Hur fungerar ADSL-internet och telefonledning?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ADSL-internet och telefonledning?

Ursäktar för att jag inte googlar osv, men det är väldigt bekvämt att posta på sweclockers och få rakt svar på exakt det jag undrar.

Det är så att okunniga jag och min okunniga farsa har diskuterat lite vad det gäller ADSL-internet och telefonledningar.
Jag har flyttat till en villa var man tydligen bara högst kan ha 8mb/s, och villaområdet och husen är byggda på 70-talet.

Farsan säger att hans villa (på ett helt annat område) som, tillsammans med telefonledningar, var allt byggt på 40-talet. Med luftledningar. Luftledningar är ju då alltså äldre teknik än ledningar under marken, så ledningar under marken ska vara bättre alltså och kunna ha bättre kontakt/internet?
Hursomhelst, i det huset har han 24mb/s internet med luftledning. Varför kan jag bara ha 8mb/s hemma?
Det är antagligen för att det är olika områden och det går inte specifika ledningar till mitt område antar jag? Men skulle vilja veta mer om det här för det är riktigt förrvirrande.

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Entusiast

Det finns många olika parametrar som spelar in när det gäller XDSL, men en stor bov kan vara avståndet till stationen, det brukar gå att fråga leverantörerna varför det inte går att få högre.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Lain3n
Din ADSL hastighet baseras delvis på hur långt ifrån telestation du bor för att tex få 24Mbit/s.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Beror på ledningslängd och kvaliten på ledningarna. Din ISP ska kunna göra en mätning, oftast kallat SELT för att kunna se en graf över din potentiella hastighet. Säger dem max 8 så är det bara att leva med det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Up till 60, kräver max avstånd till telestationen är 500 meter.
Up till 24 kräver max avstånd till telestationen är 1500 meter.

Så om du nu kan "bara" få upp till 8 är ditt avstånd längre än 1500 meter.

Därmed inte sagt att det kan finnas telestationer som ligger närmare dig, men det är avstånd till den telestation du är ansluten/kopplad till som gäller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.