Arbetsintervju på Teliabutik, någon med erfarenhet av företaget och eventuella frågor på intervjun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du vill vara en oseriös arbetsgivare som bryter mot lagen är det klart du skall luska i föräldraledighet och inte erbjuda anställning på grund av det. Vill du däremot vara en seriös sådan som följer lagar och regelverk så gör du inte det. Arbetstagaren har inga skyldigheter att svara eller svara ärligt på sådana frågor. Jag skulle för övrigt resa på mig och gå bara jag fick en sådan fråga (även om jag inte har barn), att ens fråga säger mycket om arbetsgivarens inställning till lagar och regler samt inställningen till personalvård.

Klart den arbetssökande inte har någon skyldighet att svara på det. Ingen har egentligen någon skyldighet att svara på någonting, i den här världen. Då jag inte klarar av att tänka endast svart och vitt så har jag tyvärr svårt att förstå ditt resonemang till hur en fråga kan bestämma en arbetsgivare till fullo.

Exempelvis så lät jag mina anställda jobba 35 timmars arbetsveckor istället för 40, fast de fick betalt för 40. Friskvård var obligatorisk varje Onsdag, hur de dock spenderade denna tiden var upp till dem själva. Företaget bjöd på frukost varje morgon. Flextid erbjöds för de som hade tighta scheman utanför yrkeslivet, sålänge de arbetade sina timmar och fick sina uppgifter gjorda. Vi arbetade dessutom enligt Lean Production som jag införde, där arbetarens hälsa, fysisk såväl som psykisk, går först.

Mer information här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lean_production

Men tydligen har jag en dålig inställning till personalvård.
Allt är inte svart och vitt.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Men tydligen har jag en dålig inställning till personalvård.
Allt är inte svart och vitt.

Ja uppenbarlig har du det när du är beredd att bryta mot lagen för att inte anställa någon baserat på att den vill kunna vara föräldraledig. Att du gjorde annat som är på more or less normal arbetsgivarnivå förändrar ju inte det faktumet.

Permalänk
Medlem

Finns väl redan nu massa bra tips i tråden, när jag söker till jobb som jag verkligen vill ha så brukar jag även läsa på om bolaget i sig. Vart har de sin verksamhet, gick företaget med vinst osv. Finns en del företag som presenterar denna information, mest för att fylla ut tiden.

Om du då visar att du har kunskaper om bolaget som "sticker ut", inte alla har koll på denna information, så sticker du även ut gentemot kandidater. Du blir mer intressant då du verkar ha ett driv till detta företag som har kunskaper över det vanliga.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Standardfrågor som jag har ställt när jag har intervjuat människor är bland annat:
Nämn tre positiva och tre negativa saker med dig själv
Varför ska jag anställa just dig, vad kan du tillföra till verksamheten?
Har du planer på att vara mamma/pappaledig under de närmsta 6 månaderna?
Vad har du för löneanspråk?
Tycker du själv att det finns någon anledning till att jag inte ska anställa dig?
Har du haft några tidigare arbetsuppgifter där du utfört ungefär samma sysslor som du skulle få göra här?

Med mera.

WTF, inte ok. Föräldraledighet är en lagstadgad rättighet och det är inte din sak att fråga om. Kanske kan börja luska i sjukdomshistorik och lite annat intressant också? Skulle nog ta en funderare på att någonsin fråga den frågan igen i en intervjusituation. Kostnaderna du tror dig kunna spara företaget genom att sålla bort eventuella föräldrar lär inte slå jämnt ut med om ni skulle bli anmälda och indragna i en rättsprocess.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Men har han ens sagt att han inte kommer anställa någon om de svarar att de planerar att skaffa barn? Nej, just det. Klart det är okej att ställa frågan, men väljer den som blir intervjuad att inte svara så är det också ok. Man kan ju ändå vilja anställa personen men i så fall kanske man vill ligga steget före och hitta lämplig ersättare när vederbörande ska vara barnledig. Naturligtvis är det upp till var och en att berätta och det borde en bra arbetsgivare informera också om man ställer en sådan fråga. Tycker för övrigt Nanae har många vettiga och kloka inlägg om hur en bra arbetsgivare resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

WTF, inte ok. Föräldraledighet är en lagstadgad rättighet och det är inte din sak att fråga om. Kanske kan börja luska i sjukdomshistorik och lite annat intressant också? Skulle nog ta en funderare på att någonsin fråga den frågan igen i en intervjusituation. Kostnaderna du tror dig kunna spara företaget genom att sålla bort eventuella föräldrar lär inte slå jämnt ut med om ni skulle bli anmälda och indragna i en rättsprocess.

