men en rejäl möjlighet till boost pga IPCn för en tråd och då även för 8 trådigt jobb, vid samma frekvens.

En uppgradering i ren videoregigering skulle så klart vara flera kärnor med samma tänk, men då brukar också frekvenserna ta ett dyk, då du ska kunna hålla vettig TDP också. Du ser detta mellan tex 5000X serien och 4000k serien på Haswell-E och Haswell. Så du är du tillbaka där du är nu, där du måste pressa 1-2 kärnigt jobb till absolut max, för att kunna få bra 1 tråd prestanda.

Skylakes 1 tråd prestanda tex är ju märkbart bättre vid samma frekvens än tex Haswell-E, och på det måste du lägga till den lägre frekvensen Haswell-E kommer med också. Lite därför den ena är ofta bättre till spel, vs den andra, tills man hamnar i en sits där man har nytta av mer än 6-8 trådar iaf, där 6+ äkta kärnor ger sin vinst tillbaka.

Jovisst det blir alltid en kompromiss. Man kan delvis kompensera det med turbofrekvensen när få kärnor körs men man får ändå offra singeltrådsprestanda för ökad multitrådsprestanda med fler kärnor. Jag hoppas Zen ska kunna ge mig en bra kompromiss när det gäller pris/prestanda för mina behov men vi får se var det slutar. Jag är också sådan som helst köper begagnat för att få det än mer prisvärt så kanske blir det tillfällen att köpa begagnat intel om folk byter till AMD.

AMD säger ju att AM4 sockeln ska gälla alla processorer. Så kanske går det hitta någon prisvärd kombination med ett bra men inte extremt moderkort som kan köra någon av de bättre modellerna av Zen utan problem. Med intel har det ju inneburit ganska dyra moderkort för att kunna köra en sockel för 6-kärniga eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jovisst det blir alltid en kompromiss. Man kan delvis kompensera det med turbofrekvensen när få kärnor körs men man får ändå offra singeltrådsprestanda för ökad multitrådsprestanda med fler kärnor. Jag hoppas Zen ska kunna ge mig en bra kompromiss när det gäller pris/prestanda för mina behov men vi får se var det slutar. Jag är också sådan som helst köper begagnat för att få det än mer prisvärt så kanske blir det tillfällen att köpa begagnat intel om folk byter till AMD.

AMD säger ju att AM4 sockeln ska gälla alla processorer. Så kanske går det hitta någon prisvärd kombination med ett bra men inte extremt moderkort som kan köra någon av de bättre modellerna av Zen utan problem. Med intel har det ju inneburit ganska dyra moderkort för att kunna köra en sockel för 6-kärniga eller bättre.

Så sant.

Är ett saftigt pris på en redan saftig produkt.

Permalänk
Medlem

Får hoppas zen blir 40% bättre som rykten som läckt (inofficiella roadmaps).

Inget att bytta en sb eller nyare intel med, men med bra pris kan zen konkurrera mot intel om nyköpare (bara det finns köpare det viktigaste av allt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Blir nog fint med Zen sen

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag trodde vid det här laget att alla var medvetna om att det är den amerikanska dollarkursens fel?

MSRP skiljer bara 22 dollar mellan 2600K och 6700K. (26 dollar för 2500K-6600K)

Dollarn har gått upp med säg 40%, priserna på datorkomponenter med 50-100% (där åtminstone RAM-minnen ligger på 100% och Intel CPUer på ca 60-70%. Jag har aldrig fått ihop den matten.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Dollarn har gått upp med säg 40%, priserna på datorkomponenter med 50-100% (där åtminstone RAM-minnen ligger på 100% och Intel CPUer på ca 60-70%. Jag har aldrig fått ihop den matten.

Något många andra och jag inte fått ihop logiken. Känns som butiker/grossister utnyttjar ökningen på dollarn (alla tror ju att dollarn är enda boven så), då kan dom ju få lite bättre vinstmarginaler. Folk köper ju ändå för det högre priset, så butiker har ingen brådska att sänka det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Dollarn har gått upp med säg 40%, priserna på datorkomponenter med 50-100% (där åtminstone RAM-minnen ligger på 100% och Intel CPUer på ca 60-70%. Jag har aldrig fått ihop den matten.

Priserna på RAM-minnen har precis hämtat sig från branden hos SK Hynix. Antagligen medvetet uppehållen nivå på det också. Nu kostar ju DDR3 ungefär som då?

