Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Vad för biosmod pratar vi om?

Skickades från m.sweclockers.com

Memory timings, där finns det mycket att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Nej, du bevisade bara att ditt 290X är snabbare än sweclockers 390. För att det ska få någon som helst relevans måste du ha med fler tester.
Min kompis brorsars kusins 390 klockar till 2Ghz. Du förstår problemet.

Skrivet av fufuheo:

Eftersom att korten klockar olika.

Här lite stöd till din tes, Sweclockers R9 390 core clock +5MHz, min memory clock +20MHz, borde jämna ut sig ganska bra. Jag får 1.63% bättre på graphics score. Inga jätte skillnader , but still.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Hur kommer det då sig att jag får bättre score än 390x på unigine valley, magi? Siffror ljuger inte, att ditt kort gick tokvarmt får stå för dig. Min max temperatur som jag har fått är 82 celsius vid benchmarks 100% GPU Load.

Vad har du för score om du kör Extreme HD i Unigine Valley?

Visa signatur

Dator: | Fractal Design Define R5| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | i7-8700K | Cryorig H7 CPU Cooler | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 Red 3200MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruf0ns:

Vad har du för score om du kör Extreme HD i Unigine Valley?

Allting är bifogat här. Det är benchmarkat i 1080p samt Extreme HD. CPU körs dock i 4.7ghz vilket unigine inte registrerar av någon okänd anledning.
https://gyazo.com/a270bde39b05dcae2446451d9e64a09d

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem

@Lundberg88:

390 har dubbla Vram och presterar några % bättre.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Mitt 1 år och 8 månader gamla 290 (Asus DC2OC) gick sönder och jag fick ett nytt 390 i utbyte (Asus DC3OC Strix). Det nya kortet med standard fläktkurva ligger dock på 60 grader idle och garanterat 92 grader load.

Låter inte det lite väl högt? För att få ner temperaturen till kanske 85 grader måste jag ställa fläkten på ungefär 70% (går från 50% vid 80 grader till 70% vid 90 grader enligt min nya kurva). Fast då låter ju grafikkortet som ett jetplan.

Så jag funderar på att byta ut det (om möjligt) mot ett 390 från Sapphire som sägs ha mycket bättre kylning än Asus, eller ett 290X från Gigabyte (http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/195309-gigaby...).

Eller något annat kort i 3800kr-klassen (möjligtvis ett 970?).

Jag gissar på att jag aldrig skulle överklocka kortet om inte nödvändigt för att komma upp i 60fps.

Osäker på vad jag ska göra, finns ju folk här som förespråkar båda och det underlättade inte direkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne på att köpa Sapphires 390 ett bra tag nu, men jag köpte nyss Sapphires 290x istället då den för tillfället är 600 billigare och den lilla prestandaökningen man får av ett 390 inte kändes värd mellanskillnaden.

Såg dock strax efter att XFX 390 finns att köpa får 3k. Borde jag ha köpt den istället? Hur pass bra är kylaren på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Jag har varit inne på att köpa Sapphires 390 ett bra tag nu, men jag köpte nyss Sapphires 290x istället då den för tillfället är 600 billigare och den lilla prestandaökningen man får av ett 390 inte kändes värd mellanskillnaden.

Såg dock strax efter att XFX 390 finns att köpa får 3k. Borde jag ha köpt den istället? Hur pass bra är kylaren på den?

Jag står idag och funderar på samma sak.
290x Sapphire (2,7k) eller 390 XFX (3k).
Båda på Netonnet.
Bra sugen på en uppgradering!
Kan det vara så att 290x har högre kvalitet men äldre?
Skrivet på mobilen.

Edit: Battlefront följer med 390. Fel!

Permalänk
Avstängd

SweC har en recension på XFX @Alfsvåg och @Swe91. Det är ju X-varianten men det ser ut att vara samma kylare. Inga superbra omdömen direkt.

2690kr för 290X är ett riktigt bra pris och 290X är lite snabbare än 390 vid samma frekvenser. Det som skiljer korten åt i prestandatest är att 390 har 6GHz på VRAM och ofta lite högre GPU-klock direkt ur kartong.

