Ursäkta en nybörjare... HD-strul på gammal server.

Permalänk
Medlem

Ursäkta en nybörjare... HD-strul på gammal server.

Så...

Jag ramlade över en gammal server (läs: sju år eller så).
För all del helt utan att egentligen veta vad jag ska med den. Innan jag tar reda på det så måste den dock sparkas igång...

...och redan här börjar mina bekymmer!

Jag bygger datorer då och då, men servrar eller RAID har jag aldrig ens kommit nära tidigare.

Allting börjar när jag bootar upp datorn första gången:

Volume is currently in state RESYNCING.
...låter inte bra, men jag har samtidigt ingen aning om vad det innebär. Nåväl - in i inställningarna.

...och på tal om ingen aning. Vad kan jag egentligen göra för förändringar här, och vad får jag ut av det?

Sedan rasslar det vidare till BIOS-skärmen, där man alls inte ser några diskar. Fast det kanske är normalt?
Heller ingen aning om hur jag faktiskt kommer in i BIOS-iställningarna. Ingen uppenbar "Tryck på denna knappen".

Nåväl - In med en Linuxdistribution (också "a first" - att installera Linux alltså) på en USB-sticka för att försöka sig på en istallation.

Uhm... What now?
Den stannar på denna skärmen en bra stund. Tror att det kanske kunde ha något att göra med att stickan fortfarande satt i.
Bort med den och CTRL+ALT+DELETE.
Passar på att faktiskt hoppa in i LSI Logic Configuration och se om jag missat något.
Får fortfarande inte någon direkt klarhet i någonting, men lyckas åtminstone hitta någon ruta som säger att den ska lista alla enheter och "stanna på varje viktig skärm" (eller liknande), så att det ska bli lite lättare att hinna med att förstå vad som faktiskt sägs.

Lite mer info får man fram, men min förståelse är på ungefär samma nivå!

Rassel, rassel...
...ja, diskarna låter så (inga ljud som jag kopplar till en uppenbart rasad disk, dock)!
Här verkar den hur som helst fastna rejält, men då och då hör jag diskarna jobba lite grann, så jag ger mig ut och springer en 40-minuters runda (inget jag rekommenderar, för övrigt)

Väl hemma så möts jag istället av det här.
Här har den dock stått i någon timme, eller så, utan någon förändring.

...förutom om man trycker ENTER, då den tillfälligt hoppar vidare (många sexor blir det).
Man hör dock fortfarande någon av diskarna (6st totalt) klicka till då och då, men knappast så att de arbetar kontinuerligt. Snarare nån gång i minuten.

Dessa diskar är det som sitter i burken.
Två stycken kopplade på en av moderkortets portar, och fyra på en annan (det finns alltså inget instickskort, utan allting är kopplat direkt på moderkortet - Tyan Tempest i5400PW S5397).
En sak jag spontant reagerat över är att diskarna i sig är på 73GB, men att uppstarten, på sjätte bilden uppifrån, säger "145GB".
I min värld betyder det att de två diskarna som är kopplade på samma anslutning är sammanslagna på något vänster.
...och att det i så fall är någon av dessa som strular?

Ni får ursäkta om jag skriver rappakalja, men jag har som sagt ingen aning om dylika saker, så jag har försökt skriva det som jag sett det. Tips på vad jag kan testa uppskattas!
...och om det är något ni behöver ytterligare information om för att kunna hjälpa till - Bara hojta till. Är, tråden till trots, inte helt datorhandikappad!

Permalänk
Medlem

Resyncing kan ta evigheter (dagar) om man har en stora diskar/långsamt system.
Men då den rapporterar 145GB så antar jag att du har 2 st 73GB diskar som sitter i RAID0.
Isåfall förstår jag inte riktigt varför den försöker synka, är det RAID0 och arrayen störts av nånting så är ju datan borta ändå

Att BIOS inte visar några diskar är ju normalt, dom sitter ju på raidkontrollern.

Det kan ju faktiskt vara så att en av diskarna är kaputt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Resyncing kan ta evigheter (dagar) om man har en stora diskar/långsamt system.
Men då den rapporterar 145GB så antar jag att du har 2 st 73GB diskar som sitter i RAID0.
Isåfall förstår jag inte riktigt varför den försöker synka, är det RAID0 och arrayen störts av nånting så är ju datan borta ändå

Att BIOS inte visar några diskar är ju normalt, dom sitter ju på raidkontrollern.

