Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeltaniC:

Tjo alla!
Ny ägare till en NUC6i5SYH och norpade antagligen en ut av dom alla första som Inet fick in

Jag ville såklart köra servermiljö på denna då jag skall använda den som filserver och labbserver. nu till det lilla problemet. Denna nya GEN ut av NUC (NUC6) modellerna har fått ett nytt NIC jämfört mot NUC5, I218-V Vs I-219-V. Ni som vill köra MSFT Server 2012 R2 eller MSFT Server 2016 TP4. Måste editera drivrutinerna manuellt och sedan avaktivera integritetskontrollen och aktivera testsignering. Installera nu NIC drivrutinen och slå på respektive av på funktionerna igen och viola! there's your nic in device manager
//Cel

Tack för tipset!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Intel teases "The most powerful NUC ever" coming early 2016. The mysterious system will supposedly feature Skylake-infused Iris Pro graphics.

The only Gen9 Iris Pro graphics announced are the Iris Pro graphics 580 (GT4e) with 72 execution units and 128MB of eDRAM. At this time no CPU is attached to this very solution.

http://3.bp.blogspot.com/-8zZ9_SU8n_o/VmX8utpmH9I/AAAAAAAAKIY/s0x5bmeInuo/s320/skull.png

Hittade denna roadmap, det hintas om Iris med ikonen i Q3/Q4, men står inget om det.

Någon annan som kan hitta mer info om Skylake med Iris?

Notes:
http://www.cmtlabs.com/2012/manufacturer/resources/announceme...
http://www.fanlesstech.com/2015/12/the-most-powerful-nuc-ever...
http://www.sweclockers.com/nyhet/21568-intels-skull-canyon-ar...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeltaniC:

Tjo alla!
Ny ägare till en NUC6i5SYH och norpade antagligen en ut av dom alla första som Inet fick in

Jag ville såklart köra servermiljö på denna då jag skall använda den som filserver och labbserver. nu till det lilla problemet. Denna nya GEN ut av NUC (NUC6) modellerna har fått ett nytt NIC jämfört mot NUC5, I218-V Vs I-219-V. Ni som vill köra MSFT Server 2012 R2 eller MSFT Server 2016 TP4. Måste editera drivrutinerna manuellt och sedan avaktivera integritetskontrollen och aktivera testsignering. Installera nu NIC drivrutinen och slå på respektive av på funktionerna igen och viola! there's your nic in device manager
//Cel

Du borde även skriva vad du editerade i filen eller länka källa så andra får enklare att hitta

Men detta är ju lite mobbat av intel tycker jag, jag kör hyper-v cluster på 2st 54250, intel nic var man tvungen att hacka, men usb nic var plug n play, samt att wifi hoppade igång på den ena automatiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Kan ju varna om NUC6i5SYH om man vill köra någon form av Windows deployment-miljö, då den saknar (för mig) viktig hårdvaruinformation i BIOS. Det fanns två översiktsfönster i BIOS där en var för den board som används (NUC6i5SYB) och en var för kit, där det inte fanns någon som helst information.

Var tvungen att hämta hem Intel Integrator Toolkit (som dom för övrigt verkar ha skrotat), hämta hem en BIOS-fil för min NUC, redigera filen via toolkitet och manuellt fylla i modellnamn, serienummer, m.m., och sedan flasha BIOS på NUC-en med nya redigerade filen.

Skulle ha varit trevligt om Intel fyllt i detta från början, men dom verkar inte tycka att det är särskilt viktigt.

Permalänk
Medlem

Såg att Skylake har "m.2" som hårddisktyp - funkar det med vanliga mSata eller är det annan form på dessa?

Permalänk
Medlem

@frankz55: Det är annan form på de två. http://www.techspot.com/articles-info/969/images/Image_07S.jp...

Minns jag rätt så fanns det ingen plats för en mSATA i NUC6i5SYH, utan endast M.2.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att igår dog min NUC5i7. Den vaknar inte vid boot, ryckt batteri etc. med det hjälpte inte. Dioden lyser, fläkten går. Ingen bild och tangentbord väcks inte upp etc. Den är så död den kan bli och fortfarande få ström typ.

Googlar man så hittar man tusentals som rapporterar olika former av nuc bricks. De flesta kommer dock från suspend-buggen.
Kvaliteten på denna produkt är seriöst undermålig.

Detta är första datorn jag någonsin ägt (och jag har ägt många) där datorn varit så pass död att den inte ens går att konstatera om den hittat en cpu eller inte.

Ska skicka in datorn till Intel till veckan, så får vi se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kan meddela att igår dog min NUC5i7. Den vaknar inte vid boot, ryckt batteri etc. med det hjälpte inte. Dioden lyser, fläkten går. Ingen bild och tangentbord väcks inte upp etc. Den är så död den kan bli och fortfarande få ström typ.

