Gopro 4 black. Bilden blir aldrig fokuserad är detta ett fel?

Permalänk
Medlem

Gopro 4 black. Bilden blir aldrig fokuserad är detta ett fel?

Köpte min första Gopro i går. Men något tycks vara fel på den eller är det bara jag? Kameran är uppdaterad till nyaste programvara.

Jag använder appen när jag filmar och skärpan är riktigt dålig precis som att linsen aldrig fokuserar sig. Det blir lika med bilder. Det spelar ingen roll om jag filmar i 4K eller 720P eller i 1080P eller i tar bilder i samma lika.

Använder jag bara kameran och videon utan appen så blir det samma lika.

Lär man snygga till allting i GoPro studio för att allt sak bli bra? Tycker väll att det borde vara rätt okey endå. Det är filmat på dagtid i god belysning.

Hur lägger jag upp bilder hära från datorn så man kan visa?

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Ladda upp ett klipp på Youtube och länka hit.

Permalänk
Medlem

Håller på att ladda upp klippet nu, verkar bättre när man har laddat upp det på datorn och ändrat lite. Men att kolla vad kameran ser genom telefonen är så jävla dåligt, bilden alltså att man tror fan att det inte är sant, Kan inte påstå att bilden på korten blir så super heller. för priset förväntar jag mig mera!

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Så hära blev klippet det vart inte riktigt som jag tänkt mig, men det var bra det också för då kan jag visa er hur det ser ut på min telefon som jag ser det när jag använder appen och kollar genom kameran. Jag har klippet på datorn och då är det bra kvalitet men det vete fan vad som hände med kvalitén när jag laddade upp klippet till Youtube?

Det är för övrigt filmat i 4k 30fps

https://youtu.be/VZyQicLbPDQ

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

När man kollar i mobilenappen så ser man en låg upplöst kopia av video, man hittar dom filerna också i kameran om kollar via utforskaren (glömt filtillägget på dom, är på jobbet).

Kollade in din video och den ser bra för vara 420p kvalitet.

Får la se när youtube är klar med fler upplösningar om det är något konstigt.

Visa signatur

AMD Duron 1100@1246MHz
SDRAM PC133 768MB
PoV GeForce 2 Pro 64MB Tv-out

Permalänk
Medlem

Youtubeklippet har bara 360p, så det är ju dömt att se illa ut oavsett vilken upplösning originalfilmen har. Hur du gör för att ändra det har jag ingen aning, lägger aldrig upp något på youtube.

Men video/bildkvaliteten med en gopro 4 black ska vara hyffsat bra, men mankan förstås inte förvänta sig alltför mycket till den storleken och det priset.

Och jag vet inte; men kanske att det ser värre ut på mobilen för att den spar bandbredd genom att "streama" i låg upplösning?

Edit: Nu finns det visst fler upplösningar att välja på youtube. Trevlig också att det åtminstone är vinter där uppe i norr.

Permalänk
Medlem

Ser inga fel på Youtube-klippet. 1080p och allt verkar glasklart

När du tittar i mobilen så får du förmodligen en cachad version, som inte visar allt.

Får så på min DJI Osmo. Bilderna ser ut som om de kommer från Minecraft..men sen blir de bättre när du kollar i datorn

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Så hära blev klippet det vart inte riktigt som jag tänkt mig, men det var bra det också för då kan jag visa er hur det ser ut på min telefon som jag ser det när jag använder appen och kollar genom kameran. Jag har klippet på datorn och då är det bra kvalitet men det vete fan vad som hände med kvalitén när jag laddade upp klippet till Youtube?

Det är för övrigt filmat i 4k 30fps

https://youtu.be/VZyQicLbPDQ

Jag är absolut bara en amatör och har inte filmat supermycket själv, har en Hero 4 Silver, men jag tycker det ser bra ut? Är det något specifikt parti du tycker ser dåligt ut så kan jag kolla extra på det!

Allmänt tips dock, 1080 är för det allra mesta tillräckligt och bättre. Speciellt om du inte har en 4k display. Vad som kan vara bra för YouTube just är att skala upp 1080p till 4k. Det är exakt samma material men YouTube tillåter högre bitrate och således blir kvalitén bättre för tittaren!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ser ut vad man kan förvänta sig. Nästan hela bilden upplevs vara i fokus när bilen väl är i rörelse. Den största boven, förutom kanske låg bitrate, är antagligen den låga bildhastigheten.