Skillnaderna mellan X och inte X är rätt så små annars. Låste upp mitt från ett 290 till 290X och prestandaökningen var inte stor.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe91:

Jag står idag och funderar på samma sak.
290x Sapphire (2,7k) eller 390 XFX (3k).
Båda på Netonnet.
Bra sugen på en uppgradering!
Kan det vara så att 290x har högre kvalitet men äldre?
Skrivet på mobilen.

Edit: Battlefront följer med 390.

Battlefront är enbart med R9 Fury. Dock ev kan Dirt följa med om de förlängt även den kampanjen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det står på Dustin att XFX 390 har 1000 hz clock.
Inte 1050 hz.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
På XFXs hemsidan har det 1015 hz.
http://xfxforce.com/en-us/products/amd-radeon-r9-300-series/a...
Skrivet på mobilen.

Edit: Menade Netonnet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swe91:

Det står på Dustin att XFX 390 har 1000 hz clock.
Inte 1050 hz.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/xfx-ra...
På XFXs hemsidan har det 1015 hz.
http://xfxforce.com/en-us/products/amd-radeon-r9-300-series/a...
Skrivet på mobilen.

Dustin? Länken är till Netonnet? Men lita inte på det som är skrivet hos försäljarna, utan på det som finns hos tillverkarna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dustin? Länken är till Netonnet? Men lita inte på det som är skrivet hos försäljarna, utan på det som finns hos tillverkarna.

Precis.
Håller med angående försäljarna.
Tänkte skriva i tråden att det finns 390 med lägre klock än referens (1015 vs 1050 hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

Nyare korten är testade med nya och aktuella drivrutiner. Samtidigt som den nya 3xx serien (390 & 390x) är högre klockade än sina föregångare (290 & 290x). Jag har klockat mitt 290x till samma frekvenser som ett 390x och jag får ut samma siffror i benchmark som ett 390x. Tills du har börjat använda dessa 8GB är gpu:n för klen. Varför blundar folk för det? Tillverkare brukar stoppa i en onödig mängd VRAM i lågsegment korten för att locka kunder, detta var ett fenomen som pågick för ca 3 år sedan, har ingen aning om hur det ser ut i dagsläget. Så det jag säger nu är inte att 390 eller 390x är lågsegment kort men de är inte tillräckligt bra för att utnyttja dessa 8GB.

https://gyazo.com/6b900b82da720ef62e280d4fdc36874f Inte grundat på fakta säger du, hur kan ett kort med mindre råkraft (mindre streamproc, texturenheter mm.) vara bättre än ett kort med mer kraft? Det är svart på vitt att 290x har mer kraft än 390. Klockar du minnet och kärnan på 290x så får du likvärdig prestanda som 390x.

Får jag opponera mig?
Först och främst - flertal spel, även äldre, mår bra av mycket VRAM, Bethesdas stortitlar exempelvis, GTA V osv.
Det andra är att det handlar inte om att man skall använda 8gb VRAM, det handlar om att man skall använda mer än 4gb VRAM. Vi har alla sett vad som händer med Geforce 970 när det passerar 3,5gb VRAM. I praktiken sker samma syndrom om man passerar 4096MB vram, exempelvis 4384MB. Alternativen är Nvidias kort med 6gb VRAM.
Om man klockar ett 290X till samma frekvens som ett 390X - kan man då inte klocka ett 390X lite till? För vad säger egentligen att man garanteras den överklockningen på ett 290X?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MsSmith:

Får jag opponera mig?
Först och främst - flertal spel, även äldre, mår bra av mycket VRAM, Bethesdas stortitlar exempelvis, GTA V osv.
Det andra är att det handlar inte om att man skall använda 8gb VRAM, det handlar om att man skall använda mer än 4gb VRAM. Vi har alla sett vad som händer med Geforce 970 när det passerar 3,5gb VRAM. I praktiken sker samma syndrom om man passerar 4096MB vram, exempelvis 4384MB. Alternativen är Nvidias kort med 6gb VRAM.
Om man klockar ett 290X till samma frekvens som ett 390X - kan man då inte klocka ett 390X lite till? För vad säger egentligen att man garanteras den överklockningen på ett 290X?

Har grävt rätt mycket i hur mycket VRAM som faktiskt används (i stället för att reda ut hur mycket som är allokerat vilket är vad de flesta blandar ihop det med), kan faktiskt inte hitta en enda titel där grafikkort med minst 3 GB VRAM får mängd VRAM som flaskhals.