Googlar man så hittar man tusentals som rapporterar olika former av nuc bricks. De flesta kommer dock från suspend-buggen.
Kvaliteten på denna produkt är seriöst undermålig.

Detta är första datorn jag någonsin ägt (och jag har ägt många) där datorn varit så pass död att den inte ens går att konstatera om den hittat en cpu eller inte.

Ska skicka in datorn till Intel till veckan, så får vi se vad som händer.

Ju fler av en sak som säljs ju fler problem hittar man ju när man söker.
Så det kan bli väldigt missvisande för populära produkter

Men nu får du ju testa på Intels support, de gånger jag har kontaktat dom så har jag snabbt fått hjälp.

Permalänk
Medlem

@Sidde: Är det Intel själva eller ÅF som vill att du skall vända dig till Intel?
Den modellen är ju inte så gammal så ett eventuellt garantiärende borde ju inte vara något problem, kan jag tycka.

Och om kvaliteten på dessa produkter är undermålig och du inte är nöjd kan du ju reklamera den.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för tipset!

Jag visste det redan innan jag köpte min nuc. Men Intels beteende *tummen ner*

Skrivet av issue:

Du borde även skriva vad du editerade i filen eller länka källa så andra får enklare att hitta

Men detta är ju lite mobbat av intel tycker jag, jag kör hyper-v cluster på 2st 54250, intel nic var man tvungen att hacka, men usb nic var plug n play, samt att wifi hoppade igång på den ena automatiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Eller hur! jag tycker detsamma. Dom borde informera kunden mycket bättre än vad dom gör med denna produkten. Ja hacka nic får man göra på nuc6an med

Det tog mig 1 minut att hitta efter en sökningpå google. tror andra kan hitta det med. Men skulle det strula så gnäll i tråden eller skicka pm så löser vi det.

Jag är sugen på att köpa en NUC6i5SYH igen och köra cluster med

Skrivet av frankz55:

Såg att Skylake har "m.2" som hårddisktyp - funkar det med vanliga mSata eller är det annan form på dessa?

Beror på vilken modell, NUC6i5SYK har mindre chassi och plats för enbart en M.2a. Medans den som jag kör har plats för en 2.5 också (M2+2.5)

Skrivet av ackwell:

@frankz55: Det är annan form på de två. http://www.techspot.com/articles-info/969/images/Image_07S.jp...

Minns jag rätt så fanns det ingen plats för en mSATA i NUC6i5SYH, utan endast M.2.

Fel SYH är M2+2.5 och SYK enbart M2.

//Cel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ju fler av en sak som säljs ju fler problem hittar man ju när man söker.
Så det kan bli väldigt missvisande för populära produkter

Men nu får du ju testa på Intels support, de gånger jag har kontaktat dom så har jag snabbt fått hjälp.

Gick rätt smidigt med Intels telefonsupport. Men det var 45min av helt onödiga frågor sedan fick jag en DHL-leveranssedel

Skrivet av backspace:

@Sidde: Är det Intel själva eller ÅF som vill att du skall vända dig till Intel?
Den modellen är ju inte så gammal så ett eventuellt garantiärende borde ju inte vara något problem, kan jag tycka.

Och om kvaliteten på dessa produkter är undermålig och du inte är nöjd kan du ju reklamera den.

Dustin som var ÅF hänvisade mig direkt till Intel med ett 08-nummer som gick till England. 3års garanti är det på NUCen iaf, den är väl 8 månader eller liknande nu.

Den kvalitet jag främst tänker på är faktiskt kylningen och hur man valt att designa chassit samt hela intrycket av den.
Jämför tex en Mac Mini och en NUC så känner man verkligen skillnad på kvalitet rent hårdvarumässigt. I mitt fall är båda i7or så de är jämförbara både i prestanda och pris.

Plus då att jag har en död maskin brevid mig förbättrar inte mina tankar om produkten. Dessutom så ville intels support att man skulle rycka batteriet, vilket är sjukt osmidigt på en NUC eftersom batteriet sitter på undersidan, så man måste ut med hela moderkortet ur chassit.

Sedan att de helt ignorerat suspend-problemet på linux som gör att maskinen brickas är riktigt dålig stil. Det är ju ändå Intels concept-maskin för små datorer. Nu är jag dock lite extra bitter för omständigheterna, så ta allt med en nypa salt kanske.

Permalänk
Medlem

@Sidde: Ja, jag håller med dig att om man jämför den med en Mac Mini så har den en liten bit kvar, även om storleken faktiskt spelar en liten roll här.