Han har väl ändå inte sagt att han kommer vägra en person anställning om de svarar ja? Det kanske är så att man som arbetsgivare undrar eftersom man vill planera inför en föräldraledighet i god tid så att man kan hitta lämplig ersättare? Sen brukar man kolla sjukfrånvaro, hålla tider etc etc med referenser inför en anställning så det är heller inget direkt konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosseh:

@Aktsu: Men har han ens sagt att han inte kommer anställa någon om de svarar att de planerar att skaffa barn? Nej, just det. Klart det är okej att ställa frågan, men väljer den som blir intervjuad att inte svara så är det också ok. Man kan ju ändå vilja anställa personen men i så fall kanske man vill ligga steget före och hitta lämplig ersättare när vederbörande ska vara barnledig. Naturligtvis är det upp till var och en att berätta och det borde en bra arbetsgivare informera också om man ställer en sådan fråga. Tycker för övrigt Nanae har många vettiga och kloka inlägg om hur en bra arbetsgivare resonerar.

Skrivet av Bosseh:

Han har väl ändå inte sagt att han kommer vägra en person anställning om de svarar ja? Det kanske är så att man som arbetsgivare undrar eftersom man vill planera inför en föräldraledighet i god tid så att man kan hitta lämplig ersättare? Sen brukar man kolla sjukfrånvaro, hålla tider etc etc med referenser inför en anställning så det är heller inget direkt konstigt.

Läser ni inte innan ni skriver inlägg? Det finns ingen tvekan om att Nanae väljer bort en som tänker vara föräldraledig, inlägget kan inte tolkas på något annat sätt:

Skrivet av Nanae:

Självklart spelar det roll för mig som arbetsgivare om den potentiella anställde ska vara föräldraledig inom den närmsta framtiden, då jag troligtvis behöver fylla tjänsten för att det behövs arbetskraft. Att därmed anställa någon för att fylla detta behovet, för att hinna med det ökade trycket på leveranser, och sedan ändå inte kunna göra detta för att den tillkomna arbetskraften är föräldraledig, är rent utsagt idiotiskt.

Och vad jag har i åtanke när jag anställer någon är upp till mig. Självklart finns det lagar och regler. Men jag tänker aldrig arbeta med synsättet att en anställning ska vara fördelaktig för den anställde och inte för arbetsgivaren. Och inte heller tvärtom, en anställning ska inte vara fördelaktig endast för arbetsgivaren.

Därmed tar jag i åtanke precis vad jag vill, då jag vill att en anställning ska matcha både företagets och den anställdes situation. Av samma princip tar jag inte in praktikanter och har vägrat röra fas-3 människor då jag anser att det vore att ekonomiskt utnyttja en person endast för företagets vinning, och det är inte okej.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

@Aktsu: Men har han ens sagt att han inte kommer anställa någon om de svarar att de planerar att skaffa barn? Nej, just det. Klart det är okej att ställa frågan, men väljer den som blir intervjuad att inte svara så är det också ok. Man kan ju ändå vilja anställa personen men i så fall kanske man vill ligga steget före och hitta lämplig ersättare när vederbörande ska vara barnledig. Naturligtvis är det upp till var och en att berätta och det borde en bra arbetsgivare informera också om man ställer en sådan fråga. Tycker för övrigt Nanae har många vettiga och kloka inlägg om hur en bra arbetsgivare resonerar.

Läs först, skriv sen. För övrigt får föräldraledighet inte ens vara en parameter med i beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Han har väl ändå inte sagt att han kommer vägra en person anställning om de svarar ja? Det kanske är så att man som arbetsgivare undrar eftersom man vill planera inför en föräldraledighet i god tid så att man kan hitta lämplig ersättare? Sen brukar man kolla sjukfrånvaro, hålla tider etc etc med referenser inför en anställning så det är heller inget direkt konstigt.

