Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Har du provat starta om fiberlådan? funkar inte det kan du gå in på dhcp.bahnhof.se och se om något måste registreras eller frisläppas.

Jo, det har jag gjort många gånger.
Kommer inte in på Banhofs login-sida. Vilken uppkoppling jag än använder får jag ett fel hos dem som säger att jag försöker logga in med fel IP-adress.

Permalänk
Medlem

Dagens prov:

Har nu kört routern hemma hos en kollega. Gjorde om wizarden, precis som innan, och allt funkar hos honom. Båda med ERL före och efter han egen router.
Kommer hem, samma problem. Inget internet.

Blir att ringa Banhof imorgon och säga upp avtalet. Vet inte vad det kan vara om inte deras fel (vilket de påstår att det inte är)?

Permalänk
Skrivet av fas723:

Dagens prov:

Har nu kört routern hemma hos en kollega. Gjorde om wizarden, precis som innan, och allt funkar hos honom. Båda med ERL före och efter han egen router.
Kommer hem, samma problem. Inget internet.

Blir att ringa Banhof imorgon och säga upp avtalet. Vet inte vad det kan vara om inte deras fel (vilket de påstår att det inte är)?

Nånting är definitivt fel med din internetanslutning jag har aldrig hört talas om nånting liknande förutom på kabelmodemtiden.

En grej du kunde testa bara för att se att det inte är någon typ av vendor mac låsning är att sätta ERL mac-adress på din dator och se om internet fungerar.

Annars är det byta operatör eller felsökning, kan ju vara något fel på stadsnätet så se om dom kan se något.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av fas723:

Blir att ringa Banhof imorgon och säga upp avtalet. Vet inte vad det kan vara om inte deras fel (vilket de påstår att det inte är)?

Hej, jag vill bara tala om att jag har ett snarlikt (Bahnhof) problem som du.

Dock har jag Internet-uppkoppling på min nya fiberanslutning, fast med en icke publik ip-adress.
Men jag vill har en publik ip-adress för att komma åt min server (t.ex från jobbet).

Detta har 2 st oberoende Bahnhof tekniker misslyckats med att konfigurera.
Varken ERL eller en Windows 10 dator lyckas med att få en publik ip-adress.

Nu skall jag testa igen i helgen tillsammans med Bahnhof support. Återkommer.

Per

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fas723:

Blir att ringa Banhof imorgon och säga upp avtalet. Vet inte vad det kan vara om inte deras fel (vilket de påstår att det inte är)?

Mycket märkligt fel, hursomhelst så måste ju Bahnhof få chansen och att det blir ett eskalerat supportärende.

1:a linjens support har ju ofta inte full koll, sen måste du troligen vara hemma för att utföra en djupare koll men du kan förmodligen boka en tid för felsökningen.

Vägrar Bahnhof ett eskalerat ärende så säg upp avtalet!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av pjakesson:

Nu skall jag testa igen i helgen tillsammans med Bahnhof support. Återkommer.

Efter 1.5 timme i telefonkö, hamnade jag hos en rookie, som han faktiskt erkände.

Han tog hjälp av en kollega, bad mig starta om routern, vilket jag inte gjorde.

Jag gjorde det enklare, "renew dhcp interface eth1" i CLI:t, och fick en ny publik ip-adress.

Så det löste sig för mig alltså.

Per

Permalänk
Avstängd

Beta 2 är uppe, många ändringar för att vara en beta (det mesta "kinesiska" för mig )

Sedan täpper man till ett antal nya säkerhetshål.

Fullständig changelog när man är inloggad:

http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Beta-software-release-v1...

Rullar på fint iaf!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av plunn:

Beta 2 är uppe, många ändringar för att vara en beta (det mesta "kinesiska" för mig )

Sedan täpper man till ett antal nya säkerhetshål.

Fullständig changelog när man är inloggad:

http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Beta-software-release-v1...

Rullar på fint iaf!

Bra tips - installerade Beta 2 i fm.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hej alla!
Sorry att jag bara försvann från tråden. Hade uppe samma ärende på Ubiqutis forum och fick en samma hjälp där. I Söndags förra veckan vi jag äntligen till det! Och det har nu rullat stabilt sen dess.