Kanske blir det bättre om man placerar kameran så instrumentpanel och dylikt hamnar bildens periferi? Med risk för att kameran lägger extra prioritet på att behålla bildens mitt så mycket i fokus som möjligt?

Permalänk
Medlem

Jag har spelat in klippet i 4K 30FPS sen gjort om det till 1080P 30FPS. Det ni ser på Youtube det är så jag ser det i telefonen. Men klippet som lades upp på Youtube borde vara i 1080P,, har aldrig lagt upp något dära förut så jag kan ha missat något.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Men vafan är det hära nu då! kollade precis på klippet igen och nu är det 1080P!

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Men vafan är det hära nu då! kollade precis på klippet igen och nu är det 1080P!

Ja

Det tar en stund för Youtube att processa och kolla igenom DRM-skyddet för musik etc.

När du lägger upp en video så dyker oftast en lågkvalitetsversion upp först. Sen plöjer Youtube igenom klippet och lägger upp de olika versionerna, sakta men säkert. Allt beror på hur stor filen är

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Nu när det är utrett kan jag tipsa om att filma i 25fps.
30fps är standard i USA, Kanada och Japan. Resten av världen (PAL) har 25/50fps för att synka med vårat 50hz el nät. Annars kommer elektriska ljus blinka på filmen.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstår så är inte alltid högre FPS bättre? men för lågt och det ser ut att hacka?

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Vilken FPS man föredrar är generellt en smaksak. Kan också variera beroende på vad du är ute efter.

24 FPS är traditionell "filmhastighet". Det ger, i min mening, på tok för mycket motion blur och är bara jobbigt. Jag föredrar 60 FPS (eller t.ex. 48 som vissa nya filmer visas i.)

Effekten man får av att se på material i t.ex. 48 eller 60 FPS när man är van vid, och gillar, 24 FPS kallas ofta hånande för "såpoperaeffekten". I min mening är det endast en vanefråga, och upplevelsen är i stort sett alltid bättre med mer jämn uppdateringsfrekvens (absolut minimum 48 FPS).

Hemma spelar jag upp all media som går med hjälp av SmoothVideo Project som interpolerar källmaterialet och anpassar det till en högre frekvens. T.ex. din skärms uppdateringsfrekvens, eller en multipel av källans FPS som är nära nog.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Vilken FPS man föredrar är generellt en smaksak. Kan också variera beroende på vad du är ute efter.

Mmm. Men det kan vara smart att hålla sig till fastställd standard på 24/25p i Sverige om man vill undvika disco. Samma med 60p, 50 är det vi har här.
Vidare ger inte bildhastighet motion blur, det gör slutartiden.

Våra fastställda bildhastigheter är här, på samma sätt som 30p i USA, en överenskommelse mellan TV-bolag och elbolag för att undvika flimmer.

24p blev filmstandard eftersom det var det långsammaste som inte såg galet ut. Helt enkelt för att film är dyrt.

Så visst filma i vad som helst. Men var medveten om konsekvenserna. Kanske inte är så snällt att tipsa mamma att filma i 60p så semesrervideon från London om hela staden ser ut som ett rejv.

För den som vill veta mer har såklart Filmmaker IQ svaret (bästa kanalen för teknisk filmkunskap på hela tuben).

Permalänk
Medlem

så hittade ett klipp där man jämför 24 vs 30FPS på Youtube, ska kolla lite nu på 30 v60 FPS också.
https://www.youtube.com/watch?v=jMhXiklZi1w

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men det kan vara smart att hålla sig till fastställd standard på 24/25p i Sverige om man vill undvika disco. Samma med 60p, 50 är det vi har här.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Kanske inte är så snällt att tipsa mamma att filma i 60p så semesrervideon från London om hela staden ser ut som ett rejv.

Var kan jag läsa på mer om det fenomen du pratar om?

Jag kan inte minnas att jag någonsin upplevt den effekten. Om jag skulle spekulera kan jag tänka mig att det om något främst är kopplat till gammal teknik som var mer beroende av frekvensen i elnätet. Praktiskt taget all teknik idag, inklusive bildskärmar och teve-apparater, använder transformatorer och DC-komponenter där frekvensen på AC-nätet inte bör spela någon större roll. De flesta kör nog även med 60 Hz på sin bildskärm hemma.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Var kan jag läsa på mer om det fenomen du pratar om?