Det kan ju faktiskt vara så att en av diskarna är kaputt

Dagar?!?
Så - hur vet man om det faktiskt går framåt?
Och vad kvalificerar sig till stora diskar/långsamt system? Inser att jag kanske inte borde vara drabbad av det första, men kanske det andra? För 73GB kan ju knappast ansetts särskilt mycket, ens när datorn sattes ihop.

Verkar rimligt, det där med RAID0, och faktiskt i linje med vad jag lyckats klura ut själv.
Men - hur får jag reda på om en (och i så fall vilken) av diskarna faktiskt har sagt upp sig?
...kan det vara någon av diskarna i andra arrayen (den med 4st) som sagt upp sig, och att det är där den försöker "RESYNCA"?
Vad händer om jag kopplar bort den ena respektive den andra? Kommer man få andra möjlig heter i LSI Configuration?
Kan jag välja att helt koppla bort den med fyra diskar för att se vad som händer?

I min värld så finns det ingen data som kan förstöras i vilket fall som helst - men jag vill ju inte gärna lyckats förstöra diskarna permanent!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig reflekterat över detta tidigare, men diskarna är varma när man känner på dem. Riktigt varma.

Kanske är helt normalt när det gäller mekaniska diskar på 15k, men ändå. Kanske relevant...
De i den undre hårdisskburen (Antec P190) känns inte lika varma, men det är å andra sidan inte så lätt att komma åt med fingrarna just där.

Permalänk
Medlem

15k diskar blir väldigt varma.
Speciellt om dom får jobba mycket

Du kan ju testa att köra diskarna var för sig.
Men iofs så borde raid kortet känna av om en disk är kass.

Permalänk

De diskarna blir varma och låter en del. Tryck in en SSD istället. Tystare, snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multicast:

De diskarna blir varma och låter en del. Tryck in en SSD istället. Tystare, snabbare.

Jorå, det är jag med på...
Kör SSD i datorn jag i vanliga fall använder. Har dock ingen direkt användning av denna, så jag tror inte att det blir till att lägga ut pengar på en SSD.

Det verkar hur som helst som att det bara blivit något knas med Linux-installationen.
Efter att jag klickat mig runt i LSI-inställningarna så lyckades jag få reda på lite mer om diskarna:

Slot RAID Disk Hot Spr Drive Status Pred Fail Size (MB)
0 Yes No Ok No 69617
1 Yes No Ok No 69617
2 Yes No Ok No 69617
3 Yes No Ok No 69617
4 No Yes Ok No 70007
5 No Yes Ok No 70007

Gjorde en manuell "Sync" - detta tog ca 20 minuter eller så.
Startade därefter om, men möttes av samma skärm med 6:or igen.

Rotade runt lite i lådorna och hittade en gammal XP-skiva och slängde i denna.
Installerades hur fint som helst, och bootar numera upp med Windows-logga!
...vilket är lite synd eftersom jag tänkt ta tillfället i akt och testa lite Linux. Nåväl får väl prova mig på en ominstallation och se om det biter.

Men innan dess...
Någon som har koll på något bra diagnostikprogram till Windows? Gärna ett som hanterar RAID och kontrollerar alla diskarna i burken.

Permalänk
Medlem

Trasigt tangentbord? 6or dyker ju inte upp av sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Trasigt tangentbord? 6or dyker ju inte upp av sig själv

Haha, kanske det...
Skämt åsido, det är samma G710 som jag har till min andra dator. Där har det aldrig varit några konstigheter - och sedan jag installerade XP på gammelburken så lyser sexorna med sin frånvaro, även där.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på något program som klarar testa diskarna (alla) i burken?
Antingen till Windows eller Ubuntu.

Inget av de båda jag testade (Win) lyckades köra ett regelrätt test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Trasigt tangentbord? 6or dyker ju inte upp av sig själv

Det visade sig att du hade typ rätt. Jag drog ur det trådade tangentbordet och pluggade in ett trådlöst.
Alla sexor borta och Linux bootar upp(!).

Aldrig varit med om något liknande.
Tydligen ställde sexorna inte till med lika stort bekymmer för Windows, för både den gamla servern och min vanliga burk hoppar ju igång som ingenting så länge det bara är Windows som ska bootas.