Windows 8 låser sig vid kopiering av vissa filer på USB-disk

Permalänk
Medlem

Windows 8 låser sig vid kopiering av vissa filer på USB-disk

Jag köpte en dockningsstation ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2411264 ) igår för att gå genom några gamla diskar och kopiera över till ny disk för backup och stöter på ett problem jag inte riktigt förstår.

När jag försöker kopiera foton och film så går alla foton i raw bra att kopiera och även en del film-klipp. Men sen kommer vissa film-filer och då fryser kopieringsprocessen. Det går inte avsluta kopieringen normalt och om man gör det via "röda krysset" så fryser hela windows. Försöker man starta om datorn via ctrl-alt-delete så fastnar den på "reeboting" tills jag drar ur strömmen ur dockningsstationen. Kör win 8.1 nu och diskarna är troligen skapade i win 7 men kan vara skapade i win 8, något oklart.

Jag har testat:

  • Kopiera från "fotodisken" till "fotobackupdisken" där båda står i dockningsstationen

  • Kopiera från från "fotodisken" till annan USB3 disk

  • Kopiera från "fotodisken" till intern SSD-disk (har bara 1)

  • Kopiera med windows inbygga verktyg för kopiering

  • Kopiera med TeraCopy istället för det inbygga verktyget, det testar flera gånger på samma fil och låser sig så det inte går att hoppa över den

  • Kopiera med Ultracopier istället för det inbyggda verktyget, det testar flera gånger på samma fil och låser sig så det inte går att hoppa över den

  • Gjort en kontroll av diskarna med DiskCheckup som säger OK

Jag vill verkligen kopiera alla dessa filer, i värsta fall alla filer förutom de korrupta.
Vad kan jag göra mer? Kan jag göra någon sorts djup-analys av hårddisken med något program jag missat?

Permalänk
Medlem

En djup analys kan du få med det testprogram som tillverkaren av disken har på sin webbplats.
Det kan vara lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Permalänk
Inaktiv

Robocopy har räddat mig förr vid defekta diskar när vanliga filkopieringen dummar sig. Se till att dra ner på antal försök som är satt till en miljon som standard. Sen är det bara att låta datorn stå och puttra.

https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc733145.aspx

Permalänk
Medlem

Lite vidare tester:

  • Gjort en "Error checking" med Windows som säger OK

  • Öppnat diskarna med Seagate SeaTools och får bara upp en disk (samma modell på diskarna i dockningstationen) men gjort nedan tester separat på den disk som strular

  • Gjort en S.M.A.R.T. Check med Seagate SeaTools med FAIL

  • Gjort en Short DST med Seagate SeaTools med PASS

  • Gjort en Long Generic med Seagate SeaTools med PASS

Kanske får testa robocopy som nästa sak.

Finns det något sätt att testa om de är något fel på de specifika filerna? typ analys av kvaliteten på filen?

Eller kan det vara fel på dockningsstationen?

Permalänk
Medlem

@anon19434:

robocopy D:\Lightroom\RAW\2010 F:\Lightroom\RAW\2010 /S /J /R:100 /LOG:"C:\copylog.txt" /V /FP /NS /TEE

Om jag skrivit ihop detta rätt borde den kopiera:

  • Copies subdirectories excludes empty directories.

  • Using unbuffered I/O (recommended for large files) - fattar inte riktigt vad detta innebär men följer rekommendation.

  • 100 retries on failed copies

  • log file på C:

  • Produces verbose output, and shows all skipped files. (så jag ev kan fixa detta eller acceptera förlusten)

  • Includes the full path names of the files in the output.

  • Specifies that file sizes are not to be logged.

  • Writes the status output to the console window, as well as to the log file.

Kan det vara en idé att använda /Copy:D också? alltså bara kopiera data och inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av pargus:

Lite vidare tester:

  • Gjort en "Error checking" med Windows som säger OK

  • Öppnat diskarna med Seagate SeaTools och får bara upp en disk (samma modell på diskarna i dockningstationen) men gjort nedan tester separat på den disk som strular

  • Gjort en S.M.A.R.T. Check med Seagate SeaTools med FAIL

  • Gjort en Short DST med Seagate SeaTools med PASS

  • Gjort en Long Generic med Seagate SeaTools med PASS

Går det att se den enskilda SMART-värdena?
Om inte gör det med något annat program, t ex HD Tune.

Finns det inte en "long" som inte är "generic"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Går det att se den enskilda SMART-värdena?
Om inte gör det med något annat program, t ex HD Tune.

Finns det inte en "long" som inte är "generic"?

Drog hem HD Tune 2.55 och körde en "Error Scan" som gav 0.0% Damaged Blocks och under Health Status står det "Ok". Det ser mer och mer ut som att hårddisken mår bra. Jag fattar bara inte varför det inte går kopiera, det är helskumt.

Permalänk
Medlem

Robocopy funkade bra ett tag men tillslut låste det även det sig.
http://i.imgur.com/rErxvXa.jpg

Efter en stund startade windows om hela utforskaren och "startmenyn" försvann några gånger.

Nu efteråt står commando-prompten bara utan att det händer något fortfarande som på bilden när det frös första gången.
Jag kan scrolla upp och ner i prompten. Funkar inte att göra en Pause Break. Tillslut stängde jag bara prompten.

EDIT: Diskarna låste sig och jag testade reboot av datorn, fastnade i reboot-cykeln tills jag drog ur strömmen ur dockningsstationen.

Utmaningen fortsätter

Permalänk
Inaktiv

@pargus:
Varje försök kan ta väldigt lång tid, så skulle rekommendera att dra ner från 100 försök till kanske ett inledningsvis och låta det stå över natten. Det är inget ovanligt att windows beter sig suspekt och att det tar groteskt lång tid att kopiera filer om en disk mår dåligt. Finns det några disk-relaterade felmeddelanden i loggboken?

Om det fortfarande går bet så kan det vara värt att testa kopiera via en Live-CD med linux.

Permalänk
Medlem

Lyckades kopiera över filer tillslut, fick offra några filer. Kopierade så båda diskarna innehöll samma foton och startade om datorn, drog ut den disk som mådde bäst och startade med den disk som strulade. Efter kunde inte datorn läsa den strulande disken - stod att filstrukturen var trasig.

Jahapp tänkte jag, var väl bara en dålig disk, tur jag körde dubbel backup. Körde sedan in helt nyköpt disk och började kopiera över filer från den friska backup-disken och hör och häpna så låser sig kopieringsprocessen till en helt ny disk. Krävdes att jag drog ut strömmen till dockningsstationen för att datorn skulle starta om.

Jag börjar fasen tro att dockningsstationen är skräp...