Permalänk
Medlem

@Yoshman @m0nster

Dan har sagt att A4 inte kommer börja levereras förrän i februari-mars så det kan vara värt att använda ett annat chassi medan du väntar

Visa signatur
Permalänk
Datavetare

@Kote: tror det börjar luta åt att jag köper Silverstone ML07, måste bara hitta ett bra PSU. Detta chassi har dels, för mig, "rätt" orientering då jag vill ha enheten "liggande" i TV-bänken.

Kylningen kommer vara lite lurigt och just ML07 samt RVZ01 har fått väldigt bra kritik just på ventilation.

ML07 kan ta fullstora GPUer vilket gör det möjligt att köra kort med eftermarknadskylare -> bättre kylning, factory overclock.

ML07 har (precis som RVZ01 och Node 202) grafikkortet i en "separat" kammare till vilken man kan ha hela tre (två i botten och en i toppen) 120 mm fläktar, borde göra det möjligt att i framtiden köra kraftigare kort än 970/980 med sina ~150W aktiv effekt. Tre 120 mm fläktar borde säkerställa att GPUn inte värmethrottlar och göra det utan att föra ett väldigt oväsen.

ML07 är dock inte alls i närheten av elegansen hos A4

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Yoshman: Har exakt samma tankar som du har när det kommer till chassin.

ML07 om du vill ha chassi nu.
Node 202 om du vill ha i jul senast.
A4 om du kan tänka dig vänta til Q1/Q2 och har en tjock plånbok (2500kr eller vad det nu blir).

Jag siktar nog på Node 202 då jag gillar kvalitén från FD sedan tidigare. Även om aluminiumet från Lian Li (tillverkar Dan A4) är tilltalande. (Jag har dock endast en Pentium AE tills dess jag pensionerar min 3570k och brudens P8Z77I.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Yoshman Silverstone SFX SX500-LG
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3001419

Jag har detta och är nöjd.
Agget är en längre variant av vanliga sfx, men får då plats med större fläkt = lägre ljudnivå. Platta kablar som gör kabelhantering i chassit lätt. 80-plus guld.

EDIT:

Angående chassin så kan jag tänka mig att även ML08 & RVZ02 kan vara intressanta, lite mindre än RVZ01/ML07. Verkar dock inte ha lanserats i Sverige ännu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3245818 RVZ02

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3245824 ML08

Permalänk
Datavetare

@jmeistr: har kikat lite på den PSUn och slår till på ett sådant!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Bitfenix prodigy

Permalänk
Datavetare

När jag väl börjar med något så blir jag väldigt otålig.

Kort version: efter att sett ett par tester som prisade kylningen i ML07 så beställde jag ett sådant.

Nu är det bara beställa en GPU samt vänta till prylarna dyker upp och sedan bygga ihop.

Så systemet är:

  • CPU: i7-5775C

  • GPU: MSI Geforce GTX970 Gaming

  • Moderkort: MSI Z97I AC (behöver 802.11ac och detta var ett moderkort som fanns i butik)

  • RAM: 16 GB RAM

  • Bulk HD: 1 TB 2.5" HD (från min XPS15 laptop där jag stoppade in SSD)

  • PSU: Silverstone SFX SX500-LG

  • Chassi: Silverstone Milo ML07

  • Chassifläktar för GPU: 2x Noctua NF-F12

  • Chassifläkt för CPU: Noctua NF-S12A (sitter så den i princip blåser rakt in i CPU-kylaren) har den på samma kontant som CPU-kylare så denna fläkt ställer in sitt varvtal baserat på CPU-temperatur

  • CPU-kylare: Noctua NH-L9i Low profile

  • HID: Xbox One handkontroll (har redan en sådan)

Det jag lärt mig till nästa bygge: vid mini-ITX byggen, se till att först fixa ett chassi, resten är trivialt

Edit: tack till alla fina tips! Även om jag har lite koll på hur CPUer och GPUer fungerar har jag noll koll på chassin, PSUer och vad skillnaden är mellan olika modeller av moderkort och GPUer...

Väntar nu på chassi (var inte heller helt enkelt att få tag i, men det har lämnat butiken i Tyskland jag köpte från...) och GPU, "bygget" så här långt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Satt ihop mitt system nu i en Cooltek Coolcube Maxi. Riktigt riktigt trevligt chassi. Synd att ett Radeon Nano ska vara så jäkla dyrt

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare

@Stoff3th3m4n: Du har i alla fall en liten anledning att välja Nano då chassit du inte kan ta grafikkort längre än 26 cm, chassit jag valde tar ju upp till 32 cm så får ju in i princip vilket kort som helst sett till längden.

Då Nano och fabriksöverklockat 970 presterar rätt nära varandra finns det ju väldigt liten anledning att inte välja det senare, faktum är att man kan gå upp till fabriksöverklockat 980 (som har väldigt snarlik strömförbrukning som Nano) och ändå hamna lägre i pris (förutsatt att man får plats med kort på 29-30 cm).

Sitter lite och tittar just om jag ska köra på 980 i stället, drar ju marginellt mer jämfört med 970. Men känns som att kasta pengar på något som i praktiken ger så lite prestandavinst att man aldrig kommer märka det i ett blindtest...

