Permalänk

Bästa C++ boken just nu

Hej,
Jag letar efter den bästa C++ boken just nu. Jag kan Python så jag vill inte ha en bok för extrema nybörjare och inte heller någon för svår. Jag vill ha en bok som visar vilket sätt man skriver på bäst, övningar man ska göra för att se om man har fattat allt, en som visar hur man använder Visual Studio (har använt det lite) och den får inte heller vara för dyr.
Hade varit en fördel om den var på svenska.
Jag är intresserad av att skriva så snabb och ren kod som möjlig. Det jag vill göra sedan är modds till spel (Fallout 4 kanske) och delar av en egen spelmotor med DirectX/OpenGL.
Den behöver inte täcka form applications.

Permalänk
Hedersmedlem

Se tråden Lära sig C++, böcker som är länkad från den klistrade tråden i denna forumdel: Samlingstråd för Programmering och digitalt skapande. Läs innan du skapar en ny tråd!.

Liksom jag skrev där:

Skrivet av phz:

The Definitive C++ Book Guide and List [SO] — Stack Overflow har en rätt diger lista över C++-litteratur med sammanfattningar, ordnade efter nivå.

Sedan den tråden skrevs så har jag haft anledning att läsa C++ Primer av Lippman, Lajoie och Moo och kan definitivt rekommendera den, liksom de flesta gjorde i SweClockerstråden länkad ovan. Jag tycker bokens upplägg är smart och pedagogiskt, och den går genom saker i den ordning jag själv hade valt ifall jag skulle försöka lära ut C++.

Att börja med en bok som inte tar hänsyn till C++11 skulle jag personligen tycka är ett misstag i dagens läge, då det är så pass många användbara och noterbara förändringar som gjorts för den standarden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

@phz: Tack så mycket för tipset. Boken verkar passa mig. Kollade på lite omdömen också. Det var dåligt av mig att inte läsa samlingstråden
.

Permalänk

Edit: hade läste @phz s inlägg dåligt.

Jag har läst a tour of c++ som är med i listan där, den är mycket, mycket bra om man har lite koll på c++ sedan innan

Permalänk

@Pölsemannen: Tråden är gammal men jag vet att folk fortfarande söker samma svar, så jag ger er samma bok idag som jag skulle gjort 2015. Utan tvekan:= "Skansholm, J. (2011). C++ direkt. Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-07603-4"

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det beror på hur djup och teknisk etc den skall vara. Strostroups böcker brukar jag läsa som en första anhalt.

"A Tour of C++" (lite mindre) och "The c++ programming language".
Sedan är ju någon bok om datastrukturer och algoritmer för C++ bra att läsa igenom.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Bra förklaring av de grundläggande begreppen (på svenska). Författaren är en av mina gamla lärare. Han har koll: https://www.bokus.com/bok/9789198570106/c-pa-riktigt/