Ta GTAV som du listar som ett krävande spel. Vad borde rimligen hända i 2560x1440 när man kör detta spel med "FXAA, 16xAF, Very High Quality" om VRAM tar slut? Åtminstone minimal FPS borde rasa till löjligt låga nivåer, eller hur?

Tycker det ser ut som inte ens 2 GB VRAM är någon större flaskhals med dessa inställningar (länk):

.

TechReport har testat Shadow of Mordor i löjligt höga upplösningar för att se hur olika kort hanterar detta, 4 GB VRAM verkar bli flaskhals först någonstans mellan 5760x3240 och 7680x4320 (varierar lite mellan olika modeller). Shadow of Mordor är ett av de mest VRAM-krävande spel som finns ändå måste man köra upplösningar där ingen av dagens GPUer ens är nära att kunna producera vettiga FPS innan VRAM kapacitet blir ett problem.

Att diskutera om 290X eller 390 är bästa köpet känns väldigt mycket som att träta om Arlas eller Valios 1,5L mellanmjölk är bäst: i praktiken är det helt irrelevant vilken man tar!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har grävt rätt mycket i hur mycket VRAM som faktiskt används (i stället för att reda ut hur mycket som är allokerat vilket är vad de flesta blandar ihop det med), kan faktiskt inte hitta en enda titel där grafikkort med minst 3 GB VRAM får mängd VRAM som flaskhals.

Ta GTAV som du listar som ett krävande spel. Vad borde rimligen hända i 2560x1440 när man kör detta spel med "FXAA, 16xAF, Very High Quality" om VRAM tar slut? Åtminstone minimal FPS borde rasa till löjligt låga nivåer, eller hur?

Tycker det ser ut som inte ens 2 GB VRAM är någon större flaskhals med dessa inställningar (länk):
http://hexus.net/media/uploaded/2015/11/d277bbbc-20fa-4a21-8fab-cb10a78f9269.png.

TechReport har testat Shadow of Mordor i löjligt höga upplösningar för att se hur olika kort hanterar detta, 4 GB VRAM verkar bli flaskhals först någonstans mellan 5760x3240 och 7680x4320 (varierar lite mellan olika modeller). Shadow of Mordor är ett av de mest VRAM-krävande spel som finns ändå måste man köra upplösningar där ingen av dagens GPUer ens är nära att kunna producera vettiga FPS innan VRAM kapacitet blir ett problem.

Att diskutera om 290X eller 390 är bästa köpet känns väldigt mycket som att träta om Arlas eller Valios 1,5L mellanmjölk är bäst: i praktiken är det helt irrelevant vilken man tar!

Det ser ju helt klart ut som att 8GB gör väldigt stor skillnad på GTA när det gäller AMD-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Datavetare
Skrivet av nu1mlock:

Det ser ju helt klart ut som att 8GB gör väldigt stor skillnad på GTA när det gäller AMD-kort.

?

390 har teoretiskt sett 27% högre beräkningskraft jämfört med 380X.
Genomsnittlig FPS är 28% högre för 390 än 380X.

D.v.s skillnaden är exakt den man förväntar sig givet skillnaden i beräkningskraft, om 4 GB VRAM vore en flaskhals skulle 390 vara långt snabbare än dessa 27%.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

?

390 har teoretiskt sett 27% högre beräkningskraft jämfört med 380X.
Genomsnittlig FPS är 28% högre för 390 än 380X.

D.v.s skillnaden är exakt den man förväntar sig givet skillnaden i beräkningskraft, om 4 GB VRAM vore en flaskhals skulle 390 vara långt snabbare än dessa 27%.

Du har helt rätt, jag kan uppenbarligen inte läsa. Tyckte det stod 4GB 390X (vilket inte finns nu när jag faktiskt använder hjärnan). Jag tar tillbaka det jag skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Har grävt rätt mycket i hur mycket VRAM som faktiskt används (i stället för att reda ut hur mycket som är allokerat vilket är vad de flesta blandar ihop det med), kan faktiskt inte hitta en enda titel där grafikkort med minst 3 GB VRAM får mängd VRAM som flaskhals.

Ta GTAV som du listar som ett krävande spel. Vad borde rimligen hända i 2560x1440 när man kör detta spel med "FXAA, 16xAF, Very High Quality" om VRAM tar slut? Åtminstone minimal FPS borde rasa till löjligt låga nivåer, eller hur?