Lol! Är du ens seriös? Om intervjuaren nu är så mån att planera för föräldraledighet så kanske man ska skriva på anställningskontraktet först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Lol! Är du ens seriös? Om intervjuaren nu är så mån att planera för föräldraledighet så kanske man ska skriva på anställningskontraktet först.

Ja det är klart jag är seriös. Det är inget olagligt att fråga kring föräldraledighet överhuvudtaget. Därmed är det olagligt att låta det vara en avgörande faktor när det kommer till anställning. Sen kan man ha åsikter kring frågan i sig och det är förståeligt att intervjukandidater skruvar på sig men kloka och ansvarsfulla arbetsgivare ser ju i så fall till att förklara sig. Det är också självklart frivilligt att svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Läs först, skriv sen. För övrigt får föräldraledighet inte ens vara en parameter med i beslutet.

Jag har läst, du kanske borde göra detsamma? Man måste ju förstå arbetsgivarens syn på det hela också. Föräldraledigt är en rättighet som innebär att man kan söka och sen kan arbetsgivare inte neka. Vet man då som arbetsgivare att det kommer ta en lång period att hitta en ersättare är det ju väldigt schysst att lägga fram korten på bordet i god tid.

Återigen, det är helt frivilligt och jag förstår att frågan är känslig men det har nog med att göra att det är svårt att motbevisa en arbetsgivare. Låt oss säga att du under intervjun uppgett att du planerar att få barn de kommande sex månaderna. Sen visar det sig att tjänsten gick till någon annan. Då är det kanske lätt att misstänka att det har skett någon form av diskriminering. Det är ett svårt område men min poäng är att man måste förstå arbetsgivarens synsätt på det hela också, och för vissa arbetsgivare är det svårt att hitta folk på fem sekunder (av olika skäl). Det ska ju ändå vara gynnsamt för båda parter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Jag har läst, du kanske borde göra detsamma? Man måste ju förstå arbetsgivarens syn på det hela också. Föräldraledigt är en rättighet som innebär att man kan söka och sen kan arbetsgivare inte neka. Vet man då som arbetsgivare att det kommer ta en lång period att hitta en ersättare är det ju väldigt schysst att lägga fram korten på bordet i god tid.

Återigen, det är helt frivilligt och jag förstår att frågan är känslig men det har nog med att göra att det är svårt att motbevisa en arbetsgivare. Låt oss säga att du under intervjun uppgett att du planerar att få barn de kommande sex månaderna. Sen visar det sig att tjänsten gick till någon annan. Då är det kanske lätt att misstänka att det har skett någon form av diskriminering. Det är ett svårt område men min poäng är att man måste förstå arbetsgivarens synsätt på det hela också, och för vissa arbetsgivare är det svårt att hitta folk på fem sekunder (av olika skäl). Det ska ju ändå vara gynnsamt för båda parter.

Självklart kan man fråga de man faktiskt vill anställa om de tänkte vara föräldralediga, då i syfte att kunna planera lättare. Det var dock inte det som det handlade om här. Det framgick tydligt att han/hon använde det som en parameter för om kandidaten fick jobbet eller ej vilket är långt ifrån okej.

Seriösa arbetsgivare frågar inte om sådana saker på anställningsintervjuer, det tas i samband med att man skrivit avtal för att kunna planera långt i förväg om det är ett problem. Anställningsintervjun är till för att bedömma om personen skall erbjudas anställning samt om personen vill ha anställning, då är det bara dumt att blanda in faktorer som ändå inte får spela någon roll för detta beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Självklart spelar det roll för mig som arbetsgivare om den potentiella anställde ska vara föräldraledig inom den närmsta framtiden, då jag troligtvis behöver fylla tjänsten för att det behövs arbetskraft. Att därmed anställa någon för att fylla detta behovet, för att hinna med det ökade trycket på leveranser, och sedan ändå inte kunna göra detta för att den tillkomna arbetskraften är föräldraledig, är rent utsagt idiotiskt.

