Årets datorspel 2015!

Permalänk
Medlem

GTA V räknar inte jag som i år, vi har inte haft ett äkta newgen GTA än, Witcher 3 var riktigt bra men jag har redan dubblat min speltid om inte mer i FALLOUT 4 så för mig slår FALLOUT 4 allt jag spelat idag^^

Permalänk
Inaktiv

Witcher 3 utan tvekan. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain kommer riktigt nära för mig men Witcher 3 är svårslagen. Fallout 4 är förvisso ett bra spel men levererade inte tillräckligt för att ens vara med att slåss om förstaplatsen. GTA V räknar jag inte ens med då spelet är en port av ett spel som släppts 2013. Fortfarande ett riktigt bra spel dock. Fjärde genomspelningen höll riktigt bra för min del, efter att då ha kört igenom PS3-utgåvan två gånger och PS4-utgåvan en gång.

Mad Max och Rare Replay är för mig årets troligen största överraksningar. Gillar båda riktigt mycket.

Allt som allt tycker jag personligen att 2015 blev ett riktigt bra spelår med många fler titlar som inte nämnts som varit bra och värda att spela. Hoppas nästa år blir bra med nu bara.

Permalänk
Medlem

Inser nu att jag spelat typ ett av spelen...2013...på Xbox 360. Vad gör jag med mitt liv?

Permalänk

Tog övrigt för DIRT rally är grymt!

Visa signatur

Framgången förföljer envist den väl förberedde! (och turen den skicklige)

Permalänk
Medlem

Du har redan deltagit i den här omröstningen

När jag skulle rösta så kom det här meddelandet upp:Du har redan deltagit i den här omröstningen
vilket jag inte har, nu undrar jag är mitt konto hackat eller är det nån bugg som har visat sig på detta sätt.

Visa signatur

Asus Maximus VIII , Intel 6700K, Asus gtx 1080 Strix A edition.

Permalänk
Medlem

Inte kört ett enda av de spelen. Enda PC-spelet jag kört som kommit i år är Assassin's Creed Syndicate so eftersom det är det enda så måste jag välja det. Spelet jag kört mest i år är fjolårets Dragon Age Inquisition. Ett år efter release är jag inte klar ännu...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Witcher 3 är mitt givna val här, utan tvekan. Andra plats av spelen i listan får nog gå till Fallout 4 och tredjeplats blir Project CARS. Hade nog bytt ut CARS mot Battlefront om det funnits med på listan dock och satt CARS på 4e plats.

Finns lite spel som släppts i år jag vill lira men inte har pengarna/tiden att lira allt. Nya Assassin's Creed är ett och Rainbow Six ett annat. Just Rainbow Six kommer jag nog skaffa i början av nästa år känns det som. Ju mer jag ser från det spelet desto mer sugen blir jag! Assassin's Creed tar jag när det finns till bättre pris någon gång.

I allmänhet ett bra spelår tycker jag och det är en del kul som sker nästa år:

-Ser fram emot att lira Fallout 4 med lite goa moddar nästa år när vi får nya vapen och rustningar att leka med t.ex. Tycker spelet är lite tomt på just de bitarna som det är nu...Så spelar det inte längre i väntan på just sånt. Vill att moddarna ska mogna lite helt enkelt! :-).

-Får inte glömma nästa expansion till Witcher 3 heller, när den kommer lär jag nog starta en andra genomspelning av spelet :-).

-Ser också fram emot nya Tomb Raider när det kommer till PC. Älskade förra spelet och har ivrigt väntat på uppföljaren!

-När nya WoW expansionen Legion släpps har jag planerat att börja spela det igen, inte lirat det aktivt sedan WOTLK. Fast denna gång blir det bara casually med polare.

-Nya Battlefield som ska komma nästa år. Hoppas de gör något bra med det, tar något/några steg tillbaka och kollar på vad Battlefield handlar om. Skippa att göra det mer tilltalande för casuals. Även casuals kan bli intresserade av lite mer komplicerade spel bara det görs på ett bra vis så inlärningskurvan inte blir för brant. Hardline har väl om något visat för dem att det var inte vägen de bör ta serien. Om inte annat dela upp det...de "rena" spelen håller sig närmare rötterna och spelen med en undertitel (hardline) får vara generiska Ego-shooters/Unlock simulators istället...får se helt enkelt, håller tummarna!

Aja, vart ett bra spelår som sagt och jag tycker nog att ytterligare ett är på gång!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det har ju varit ett riktigt bra spelår 2015 så det är svårt att välja. Det är många spel som förtjänar toppbetyg.