Tycker det ser ut som inte ens 2 GB VRAM är någon större flaskhals med dessa inställningar (länk):
http://hexus.net/media/uploaded/2015/11/d277bbbc-20fa-4a21-8fab-cb10a78f9269.png.

TechReport har testat Shadow of Mordor i löjligt höga upplösningar för att se hur olika kort hanterar detta, 4 GB VRAM verkar bli flaskhals först någonstans mellan 5760x3240 och 7680x4320 (varierar lite mellan olika modeller). Shadow of Mordor är ett av de mest VRAM-krävande spel som finns ändå måste man köra upplösningar där ingen av dagens GPUer ens är nära att kunna producera vettiga FPS innan VRAM kapacitet blir ett problem.

Att diskutera om 290X eller 390 är bästa köpet känns väldigt mycket som att träta om Arlas eller Valios 1,5L mellanmjölk är bäst: i praktiken är det helt irrelevant vilken man tar!

Fast hur mycket använder spelen om ett år?
Att länka ett sånt test kan du inte, där går även du bet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag är också grymt sugen på ett 290x men vafan jag spelar knappt. 1500kr för kanske 30-40% extra prestanda över mitt 280x. Mjooo sugen är man men hur mycket ger det då man mest kollar film och slösurfar

Edit: Fan måste gå och kika om jag får in ett 290x i burken hihi.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ratatosk:

Fast hur mycket använder spelen om ett år?
Att länka ett sånt test kan du inte, där går även du bet.

Ja och om två år, eller tre år, varför inte fyra?

Poängen som jag tror du missar i hans resonemang är att även om det skulle vara så att 4GB VRAM blir en så kallad flaskhals så är arkitekturen så klen att den inte har den beräkningskraften för att kunna producera vettig FPS vid den grafikinställningen och upplösning. Alltså blir dessa 8GB VRAM ren kosmetik på en arkitektur som Hawaii, ursäkta, Grenada.

Vad har du för glädje av att kunna fylla 8GB VRAM om du ligger sub 10fps vilket du, mycket, troligen kommer göra med ett 390x om tre år med spel som utnyttjar 8GB VRAM.

Ett exempel. Kör jag Batman: Arkham Knight med allt på Ultra, allt inställt på max, så klarar jag stabila 60fps med mitt kraftigt överklockade GTX 980Ti. Då ligger jag på 5GB VRAM användning. Visst, 390x kan allokera så mycket minne men vad kommer FPS:en ligga på? Alltå kommer man vilja ställa ner grafikinställningarna och också dra ner på VRAM behovet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Får jag opponera mig?
Först och främst - flertal spel, även äldre, mår bra av mycket VRAM, Bethesdas stortitlar exempelvis, GTA V osv.
Det andra är att det handlar inte om att man skall använda 8gb VRAM, det handlar om att man skall använda mer än 4gb VRAM. Vi har alla sett vad som händer med Geforce 970 när det passerar 3,5gb VRAM. I praktiken sker samma syndrom om man passerar 4096MB vram, exempelvis 4384MB. Alternativen är Nvidias kort med 6gb VRAM.
Om man klockar ett 290X till samma frekvens som ett 390X - kan man då inte klocka ett 390X lite till? För vad säger egentligen att man garanteras den överklockningen på ett 290X?

"Först och främst - flertal spel, även äldre, mår bra av mycket VRAM, Bethesdas stortitlar exempelvis, GTA V osv."
Kan du styrka ditt konstaterande med siffror alternativt jämförelser? Samt om du eventuellt får för dig att jämföra 290&290x och 390&390x så jämför de i samma klockhastigheter.

"Det andra är att det handlar inte om att man skall använda 8gb VRAM, det handlar om att man skall använda mer än 4gb VRAM. Vi har alla sett vad som händer med Geforce 970 när det passerar 3,5gb VRAM. I praktiken sker samma syndrom om man passerar 4096MB vram, exempelvis 4384MB. Alternativen är Nvidias kort med 6gb VRAM."
https://www.youtube.com/watch?v=t4uUgIkFa8o
"The R9 390 simple doesn't have the processing power to utilise the 8GB of VRAM."
Poängen många i denna diskussion förbiser är faktumet att GPU:n inte besitter tillräckligt råkraft för att bearbeta den information som skyfflas i VRAM. Vilket bara konsoliderar mina påstående att VRAM inte är flaskhalsen i detta sammanhang. Man kan tro att detta är obestridlig fakta dock blev motsatsen bevisad samt att en stor skara människors oförmåga till att tänka logiskt blev ett faktum.

