Windows 10-uppdateringen "Redstone" får färre nya finesser

Permalänk
Medlem

Synd att inte alla nya finesser är med men en stabil grund är värt otroligt mycket. Vi håller inom mitt företag på att bygga om just grunden på mjukvaran då en gedigen sådan både minskar risken för buggar och ökar stablilitet. Rätt spår enligt mig.

Permalänk
Medlem

problemet med dessa stora uppdateringar är att de återställer alla inställningar och ändringar man gjort, såsom inaktivering av Positioneringstjänst, Telemetry, Datainsamling, Cortana...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Windows 7 är omdöpta Windows Vista.

Håller inte med. Windows 7 gav en rejäl förbättring på väldigt många punkter, speciellt prestanda.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

problemet med dessa stora uppdateringar är att de återställer alla inställningar och ändringar man gjort, såsom inaktivering av Positioneringstjänst, Telemetry, Datainsamling, Cortana...

Även om man kör Enterprise LTSB versionen?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är fyra siffror, år-månad. 1511 (november-releasen 2015) och så vidare.

Ahh, my bad.

Oavsett så är .1 eller .20 ändå färre siffror dock

Skrivet av Cooling23:

Windows 7 är omdöpta Windows Vista.

Vista SP1 kanske i så fall.

Vista i sin tur är omdöpt Longhorn om man ser det så, då Longhorn var kodnamnet för utvecklingen av Vista. Så mao kör vi alla "Longhorn" versioner nu
Minns jag testade Longhorn på den tiden när det var väldigt ungt. De hade ju först räknat med att släppa det långt innan Vista kom, men dåtidens PC klarade inte av alla ickeoptimerade funktioner utan att sega ner rejält.

Vistas SP2 var i sin tur nästan Windows 7 optimeringarna (så långt det gick att göra iaf), och Windows 7 fick sitt SP1 samtidigt.

Både Windows 7 och Windows 10 var ju lika i det sättet att man valde att strunta i att laga det gamla (då Vista och 8 resp) och beslöt sig för att "polera skiten" och lansera om det igen

Skrivet av AdAm25:

problemet med dessa stora uppdateringar är att de återställer alla inställningar och ändringar man gjort, såsom inaktivering av Positioneringstjänst, Telemetry, Datainsamling, Cortana...

Yep. Det är som sagt, en ominstallation (uppgradering) till en nyare version. Typ som om du skulle uppgradera från Windows 7 till Windows 8 eller 8.0 till 8.1, men med lite bättre funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Håller inte med. Windows 7 gav en rejäl förbättring på väldigt många punkter, speciellt prestanda.

Samma sak kan man säga med Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller att de delar kärna med xbox osv...känns sådär. Jag som precis köpte W10 till sambon. Börjat ångra mig lite. Det är ju inte optimalt för SSD. Tar ju upp en jäkla massa onödigt utrymme.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

I höstas kom det ut nyheter som hävdade att en kommande uppdatering av Windows 10 skulle låta användare med Windows 7-8 köra en ren installation direkt genom att den gamla licensnyckeln blir giltig för 10 utan att man först uppgraderar. Någon som har koll på om det kommer vara en del av den här uppdateringen?

Permalänk
Medlem

@Cooling23: Windows Vista är ett fiasko, dåligt kodat. Windows 7 är INTE som Vista då 7an är helt omkodad från grunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Tja. Med tankte på hur mycket snabbare windows brukar vara efter en ominstallation är ju inte det så dumt egentligen.

Fast nu segar ju inte Windows 10 ner sig som tidigare versioner gjorde/gör

Windows 10 blir snabbare ju mer du använder den då den lär sig hur du jobbar typ

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
Jag blir lätt orolig av deras "onecore", samma kärna i PC, Xbox och mobil.
Blir det så bra det?
Känns som att de olika systemen har olika krav på hur man skall schedulera processer, hantera energieffektivitet, hantera systemresurser, säkerhet etc.

Det är redan samma kärna i PC, Xbox One och mobil idag. Men nu ska de göra det mer effektivt och lättare/snabbare för de olika teamen på Microsoft att checka in nya funktioner i kärnan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Gillar inte heller att de delar kärna med xbox osv...känns sådär. Jag som precis köpte W10 till sambon. Börjat ångra mig lite. Det är ju inte optimalt för SSD. Tar ju upp en jäkla massa onödigt utrymme.