Cities: Skylines var en fullträff inom dess genre som i princip gav oss allt vi tyckte Sim City inte var. Plus fullt mod-stöd som utökar livslängden ännu mer. Men tyvärr är publiken för spelet för snäv för att jag skulle vilja kalla det årets spel.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är också en fullträff inom dess genre och dessutom ett spel för ett mycket större publik. Bra story och öppen gameplay. Hade det inte varit för konkurrensen hade det mycket väl kunnat vara årets spel.

GTA V har återspelbarheten, storyn, online-delen och att bara kunna gå runt i spelet timme efter timme och ställa till med oreda. En mycket start andraplats och en förstaplats om det inte vore för...

Witcher 3: The Wild Hunt som var hypat till yttre atmosfären och sedan levde upp till hypen. Grafiken må inte varit som i E3 videon men den är väldigt bra. Gediget mod-stöd kör också att detta kan fixas. Att ha över 300 timmar av röst-inspelad story där sidoquests inte längre är grind utan en upplevelse i sig och en storlek i Skyrim-magnitud är en bedrift i sig. Witcher 3 gör allt rätt och lite till. Om det är ett spel jag ska rekomendera någon som vill börja spela dataspel, ett spel som ska göra personen som inte vet om den gillar spel helt frälst, så är Witcher 3 min rekommendation och därmed även årets spel!

Permalänk
Medlem

Witcher 3

Själv kan jag känna att det äger, sen många år tillbaka.
Det var många år sen jag fick sån gåshud av ett spel.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast

@Cthulu61:
Omröstningen skapades för 3 veckor sedan är det inte möjligt att du såg den när den var ny och sen glömt bort? Det låter orimligt att någon skulle hacka ditt konto och sedan rösta med det.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Intressant att man valt metacritic som nomineringsfaktor, metacritic är nästan helt orelevant om man skall välja årets spel.

Varför är det då orelevant?

Jo det bygger på positiva och negativa recensioner vilket blir missvisande eftersom recensionerna i sin tur bygger på förväntningar och eventuellt jämförande med tidigare spel i samma serie.
Detta gör att spel som är bland dom populäraste, sett till antalet som spelar, får låg metacritic om förväntningarna varit högre eller föregående spel i serien varit bättre eftersom detta kommer genererar negativ recension.
Samma sak gäller tvärt om med spel som knappt spelas men fått bättre recension.

Skall man välja årets spel måste man ha med samtliga stora speltitlar som släppts under året samt de spel som toppar i antalet spelare. Därefter kan man fylla ut med nya saker som fått hög metacritic, men att ha det som i princip enda urvalsfaktor ger bara en skev bild av det hela.

Missat ett ord
Permalänk
Medlem

The Witcher 3 och The Age of Decadence.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk

jag tycker fallout 4 har varit roligast, särskilt när de kommer fler mods:)

Permalänk

har dock spelat the witcher 2 och är sugen på witcher 3. synd att datan inte pallar:/

Permalänk
Medlem

1. SOMA
2. Total war Attila

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk

GTA V och fallout 4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Intressant att man valt metacritic som nomineringsfaktor, metacritic är nästan helt orelevant om man skall välja årets spel.

Varför är det då orelevant?

Jo det bygger på positiva och negativa recensioner vilket blir missvisande eftersom recensionerna i sin tur bygger på förväntningar och eventuellt jämförande med tidigare spel i samma serie.
Detta gör att spel som är bland dom populäraste, sett till antalet som spelar, får låg metacritic om förväntningarna varit högre eller föregående spel i serien varit bättre eftersom detta kommer genererar negativ recension.
Samma sak gäller tvärt om med spel som knappt spelas men fått bättre recension.

Skall man välja årets spel måste man ha med samtliga stora speltitlar som släppts under året samt de spel som toppar i antalet spelare. Därefter kan man fylla ut med nya saker som fått hög metacritic, men att ha det som i princip enda urvalsfaktor ger bara en skev bild av det hela.

Metacritic duger bra tycker jag, speciellt sett till att det saknas vettiga alternativ. Opencritic kanske kan bli bra men är i dagsläget undermåligt då den täcker för dåligt.

Men det skulle behövas något riktigt bra som exempelvis kan hantera tramsbetyg från användare, eventuell bias från olika recensenter (såväl enskilda som (digitala)tidningar) men kanske också hur ett spel förändras över tid. Många spel idag utvecklas även efter lansering där saker kan ha förändrats mycket efter ett år. Betygen som sats blir snabbt utdaterade och irrelevanta, speciellt när de flesta spel kräver att man alltid kör den senaste versionen.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
För att ta ett exempel.

Att titlar som Assassin's Creed Syndicate, CoD Black Ops 3, Star Wars Battlefront inte finns med i en omröstning av årets spel är ju bara löjligt.

Permalänk

@Firkraag:
Du får lägga till star wars battlefront

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@anders190:
För att ta ett exempel.

