Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

För att slippa köpa en switch till...

Dvs du vill brygga två av interfacen? Jag misstänker att det blir helt i mjukvara i så fall och det är antagligen mindre lyckat i sammanhanget.

Jag skulle ju rösta för en switch, det är hur ERL förväntas användas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dvs du vill brygga två av interfacen? Jag misstänker att det blir helt i mjukvara i så fall och det är antagligen mindre lyckat i sammanhanget.

Jag skulle ju rösta för en switch, det är hur ERL förväntas användas.

Stämmer, switchning sker genom bryggning på ER-modellerna och det sker i mjukvaran (utan hårdvaruacceleration) utom på ER5:an som ju har 3 switchportar - vilka, om jag fattat det rätt, sitter på ett enda interface mot routern.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Hmm..

En fråga om EdgeOS och VLAN.

Om man kör VLAN, ska de vanliga Interfacen såsom eth0, eth1 har ett IP, eller ska endast VLAN:en har IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Hmm..

En fråga om EdgeOS och VLAN.

Om man kör VLAN, ska de vanliga Interfacen såsom eth0, eth1 har ett IP, eller ska endast VLAN:en har IP?

Om du ska skicka otaggad trafik så ska du sätta ip på interfacet också, det är dock lite svårt att svara bättre än så utan att veta hur du tänkt att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Har skaffat mig en Edgerouter X. Fått igång den och allt fungerar bra.

Men jag vill byta DNS. Vill inte bra med min ISPs DNS. Jag vill köra med OpenDNS

Inte hittat var jag ändrar det
Nån som kan guida

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Har skaffat mig en Edgerouter X. Fått igång den och allt fungerar bra.

Men jag vill byta DNS. Vill inte bra med min ISPs DNS. Jag vill köra med OpenDNS

Inte hittat var jag ändrar det
Nån som kan guida

https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Change-WAN-DNS-Server/t...

eller så kan du bara dela ut opendns i ditt dchp-scope.

Permalänk
Inaktiv

Är denna router bra? Måste man vara en linux guru för att konfa den rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är denna router bra? Måste man vara en linux guru för att konfa den rätt?

Finns wizards som funkar nu och routern är grymt bra.

Finns Edgerouter X nu också, billigare men har billigare hårdvara, har dock 5 portar som går att konfa som switch också.

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x/

Kör en sån på mitt 500/50 abb och det klarar den galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Är denna router bra? Måste man vara en linux guru för att konfa den rätt?

För det första, det är ingen router utan en Access Punkt. För det andra, nej, det är super enkelt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

För det första, det är ingen router utan en Access Punkt. För det andra, nej, det är super enkelt.

Va?? Är Edgerouter Lite en Access Punkt????

Svara inte på saker som du inte vet nåt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

För det första, det är ingen router utan en Access Punkt. För det andra, nej, det är super enkelt.

Jo Edgerouter Lite är en router, tro mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

För det första, det är ingen router utan en Access Punkt. För det andra, nej, det är super enkelt.

Fast va? Det är en router, inte en access punkt: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

Dett är en access punkt: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Jo Edgerouter Lite är en router, tro mig

Skrivet av kws:

Fast va? Det är en router, inte en access punkt: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

Dett är en access punkt: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

Äsch, jag fick för mig att jag var inne på Ubiquiti AP AC Lite tråden. Jo det är rätt att Edgerouter är som sagt, en router.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Är denna router bra? Måste man vara en linux guru för att konfa den rätt?

Jo det är det bästa jag kört i routerväg.

Sen fast jag eventuellt kan definiera mig som Linuxguru (Debian/Ubuntu) så håller jag mig ifrån CLI

Eftersom de inbyggda wizarderna täcker de flestas behov så är det bara att klicka sig fram. (OpenVPN undantaget men det var relativt enkelt att bara följa ett par bra guider).

Sen normal läskunnighet av manualer är en bra egenskap, det verkar många sakna idag
(en gåta varför)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Netgear har en billig 5 portar för 200 något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Netgear har en billig 5 portar för 200 något

Skickades från m.sweclockers.com

Netgear spelar inte i samma liga som de här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Netgear spelar inte i samma liga som de här.

Skrev kanske lite otydligt, men det var naturligtvis en switch som jag rekommenderade. Netgear GS105E denna om man behöver dot1q stöd t.ex.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hej kommer behöva köpa ny router kommande månaderna då min lina kommer uppgraderas från 30/30 till 1000/1000 vilket min gamla inte orkar på långa vägar..
Men iaf hur stora är skillnaderna på Ubiquiti EdgeRouter Lite samt Ubiquiti EdgeRouter PoE vid en snabb koll verkade skillnaden endast vara poe samt 2 mer portar på poe varianten eller är det något mer jag missar för vid en snabbkoll verkade dem ha samma hårdvaru spec iaf

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Hej kommer behöva köpa ny router kommande månaderna då min lina kommer uppgraderas från 30/30 till 1000/1000 vilket min gamla inte orkar på långa vägar..
Men iaf hur stora är skillnaderna på Ubiquiti EdgeRouter Lite samt Ubiquiti EdgeRouter PoE vid en snabb koll verkade skillnaden endast vara poe samt 2 mer portar på poe varianten eller är det något mer jag missar för vid en snabbkoll verkade dem ha samma hårdvaru spec iaf

Såvitt jag vet är dom precis lika snabba, men, förutom det du nämner så är 3 av portarna på PoE:n kopplade på en intern switch.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

Hej kommer behöva köpa ny router kommande månaderna då min lina kommer uppgraderas från 30/30 till 1000/1000 vilket min gamla inte orkar på långa vägar..
Men iaf hur stora är skillnaderna på Ubiquiti EdgeRouter Lite samt Ubiquiti EdgeRouter PoE vid en snabb koll verkade skillnaden endast vara poe samt 2 mer portar på poe varianten eller är det något mer jag missar för vid en snabbkoll verkade dem ha samma hårdvaru spec iaf

De är lika snabba, helt klart.
Värt att notera är om du funderar på att använda Ubiquitis accesspunkter, är att alla av dem inte stödjer passive PoE, vilket är den typ av PoE som denna router tillhandahåller. Ex.vis AC Pro kan du inte driva med denna router.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

De är lika snabba, helt klart.
Värt att notera är om du funderar på att använda Ubiquitis accesspunkter, är att alla av dem inte stödjer passive PoE, vilket är den typ av PoE som denna router tillhandahåller. Ex.vis AC Pro kan du inte driva med denna router.