Läs gärna här om ni vill ha alla detalj, annars beskriver jag lite lätt här nedan:

http://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Still-no-internet-connec...

Om jag har förstått allt rätt så var min Default DNS gateway från Banhof utanför den standardiserade området. Detta kunde man se då man jämförde mina nätverksmaskar både via routern och då jag var kopplad direkt mot datorn.
Steg 1 var att öppna hela rangen och lyssna på alla kanaler såhär:

set protocols static interface-route 0.0.0.0/0 next-hop-interface eth0

Då fick jag kontakt genom routern, men minnena blev ganska snabbt överbelastade och routern crashade. Bra ändå att internet kom in.

Steg 2 var att sätta den Default gateway som jag blivit tilldelad. Såhär:

Delete protocols static interface-route 0.0.0.0/0 next-hop-interface eth0
set protocols static interface-route 81.170.zzz.xxx/yy next-hop-interface eth0

Nu rullar allt som det ska!

Hade undertiden fått tag på support-chefen hos Banhof och skickade därefter in en fråga varför de hade konfigurerat enligt följande.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta, deras svar var allt annat än begåvat.
I korta lag säger de att det måste bero på en DHCP-server ute på nätet, som ägs av Öppen fiber, och att det inte riktigt förstod problemet. Jag bad dem därför återkomma när det fått svar från Öppen fiber. Då blev svaret: "De brukar inte tycka det är roligt att svara på frågor, så det gör de aldrig".

Så där är vi nu. Inga svar, men internet.

Tack för all hjälp jag har fått av er!

Permalänk
Medlem

Jag får tyvärr också konstatera att jag har fått flera inte alltför begåvade svar från Bahnhof. Mina svärföräldrars internet har gått ner ett par gånger på grund av felaktig DHCP-tilldelning. Trafiken blir omdirigerad till Qmarket som är tjänstemarknaden i nätet. Det står att man blir omdirigerad men man kommer inte fram till Qmarket utan fastnar någon stans på vägen.... och slutligen timeout.

Även om man mycket artigt förklarar problemet för Bahnhof en andra gång, tredje och fjärde gång börjar felsökandet med... 1 har du stoppat i kontakten, 2 har du kopplat datorn direkt i fiberfördelaren osv... med exakt samma problem såklart. Sedan ska det anmälas till nätägaren och sedan ska nätägaren påminnas och sedan har internet varit nere i över en månad.

Suck, de håller hög svansföring i media. Supporten är kanske inte lika säljande.....

Besviken kund,
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Någon som vet ett mer inituativt interface för att se trafikflöden? Framför allt vad jag droppar i fw egentligen.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

@moron: Jag har testat både Observium och LibreNMS på min Raspberry Pi2 och sen får ERL skicka sin syslog och prata snmp med dom. Båda är lite krångliga att sätta upp men fördelen är att allt blir åtkomligt i ett webbinterface.

Båda har live demo på sina sidor så kan man se hur dom ser ut och LibreNMS har dessutom färdiga virtuella maskiner att ladda ner.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

I morse hade jag inget Internet.

Kunde inte pinga min gateway, kunde inte starta CLI:t,
men web-guit funkade.

Gjorde en mjuk omstart, och fick tillbaka samma ip, och
kunde komma åt Internet.

Hmmm.....

Per

Permalänk
Medlem

@Stefanp67 Mjo, jag kör faktiskt Observium nu för att det grafar lite finare, men "main" monitorering är genom Nagios / Centreon. Dock så har jag inget NetFlow data där, och skulle vilja hitta något sånt egentligen...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

@fas723: Jag läste igenom felsökningen på ubnt forum och det finns riktigt duktiga personer på dom forumen.
Default gateway på ett helt annat nät än din ip låter ju som ett bahnhof eller öppenfiber fel, det är ungefär som att ange fel subnät mask på din pc - allt ser ok ut men fungerar inte.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Blev idag medlem på Sweclockers forum för denna tråds skull.
Hoppas det är ok med en fråga?

Äger en EdgeRouter Lite och har nu kört fast.