Windows 10 är den version som använder minst hårddiskutrymme sedan Windows XP. Mycket optimalt på SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

I höstas kom det ut nyheter som hävdade att en kommande uppdatering av Windows 10 skulle låta användare med Windows 7-8 köra en ren installation direkt genom att den gamla licensnyckeln blir giltig för 10 utan att man först uppgraderar. Någon som har koll på om det kommer vara en del av den här uppdateringen?

Ja den uppdateringen släpptes i november förra året. Jag har testat funktionen senast idag och det fungerar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ian_Superfly:

Fortfarande lika kasst på platta?

- Fortfarande inga placeholders för OneDrive?
- Fortfarande ingen OneDrive-app (de har ju lyckats släppa en till iPad..?)?
- Fortfarande ingen touch-optimerad webläsare?
- Fortfarande ingen add-block för Edge?

Inte imponerad...

Du glömde
- Edge forsätter att ignorera .../etc/hosts filen, tex fortsätter Edge ignorera ev omroutningar av bing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det lär det göra, då det tekniskt sett är en ominstallering varje ny version gör.

Mao varje gång kommer du få:
- ominstallerade drivrutiner.
- en Windows.old mapp
- en enorm Windows update mapp med hela nya OSet liggande på din C: disk.
- ev problem med lite äldre mjukvara som tex Cachelösningar, där en speciell drivrutin måste installeras med programmet, om de inte är 100% Windows 10 optimerade.
- riskera få en massa nya buggar då de mer eller mindre har väldigt liten Windows Insider skara nu vs när första versionen av Windows 10 kom.
- Tvingas installera denna nya version, där du kan max skjuta upp den på Pro versioner i högst 8 (?) månader.

Blir som att installera om datorn var 3:e-6:e månad, typ, vare sig du vill eller ej.

Blir säkert bra med tiden, men det känns lite omständligt om man sitter på en liten SSD och typ bara surfar på sin dator.

Heh.. låter som mina "att sortera" mappar
Brukar bli, \att sortera\sort\sorteras

Får hoppas buggar löses sen senaste uppdateringen den 12 jan :/ Sen varje gång den uppdateras krävs omstart, är ju om något mindre kul.

Detta är inte kul att lyssna på i längden, (XBMC triggar buggen så den håller på tills man spelar upp en film/ljud).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

I höstas kom det ut nyheter som hävdade att en kommande uppdatering av Windows 10 skulle låta användare med Windows 7-8 köra en ren installation direkt genom att den gamla licensnyckeln blir giltig för 10 utan att man först uppgraderar. Någon som har koll på om det kommer vara en del av den här uppdateringen?

missat nyheterna? den har redan kommit vad jag vet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu kan jag ha fel i detta, men vad jag vill minnas så var "8.2" grunden till Windows 10. Dock bygges den om rejält efter det. 8.2 var typ den första Technical Preview versionen som släpptes.

Närmaste man skulle kunna säga (som inte är något officiellt) är att de flesta av oss nu kör 10.1 (Nov 2015 uppdateringen) och att Redstone är 10.2 versionen. Dock har MS valt att kalla allt mellan Windows och Windows för Windows 10, vilket är både på gott och ont.

- "Vilket Windows kör du?"
- "Windows 10..."
- "Ja, men vilken av dem, den från 2015 eller den från 2017/18 osv?"
- "Hur vet jag det?"
...

Inget emot att de kallar alla olika versioner av den (typ telefoners, plattors och datorers) för just Windows 10.
Men att kalla det 10.1 - 10.2 eller något liknande beroende på vilken underversion är iaf för mig lättare att hålla reda på än femsiffrigt utvecklingsnummer.

I och med att uppdateringarna inte är frivilliga kan man vara hyfsat säker på att dom alltid kör den senaste dock men ja kan hålla med om att namnen kan vara lite förvirrande, och dessutom om man vill veta kan man bara köra winver så kommer det fram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja den uppdateringen släpptes i november förra året. Jag har testat funktionen senast idag och det fungerar fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright Googlade på det där senast förra veckan och landade då bara på tekniksiter som skrivit nyheter om det under hösten. Tror jag visade nån artikel från The Verge från november för min kollega, och där stod det att det är en kommande uppdatering som inför funktionen. Funktionen fanns då bara tillgänglig för Windows Insider-användare enligt artikeln. Men jag kanske bara hade otur att landa på en lite för gammal nyhet.

Permalänk
Medlem

@strejf:
Räknar du med updates/.old mappen då? Borde vara bäst optimerat ja. Innan kunde man välja bort återställningspunkterna. Det kan man inte nu. Men i orginalutförande så är nog W10 bäst för det. Förhoppningsvis.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrilleX:

@Cooling23: Windows Vista är ett fiasko, dåligt kodat. Windows 7 är INTE som Vista då 7an är helt omkodad från grunden

Ledsen att göra dig besviken, men det är samma grund. De har bara optimerat det uta H och ändrat layouten. Varför tror du allt från skrivare till andra drivrutiner, spel, program mm kan köra utan på problem i 99% av fallen på båda?

Visst är där skillnad mellan dem, ingen tvekan om det, men det är inte ny kärna, utan det är baserat på delar av NT kärnan, men helt nya lager som först började med Longhorn.
Därför kan du tom ibland använda XP drivare i Windows 7...

Kan även tillägga att Vista SP2 är helt okej, då de fick en hel del optimeringar som Windows 7 hade.

Skrivet av strejf:

Windows 10 är den version som använder minst hårddiskutrymme sedan Windows XP. Mycket optimalt på SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller verkligen inte med där.
Windows i sig, ja. Men räknar man med alla Windows.old som alla kommer att få vid varenda ny patch, samt alla nya Windows installationsfiler som först ska laddas ner i Windows\SoftwareDistribution och sen ska packas upp till dessa dolda Windows.WS eller liknande mappar så tar den enormt mycket plats.

Bekants 64GB SSD som har räckt finefint med Windows 7, inkl Systemåterställning och pagefil hade plötsligt <1GB ledigt nu med Windows 10 installerat.

Och eftersom man inte kan flytta dessa 2 mappar, eller var Windows lägger dem. Du kan inte heller säga till den att "inte" ta ner dem, så är du körd. Enda sättet är att helt tvångsdöda Windows update, men då riskerar du få säkerhetsproblem istället.

Detta kommer ställa till det som F på Win 10 enheter med 32GB utrymme var 6:e månad eller oftare, beroende på när de släpper en ny version. De behöver adressera detta problem och inte trycka ner det på folk som har lite diskutrymme utan att fråga, alt skippa extra uppackningen för att inte behöva ha 2 kopior iaf.

Skrivet av Jockew1989:

I och med att uppdateringarna inte är frivilliga kan man vara hyfsat säker på att dom alltid kör den senaste dock men ja kan hålla med om att namnen kan vara lite förvirrande, och dessutom om man vill veta kan man bara köra winver så kommer det fram

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Dock så kan du skjuta på dem som sagt i 8 månader. Och på den tiden hinner minst en, troligen 2 versioner släppas. Om du tänker ur "support" synpunkt så är detta både för och nackdel.
Fördel: alla "antar" att du kör senaste, så de behöver inte bry sig inte om något annat.
Nackdel: Alla "antar" att du kör senaste även om du får problem med den, och vägrar hjälpa dig med något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

@strejf:
Räknar du med updates/.old mappen då? Borde vara bäst optimerat ja. Innan kunde man välja bort återställningspunkterna. Det kan man inte nu. Men i orginalutförande så är nog W10 bäst för det. Förhoppningsvis.

http://arstechnica.com/gadgets/2015/07/faster-booting-smaller...

.old-mappen tas automatiskt bort efter 31 dagar eller direkt om man gör det manuellt, så den tycker jag inte att man kan räkna med.

Skrivet av Paddanx:

Håller verkligen inte med där.
Windows i sig, ja. Men räknar man med alla Windows.old som alla kommer att få vid varenda ny patch, samt alla nya Windows installationsfiler som först ska laddas ner i Windows\SoftwareDistribution och sen ska packas upp till dessa dolda Windows.WS eller liknande mappar så tar den enormt mycket plats.

Bekants 64GB SSD som har räckt finefint med Windows 7, inkl Systemåterställning och pagefil hade plötsligt <1GB ledigt nu med Windows 10 installerat.

Och eftersom man inte kan flytta dessa 2 mappar, eller var Windows lägger dem. Du kan inte heller säga till den att "inte" ta ner dem, så är du körd. Enda sättet är att helt tvångsdöda Windows update, men då riskerar du få säkerhetsproblem istället.

Detta kommer ställa till det som F på Win 10 enheter med 32GB utrymme var 6:e månad eller oftare, beroende på när de släpper en ny version. De behöver adressera detta problem och inte trycka ner det på folk som har lite diskutrymme utan att fråga, alt skippa extra uppackningen för att inte behöva ha 2 kopior iaf.

Läs gärna:
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/03/16/how-wi...

Som du ser i bilden här ovan och kan läsa i blogginlägget använder de just Windows 10 64bit på en 32GB SSD som exempel, där kan man spara cirka 50% hårddiskutrymme med Windows 10. Det vill säga, istället för att använda 14,4GB så använder det 7,8GB.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Windows 10 blir snabbare ju mer du använder den då den lär sig hur du jobbar typ

Jo, det sa de om windows vista, 7 och 8 också...

Det windows lär sig är vilka filer som ska in i ramcachen innan de frågas efter, för att de alltid laddas. Det kan ju vara lite korrekt, men med tanke på att SSD-raiden är snabb nog märker man det oftast inte ens (min bästa erfarenhet, från windows 7, var när windows lärde sig att WoW-datafilerna alltid behövs. Synd bara att en av dem var större än mängden RAM)

Permalänk
Medlem

Vem har under 128GB som systemdisk? Har jag missat något? Trodde 512GB och 1TB var mer eller mindre standard på SSD idag. Men vill man snåla så får man väl skylla sig själv

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Windows 10 = Windows 8.2 ---> Windows 8.3. Med förbättrad övervakning inkluderad. Syftar då främst på Edge + Cortana.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Jo, det sa de om windows vista, 7 och 8 också...

Det windows lär sig är vilka filer som ska in i ramcachen innan de frågas efter, för att de alltid laddas. Det kan ju vara lite korrekt, men med tanke på att SSD-raiden är snabb nog märker man det oftast inte ens (min bästa erfarenhet, från windows 7, var när windows lärde sig att WoW-datafilerna alltid behövs. Synd bara att en av dem var större än mängden RAM)

Fast nu märker jag det själv

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vem har under 128GB som systemdisk? Har jag missat något? Trodde 512GB och 1TB var mer eller mindre standard på SSD idag. Men vill man snåla så får man väl skylla sig själv

Byggde min dator 2011 och uppdaterade då också laptopen med SSD (båda i signaturen). Kostade då runt 1400-1500.
De har, surprise surprise, 120-128 GB. Dubbla kapaciteten kostade då nästan 3 gånger mer minns jag, inte intressant.
Så visst, någon idiot finns det väl fortfarande

Samtidigt säljs nog en del billigare laptops med små SSD.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vem har under 128GB som systemdisk? Har jag missat något? Trodde 512GB och 1TB var mer eller mindre standard på SSD idag. Men vill man snåla så får man väl skylla sig själv

Jag har 250Gb disk i min har ju blivit mer prisvärt med 512 på senare år, 1Tb har varit exotiskt dyr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vem har under 128GB som systemdisk? Har jag missat något? Trodde 512GB och 1TB var mer eller mindre standard på SSD idag. Men vill man snåla så får man väl skylla sig själv

Vem orkar köra med ett 4790K? 5960X är det enda rätta, men vill man snåla så får man skylla sig själv

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Vem orkar köra med ett 4790K? 5960X är det enda rätta, men vill man snåla så får man skylla sig själv

Jag håller med, den är en riktig flaskhals för mig som kompilerar. Väntar på Broadwell-E

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

.old-mappen tas automatiskt bort efter 31 dagar eller direkt om man gör det manuellt, så den tycker jag inte att man kan räkna med.

http://az648995.vo.msecnd.net/win/2015/03/1a.png

Läs gärna:
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/03/16/how-wi...

Som du ser i bilden här ovan och kan läsa i blogginlägget använder de just Windows 10 64bit på en 32GB SSD som exempel, där kan man spara cirka 50% hårddiskutrymme med Windows 10. Det vill säga, istället för att använda 14,4GB så använder det 7,8GB.

Vet att du älskar reklam. Du måste banne bli Microsofts PR nisse.

Dock har jag ingen recovery image, så 0B besparing där, faktum är att Windows 10 har skapat en som jag aldrig haft förr, samt den måste ha 250MB större system partition, så vi pratar inte plus, vi pratar minus 0,5GB där vs Windows 7/Vista och tidigare.

Och verkligheten är att idag, just nu, tar Windows 10 upp 14.4GB bara på Windows mappen på denna datorn (tillägger på ett relativt ny-uppgraderat system från Win10 2015 juli versionen), inte räknat program, användardata eller något annat, utan endast Windows mappen i sig, vilket stämmer med din karta, typ iaf. Men dessa updates måste förr eller senare laddas ner igen... och ny version måste läggas någonstans, även om det är tillfälligt. Så även om du tror på denna bullshit, så är det tyvärr inte så.

Sen kollar vi ett annat system som jag håller på att uppdatera, där ligger 18,9GB bara i Windows mappen, för den har en ny Windows uppgradering. Sen ligger där ytterligare 7+ GB i $Windows.~WS mappen, samt så klart så kommer där snart ligga en Windows.old mapp snart som ironiskt nog kommer innehålla hela gamla Windows igen, hela nya Windows igen (nerladdningsmapparna) och allt detta ska då få plats på en liten SSD, för detta är vad Microsoft påstår ju.

Så tyvärr säger jag, du kan tro på reklamen om du vill...
Intel sa att vi 2011 ska ha 10Ghz CPUer, så antar att vi har det. Microsoft sa att Vista var det bästa OSet... DX10 var också ett enormt framsteg inom grafik. Corsair sa att snabbare RAM minne kunde snabba upp spelen också.
Antar att allt detta också är sant då. Mao, företag säger vad för bullshit de än kan för att hävda sin sak.

Eller så kan du sluta leka deras PR marknad och faktiskt lyssna på verkligheten istället för grafer om perfekta situationen. För den säger att 18,9GB x2 (en Windows och en Windows.old) + 7GB $Windows.~WS, dvs totalt ca 45GB är jääävligt mycket mer än någon Windows OS har tagit förr, oavsett 2000/ME/XP/Vista och 7/8, och då räknar vi inte ens in de inbyggda programmen som medföljer eller användardata, utan bara Windows och Windows install media (som konstigt nog är väldigt likt den där recovery image vi skulle bli av med ju)

Sen att man får bort detta efter 30 dagar hjälper inte om man får en ny uppdatering några månader senare som gör samma sak, eller hur? Om du bara har 32GB eller 64GB plats, så kan du inte magiskt få mer, även om det bara är för en installation under en dag, än mindre 30 dagar.

Det Microsoft visar stämmer troligen i den perfekta världen, men de utelämnar naturligtvis hur det ser ut på och efter uppgraderings dagarna så det är total katastrof i jämförelse. Visst är de positivt att de gjort OSet mindre, ingen tvekan om det, men man önskar de kunde (som jag sa ovan) sluta roffa åt sig utrymme när det är patch dax då, för det tar jävligt mycket utrymme, och du kan inte själv styra över det längre heller om du inte har pro versionen eller fular sig med update systemet.

@Dockland Min ena dator har 128GB som system disk. Min surfplatta har under 128GB. Många släktingar och bekanta har 128GB eller mindre, då det har inte behövts större. Varför måste man ha en 200GB systemdisk för att "bara" ha Windows? För folk som bara surfar och inte lagrar något... varför ska de ha 1TB SSD? En hel del av dem har 120/128GB SSD och 1+TB HDD.

En fattig kvinna har av mig fått en 64GB SSD när hennes gamla 200GB HDD dog. Hon surfar på den, och bryr sig inte bara det fungerar. Dock lyckades hon installera Windows 10 i den när en bekant kom dit och gjorde det (utan min vetskap), och hon miste alla favoriter, allt, för naturligtvis så misslyckades installen och även återställningen. Han lyckades bara att installera det rent efter ha formaterat om. Och nu när senaste Windows 10 uppdateringen kom så tryckte den in allt och hon lämnades med typ 1GB ledigt.

Förr hade hon Windows 7 i den, och ca 20GB+ ledigt utan problem, och kunde tom ha systemskyddet på, i fall hon skulle skada något.