Jag kan inte minnas att jag någonsin upplevt den effekten. Om jag skulle spekulera kan jag tänka mig att det om något främst är kopplat till gammal teknik som var mer beroende av frekvensen i elnätet. Praktiskt taget all teknik idag, inklusive bildskärmar och teve-apparater, använder transformatorer och DC-komponenter där frekvensen på AC-nätet inte bör spela någon större roll. De flesta kör nog även med 60 Hz på sin bildskärm hemma.

Det är inte bildskärmar som är problemet, utan lampor.
Detta är anledningen till varför INTE EN ENDA TV-reporter eller profesionell filmare någonsin skulle använda 30 eller 60p i ett PAL-land.

30 och 60p är för länder med 60hz dvs USA, Japan och Kanada.
Jag kan posta videos med tydliga exempel senare då jag sitter vid en dator.
Men annars är det bara att googla PAL, se klippet jag postade eller läsa vilken grundläggande videokunskap som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

så hittade ett klipp där man jämför 24 vs 30FPS på Youtube, ska kolla lite nu på 30 v60 FPS också.
https://www.youtube.com/watch?v=jMhXiklZi1w

Fokusera på 24, 25 och 50 pga tidigare nämnda skäl.

Permalänk
Medlem

@kai:

I denna film, gjord av en kille här på SC, så ser du tydligt vad som händer med 30p i en svensk gångtunnel.
I en musikvideo ser det ju ballt ut men det är kanske inte alltid önskvärt.

I denna film som jag gjort, 14 sekunder in, så ser du julbelysningen blinka. Det gör den inte i verkligheten.
Anledningen är för att jag ville göra en lättare slowmotion och filmade i 30p i Sverige.
Jag visste att det skulle bli blink men valde att göra det endå.

Vidare anledning att hålla sig till standard är ifall du någon dag gör en film ihop med en polare som kanske rent utav inte ens kan filma 30p (eftersom det är ovanligt utanför USA, Japan och Kanada. De flesta kameror i Europa har bara 25/50/100osv).
Om du blandar 30 och 25 i samma film kommer det se ut som ren skit.

Jag hade förr en Olympus som bara hade 30p. Bra kamera men fy vad jag ångrar det idag eftersom materialet från den aldrig går att återanvända med de kameror jag har idag.

Så mitt tips, filma i vad du vill, men personligen hade jag inte krånglat till det i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Var kan jag läsa på mer om det fenomen du pratar om?

Jag kan inte minnas att jag någonsin upplevt den effekten. Om jag skulle spekulera kan jag tänka mig att det om något främst är kopplat till gammal teknik som var mer beroende av frekvensen i elnätet. Praktiskt taget all teknik idag, inklusive bildskärmar och teve-apparater, använder transformatorer och DC-komponenter där frekvensen på AC-nätet inte bör spela någon större roll. De flesta kör nog även med 60 Hz på sin bildskärm hemma.

Spelar absolut roll.
Bildskärmar, ledbelysning etc blinkar alla vid felaktig frekvens. Även moderna plattskärmar. Dock blinkar de inte som en CRT. Mer ett vågmönster som rör sig i dem.

Kanske finns det däremot kameror som försöker "flicker-fixa" det hela - oftast i det billigare segmentet sker detta utan att du ens ber om det.

I vår monter på MWC hade jag hand om 4 olika demos (tekniska delen) och jag ställde ALLA bildskärmar till 50Hz istället för de 60Hz som de defaultade till. Detta för att folk filmar demona.

Några som filmade (Canon C100 liknande kameror) påpekade att vår station var en av de få som INTE gav flimmrande skärmar.
Även mina egna filmer därifrån upplevde jag samma sak (Sony FDR-AX100) och fick fixa i kameran och kompensera för blink.

Att amatörkameror och lägre segment av kameror fixar sådant i mjukvaran innebär inte att man gör rätt i att köra 30/60p. Sverige har 25p/50i/50p.

50i/50p ger tv-känsla. Vill man ha det så kör man så.

Upplever man att 23.97/24p hackar på sin bildskärm beror det på att man kör en uppdateringsfrekvens på skärmen som inte är delbar 23.97/24Hz vilket gör att bildskärmen slänger i princip var 3:e frame. Därför, när man köper en TV ska man ha en som klarar interlaced, 24Hz osv för att slippa detta (Interlaced klarar alla tvapparater, 24Hz gör de flesta). Bildskärmar klarar inte detta såvida man inte köper en riktig professionell bildskärm för t.ex videoedtering.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM