Google lanserar ny Chromecast i oktober

Permalänk
Medlem

Jag vet att det finna andra lösningar för detta, men jag hade gärna sett att jag kan använda TV-fjärrkontrollen för att styra allt, men det kanske blir något helt annat? Ser inga fördelar alls med att använda telefonen som fjärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Skulle vara smaskigt om den nya hade någon typ av stöd för spegling/streaming ifrån PC också!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

"Produkten är inte tillgänglig i ditt land." och hittade inget på prisjakt heller

kolla Ebay dok kostar dem nästa lika mycket som en ny chast!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Papas:

Det finns tillägg men vill man se något som är någorlunda högupplöst så har jag ännu inte lyckats hitta något som är laggfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Upplösning har aldrig varit ett problem för mig. Kört MKV på många GB i 1080p utan problem. Fram tills jag bytte router till en skitrouter. Så det som alltid har varit problemet för min del har varit nätverket.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Snusfri

Hoppas att de gör den Chromecast 2 mindre då den förra kändes lite väl stor och klumpig.

Sedan vill jag gärna se stöd i W10M också, eller att MS släpper en egen "Bingcast".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Verkar nice!
Vågar man hoppas på 4K samt 5Ghz stöd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Verkar nice!
Vågar man hoppas på 4K samt 5Ghz stöd?

Skickades från m.sweclockers.com

4k över det trådlösa lär väl bli rätt extremt, eller menar du tex youtube i 4k?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Spännande se hur denna blir och främst vad som kommer skilja denna mot den gamla.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnelzer:

Jag ser att 5 Ghz är ett minimum krav, dock vore det kanon med uttag för att koppla in extern antenn för att få ytterligare bättre täckning vid behov. Ett helt öppet stöd genom chrome vore inte helt fel heller och bluetooth möjlighet att koppla in tangentbord och mus = spela lite enklare webb spel och surfa? Annars är jag fruktansvärt nöjd med stickan, speciellt när jag fick den av Googles Sverige VD på ett seminarie ^^

Så du vill alltså köpa en Nexus Player, visst priset blir ju lite högre men man får ju lite mer.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Jag vill att nästa Chromecast ska kunna använda TVns Ethernet, det finns ju redan i HDMI standarden. Dessutom vill jag att den ska använda ström från MHL kompatibla hdmi portar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

"Produkten är inte tillgänglig i ditt land." och hittade inget på prisjakt heller

http://www.ebay.com/itm/Google-Official-Ethernet-Adapter-for-...

Finns på ebay men de är dyra, tror bara att de officiellt lanserats i USA.

Skrivet av L'ombra:

Jag vet att det finna andra lösningar för detta, men jag hade gärna sett att jag kan använda TV-fjärrkontrollen för att styra allt, men det kanske blir något helt annat? Ser inga fördelar alls med att använda telefonen som fjärr.

Det är ju inte det som är riktigt poängen, vanlig digital tv kan den inte styra. Det är en liten mediadator som du kan kolla på play tjänster på och spela upp media på; SVT Play, TV4 Play, PLEX, Netflix, Deezer, Youtube och du kan även spegla ditt skrivbord eller mobil skärm. Och det är dessa tänster du styr med mobilen.

Säg att jag har SVT play appen på mobilen, hittar något intressant och klickar på cast ikonen och vips så är det på tvn. Så om man vill komma undan tv avgiten men ändå kolla SVT så skaffa en CC.

Permalänk
Skrivet av MatsDahlgren:

Så du vill alltså köpa en Nexus Player, visst priset blir ju lite högre men man får ju lite mer.

Jo i den stilen vore ju klockrent, men i mindre format då jag inte har behov av tyngre spel, lite emulator räcker gott Dock är väl nexusen begränsad till deras dosa?

Permalänk
Medlem

personligen hoppas jag på native support för att en dator inte behöver vara igång eller en mobil. vill kunna starta tvn och den fattar att jag vill kolla film från min nas.
ac support tack
hecv/h265 support
undertext support
rarfil support (omg om det funkar)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Påminner mig föresten att tyvärr så dog Matchstick:an som vart enormt populär på Kickstarter för ca ett år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Säg att jag har SVT play appen på mobilen, hittar något intressant och klickar på cast ikonen och vips så är det på tvn. Så om man vill komma undan tv avgiten men ändå kolla SVT så skaffa en CC.

bara du har en tv så behöver du betala tv avgiften, så inte kommer du ifrån det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

bara du har en tv så behöver du betala tv avgiften, så inte kommer du ifrån det

Jo, har plockat ut boxen. Men annars så köper man bara en monitor eller kopplar till projektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Visst, att den stödjer 5 GHz nätet blir väl ingen överraskning, men jag undrar vad mer som behöver förbättras? Jag skulle gärna kunna kika på egna filmer via chromecast (både lagrade filer och genom typ VLC), men det är ju mer ett mjukvarustöd som krävs antar jag?

Plex

Permalänk
Medlem

Har en chromecast här hemma som används dagligen, den fungerar riktigt bra förutom att man måste förlita sig helt på det trådlösa nätverket, väntar tills Nvidia Shield TV eller Razer Forge TV kommer ut med Android TV och möjlighet till att använda trådlös spelkontroll för vissa spel som erbjuds i Playbutiken. Funktioner som Ethernet-port, USB-uttag för inkoppling av t.ex. extern HDD mm och möjlighet till att streama spel från datorn är favoriter enligt mig. Sen så kommer de antagligen kosta en liten mer slant men kanske värt det, inte vet jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

personligen hoppas jag på native support för att en dator inte behöver vara igång eller en mobil. vill kunna starta tvn och den fattar att jag vill kolla film från min nas.
ac support tack
hecv/h265 support
undertext support
rarfil support (omg om det funkar)

Kolla upp Plex, eller för den delen Kodi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jo, har plockat ut boxen. Men annars så köper man bara en monitor eller kopplar till projektor.

Eller svarar man helt enkelt inte på brevet från dessa blodiglar? :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wtfdoodle:

Kolla upp Plex, eller för den delen Kodi.

har redan en boxee, men den är onödigt jobbig ibland.
plus att chromecast har väl inte support för plex eller kodi utan att en dator/mobil är igång iaf

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Chromecast + PLEX funkar klockrent hemma. Kan nog tänka mig köpa en version 2 ifall den har några nya lockande funktioner/stöd.

Permalänk

Och det hade varit prima ifall man kan vinkla den så man inte är beroende av TV-tillverkarens uppfattning om hur en HDMI-port ska sitta.

Permalänk
Medlem

Gött tur att jag inte han handla en till, köpte min första i sommras strax innan det gick rykten om att en ny CC skulle lanseras.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har redan en boxee, men den är onödigt jobbig ibland.
plus att chromecast har väl inte support för plex eller kodi utan att en dator/mobil är igång iaf

Du startar strömningen med din mobil/dator men sedan kan du traska iväg med telefonen utan att det trasslar. Chromecasten kopplar själv upp sig direkt mot källan.

Mvh
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har redan en boxee, men den är onödigt jobbig ibland.
plus att chromecast har väl inte support för plex eller kodi utan att en dator/mobil är igång iaf

Nu förstår jag inte vad du menar, givetvis måste källan vara igång för att kunna streama något, annars blir det jävligt svårt. Källan kan vara din dator, mobil, NAS eller vad det nu kan vara.

Skrivet av Sambuccashake:

Och det hade varit prima ifall man kan vinkla den så man inte är beroende av TV-tillverkarens uppfattning om hur en HDMI-port ska sitta.

http://www.ohgizmo.com/wp-content/uploads/2008/07/free_angle_hdmi.jpg

Fast man får ju med en HDMI Adapter så det problemet har de ju löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Du startar strömningen med din mobil/dator men sedan kan du traska iväg med telefonen utan att det trasslar. Chromecasten kopplar själv upp sig direkt mot källan.

Mvh
/z

ja, men då måste dom alltså vara igång när jag kollar. vilket är precis det jag vill undvika och därför jag äger en boxee. behöver inte ha något igång förrutom den som står och surrar eller i mobilens fall våldtar mitt batteri

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

har redan en boxee, men den är onödigt jobbig ibland.
plus att chromecast har väl inte support för plex eller kodi utan att en dator/mobil är igång iaf

Det måste du ju ha på oavsett då chromecast inte har en hårddisk..?

Det finns förövrigt tjänster via plex där man betalar en avgift för en tjänst lik netflix - fast med fräscht material då.

Angående boxee har jag en sådant också - med xbmc på - det fungerar faktiskt jävligt bra speciellt i jämförelse med boxee mjukvaran som är segare än segast när det gäller allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu förstår jag inte vad du menar, givetvis måste källan vara igång för att kunna streama något, annars blir det jävligt svårt. Källan kan vara din dator, mobil, NAS eller vad det nu kan vara.

Fast man får ju med en HDMI Adapter så det problemet har de ju löst.

det jag är ute efter är nas->chromecast. alltså behöver bara nasen, tvn och chromecasten vara igång.
hur jag uppfattat att chromecasten funkar så är det nas->mobil/dator->chromecast.
jag vill alltså skippa mellansteget

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!