Har använt mig av Wizard WAN2LAN2:
eth0 WAN
eth1 LAN 192.168.1.1
eth2 LAN 192.168.2.1

Tanken är att jag ska använda eth1 till en switch och eth2 till 2 stycken UniFi AP.
Problemet är att det verkar vara en brandvägg eller liknande mellan eth1 och eth2.
Exempelvis så fungerar inte AirPlay från telefon (eth2) till Apple TV (eth1).

Vill inte brygga LAN portarna då prestandan blir märkbart försämrad.

Går det få enheter att hitta varandra trots att de ligger på olika Subnet med respektive DHCP server?

name WAN_IN {
default-action drop
description "WAN to internal"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable
}
}
}
name WAN_LOCAL {
default-action drop
description "WAN to router"
rule 10 {
action accept
description "Allow established/related"
state {
established enable
related enable
}
}
rule 20 {
action drop
description "Drop invalid state"
state {
invalid enable

Permalänk
Medlem
Skrivet av kling71:

massa text...

Det är ju precis som du säger, du behöver på något sätt "koppla ihop" eth1 och eth2. Du kan skapa en switch av dem eller du kan routa mellan näten. Oavsett så kommer det ta kraft av din router så mitt förslag är att sätta en switch efter eth1 som du sen kopplar ditt nätverk och APs på.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Jag får tyvärr också konstatera att jag har fått flera inte alltför begåvade svar från Bahnhof. Mina svärföräldrars internet har gått ner ett par gånger på grund av felaktig DHCP-tilldelning. Trafiken blir omdirigerad till Qmarket som är tjänstemarknaden i nätet. Det står att man blir omdirigerad men man kommer inte fram till Qmarket utan fastnar någon stans på vägen.... och slutligen timeout.

Även om man mycket artigt förklarar problemet för Bahnhof en andra gång, tredje och fjärde gång börjar felsökandet med... 1 har du stoppat i kontakten, 2 har du kopplat datorn direkt i fiberfördelaren osv... med exakt samma problem såklart. Sedan ska det anmälas till nätägaren och sedan ska nätägaren påminnas och sedan har internet varit nere i över en månad.

Suck, de håller hög svansföring i media. Supporten är kanske inte lika säljande.....

Besviken kund,
/z

Olika stadsnät fungerar lite olika. En del hanterar IP tilldeningen , andra stadsnät låter ISPer hantera denna och forwardar bara DHCP förfrågningarna.

Kommer man till stadsnätets sida, Qmarket som en del har msåte man anmäla detta till ISPn som sedan måste anmäla detta till stadsnätet. Detta då det är stadsnäten som har hand om nätet och portkonfigen mot kunden.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

@kling71: Jag har inga airplay enheter själv men prova aktivera mdns reflector tjänsten. ConfigTree - Service - mdns - reflector, klicka på plustecknet och sen Preview och Apply.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av moron:

@Stefanp67 Mjo, jag kör faktiskt Observium nu för att det grafar lite finare, men "main" monitorering är genom Nagios / Centreon. Dock så har jag inget NetFlow data där, och skulle vilja hitta något sånt egentligen...

Observium gick mycket lättare på min RPI2 och snyggare grafer men inget netflow stöd vad jag har läst eller hittat. LibreNMS ska visst ha någon typ av stöd för netflow iallafall i deras doc på deras hemsida men hur man konfigurerar det har jag ingen aning om.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

@kling71: Jag har inga airplay enheter själv men prova aktivera mdns reflector tjänsten. ConfigTree - Service - mdns - reflector, klicka på plustecknet och sen Preview och Apply.

http://i.imgur.com/SnLWef7.png

Detta fungerade bra. Du är en sann teknikguru. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Olika stadsnät fungerar lite olika. En del hanterar IP tilldeningen , andra stadsnät låter ISPer hantera denna och forwardar bara DHCP förfrågningarna.

Kommer man till stadsnätets sida, Qmarket som en del har msåte man anmäla detta till ISPn som sedan måste anmäla detta till stadsnätet. Detta då det är stadsnäten som har hand om nätet och portkonfigen mot kunden.

Japp, men de lyckas inte ens routa trafiken dit... Den fångar anropet till sidan men lyckas inte omdirigera trafiken.