Jag köpte en 2600K den 18:e Mars 2011 för 2 589 kronor från Inet. 40% på det är ~3600 kronor så jag tycker det stämmer utmärkt.

Sen får du räkna med inflation osv. Så matten är ju inte konstig?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ingen ny Athlon

Skrivet av Kingrags:

Heja AMD, Gör en processor som är nästan lika bra eller bättre än intels alternativ så bygger jag en AMD-rigg i slutet av året.

Skrivet av FredrikMH:

Jag hade verkligen höjt förväntningarna med Bulldozer och lovade mig själv att inte göra om det... Men jag känner hur det händer igen

Hoppas AMD kommer ikapp och gärna förbi. Glappet får inte vara för stort.

AMD kommer definitivt inte gå om Intel i prestanda. All lågt hängande frukt är plockad, det finns inget magiskt och outnyttjat prestandakliv att ta.

Skrivet av Nautilus011:

Är försiktigt optimistisk. Hoppas verkligen inte AMD gör en repris av Hypen inför Bulldoser.
Tyvärr tror jag att Zen är Vinna eller försvinna för AMD.
Blir dock lite rädd att indikationer/spekulationer talar för "prestanda som Sandy Bridge". Sandy Bridge prestanda is simply not enough.

Skrivet av Granter:

någonting säger mig att intel kommer att ligga i framkant oavsett. AMD är ju helt förbigånget av intel och dagens programvaror är väl knappast optimerade att fungera bra på en amd cpu?

Kommer nog att återgå till att man kan få tag på billiga AMD riggar som är bra mycket starkare en billiga intel riggar. Om dem nu springer om intel i prestanda vore de helt fantastiskt.

Sandy bridge är "good enough" för de flesta vanliga användare. AMD har nog gett upp prestanda-racet och siktar mer på prisvärdhet där Intel är lite väl mycket.

Det blir på sin höjd en bra mellanklassprocessor, absolut inget monster, those days are over.

Skrivet av ggustavsson:

Ska bli intressant att följa, man hoppas på samma prestanda per kärna som Intels, eller bättre.

Sandy bridge pekar IPC:n på, så nej.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

@Yoshman
Tack för länken
Det är ju en hel del skillnad trots allt (beroende på applikation). Skall bli intressant att se vilka klockfrekvenser som blir aktuella jämfört med Intel.
Har dock lite svårt att tro att de skall klara att av att klocka högre än Intel gör. Intel har en egen kretsprocess och längre erfarenhet av 14nm.
I slutändan så pekar detta ju på att den totala prestandan kanske inte kommer att vara så där fantastiskt bra.
Mycket bättre än nuvarande, tillräckligt för många tillämpningar men är det nog för att bygga upp ett förtroende för varumärket igen? Nog för att få lönsamhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt artikeln som används som referens handlar det om en MCM-design.....

Är det möjligt ekonomiskt och tekniskt sett att ha en MCM design, om vi tar 32 kärnor som exempel, där 4 av kärnorna är av en design som typ utgör 50% av kiselytan (bortsett från minnesdelarna) med hög frekvens medan anda halvan av kiselytan (igen bortsett från minnesdelarna) utgör resterande 28 kärnor med lägre frekvens. Skillnaden i fördelarna mellan dessa två moduler skulle kunna kvantifieras med att säga den första halvan har 4 högt presterande kärnor och den andra halvan med 28 kärnor presterar högre räknat per mm^2 kiselyta dock där enskilda kärnor presterar lägre jämfört med första halvan.

För att förtydliga så behöver inte 32 kärnors-exemplet i proportionerna för MCM designen vara just 50%-50%, inte heller 4 - 28 och inte heller just två moduler om det skulle vara billigare och lika bra att ha 1st snabb modul på 4 kärnor och två 14 kärnors moduler för hög prestanda per mm^2 kiselyta.

Är inte samsungs bigLITTLE en sådan liknande variant på 4 snabba och 4 strömsnåla?

Sen finns det andra problem som hur man skulle lösa vilka trådar går vart. Kanske något cpu:n eller/och operativsystemet kan hantera genom att profilera automatisk eller om det finns stöd i själva programmet om den är medveten om denna "asymmetriska MCM" design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

...
Problemet är ju att 8350 är just kanon för flertrådig beräkning, men usel på 1 kärna, 1 tråd. Eftersom de nu går över till teknik liknande Intels HT så är det närmaste en 4 kärnig, 8 trådig med högre IPC. Det ger dig mer eller mindre samma prestanda (i värsta fall) när 8 trådar används, men en rejäl möjlighet till boost pga IPCn för en tråd och då även för 8 trådigt jobb, vid samma frekvens.