Och vad jag har i åtanke när jag anställer någon är upp till mig. Självklart finns det lagar och regler. Men jag tänker aldrig arbeta med synsättet att en anställning ska vara fördelaktig för den anställde och inte för arbetsgivaren. Och inte heller tvärtom, en anställning ska inte vara fördelaktig endast för arbetsgivaren.

Därmed tar jag i åtanke precis vad jag vill, då jag vill att en anställning ska matcha både företagets och den anställdes situation. Av samma princip tar jag inte in praktikanter och har vägrat röra fas-3 människor då jag anser att det vore att ekonomiskt utnyttja en person endast för företagets vinning, och det är inte okej.

Jag håller med. Anställer man för att arbetstrycket är högt kan inte personen gå och vara ledig en massa. Jag tycker att man själv ska tala om att man inte tänker jobba fulltid i det närmaste pga fl. Någon gång kanske det är en fördel då man inte anställs med full täckning från början. Självklart handlar det om ge och ta. Ställer man upp för arbetsgivaren ställer den upp för dig, annars är man inte seriös

Permalänk
Medlem

Även om tråden spårade lite så är det mycket bra råd här, tack så mycket för allt!

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Ja det är klart jag är seriös. Det är inget olagligt att fråga kring föräldraledighet överhuvudtaget. Därmed är det olagligt att låta det vara en avgörande faktor när det kommer till anställning. Sen kan man ha åsikter kring frågan i sig och det är förståeligt att intervjukandidater skruvar på sig men kloka och ansvarsfulla arbetsgivare ser ju i så fall till att förklara sig. Det är också självklart frivilligt att svara på.

Om det inte är en faktor så finns det ingen mening med att ställa frågan. Och som andra redan påpekat så har redan Nanae sagt att frågan ställdes pga föräldralediga anställda ses som ett besvär. Ge upp och sluta skämma ut dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Om det inte är en faktor så finns det ingen mening med att ställa frågan. Och som andra redan påpekat så har redan Nanae sagt att frågan ställdes pga föräldralediga anställda ses som ett besvär. Ge upp och sluta skämma ut dig.

Jag förstår helt ärligt inte hur det inte skulle kunna ses som ett besvär. Exempelvis om jag anställer någon i Februari, på grund av att vi behöver extra arbetskraft för att möta en order. Låt oss säga att arbetet på ordern kommer ske under under Februari, Mars, April, Maj, men tjänsten är inte begränsad till den perioden. Den perioden och arbetsbördan är dock grunden till behovet att nyanställa. Den nyanställde går sedan som föräldraledig efter att ha varit anställd i låt oss säga en månad.

Då saknar vi helt plötsligt den extra arbetskraften vi anställde för att kunna möta kraven på ökad leverans, under Mars, April och Maj. Och vi kan inte möta leveransen. Och det leder till komplikationer. Och skadade relationer. Och potentiell ekonomisk förlust. På vilket sätt går det inte ihop att det inte fungerar? I vilket fluff-fluff land måste man bo för att tro att det är en hållbar situation i ett företagsklimat?

Om personen sedan skulle vilja vara föräldraledig efter att det kritiska behovet som oftast ger upphov till en anställning är uppfyllt, har jag ingen kritik alls emot det. Kör på.

Men vid en anställning som urmynnar ur behov som grund, så vill jag anställa någon som jag vet fyller behovet.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Om det inte är en faktor så finns det ingen mening med att ställa frågan. Och som andra redan påpekat så har redan Nanae sagt att frågan ställdes pga föräldralediga anställda ses som ett besvär. Ge upp och sluta skämma ut dig.

Det är väl ingen som har påstått att det finns ett syfte med frågan om det inte ens är en faktor? Och vem har sagt att jag skrev det jag skrev enbart baserat på vad Nanae har sagt? Sen tycker jag att du har bevisat att du inte behärskar området när du tar till "ge upp och sluta skämma ut dig". Är du själv arbetsgivare eller jobbar med rekrytering? Om inte, varför gå in med en sån kaxig attityd i en diskussion av denna typ? Fundera på det och om det inte är du som skämmer ut dig istället.