Tråkigt att det blev som det blev, hoppas allt går smidigt för dig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Eftersom redigeringsfunktionen är åtstramad så blir detta en liten bump.

http://www.aliexpress.com/item/2016-Fanless-htpc-Windows-10-i...

Någon som känner sig manad?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Eftersom redigeringsfunktionen är åtstramad så blir detta en liten bump.

http://www.aliexpress.com/item/2016-Fanless-htpc-Windows-10-i...

Någon som känner sig manad?

Det där är ingen NUC, oavsett vad sidan hävdar

Och fläktlöst är kul å allt.
Men bakgrundsljudet i min bostad överröstar med råge min i5 NUC även mitt i natten.
Ventilation, kyl/frys, vinden i träden utanför etc. etc. skapar ju en ljudmatta man inte tänker på (förrän det blir strömavbrott).
Och NUC'en är ju inte direkt högljudd när man spelar upp filmer

Permalänk

@Svensktiger:

Tror att det är en riktig NUC med en fläktlös låda runt. Det finns flera liknande produkter t. ex: https://www.komplett.se/product/858894/datorutrustning/chassi.... Det kan nog vara bra för NUC i7 där Intels kylning är underdimensionerad.

Permalänk
Medlem

@Nya Prometheus:

Nuc original har väl aldrig 2 stycken LAN portar? Skulle vara roligt att testa den, men dyrt att prova.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

@Lagers:
Jag har inte heller provat NUC-låda, men om jag missförstått rätt så tar man innanmätet från en NUC och sätter i en annan låda. Lådan kan vara utrustad med diverse portar och ha andra fläktlösningar än Intels original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nya Prometheus:

@Lagers:
Jag har inte heller provat NUC-låda, men om jag missförstått rätt så tar man innanmätet från en NUC och sätter i en annan låda. Lådan kan vara utrustad med diverse portar och ha andra fläktlösningar än Intels original.

Det ser ut som moderkortet är helt olika än vad NUC-korten brukar se ut. Så tror att de har namnet "NUC" på överskriften för att locka de som vill köpa en NUC att köpa en liknande produkt. Den där maskinen skulle ju funka bra som liten server med två Lan-portar

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

är det någon här som har försökt sig på en liknande lösning?

http://www.virten.net/2015/09/adding-a-second-nic-to-a-5th-ge...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

är det någon här som har försökt sig på en liknande lösning?

http://www.virten.net/2015/09/adding-a-second-nic-to-a-5th-ge...

Ser inga hinder att det inte skulle fungera. Går att göra liknande med grafikkort istället för nätverkskort också.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

är det någon här som har försökt sig på en liknande lösning?

http://www.virten.net/2015/09/adding-a-second-nic-to-a-5th-ge...

Det finns ju USB till Ethernet-adaptrar som fungerar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Det finns ju USB till Ethernet-adaptrar som fungerar.

yes det vet jag, men om jag ska t.ex. testa pfsense så gillar den inte den usb NIC

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kan meddela att igår dog min NUC5i7. Den vaknar inte vid boot, ryckt batteri etc. med det hjälpte inte. Dioden lyser, fläkten går. Ingen bild och tangentbord väcks inte upp etc. Den är så död den kan bli och fortfarande få ström typ.

Googlar man så hittar man tusentals som rapporterar olika former av nuc bricks. De flesta kommer dock från suspend-buggen.
Kvaliteten på denna produkt är seriöst undermålig.

Detta är första datorn jag någonsin ägt (och jag har ägt många) där datorn varit så pass död att den inte ens går att konstatera om den hittat en cpu eller inte.

Ska skicka in datorn till Intel till veckan, så får vi se vad som händer.

Samma med min 6i5SYK, installerat windows 7 samt alla uppdateringar och diverse program.
Dags att lyfta in den i domän miljö, nästan klar med all installation. Då fryser nuc:en plötsligt och jag gör en norsk reset.
Fläkten hörs men förövrigt stendöd. Eloge till Dustin som postade en ny strax efter mitt samtal.
Nu snurrar den nya, hur länge är ingen som vet.
Av alla nuc:ar jag installerat 10+ så är det här den enda som strulat någonsin.
Kan personligen tycka att intel borde lämnat en usb 2.0 port så att man enkelt kunde installera Win 7 då win 10 än så länge inte stöds av många program jag använder den för. Nu klantade jag mig vid installationen och får köra med legacy boot istf uefi.
Får väl se om jag får tillbaka energi och fixa det

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Hörni gubbs,

Jag skaffade en NUC häromdan med en Celeron N3050 och 4gig minne för jag trodde det skulle duga till att streama Netflix/Youtube och VLC ifrån NAS'en.

Har inga problem alls när jag kastar bluerays åt den ifrån LAN, men så fort jag öppnar Chrome så äre direkt typ 70% cpu användning och att kolla på tuben är inte lönt...

YT är bättre med Firefox, men cpu'n är fortfarande i taket på Netflix.
Internet Explorer 11 funkar därimot överraskande bra på både tuben och Netflix, men får det lite jobbigt när man hoppar över till twitch.

Antar att det beror på att Chrome och FF inte har stöd för h.264 (Jag vet om h264ify, och det funkade bara på youtube i chrome)

Provade tom att köra Linux Mint, men jag vet inte om det är för att jag är kass på linux, men det funkade tamejfan ännu sämre, haha.

Ska det verkligen vara så illa att jag kan streama 1080p60fps i telefon utan problem men kan knappt öppna Chrome innan denna tveksamma fyrkant går på knä?

Låt höra, har folket med koll nå expert-tips?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Samma med min 6i5SYK, installerat windows 7 samt alla uppdateringar och diverse program.
Dags att lyfta in den i domän miljö, nästan klar med all installation. Då fryser nuc:en plötsligt och jag gör en norsk reset.
Fläkten hörs men förövrigt stendöd. Eloge till Dustin som postade en ny strax efter mitt samtal.
Nu snurrar den nya, hur länge är ingen som vet.
Av alla nuc:ar jag installerat 10+ så är det här den enda som strulat någonsin.
Kan personligen tycka att intel borde lämnat en usb 2.0 port så att man enkelt kunde installera Win 7 då win 10 än så länge inte stöds av många program jag använder den för. Nu klantade jag mig vid installationen och får köra med legacy boot istf uefi.
Får väl se om jag får tillbaka energi och fixa det

Vilken lyx att Dustin tog han om din dator och skickade dig en ny på en gång.
Dustin hänvisade mig bara till Intel för att prata med en person från Indien.
Fick invänta DHL att hämta upp min gamla i Ttsdags, sedan skickade de en ny när den anmält till Intel i Holland. Fick ersättaren igår eftermiddag.
Så nu har jag installerat upp den nya iaf och jag har nu bytt chassi till mitt passiva igen. Så back to normal igen nu efter 9 dagar.
Så jag är väl hyfsat nöjd över hastigheten på ärendet ändå.

Dock så märker jag att den nya gick CPU-fläkten rejält på i originalchassit, och kollade jag när jag öppnade den så var det otroligt dåligt utplacerad och utorkad kylpasta. Man kan nog minska tempen i originalchassit med en rejäl andel bara genom att smeta ut kylpastan så den täcker hela heatsinken och inte bara 1/3.

Den förra hade dock bra utplacerad kylpasta. Så det gäller nog inte alla.

Permalänk
Medlem

Om någon funderar på att köpa NUC6i5SYH/K för att köra Linux på den så hade jag avvaktat.
Det är för tillfället flertalet buggar i drivrutinerna för Skylake. Leder till många frysningar och krasher om någon typ av hårdvaruacceleration är påslagen.
De här buggarna finns i absolut senaste kärnan så även om de fixas idag så kommer det tag ett tag innan de hittar ut till alla distar.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering angående Linux + NUC6i5:
Att köra en äldre kärna verkar vara stabilt. Allt över 4.2.0-16 skapar problem för mig, vilket är konstigt med tanke på att 4.3 och över har specifikt stöd för Skylake. Oh well.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Hörni gubbs,

Jag skaffade en NUC häromdan med en Celeron N3050 och 4gig minne för jag trodde det skulle duga till att streama Netflix/Youtube och VLC ifrån NAS'en.

Har inga problem alls när jag kastar bluerays åt den ifrån LAN, men så fort jag öppnar Chrome så äre direkt typ 70% cpu användning och att kolla på tuben är inte lönt...

YT är bättre med Firefox, men cpu'n är fortfarande i taket på Netflix.
Internet Explorer 11 funkar därimot överraskande bra på både tuben och Netflix, men får det lite jobbigt när man hoppar över till twitch.

Antar att det beror på att Chrome och FF inte har stöd för h.264 (Jag vet om h264ify, och det funkade bara på youtube i chrome)

Provade tom att köra Linux Mint, men jag vet inte om det är för att jag är kass på linux, men det funkade tamejfan ännu sämre, haha.

Ska det verkligen vara så illa att jag kan streama 1080p60fps i telefon utan problem men kan knappt öppna Chrome innan denna tveksamma fyrkant går på knä?

Låt höra, har folket med koll nå expert-tips?

Provat använda Windows-appen för Netflix?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Ugga:

Windows App?
Visste jag inte ens att det fanns

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

@Udd3n:

Windows App?
Visste jag inte ens att det fanns

Finns i Windows 8/8.1/10 och den klarar hårdvaruacceleration så prova den.

Skickades från m.sweclockers.com