Att titlar som Assassin's Creed Syndicate, CoD Black Ops 3, Star Wars Battlefront inte finns med i en omröstning av årets spel är ju bara löjligt.

Jag tolkar det som att de inte kvalade in.
Ingen tänkte på dem, nämnde dem.
Det säger en del vad forat tycker om dem

Permalänk
Medlem

Min första tanke var: BF4
Det är ett tag sedan BF4 släpptes, men det har genomgått många förbättringar, fått många nya gratistilllägg.
Och ett av de spel jag spelat mest 2015.

Antar att det ändå inte kan tillåtas kallas ett spel från 2015.
Annars skulle väl vilket spel som helst med en schysst mod från iår räknas som spel från igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag tolkar det som att de inte kvalade in.
Ingen tänkte på dem, nämnde dem.
Det säger en del vad forat tycker om dem

Nä och det beror ju på vilka kriterier man sätter upp för urvalet, men om man nu skall rösta om ÅRETS spel borde inte ALLA stora speltitlar vara med?
Att dom sen inte vinner är ju en annan sak, men att utesluta dom från omröstningen ger ju bara en skev bild av det hela.
Sen att titlar som inte släppts när omröstningen skapats är med (uppfyller inte kriterierna efter de släppts) ger det hela ännu mer bevis för att det är snedvridit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

@anders190:
För att ta ett exempel.

Att titlar som Assassin's Creed Syndicate, CoD Black Ops 3, Star Wars Battlefront inte finns med i en omröstning av årets spel är ju bara löjligt.

Ah! Det håller jag faktiskt med dig om. Just Assassins Creed: Syndicate, Black Ops 3 och Star Wars Battlefront är ju några av årets utan tvekan största spel ändå. Nu har jag ingen koll på Black Ops men de två andra verkar av allt att dömma vara genuint bra och omtyckta spel med. Syndicate återgår till vad som gjorde tidigare titlar bra och Battlefront lanserades lagomt till nya Star Wars filmen och riktigt osar Star Wars stämning.

Jag kollade inte ens på listan mer än att leta reda på Witcher 3. Men jag har tittat lite mer nu och det fattas lite titlar som borde varit med oavsett vad Metacritic har gett för "betyg". Men jag har fortfarande samma åsikt som innan om att Metacritic ändå är bra men att något bättre måste komma.

Allt som allt har det varit ett riktigt fint år med något som bör passa alla. Själv har jag massor kvar bara från i år att spela igenom under nästa år. Och då är jag ändå rätt petig och försöker enbart spela de spel jag faktiskt finner vara riktigt bra för mig med.

Permalänk
Entusiast

@DragonRapide:
Battlefront uppfyllde inte kriterierna som jag valde att skapa listan efter.

@MacAllan @anon5930:
För att jag kunnat gå en annan väg än just metacritic så krävs det att jag behövde ha en nomineringstråd och det var lite mer jobb än jag hade lust med helt enkelt, annars hade kritiken istället varit exempelvis "StarWars har inte över 80 varför är det med i listan och inte XXX?" så ansåg att det var bättre å vara opartisk samtidigt.

Tycka vad man vill om metacritic men med tanke på att övrigt har fått totalt 5% av rösterna så kanske det inte var heltokigt att göra som jag gjorde ändå eller? Sen kanske det blir en till nästa år då kan man göra på ett annat sätt och ta lärdom av denna.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Firkraag:

@DragonRapide:
Battlefront uppfyllde inte kriterierna som jag valde att skapa listan efter.

@MacAllan @anders190:
För att jag kunnat gå en annan väg än just metacritic så krävs det att jag behövde ha en nomineringstråd och det var lite mer jobb än jag hade lust med helt enkelt, annars hade kritiken istället varit exempelvis "StarWars har inte över 80 varför är det med i listan och inte XXX?" så ansåg att det var bättre å vara opartisk samtidigt.

Tycka vad man vill om metacritic men med tanke på att övrigt har fått totalt 5% av rösterna så kanske det inte var heltokigt att göra som jag gjorde ändå eller? Sen kanske det blir en till nästa år då kan man göra på ett annat sätt och ta lärdom av denna.

Jag tycker du varit tydlig med kriterierna för listan (det är ju just därför exempelvis Battlefront inte finns med) vilket gör att jag ändå tycker att dina val för listan är bra även om jag tycker det är synd att en del stora titlar uteblivit.

Samtidigt går det ju att använda Övrigt-alternativet som nämns i första inlägg och rapportera just Battlefront (eller vad man nu saknar). Själv ser jag bara Witcher 3 som årets titel då det spelet är så pass bra på allt den gör att många andra, fortfarande riktigt bra titlar, överskuggas. För mig då dvs.