En uppgradering i ren videoregigering skulle så klart vara flera kärnor med samma tänk, men då brukar också frekvenserna ta ett dyk, då du ska kunna hålla vettig TDP också. Du ser detta mellan tex 5000X serien och 4000k serien på Haswell-E och Haswell. Så du är du tillbaka där du är nu, där du måste pressa 1-2 kärnigt jobb till absolut max, för att kunna få bra 1 tråd prestanda.
...

Precis, Med den jag kör kan jag i Linux köra typ hur många program som helst utan att systemet halkar efter, har kört Firefox, bild och videoredigering, filkopiering och samtidigt haft flera användare som gör annat, ligger på typ 30 GB använd RAM och det är ingen skillnad i prestanda mot att man bara surfar. Så vilket OS man kör avgör nog rätt mycket. Det jag tor rätt många missade med AMD FX är att Windows förstör och slöar ner datorn rätt mycket. Bara som jämförelse så tar jag en backup på min 3 TB disk så tar det i Windows 28 timmar att kopiera filerna medans det i Linux tar 5 timmar. Dessutom kan jag köra en videoredigering samtidigt, vilket i Windows kraschar systemet då det blir för tung belastning för kärnan. Konstigt nog är Windows stabilare när det körs i en VM än när man kör det exklusivt.

Just nu kör jag två VM för att tömma gamla Windows-backuper.

För övrigt hoppas jag på Zen då det ändå är på tiden att uppgradera snart.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

FX-Serien til AMD er vel en piledriver? Den har jo mye lavere IPC enn excavator, som Zen sammenlignes med.

Permalänk
Medlem

Detta låter spännande! Alltid intressant med ny teknik! Hoppas den levererar bra prestanda till oss konsumenter också.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebe:

FX-Serien til AMD er vel en piledriver? Den har jo mye lavere IPC enn excavator, som Zen sammenlignes med.

Bra synpunkt! Å andra sidan verkar de där 40% komma från någon AMD-presentation så det är ingen oberoende benchmark. Så vi får väl säga "upp till 40% bättre" innan vi vet vad som jämförs mot. Dessutom spelar klockfrekvensen in. FX-8350 körde 4 GHz men kanske kommer Zen inte upp lika högt i standardklock? Vi får se var det slutar.

Hur stor är skillnaden mellan excavator och piledriver?

Edit: Jag kör också Linux så jag dras inte med några eventuella långsamheter från Windows med min FX-8350. Å andra sidan presterar min Core i7 2600 brutalt bra också i Linux så jag tror inte det är någon större nackdel att köra intel. Eftersom all programvara är open source kan man ju kompilera om programmen själv med optimeringar för sin egna processor men i praktiken tycker jag inte det har så himla stor betydelse. Blir alltså sällan någon jättestor förbättring så det är knappt värt besväret. Men med en snabb processor går det fort att kompilera vilket också är en trevlig egenskap när man kör många kärnor (kompilering skalar bra med multitrådning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt artikeln som används som referens handlar det om en MCM-design, något AMD redan använt sig av i Opteron 6300 serien. Om man använder samma grundläggande design handlar det inte om 8 kanaler utan om 4x 2 kanaler då WCCF Tech hintar om att Zen SKUs använder sig av byggblock om åtta kärnor

"The 32 core count count mean that the consumer and server offerings with single chip packages can pack up to 8 cores. The stacking would allow AMD to push several SKUs ranging from 8, 16, 24 and up to 32 core models"

Distinktionen mellan 8 kanaler och 4x 2 kanaler är väldigt viktigt för många applikationer, den förra är att föredra (men är betydligt dyrare och mer komplicerad att tillverka) då den senare introducerar asymmetri även mellan kärnor i samma socket. Dagens Opteron 630 har 2x 2 kanaler och uppför sig därför som ett dual-socket system, något som tyvärr minska skalbarheten över CPU-kärnor i vissa applikationer

"The fact that each Opteron processor is a dual NUMA node is not helping the Opteron. It is clear that the single die or "native octal-core" approach scales better here (for now)."

Opteron har inte heller något iGPU (verkar även gälla Zen-modellerna), däremot finns ju rykten om en serverbaserad APU där stalltipset är att man kommer köra en kombination av DDR4 och HBM, HBM kanske då används som en väldigt stor cache, lite som Iris Pro använder eDRAM (HBM lär möjliggöra långt mer än 128 MB "cache").