När fattar Ubiquiti att vi vill ha "riktig" PoE i samtliga produkter?

Permalänk
Medlem

Slänger in en liten snabb fråga, har just fått hem en Edge router pro. Körde "WAN+2LAN setup wizard". Hur aktiverar jag eth2-5 portarna? eth1 är wan-in med stadsnät statisk ip, eth0 har jag satt en switch på eftersom jag inte lyckats aktivera resterande portar. Alltså till mitt problem, hur får jag anslutna klienter på eth2-5 portarna ip-adresser tilldelade i samma subnät som på eth0 192.168.1.0/24?

Sid 74 här beskriver ju det men jag hittar det inte https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeOS_UG.pdf

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Slänger in en liten snabb fråga, har just fått hem en Edge router pro. Körde "WAN+2LAN setup wizard". Hur aktiverar jag eth2-5 portarna? eth1 är wan-in med stadsnät statisk ip, eth0 har jag satt en switch på eftersom jag inte lyckats aktivera resterande portar. Alltså till mitt problem, hur får jag anslutna klienter på eth2-5 portarna ip-adresser tilldelade i samma subnät som på eth0 192.168.1.0/24?

Sid 74 här beskriver ju det men jag hittar det inte https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeOS_UG.pdf

Lite osäker på pro-modellen men du riskerar sänkt prestanda om du gör så. Tanken är ju att ha en switch för anslutningar inom samma nät.
Så behåll switchen istället och låt routern vara en router (dvs kopplar ihop olika nät )

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Slänger in en liten snabb fråga, har just fått hem en Edge router pro. Körde "WAN+2LAN setup wizard". Hur aktiverar jag eth2-5 portarna? eth1 är wan-in med stadsnät statisk ip, eth0 har jag satt en switch på eftersom jag inte lyckats aktivera resterande portar. Alltså till mitt problem, hur får jag anslutna klienter på eth2-5 portarna ip-adresser tilldelade i samma subnät som på eth0 192.168.1.0/24?

Sid 74 här beskriver ju det men jag hittar det inte https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeOS_UG.pdf

Hittade detta på Ubiquitis forum:

"The ER-5, ER-X, and ER-X-SFP all have hardware switches in addition to one or more "router" ports.

The ERL, ER8 and ER-PRO are all "router only"."

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Just ja, i Alpha-versionen av senaste EdgeOS (1.85 Alpha) så har de bl.a fixat till följande för ER-X:
"Hardware NAT" for the ER-X platform

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Just ja, i Alpha-versionen av senaste EdgeOS (1.85 Alpha) så har de bl.a fixat till följande för ER-X:
"Hardware NAT" for the ER-X platform

1.85 Alpha 1 loaded:

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

De är lika snabba, helt klart.
Värt att notera är om du funderar på att använda Ubiquitis accesspunkter, är att alla av dem inte stödjer passive PoE, vilket är den typ av PoE som denna router tillhandahåller. Ex.vis AC Pro kan du inte driva med denna router.

Jag kör EdgeRouter PoE v1.8.0 & UniFi AP-AC-Pro v4.8.15 där AC-Pro matas med ström från EdgeRouter..
Om det var dessa du syftade på så fungerar det för mig i alla fall, sen får man ju med en PoE-injektor när man köper AC-Pro så det kanske spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem

@fredah: PoE-injektor följer även med när man köper UniFi AP-AC-LR, iallafall om man köper utav Kjell & Company.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredah:

Jag kör EdgeRouter PoE v1.8.0 & UniFi AP-AC-Pro v4.8.15 där AC-Pro matas med ström från EdgeRouter..
Om det var dessa du syftade på så fungerar det för mig i alla fall, sen får man ju med en PoE-injektor när man köper AC-Pro så det kanske spelar mindre roll.

Mjo, Ubiquiti säger att det KAN fungera, men inget de garanterar. Speciellt inte om man önskar försörja mer än en enhet.
Därav mitt inlägg.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Nu blir det en lång rad frågor, jag kommer köpa en router denna vecka, men är tveksam på hur jag ska koppla allt, mina förutsättningar och önskemål.. Jag vill labba och leka med vlan, man måste börja någonstans för att lära sig..

Har internet via kabeltv, modem och router i vardagsrum. I vardagsrummet sitter xbox på TP, sen går det en TP till ett annat rum där det sitter en managerbar dlink, där sitter hyperv, speldatorer, nas osv.

I vardagsrummet behöver jag 3 lan portar och en wan. en lan för AP, lan för xbox samt lan till det andra rummet.. Till det andra rummet vill jag skicka vlan1 och vlan10.. Xbox samt AP måste kunna komma åt samma nät som mina servrar på vlan1..

Så att, ja
Köpa en ERL och en managerbar switch och bara använda en av lanportarna?
Köpa en ER PoE som har en inbyggd 3 portars switch?
Köpa en ERX och brygga/routa mellan lanportar så att xbox/AP kommer åt mina servrar?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!