"Om man klockar ett 290X till samma frekvens som ett 390X - kan man då inte klocka ett 390X lite till? För vad säger egentligen att man garanteras den överklockningen på ett 290X?"
Du har en poäng i detta vilket även har tagits upp tidigare i tråden. Generellt sett tenderar 390&390x överklocka en aning bättre(om man nu orkar argumentera kring den mätbara men inte märkbara skillnaden på 0.00001 fps) trots att de är baserade på samma omdömta GPU. Som resultat av en mognare tillverkningsteknik samt binning som även varit en topic i denna tråd har dessa chipp blivit kapabla till att klocka några hårfina Mhz högre. Dock är det inte chippen i sig som sätter käpparna i hjul, det är kylningen på dessa korten som ger sig vilket är ökänt då dessa kort tenderar att skapa en saunaliknande miljö i den datorbox den befinner sig i. Med andra ord så blir dessa kort VÄLDIGT varma, för att förstärka mitt påstående så kan jag ta mitt 290x som exempel. Det går att klocka till samma hastigheter om inte högre än ett 390x dock är kylaren under all kritik vilket begränsar mig. Hastigheter runt @ 1200Mhz/1600Mhz är inte allt för främmande för 290x.
Min slutgiltiga fråga till dig är, vad får dig att garantera att överklockningen blir uppnåelig eller stabilare på ett 390/390x jämfört mot ett 290/290x om vi nu bortser från binning. Trots att de är binnade så är de bara specificerade till att klara en viss hastighet när de lämnar fabriken. Alltså lämnar tillverkaren/AMD inga garantier för överklockning som i sin tur betyder att om du får ett kort som överklockar exemplariskt kan detta endast tolkas som att du vann "The silicon lottery".

-Robsen

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem

Är kylaren under all kritik? Har du inte by far den bästa kylaren till 290x?
Sket sig nog för mig ändå, dom är för långa för min låda utan att flytta på hårddiskburar och så tog dom slut. Var inte meningen.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Är kylaren under all kritik? Har du inte by far den bästa kylaren till 290x?
Sket sig nog för mig ändå, dom är för långa för min låda utan att flytta på hårddiskburar och så tog dom slut. Var inte meningen.

Visserligen glömde du att citera, ingen större fara. I stock hastigheter presterar den bra (70-75c) vid 100% belastning. Dock när man ökar strömstyrkegränsen i crimson och börjar dona med överklockande så tenderar det att bli väldigt varm (85-90c). Har för mig att "Sapphire Vapor-X" är den bästa kylaren för 290x. Kan ha fel men den är helt klart bättre än "Saphire tri-x".

-Robsen

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av robsen:

"Först och främst - flertal spel, även äldre, mår bra av mycket VRAM, Bethesdas stortitlar exempelvis, GTA V osv."
Kan du styrka ditt konstaterande med siffror alternativt jämförelser? Samt om du eventuellt får för dig att jämföra 290&290x och 390&390x så jämför de i samma klockhastigheter.

Det tycker jag mig kunna ja. Det finns ett program som heter Skyrim Performance Monitor som mäter det vanliga - cpu, gpu, temps, disk i/o osv och det är tydligt vad som händer när VRAM tar slut. Fallout, som bygger på samma motor, har samma problem. Effekten blir att spelet kan gå ned till 0fps medan det buffras. Som du så använder jag 290X (i crossfire dock) och VRAM användningen går upp till max för att sedan dumpas, laddas in igen, dumpas och laddas in igen innan många spel startar. Mätt med både nämnda Performance Monitor men även MSI Afterburner. Man kan tydligt se när resurserna tar slut.

Dock är det under inga omständigheter intressant att jämföra vid samma klockhastigheter anser jag - eftersom 290 är ett kort från 2013 och 390 från 2015. Olika förutsättningar och jag klockar personligen inte. Men visst är ett 390 ett upphottat 290 (kanske drar mindre ström också?) och ser man värdet i det så kvarstår min ståndpunkt att det är bättre att köpa ett 390.