Hade det inte varit för att jag kommer köra 1920x1080 så skulle Nano vara intressant, har ju inte precis prispressat komponenterna i bygget...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Stoff3th3m4n: Du har i alla fall en liten anledning att välja Nano då chassit du inte kan ta grafikkort längre än 26 cm, chassit jag valde tar ju upp till 32 cm så får ju in i princip vilket kort som helst sett till längden.

Då Nano och fabriksöverklockat 970 presterar rätt nära varandra finns det ju väldigt liten anledning att inte välja det senare, faktum är att man kan gå upp till fabriksöverklockat 980 (som har väldigt snarlik strömförbrukning som Nano) och ändå hamna lägre i pris (förutsatt att man får plats med kort på 29-30 cm).

Sitter lite och tittar just om jag ska köra på 980 i stället, drar ju marginellt mer jämfört med 970. Men känns som att kasta pengar på något som i praktiken ger så lite prestandavinst att man aldrig kommer märka det i ett blindtest...

Hade det inte varit för att jag kommer köra 1920x1080 så skulle Nano vara intressant, har ju inte precis prispressat komponenterna i bygget...

Personligen är jag sugen på ett Nano mest för att belöna AMD för en ganska innovativ produkt. Frågan är bara om jag är beredd att betala dubbelt så mycket för en minimal prestanda-vinst. Sedan är jag en sådan principfast typ som vill vägra ett GTX 970 då jag tycker att Nvidia betedde sig svinigt gällande den produkten. Men jag har inte funderat klart

Ska du inte köra högre upplösning än full hd och inte är lika principiellt fastmurad i marken som mig så hade jag nog kört på ett GTX 970 om jag var dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare

@Stoff3th3m4n: tja är rätt principfast, min princip är att inget företag är min vän så finns överhuvudtaget ingen anledning att vara "märkestrogen". Avgör mina köp uteslutande på det värdet de ger mig som kund.

Den principen hindrar mig inte på något sätt att köpa ett 970

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Stoff3th3m4n: tja är rätt principfast, min princip är att inget företag är min vän så finns överhuvudtaget ingen anledning att vara "märkestrogen". Avgör mina köp uteslutande på det värdet de ger mig som kund.

Den principen hindrar mig inte på något sätt att köpa ett 970

Du har helt rätt i ditt resonemang

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Jag skulle nog valt ett chassi från Lian-Li eller kanske ett Phanteks Enthoo Evolve... lite större format men bra kylning.

Permalänk
Medlem

Kör ett raven rvz01 chassi för "pc-konsol" funkar skitbra.. Extremt tyst

Permalänk
Datavetare

@Nimpa: måste hålla med, ML07 chassit är ju exakt samma chassi i grunden. Har stoppat i maximala 3 st 120 mm fläktar, har inte byggt klart det hela förrän igår kväll.

När jag startade alltihop med med dGPU monterad tänkte jag först: något är fel för det låter absolut ingenting... Men sedan kom BIOS-rutan upp och Win10 bootade. Installerade GPU-drivare, bootade om och startade GTA V.

Fick först väldigt stabila 24 FPS, inte helt nöjd Visade sig att det är förval i GTA V, ändrade till 60 FPS, ökade till 4x MSAA och Nvidia TXAA. Av det lilla jag spelade är det verkligen totalt stabila 60 FPS, ser lite bättre ut än GTA V på PS3 som jag kört en hel del innan

Och det bästa: mest högljudda komponent är fortfarande den mekaniska HD, som ändå är riktigt tyst då det handlar om en laptop 2,5" enhet med 5400 RPM. De två Noctua NF-F12 fläktar sitter väldigt nära GPUn och verkar som GPUn knappt behöver använda sina fläktar för att hålla temperaturen.

Är helnöjd med detta bygge!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman Du får gärna göra ett galleri och visa ditt bygge, väldigt intressant på hur det ser ut (och om du har möjlighet, skulle du kunna referera till hur stort ML07 är gentemot t.ex. en banan?)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Datavetare

@Icte: Vad sägs om att använda "the real Yoshman" som referens? Vet alla hur stor en dvärgschnauzer är (min ena hund)

Xbox-kontroller och 2,5" diskar lär vara rätt bra referens, tyvärr har jag ingen annan kamera än en Iphone... Hinner kanske fixa lite bilder imorgon eller i värsta fall på fredag, har jobbmöten och lite annat nu i kväll.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman Låter som en toppidé! Nu förväntar vi oss alla att du visar upp din dvärgschnauzer också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Haha! Exakt samma skrot o korn i båda chassina!

Permalänk
Datavetare

Yoshman, hunden alltså, mår inte så bra efter sin vaccination så lät honom slippa bli fotad...

Men finns i alla fall ett litet galleri med något tveksam kvalité på bilderna då de är tagna med mobilen...

http://www.sweclockers.com/galleri/13547-pc-konsol

Edit: big-dog, schnauzer-bowser, får vara stand-in. Måste röja lite i TV-skåpet innan datorn får plats, men här är det i alla fall med steam big-screen mode

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ett SG05 är bra litet och har plats för de flesta grafikkort. Det är också riktigt billigt, vilket beror på materialet (stål och plåt desvärre och ingen aluminium).

Permalänk

http://www.thermaltakeusa.com/products-model.aspx?id=C_000023...

Core V1 är ett litet chassi. Inte längre än 27cm på något håll. Fin liten kub. 970 kort går in utan problem. Dock kubformat.