Har lite svårt att se poängen med MCM, varför använder man bara inte system med fler socklar om man ändå får NUMA-problematiken? Gissar att det finns kostnadsfördelar med MCM + WCCF Tech nämner att Zen-modellen förväntas ha någon form av höghastighetskoppling mellan 8-kärnorsbyggblocken, något som inte eliminerar NUMA-effekterna men de kan ju naturligtvis bli mindre uttalade. Konkurrenten man går upp mot 2017 är dock inte 4-kanaler DDR4, Skylake EP kommer få 6-kanaler DDR4 per sockel. Ryktena säger också att Skylake EP (Xeon E5) kommer maximalt få 26 kärnor, är Skylake EX (Xeon E7) som får 28 kärnor men den kommer senare under året.

tror jag såg att det va 6kärnor per modul i ett cpu diagram när den jämfördes mot excavator arkitekturen, såg välgjorda ut så kan ha varit från officiella källor men vem vet. sen får man ju ta det med en nypa salt när man tar upp sidor som wccf som källor

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bra synpunkt! Å andra sidan verkar de där 40% komma från någon AMD-presentation så det är ingen oberoende benchmark. Så vi får väl säga "upp till 40% bättre" innan vi vet vad som jämförs mot. Dessutom spelar klockfrekvensen in. FX-8350 körde 4 GHz men kanske kommer Zen inte upp lika högt i standardklock? Vi får se var det slutar.

Hur stor är skillnaden mellan excavator och piledriver?

Ikke Sikker, men tror det er ca 25%. Vi har steamroller mellom piledriver og excavator.

Edit: Steamroller har 9% høyere IPC enn Piledriver, og Excavator har 15% høyere IPC enn Steamroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebe:

Ikke Sikker, men tror det er ca 25%. Vi har steamroller mellom piledriver og excavator.

Då blir det ca 75% bättre IPC mellan Piledriver och Zen? En Zen klockad till ca 2,3 GHz skulle alltså prestera som en FX-8350?
Säg att de kommer i ca 3,5 GHz så blir det ändå 50% snabbare än FX-8350? Låter ju himla bra i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tror det har mycket med dollarn att göra. Grafikkorten och massa annat är mycket dyrare med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag betalade 6000kr för mitt EVGA GTX 480 SC vid release och 5000kr för mitt Asus GTX 980 vid release, toppmodeller har "alltid" legat runt 5-6000kr (titan korten räknar jag inte riktigt som konsumentkort)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebe:

Ikke Sikker, men tror det er ca 25%. Vi har steamroller mellom piledriver og excavator.

Edit: Steamroller har 9% høyere IPC enn Piledriver, og Excavator har 15% høyere IPC enn Steamroller.

Skrivet av ronnylov:

Då blir det ca 75% bättre IPC mellan Piledriver och Zen? En Zen klockad till ca 2,3 GHz skulle alltså prestera som en FX-8350?
Säg att de kommer i ca 3,5 GHz så blir det ändå 50% snabbare än FX-8350? Låter ju himla bra i så fall.

Jag räknade på 5% tidigare idag, och då hamnade min fiktiva Zen på högre nivå än 6700k vid samma klocka i flertrådad cinebench.
Utgick ifrån FX 8350, lade på 5%, sedan 5% till, för att hamna på teoretisk excavator (innan jag såg senaste infon här), sedan lade jag på ytterligare 40% för att hamna på teoretisk Zen-nivå. Utgick ifrån SweCs egna tester här:
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Rätt eller fel, bra fråga. Men förmodligen fel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag räknade på 5% tidigare idag, och då hamnade min fiktiva Zen på högre nivå än 6700k vid samma klocka i flertrådad cinebench.
Utgick ifrån FX 8350, lade på 5%, sedan 5% till, för att hamna på teoretisk excavator (innan jag såg senaste infon här), sedan lade jag på ytterligare 40% för att hamna på teoretisk Zen-nivå. Utgick ifrån SweCs egna tester här:
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Rätt eller fel, bra fråga. Men förmodligen fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Steamroller_(microarchitecture) 9% over Piledriver
https://en.wikipedia.org/wiki/Excavator_(microarchitecture) Ca. 15% over Steamroller

Permalänk
Medlem

Får hoppas på bra pris och bra watt på någon mellanmodell, blir fint till ny hyper-v server hemma

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!