Hade jag gjort listan hade jag, likt dig, utgått från Metacritic med, då det som tidigare nämnts fortfarande är den bästa sidan för att samla ihop betyg och liknande, och sedan kollat om något viktigt spel fattades i listan möljligen.

Permalänk
Medlem

GTA V släpptes 2015 så det är klart nummer 1!

Ett spel där man kan gå runt och ställa till mayhem, barrikera sig och skjuta slut på allt ammo, köra runt i sina olika bilar och se staden, eller ta en tur med båten/jetskin längs med kusten och snipra några på stranden Att dem släppte det tidigare till gamla konsolerna 2013 för att tjäna pengar tycker jag inte räknas. Som sagt det är årets datorspel inte konsollspel.

Årets rookie tycker jag går till Rocket League!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Ang årets spel så är det precis som förra året och året innan det och det föregående året innan året som var före året, det tidlösa spelet Space Giraffe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har väl debatterats innan men hur kan GTA V vara med på listan? "Inga remakes" var ju ett krav och GTA V släpptes ju 2013.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

1:Witcher 3
2: Starcraft 2 Legacy of the void

även om det spelet som jag spelat mest i år är Europa universalis 4 och åter igen borde vara årets spel då efter årets alla uppdateringar och expansioner mer är Europa universalis 5.

Witcher 3, vad ska man säga bästa grafiken, animationer, RPG del och gameplay. finns få saker att klaga på, spelet försenades för att finputsa det, istället för att släppa ett skit spel som EA, Ubisoft, Sega och activision är experter på så har man försökt leverera en komplett upplevelse utan att folk ska behöva pröjsa ett season pass bullshit. Det är förmodligen det sista Stor spelet gjort med hjärta, svett och blod för att göra ett bra spel och inte bara för att tjäna in pengar, folket som gjorde spelet älskar allt som har med spelet att göra.

Legacy of the void avslutar en över 15 år lång väntan på slutet av Starcraft. tillskillnad ifrån warcraft som mjölkas på pengar så får starcraft gå i graven med värdighet. även om det kan utmana witcher 3 så tar witcher hem det genom att de delade upp starcraft 2 i 3 delar. Det är samma spel, samma gameplay, samma grafik och vad vi förväntar oss. Witcher 3 överraskar, utvecklas och känns som ett helt nytt spel. det gör inte legacy of the void och de flesta andra spel som släppts i år så därför finns bara en vinnare som har gjort vad jättarna inte kunde, säga vad man vill om polacker men de har gjort ett av de bästa spelen någonsin.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah! Det håller jag faktiskt med dig om. Just Assassins Creed: Syndicate, Black Ops 3 och Star Wars Battlefront är ju några av årets utan tvekan största spel ändå. Nu har jag ingen koll på Black Ops men de två andra verkar av allt att dömma vara genuint bra och omtyckta spel med. Syndicate återgår till vad som gjorde tidigare titlar bra och Battlefront lanserades lagomt till nya Star Wars filmen och riktigt osar Star Wars stämning.

Jag kollade inte ens på listan mer än att leta reda på Witcher 3. Men jag har tittat lite mer nu och det fattas lite titlar som borde varit med oavsett vad Metacritic har gett för "betyg". Men jag har fortfarande samma åsikt som innan om att Metacritic ändå är bra men att något bättre måste komma.

Allt som allt har det varit ett riktigt fint år med något som bör passa alla. Själv har jag massor kvar bara från i år att spela igenom under nästa år. Och då är jag ändå rätt petig och försöker enbart spela de spel jag faktiskt finner vara riktigt bra för mig med.

Metacritic fungerar hyfsat som referens till små och medelstora titlar men inte för stora eftersom dom får betyg i förhållande till förväntning och i jämförande mot tidigare versioner i samma titel.

Skrivet av Firkraag:

@DragonRapide:
Battlefront uppfyllde inte kriterierna som jag valde att skapa listan efter.

@MacAllan @anon5930:
För att jag kunnat gå en annan väg än just metacritic så krävs det att jag behövde ha en nomineringstråd och det var lite mer jobb än jag hade lust med helt enkelt, annars hade kritiken istället varit exempelvis "StarWars har inte över 80 varför är det med i listan och inte XXX?" så ansåg att det var bättre å vara opartisk samtidigt.

Tycka vad man vill om metacritic men med tanke på att övrigt har fått totalt 5% av rösterna så kanske det inte var heltokigt att göra som jag gjorde ändå eller? Sen kanske det blir en till nästa år då kan man göra på ett annat sätt och ta lärdom av denna.

Man kanske då inte heller skall kalla omröstningen för Årets Spel eftersom det definitivt inte kommer spegla detta