Årets datorspel 2015!

Permalänk
Medlem

7 days to die fattas

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är fel inräknat men Batman Arkham Knight (PS4) har varit en upplevelse för i år.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axels shoulder:

@Firkraag: Den här tävlingen slår mig som en ganska dåligt utformad en när man ser spel som Gta 5 som är en 2014 release även om det kom till pc 2015. Gta 5 kan som mest anses vara en "remake" av spelet som släpptes 2014 med ytterst få nya förbättringar som skulle att få det till ett nytt spel (vilket det inte är).

Det som möjligen är oklart är väl vad omröstningen faktiskt avser.
Jag tycker att allting tyder på att omröstningen avser PC-spel, i så fall är det helt rimligt att GTA V är med eftersom det där släpptes för första gången i år.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Batman: Arkham Knight, PC versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det som möjligen är oklart är väl vad omröstningen faktiskt avser.
Jag tycker att allting tyder på att omröstningen avser PC-spel, i så fall är det helt rimligt att GTA V är med eftersom det där släpptes för första gången i år.

Förutom nyhetslänken på förstasidan som länkar hit. Där står det "Årets spel".

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Inte ett eget spel men min röst faller på Knights of the Fallen Empire.

Permalänk
Medlem

Jag är en hemskt människa som inte spelat majoriteten av spelen. Men av de jag spelat tycker jag att Pillars of Eternity är bäst så jag röstar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Förutom nyhetslänken på förstasidan som länkar hit. Där står det "Årets spel".

Det är väl helt utanför trådskaparens kontroll vad någon annan skrivit i en nyhetspuff?

Att det står som det står i nyhetspuffen är väl möjligen ett resultat av det jag nyss skrev; det framgår inte tydligt vad omröstningen gäller (jag tycker dock fortfarande att allting tyder på att det är PC-spel som avses).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Tja före min del blir det lätt Ori and the blind forest, inte ofta bra metroidvania spel som inte använder sig av retrografik samt har riktigt tighta och bra kontroll släpps.

Perfekt musik också. Spelade igenom det några gånger och har sedan lyssnat på låtar från soundtracket hela året.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Men var är Batman: arkham knight??

@Firkraag

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

7 days to die fattas

Bra spel, men det är fortfarande en alfa, och har varit så i över ett år, så det kan knappast bli årets spel för 2015.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Proffsmobbare

The Long Dark gick väl ur early access i år? Väldigt vackert spel.

Haft extremt roligt med Fallout 4, men ofta går ren frustration hand i hand med glädjen. När inte prestandaproblemen finns där får man ständigt bråka med fysiken och sällan lär man sig något av en död. Det känns inte självförvållat utan mer av en slump. Det kan därför inte bli årets spel i min mening.

Permalänk

@evil penguin

Även om det är sant att det kom ut till pc i år så är det knappast ett nytt spel som är tillräckligt annorlunda för att inte bara kallas för en remake eller rerelease vilket enligt reglerna som de skrev upp inte tillåts och enligt mig så ska inga spel som bygger på spel ifrån 2014 eller tidigare som expansioner eller dlc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Att jag måste fundera över om jag ens köpt några spel 2015 säger allt om spelåret.

Köpte GTA V, men alla problem med onlineläget gjorde att jag knappt spelade det, samma med sak med de vänner som också köpte det. Försökte komma vidare i single player igår, men de har tydligen ingen cloud save, så fick börja om från början ...

Europa Universalis IV är mitt favoritspel sedan 2013, så de vinner på walkover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axels shoulder:

Även om det är sant att det kom ut till pc i år så är det knappast ett nytt spel som är tillräckligt annorlunda för att inte bara kallas för en remake eller rerelease vilket enligt reglerna som de skrev upp inte tillåts och enligt mig så ska inga spel som bygger på spel ifrån 2014 eller tidigare som expansioner eller dlc.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om omröstningen avser spel till PC (jag hävdar fortfarande att allting tyder på det), när menar du att GTA5 skulle få vara med i en sådan omröstning? Ett år då det ännu inte släppts? Aldrig?

Skrivet av Axels shoulder:

Det är för lite som ändrades gämfört med 2014 releasen för att kunna kalla det något annat än en remake eller en rerelease vilket enligt Swecs regler inte skulle vara med på listan.