Citat:

"Det andra är att det handlar inte om att man skall använda 8gb VRAM, det handlar om att man skall använda mer än 4gb VRAM. Vi har alla sett vad som händer med Geforce 970 när det passerar 3,5gb VRAM. I praktiken sker samma syndrom om man passerar 4096MB vram, exempelvis 4384MB. Alternativen är Nvidias kort med 6gb VRAM."
https://www.youtube.com/watch?v=t4uUgIkFa8o
"The R9 390 simple doesn't have the processing power to utilise the 8GB of VRAM."
Poängen många i denna diskussion förbiser är faktumet att GPU:n inte besitter tillräckligt råkraft för att bearbeta den information som skyfflas i VRAM. Vilket bara konsoliderar mina påstående att VRAM inte är flaskhalsen i detta sammanhang. Man kan tro att detta är obestridlig fakta dock blev motsatsen bevisad samt att en stor skara människors oförmåga till att tänka logiskt blev ett faktum.

Beror helt på applikation, spel, upplösning och individuella inställningar. 1080p är i grund och botten för lättdrivet för 290 eller Nvidias 970 var av olika scenarion alltid kommer ge olika utfall. Jag vidhåller att fokus handlar inte om att ha 8gb vram, utan mer än 4gb. Lånade en väns Titan X med 12gb bara för att testa i Skyrim i hösta - tog upp 10,2gb vram, men spelet flöt som smör. Mitt 290X fick swappa ut mot disk och det saktade ned spelet ordentligt, däremot när allt var inom marginalerna så var fpsen stadig och hade samma flyt. Så som sagt, beroende på applikation och syfte med kortet anser jag det fel att tvärsäkert säga att kortet är för svagt - för generellt spelande så visst men om man vet vad kortet kommer att användas till finns det fördelar att se över alternativ

Citat:

"Om man klockar ett 290X till samma frekvens som ett 390X - kan man då inte klocka ett 390X lite till? För vad säger egentligen att man garanteras den överklockningen på ett 290X?"
Du har en poäng i detta vilket även har tagits upp tidigare i tråden. Generellt sett tenderar 390&390x överklocka en aning bättre(om man nu orkar argumentera kring den mätbara men inte märkbara skillnaden på 0.00001 fps) trots att de är baserade på samma omdömta GPU. Som resultat av en mognare tillverkningsteknik samt binning som även varit en topic i denna tråd har dessa chipp blivit kapabla till att klocka några hårfina Mhz högre. Dock är det inte chippen i sig som sätter käpparna i hjul, det är kylningen på dessa korten som ger sig vilket är ökänt då dessa kort tenderar att skapa en saunaliknande miljö i den datorbox den befinner sig i. Med andra ord så blir dessa kort VÄLDIGT varma, för att förstärka mitt påstående så kan jag ta mitt 290x som exempel. Det går att klocka till samma hastigheter om inte högre än ett 390x dock är kylaren under all kritik vilket begränsar mig. Hastigheter runt @ 1200Mhz/1600Mhz är inte allt för främmande för 290x.
Min slutgiltiga fråga till dig är, vad får dig att garantera att överklockningen blir uppnåelig eller stabilare på ett 390/390x jämfört mot ett 290/290x om vi nu bortser från binning. Trots att de är binnade så är de bara specificerade till att klara en viss hastighet när de lämnar fabriken. Alltså lämnar tillverkaren/AMD inga garantier för överklockning som i sin tur betyder att om du får ett kort som överklockar exemplariskt kan detta endast tolkas som att du vann "The silicon lottery".

-Robsen

Min utgångspunkt är ytterst personlig, dvs jag klockar inte - så där i ligger syftet att välja det snabbaste kortet för minsta pengar Så då känns valet 290 mot 390 sunt och i mitt fall hade jag valt 390 eftersom jag vet vad jag kommer använda kortet till. Om vi leker med tanken att målet är att nå samma klockfrekvens så hade jag personligen satsat på det som från början ligger närmast. Mina 290 i crossfire går aldrig över 70 grader så temperatur är inte ett hinder just i min situation, men då jag behöver VRAM i mängder så skulle jag själv överväga att byta till 390 med 8gb just för att upplevelsen blir bättre - även om fpsen i praktiken är densamma.