Bahnhof anmäler felet till nätägaren som "fixar" problemet. Nätägaren meddelande bahnhof om att problemet är löst men Bahnhof skiter i att kontrollera med kunden.

Kunden måste sedan ringa och fråga vad som händer eftersom anslutningen inte fungerar. Varje lop via nätägaren tar en vecka. Bra rutiner hos Bahnhof? Knappast!

Mvh z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Går i tankar om att köpa en EdgeRouter Lite i stället för att skaffa en (betydligt dyrare) Intel-låda att köra pfSense på. Känns som en mer än komptetent liten manick. Har en lite fånig fråga dock: om en köper en ERL i dagsläget, hur ser den ut då? På vissa bilder (t.ex. på Prisjakt) är det en välvd design, men på andra (t.ex. Ubiquitis site) är den kantig. Undrar dels av rent estetiska skäl, men också pga funderar på hur det går att ställa en switch eller liknande på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jsahlen:

Går i tankar om att köpa en EdgeRouter Lite i stället för att skaffa en (betydligt dyrare) Intel-låda att köra pfSense på. Känns som en mer än komptetent liten manick. Har en lite fånig fråga dock: om en köper en ERL i dagsläget, hur ser den ut då? På vissa bilder (t.ex. på Prisjakt) är det en välvd design, men på andra (t.ex. Ubiquitis site) är den kantig. Undrar dels av rent estetiska skäl, men också pga funderar på hur det går att ställa en switch eller liknande på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Äldre modellen av EdgeRouter hade fasade kanter och plastlåda, drog lite mer watt och blev ganska mycket varmare.

Nyare varianten är helt fyrkantig med en metallåda så den fyrkantiga med metallåda är den du vill ha, obs!!! metallådan kan bli lite varm men det betyder bara att den avger värmen från insidan, plastmodellen kändes inte lika varm men blev riktigt varm på insidan och kunde krascha.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsahlen:

Går i tankar om att köpa en EdgeRouter Lite i stället för att skaffa en (betydligt dyrare) Intel-låda att köra pfSense på. Känns som en mer än komptetent liten manick. Har en lite fånig fråga dock: om en köper en ERL i dagsläget, hur ser den ut då? På vissa bilder (t.ex. på Prisjakt) är det en välvd design, men på andra (t.ex. Ubiquitis site) är den kantig. Undrar dels av rent estetiska skäl, men också pga funderar på hur det går att ställa en switch eller liknande på den.

Skickades från m.sweclockers.com

såhär Raka kanter, metall.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Perfekt, tack för info

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

@kling71: Jag har inga airplay enheter själv men prova aktivera mdns reflector tjänsten. ConfigTree - Service - mdns - reflector, klicka på plustecknet och sen Preview och Apply.

http://i.imgur.com/SnLWef7.png

Jag löste det genom att kasta ut allt vad AirPlay heter. Våga vägra Apple

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsahlen:

Går i tankar om att köpa en EdgeRouter Lite i stället för att skaffa en (betydligt dyrare) Intel-låda att köra pfSense på. Känns som en mer än komptetent liten manick. Har en lite fånig fråga dock: om en köper en ERL i dagsläget, hur ser den ut då? På vissa bilder (t.ex. på Prisjakt) är det en välvd design, men på andra (t.ex. Ubiquitis site) är den kantig. Undrar dels av rent estetiska skäl, men också pga funderar på hur det går att ställa en switch eller liknande på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle inte ställa någonting ovanpå den. Den är inte direkt sval.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

bara att byta plats på dom, ställ swirren under

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

@moron: Jag har testat både Observium och LibreNMS på min Raspberry Pi2 och sen får ERL skicka sin syslog och prata snmp med dom. Båda är lite krångliga att sätta upp men fördelen är att allt blir åtkomligt i ett webbinterface.

Observium var ett bra tips, roade mig nu på morgonen och det var ju inte så bökigt. Gjorde en ren ny installation med min Raspberry Pi2.

EdgeLite stödjer ju snmp och likaså gör mina ASUS routrar som går som APn.

http://imgur.com/QQLGUMB

Kul.... äkta nörderi

(inte så mycket insamlat men det verkar funka)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y