Skickades från m.sweclockers.com

OM omröstningen avser PC så fanns det ingen 2014-release. Det är inte Swecs regler utan
Firkraags regler.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Ruzikx:

Tjaee. De uppdaterade online lite med några DLC's + att dem la till thirdperson. Men fortfarande ett stor PC-släpp. Håller helt med om att ha det i listan!

röstade på det själv :S

Det är för lite som ändrades jämfört med 2013 releasen för att kunna kalla det något annat än en remake eller en re-release vilket enligt Swecs regler inte skulle vara med på listan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Witcher 3 får min röst och Ori kommer in som nära tvåa.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

@Axels shoulder: PC-versionen av GTA V är ingen remake. Det var väl i görningen redan innan GTA V släpptes till de gamla konsolerna 2013.

Det är inget nytt spel och om du inte anser det som en remake vilket är helt sant så skulle jag kalla det en rerelease vilket inte skulle göra det till ett spel som ska vara nominerat till årets spel 2015.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Men om omröstningen avser spel till PC (jag hävdar fortfarande att allting tyder på det), när menar du att GTA5 skulle få vara med i en sådan omröstning? Ett år då det ännu inte släppts? Aldrig?

OM omröstningen avser PC så fanns det ingen 2014-release. Det är inte Swecs regler utan
Firkraags regler.

Jag anser att det borde vara i en kategori som "best pc rerelease", inte årets bästa spel eftersom jag känner att ett spel som inte släpptes först 2015 bör vara med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte spelat witcher 3 än då jag ska läsa alla böcker först. Men annars tycker jag att Dirt Rally är årets spel, aldrig haft så kul med rally förut. GTA V var lite av en besvikelse för mig och Fallout 4 med så taskig release som det hade blir att spela senare istället.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

dem som röstar på fallout 4 kan inte vara riktigt kloka, ''bland'' som tusan med alla rpg element borta, dialoger består av ja eller nej samt ge mig mer pengar.
bättre combat än föregångarna men fortfarande skit jämfört med allt annat.
oacceptabla bugs på en 5 år gammal motor.
Skit ui.
halv sjaskig crating som egentligen bara uppgraderar items istället för att skapa dem + slumpmässiga stats på identiska armor delar.
repetitiva quests, gå in i det här området/döda/hämta det här itemet.
Skräp, skräp everywhere för salvedge.
settlemens, enough said.

Jag fattar inte hur folk ger bethesda free pass på sådant gång efter gång.
fallout 1-2 även vegas var bättre sorry.

undertale var väldigt underhållande.
Witcher 3 had hög produktionskvalitet men lite för mycket grind för min smak, kanske besöker en complete edition längre fram.
LOTV: nya units och förbättringar som fick tillbaka mitt intresse även om campain och epilouge var tvivelaktiga.

Permalänk

@anon267242: Helt rätt, jag hade skrivit fel. Men det gör bara saken värre i min åsikt.

Permalänk
Medlem

Fallout 4... borde inte ens får vara med på en lista av bästa-något. Ett fullständigt mediokert FPS med lite RPG-element. Att Bethesda desutom alltid får fripass på trasiga och buggiga spel börjar bli riktigt irriterande.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ensam men fan rainbow six siege (om man bortser från problemen som finns ) är fan ta mig det roligaste spelet jag spelat i år. Har inte haft så kul i ett FPS på så länge

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

@Axels shoulder: Tråden heter " Årets datorspel 2015!" och det kan tolkas som att det uttryckligen handlar om spel till PC (datorer). Och då bör GTA V vara med.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

The Witcher 3, helt klart!

För er som inte spelat Broforce kan jag rekommendera det, förbannat roligt!

Permalänk
Medlem

Witcher 3 får min röst.

Spelar det i skrivande stund så är inte klar med det än men herregud, det är förmodligen det bästa spelet jag någonsin spelat i mitt 28 år gamla liv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Bloodborne, MGS5 runner up.

mgs5 hur mycket än jag älskar chapter 1 är det uppenbart att chapter 2 inte blev klart.
kojima skandalen med konami förklarar ju allt.
sen finns det oanvända filer som ska tyda på chapter 3 men det vet v inte mycket om.
Jag älskar kojimas spel men tyvärr klassar jag inte mgs5 som en färdig produkt hur mkt än jag vill älska spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Firkraag:

Starwars var förvånansvärt kul, dock ej med i listan

menar du battlefront som inte klassas som ett bra spel av någon?

Permalänk
Medlem

Liksom många andra röstade även jag på Witcher 3. Jag har många fina spelminnen och Witcher 3 har för alltid etsat sig fast bland dem.