Skulle inte chansa på ett lotteri om jag vill uppnå 'garanterad' prestanda - då hade jag valt det som var snabbast från början, dvs 390, och anse att oddsen är med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har grävt rätt mycket i hur mycket VRAM som faktiskt används (i stället för att reda ut hur mycket som är allokerat vilket är vad de flesta blandar ihop det med), kan faktiskt inte hitta en enda titel där grafikkort med minst 3 GB VRAM får mängd VRAM som flaskhals.

Ta GTAV som du listar som ett krävande spel. Vad borde rimligen hända i 2560x1440 när man kör detta spel med "FXAA, 16xAF, Very High Quality" om VRAM tar slut? Åtminstone minimal FPS borde rasa till löjligt låga nivåer, eller hur?

Tycker det ser ut som inte ens 2 GB VRAM är någon större flaskhals med dessa inställningar (länk):
http://hexus.net/media/uploaded/2015/11/d277bbbc-20fa-4a21-8fab-cb10a78f9269.png.

TechReport har testat Shadow of Mordor i löjligt höga upplösningar för att se hur olika kort hanterar detta, 4 GB VRAM verkar bli flaskhals först någonstans mellan 5760x3240 och 7680x4320 (varierar lite mellan olika modeller). Shadow of Mordor är ett av de mest VRAM-krävande spel som finns ändå måste man köra upplösningar där ingen av dagens GPUer ens är nära att kunna producera vettiga FPS innan VRAM kapacitet blir ett problem.

Att diskutera om 290X eller 390 är bästa köpet känns väldigt mycket som att träta om Arlas eller Valios 1,5L mellanmjölk är bäst: i praktiken är det helt irrelevant vilken man tar!

Ett svar till Missade detta. Men 1440p är kanske fortfarande en för låg upplösning för dessa kort? 390X når önskvärda 60fps. Jag är inte tekniskt insatt utan vet bara att i högre upplösningar (som jag själv använder) så känns det i olika spel, mestadels open world, när saker laddas in.

EDIT

Om detta är allokerat eller använt - jag förstår personligen inte skillnaden - vet jag inte men vi ser här att redan vid 1440p så är det på gränsen och Geforce 970 fick problem här. Det jag vill påpeka igen är inte att man måste använda alla 8gb vram utan man har tillgång till mer än 4gb.

1440p, 3920MB vram - det är så det skriker helt enkelt. Risken är att om mycket händer här så kommer spelet börja hacka - och det är ju trist

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MsSmith:

Ett svar till Missade detta. Men 1440p är kanske fortfarande en för låg upplösning för dessa kort? 390X når önskvärda 60fps. Jag är inte tekniskt insatt utan vet bara att i högre upplösningar (som jag själv använder) så känns det i olika spel, mestadels open world, när saker laddas in.

EDIT

Om detta är allokerat eller använt - jag förstår personligen inte skillnaden - vet jag inte men vi ser här att redan vid 1440p så är det på gränsen och Geforce 970 fick problem här. Det jag vill påpeka igen är inte att man måste använda alla 8gb vram utan man har tillgång till mer än 4gb.

http://imagescdn.tweaktown.com/tweakipedia/9/0/90_501_much-vram-need-1080p-1440p-4k-aa-enabled.png

1440p, 3920MB vram - det är så det skriker helt enkelt. Risken är att om mycket händer här så kommer spelet börja hacka - och det är ju trist

Du har gjort samma tabbe som de flesta: du länkar till något som listar mängd allokerad mängd VRAM. Gör du ett sådan test på t.ex. Titan X så finns det ju ingen anledning för drivarna att slänga ut saker från VRAM innan man fyllt alla 12 GB, kör du i stället på ett 4 GB kort så måste man ju slänga ut saker när man når 4 GB. Men om spelet inte aktivt använder mer än 4 GB så kommer prestanda inte påverkas negativt på 4 GB korten.

Jag har överhuvudtaget inte kunnat hitta något spel som i standardutförande (finns kanske något hemmasnickrat modpack som ändar detta) där mängden VRAM är en flaskhals i 970, även om man tittar på 4k upplösning. Däremot är 970 inte kraftig nog att dra runt moderna spel i 4k, men det handlar om att beräkningskapacitet och bandbredd är för låg inte att det är för lite VRAM.

Ta Skyrim som du nämner ovan, grävde fram ett test där man kör med bl.a. 2 GB 960 i 2560x1440 med 8x MSAA / Ultra. Är helt uppenbart från prestandaresultatet att 2 GB VRAM överhuvudtaget inte är en flaskhals med dessa inställningar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast hur mycket använder spelen om ett år?
Att länka ett sånt test kan du inte, där går även du bet.

Det kan hända att RAM-åtgången minskar eftersom det går snabbare att räkna ut texturer med shaders än att hämta från minnet. Kanske kan man i framtiden ta en bild och göra om den till GLSL-kod i något program. Tusentals exempel på uträknade bilder finns t.ex. på http://shadertoy.com

David

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Fast hur mycket använder spelen om ett år?
Att länka ett sånt test kan du inte, där går även du bet.

Kan göra en mer eller mindre kvalificerad gissning.

970 är nu den överlägset mest använda dGPUn på Steam, första dGPU någonsin att vara mer populär är Intels iGPUer.
Nästa år kommer spelen, precis som i år, vara designade för konsoler. PS4/XBO kommer ha samma begränsning på 2-3 GB RAM för grafik även nästa år (är ju totalt 8 GB, ca 5-6 GB verkar vara användbart för spel och det delas med CPU).

Så min kristallkula säger att spelen som lanseras nästa år kommer maximalt kräva så mycket VRAM som PS4/XBO/970 kan hantera

Trodde faktiskt att jag hittat ett spel där 2 GB VRAM i 1920x1080 är kört, nämligen Just Cause 3. Visade sig att det var brist på minne, fast inte VRAM... Tydligen är 8 GB RAM för lite för detta spel, alla fall i Win10, rätt säker på att det fungerade i Win8.1 på samma maskin. Stoppade precis i 8 GB till i datorn och nu fungerar det så bra man kan förvänta sig på ett 860M, d.v.s runt 30-40 FPS men nu är alla frame-drops och "stutter" borta -> verkar som detta spel faktiskt inte aktivt använder mer än 2 GB VRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@MsSmith:
"Dock är det under inga omständigheter intressant att jämföra vid samma klockhastigheter anser jag - eftersom 290 är ett kort från 2013 och 390 från 2015. Olika förutsättningar och jag klockar personligen inte. Men visst är ett 390 ett upphottat 290 (kanske drar mindre ström också?) och ser man värdet i det så kvarstår min ståndpunkt att det är bättre att köpa ett 390."[/b]
Givetvis är det intressant att jämföra de vis samma klockhastigheter eftersom att 390 prestandaövertag endast är attribuerad till dess högre klockhastighet d.v.s. att vid samma hastighet som 290 så kommer de prestera EXAKT detsamma. Nu handlade tråden om 290x vs 390 och inte som tidigare nämnt (290 vs 390). Angående din motivering för VRAM, med risk för att låta otrevlig, läs detta högt för dig själv ett par fåtal gånger "The R9 390 simple doesn't have the processing power to utilise the 8GB of VRAM." Vid crossfire är det helt andra puckar och där har du en poäng men detta är inte fallet.

"Min utgångspunkt är ytterst personlig, dvs jag klockar inte - så där i ligger syftet att välja det snabbaste kortet för minsta pengar Så då känns valet 290 mot 390 sunt och i mitt fall hade jag valt 390 eftersom jag vet vad jag kommer använda kortet till. Om vi leker med tanken att målet är att nå samma klockfrekvens så hade jag personligen satsat på det som från början ligger närmast. Mina 290 i crossfire går aldrig över 70 grader så temperatur är inte ett hinder just i min situation, men då jag behöver VRAM i mängder så skulle jag själv överväga att byta till 390 med 8gb just för att upplevelsen blir bättre - även om fpsen i praktiken är densamma.

Skulle inte chansa på ett lotteri om jag vill uppnå 'garanterad' prestanda - då hade jag valt det som var snabbast från början, dvs 390, och anse att oddsen är med mig."

Återigen det är 290x mot 390. 290x är billigare, mätbart samt märkbart snabbare vid samma klockhastigheter som 390 och presterar identiskt som 390x vid samma klockhastigheter vilket är uppnåeligt med nästan majoriteten av 290x kort så länge det inte är referens. Vilket enligt mig är en tillräcklig motivering för att välja 290x över 390 speciellt om man klockar kortet lätt och kan uppnå samma prestanda som 390x men som har en saftigare prislapp på cirka 1500kr.

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud