Permalänk
Medlem

Jag undrar egentligen vad du vill uppnå TS. Är det att ha mycket pengar på banken eller att ha ett större kassaflöde? Vad är din definition av rik?

Permalänk
Medlem

Känns ändå lite som om att man borde veta hur man blir rik om man ska bli det, om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

@Kakann:

Lev du i din drömvärld. Ni som alla växt upp i sverige har bara haft det bekvämt. Jag har krigat och slitit, rest runt i världen och ursprungligen bott i usa.. Går nu högskolan för 2a gången. det är bara lögner att man får det man förtjänar bara man jobbar hårt.. jag maxxade betygen, men eftersom jag inte har en rik pappa med kompisar som har företag så får jag inge jobb! jag ska konkurrera med chefens son som bara lattjar runt på jobbet, ett jobb som han enbart får behålla för han har "kontakter"..

Det finns ingen foliehatt, och det är synd att när man väl pekar ut saker för vad de är och faktiskt ser sanningen så blir man istället kallad galen..
Världen är ordentligt korrupt på alla håll och kanter, och det är bara att kolla runtomkring dig (förutsatt att dina ögon är öppna och inte bara ett får, ett nummer, en statistisk på ditt jobb/ i ditt land.

FFS mannen, vi ger fotbollsstjärnor 1000000 gånger mer i lön än vad en hjärtkirurg som FAKTISKT RÄDDAR LIV. Ser du inte att världen e upp-och-ner vänd? vart finns ärligheten eller transparansen där? det faktum att du tror att allting är som det ska, aka Status Quo, skrämmer mig. det skrämmer mig att det finns så mycket får som bara går framåt i leden utan att ifrågasätt något, förutom nästa Idol vinnare eller Melodifestival.. patetiskt.

http://www.rapinderadekola.yolasite.com/resources/conspiracy_theorist.jpg

Puh, du tolkade mig rätt fritt verkar det som. Det minskar inte precis mina misstankar om att du har foliehatten på dig. Vad har du pluggat, vart har du pluggat och varför tror du inte att du fick ett jobb? Hint: det är inte för att chefer har 718 söner som tar alla platser.

Permalänk
Medlem

Investera smart på börsen är nog "lättast". Gäller att ha nerver av stål och is i magen dock.
Sen bör man ha ngt mål med pengarna. Att bara kasta pengar på lyx är meningslöst. Man blir inte lyckligare av det. Själv så sparar jag på börsen så jag ska kunna gå i pension och leva gott vid 55-60.
Tänker inte jobba in i döden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Går nu högskolan för 2a gången. det är bara lögner att man får det man förtjänar bara man jobbar hårt.. jag maxxade betygen, men eftersom jag inte har en rik pappa med kompisar som har företag så får jag inge jobb! jag ska konkurrera med chefens son som bara lattjar runt på jobbet, ett jobb som han enbart får behålla för han har "kontakter"..

Har du utbildat dig till någon som det är efterfrågan på? Är det ingen som efterfrågar din kompetens så hjälper det inte att ha högsta betyg.

Permalänk
Medlem

1. Hitta dig själv. Vet vem du är och vad du vill göra. Vad som gör dig lycklig.
2. Gör det du gillar tills du blivit en expert. Pengarna kommer automatiskt när man är riktigt duktig på något, oavsett vad det än är...
3. Fokusera! Strunta i massa onödiga saker som tar tid för tid är pengar. Klockan tickar.
4. Värdesätt vad som är viktigt för dig. FÖR DIG! Vissa gillar dyra klockar, snabba bilar, stora fester med många vackra kvinnor mm...Vad gör dig glad?

När man hittat sig själv så är man den man vill vara. Då spelar det ingen roll om man har 10k på banken eller 100M. Pengar, hus, bil osv kan vara borta en dag men är du nöjd med dig själv och vet vad du vill så kommer du inte ha några problem att lyckas även om allt annat har rasat runt dig. Känner man sig själv riktigt bra och gör det man tycker är rätt då är man lycklig och rik inombords.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag undrar egentligen vad du vill uppnå TS. Är det att ha mycket pengar på banken eller att ha ett större kassaflöde? Vad är din definition av rik?

Min uppfattning är att ha pengar att köpa prylar. Han tjänar 25000kr, så borde få ut 16500kr efter skatt. Beror väl lite på vart man bor, men låt säga 7000kr i hyra, och 2500kr i mat, då har han fortfarande 7000kr i månaden på annat, vilket är tillräckligt att köpa prylar för.

Men de pengarna kan försvinna fort, typ 2000kr om man röker, kanske 2000kr för bensin till bilen, sedan kanske nöjen och krogbesök på det hela, då är de lätt att göra av med pengar egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Min uppfattning är att ha pengar att köpa prylar. Han tjänar 25000kr, så borde få ut 16500kr efter skatt. Beror väl lite på vart man bor, men låt säga 7000kr i hyra, och 2500kr i mat, då har han fortfarande 7000kr i månaden på annat, vilket är tillräckligt att köpa prylar för.

Men de pengarna kan försvinna fort, typ 2000kr om man röker, kanske 2000kr för bensin till bilen, sedan kanske nöjen och krogbesök på det hela, då är de lätt att göra av med pengar egentligen.

Säkert ett par tusen till i räkningar och sen lite strösaker så är de pengarna nästan slut. Blir inte precis några dyra prylar med den inkomsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Nepotism mina vänner, det är det som styr det mesta i arbetslivet!

Jag tycker det är rätt intressant att någon som inte ens gått klart skolan uttalar sig så självsäkert om hur arbetslivet fungerar som du gör. Speciellt eftersom du har så väldigt fel.

Skrivet av VexedRelic:

Min uppfattning är att ha pengar att köpa prylar. Han tjänar 25000kr, så borde få ut 16500kr efter skatt. Beror väl lite på vart man bor, men låt säga 7000kr i hyra, och 2500kr i mat, då har han fortfarande 7000kr i månaden på annat, vilket är tillräckligt att köpa prylar för.

Men de pengarna kan försvinna fort, typ 2000kr om man röker, kanske 2000kr för bensin till bilen, sedan kanske nöjen och krogbesök på det hela, då är de lätt att göra av med pengar egentligen.

25 000 kr borde i genomsnitt bli ca 19k efter skatt.

Om det bara är lite mer pengar han vill ha finns det ju massvis med sätt att göra det på, bara att öka sina inkomster. Det kostar förmodligen tid dock.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Gtoxed:

@Kakann:

Lev du i din drömvärld. Ni som alla växt upp i sverige har bara haft det bekvämt. Jag har krigat och slitit, rest runt i världen och ursprungligen bott i usa.. Går nu högskolan för 2a gången. det är bara lögner att man får det man förtjänar bara man jobbar hårt.. jag maxxade betygen, men eftersom jag inte har en rik pappa med kompisar som har företag så får jag inge jobb! jag ska konkurrera med chefens son som bara lattjar runt på jobbet, ett jobb som han enbart får behålla för han har "kontakter"..

Det finns ingen foliehatt, och det är synd att när man väl pekar ut saker för vad de är och faktiskt ser sanningen så blir man istället kallad galen..
Världen är ordentligt korrupt på alla håll och kanter, och det är bara att kolla runtomkring dig (förutsatt att dina ögon är öppna och inte bara ett får, ett nummer, en statistisk på ditt jobb/ i ditt land.

FFS mannen, vi ger fotbollsstjärnor 1000000 gånger mer i lön än vad en hjärtkirurg som FAKTISKT RÄDDAR LIV. Ser du inte att världen e upp-och-ner vänd? vart finns ärligheten eller transparansen där? det faktum att du tror att allting är som det ska, aka Status Quo, skrämmer mig. det skrämmer mig att det finns så mycket får som bara går framåt i leden utan att ifrågasätt något, förutom nästa Idol vinnare eller Melodifestival.. patetiskt.

http://www.rapinderadekola.yolasite.com/resources/conspiracy_theorist.jpg

Sämnst inlägg : A) Fotbollsstjärnorna drar in pengarna de får som lön B) Högsta betyg who cares? Jag kan skriva högsta poäng på ett prov o få högsta betyg men glömnt bort det veckan efter. Om du inte har en trevlig personlighet och är "Fräsch" så vill ingen ha dig endå att skaffa jobb är lite som att skaffa tjej du ska vara rätt man för Tjejen/jobbet. PS alla mina jobb jag har fått har ej varit kontakter utan att jag kommit på intervjun och upptäckt att den jag pratar med har lite samma intressen och att vi kunde hålla en stabil konversation. Så MAN up gå på arbetsförmedlingens jobbträffar/undervisningar om hur man ska vara på en jobbintervju och hur man skriver ett fint och intressant CV.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ett sätt att trygga sin inkomst och potentiellt även öka på den, är att blir en tillgång för sin arbetsgivare, och inte bara en arbetstagare. Detta förutsatt att man har ett jobb då. Inte sagt man får de roligaste uppgifterna alltid, men gör man dom ändå med gott mod, och inte slarvar eller slöar så kommer någon märka det och tillsist har även cheferna hört det. Det stjäl väl en hel del fritid av dig och många sena kvällar och nätter kan gå åt, men man får inte vara rädd för att jobba hårt. Såvida man inte ärver eller vinner på lotteriet finns det inga sätt att bli rik på förutom hårt jobb, på ett eller annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

@Kakann:

Lev du i din drömvärld. Ni som alla växt upp i sverige har bara haft det bekvämt. Jag har krigat och slitit, rest runt i världen och ursprungligen bott i usa.. Går nu högskolan för 2a gången. det är bara lögner att man får det man förtjänar bara man jobbar hårt.. jag maxxade betygen, men eftersom jag inte har en rik pappa med kompisar som har företag så får jag inge jobb! jag ska konkurrera med chefens son som bara lattjar runt på jobbet, ett jobb som han enbart får behålla för han har "kontakter"..

Det finns ingen foliehatt, och det är synd att när man väl pekar ut saker för vad de är och faktiskt ser sanningen så blir man istället kallad galen..
Världen är ordentligt korrupt på alla håll och kanter, och det är bara att kolla runtomkring dig (förutsatt att dina ögon är öppna och inte bara ett får, ett nummer, en statistisk på ditt jobb/ i ditt land.

FFS mannen, vi ger fotbollsstjärnor 1000000 gånger mer i lön än vad en hjärtkirurg som FAKTISKT RÄDDAR LIV. Ser du inte att världen e upp-och-ner vänd? vart finns ärligheten eller transparansen där? det faktum att du tror att allting är som det ska, aka Status Quo, skrämmer mig. det skrämmer mig att det finns så mycket får som bara går framåt i leden utan att ifrågasätt något, förutom nästa Idol vinnare eller Melodifestival.. patetiskt.

http://www.rapinderadekola.yolasite.com/resources/conspiracy_theorist.jpg

Har inte sag att man får det bra bara man jobbar hårt, men dom flesta som faktiskt har bra jobb har det inte av en slump. Kul att du ska göra den jämförelsen också med fotbollsstjärna och hjärtkirurg. Vem är det som bestämmer att dom ska tjäna så mycket? Vi, det är vi (eller dom, gör det inte själv) som tittar på fotbollsmatcherna, betalar för att titta eller ser reklam för att titta. Folk tycker det är dåligt att en del tjänar fett med pengar, men det är dom själva som är anledningen till att dom gör det.

Riktigt dålig "meme" också, alla konspirationsteorier är inte sanna, alla är inte falska. Anledningen till att dom kallas för konspirationsteorier är ju för att dom inte är uppbackade av tillräckligt med bevis, ibland inte med bevis alls. Och för att dom är konspirationer också då givetvis. Men gå inte ut och säg till folk att dom lever i en drömvärld eller något annat skitsnack och prata som om du är allvetande när du inte har några bevis för ditt påstående överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Jag är 15 år, genom att mina föräldrar placerat mina pengar i en fond som dem sparar lite pengar till mig varje månad har mina pengar i den fonden ökat med 30% dem senaste 15 åren tack vare placering av pengar i fond!

En ökning med i snitt lite drygt 3% per år förutsatt att de sparar samma summa till dig varje år känns inte så märkvärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

En ökning med i snitt lite drygt 3% per år förutsatt att de sparar samma summa till dig varje år känns inte så märkvärdigt.

30% på 15 år blir bara typ 1.8% om året. Alltså en, troligen, negativ realavkastning. Heja den fonden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

25 000 kr borde i genomsnitt bli ca 19k efter skatt.

Gick bara efter vad TS skrev om skatt på 33% man kan givetvis betala in rätt skatte nivå för där du bor, men då får du heller inte tillbaka pengar på skatten senare

Skrivet av Kakann:

30% på 15 år blir bara typ 1.8% om året. Alltså en, troligen, negativ realavkastning. Heja den fonden!

Jag investerade pengar på 90-talet och ökade min investering runt 90% på en 7-års period. Så var väl runt 12-14% ökning per år. Jag fick iofs hjälp av min gudfar som jobbar inom bank och investerings världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och du tror att bara för att man har arbetare så jobbar man inte själv?

Jag pratar om de som har så mycket pengar att pengarna jobbar åt dom. Så det jag menar är att man inte kan generalisera och säga att alla rika är rika för att de jobbar mer än alla andra. Det finns rika människor som inte jobbar särskilt mycket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Nepotism mina vänner, det är det som styr det mesta i arbetslivet! Jag är 15 år, genom att mina föräldrar placerat mina pengar i en fond som dem sparar lite pengar till mig varje månad har mina pengar i den fonden ökat med 30% dem senaste 15 åren tack vare placering av pengar i fond! Sen kan man ju ge sig på aktier men man ska inte riktigt spendera pengar som man behöver, Aktier är gambling och det finns inget idiotsäkert där. (för då hade alla köpt de)

OTroligt dåligt placerat med tanke på att en vanlig indexfond igenomsnitt gått med 10% tillväxt varje år senaste 10 åren.

Själv så har jag ökat mitt aktievärde med 60% sen i somras.

Permalänk
Medlem

@Friterad:

@andra94:

"Is it that we collectively thought Steve Jobs was a great man, even when we knew he made billions off the backs of children?
Or maybe it's that it feels like all our heroes are counterfeit?
The world itself just one big hoax, spamming each other with our burning commentary bullshit, masquerading this insight; our social media faking this intimacy.
Or is it that we voted for this? Not with our rigged elections, but with our things, our property, our money.


I'm not saying anything new, we all know why we do this, not because Hunger Games books makes us happy, but because we want to be sedated. Because it's painful not to pretend, because we're cowards. F*ck society."

det är mitt svar till er ifall ni inte förstod vad jag försökte förmedla. We live in a world of fake heroes. Snart kommer världen behöva en revolution, i både kropp och själ. vi måste sluta tänka med egot och tänka vad som är bäst för oss som mänsklighet... men men, kolla klart på eran efterlyst i er sköna soffa.. Jag boykottar tv, radio, massmedia då de oftast pratar strunt, och jag hejar heller inte på nån dum fotboll. Lever ett fylligt liv utan fb messenger eller instagram eller twitter. När ni alla kopplat bort er från dessa struntsaker kommer era ögon att öppnas. än så länge ser jag bara bekväma människor som inte vågar gå emot Status Quon

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

30% på 15 år blir bara typ 1.8% om året. Alltså en, troligen, negativ realavkastning. Heja den fonden!

Förutsatt att alla pengar sattes in första året och inga insättningar har gjorts sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag undrar egentligen vad du vill uppnå TS. Är det att ha mycket pengar på banken eller att ha ett större kassaflöde? Vad är din definition av rik?

Enormt intressant läsning denna tråden fick, riktigt kul.
Men det jag vill uppnå är ju att få ett större kassaflöde, hur tar jag mig dit? Som det har pratats mycket om i tråden är fonder, aktier, jobba hårt.. jovisst, jag är på väg dit, med lite hjälp på vägen både från er och ifrån släkt. Sen är målet att kunna ha ett sådant kassaflöde utöver räkningar och div, att jag ska kunna göra lite vad jag vill utan att behöva tänka på att nej det var för dyrt, men då får man definiera dyrt också. Kan prata om sånt här i oändlighet hehe. Till sist är väl målet att ha mycket pengar på banken i slutändan, även om jag kunnat köpa saker jag vill ha ( obs ej ferraris hit och dit ) - ( vilket man ju egentligen vill också ). Men RIK för mig är inte BARA pengar, utan mycket annat som skrivits i tråden här också. Men pengar underlättar. Mycket handlar ju om TID, och jag får väl ta mig den tiden, allt kommer inte på stört.

Edit - Visst, nu har jag sparat och köpte mig en ny dator för ca 23k, det var dyrt.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Skaffa en bra utbildning och jobba utomlands. Flera vänner som gjort så för att komma tillbaka till Sverige och casha nya huset. Ju mer man arbetar, ju mer tjänar man. Detta inkluderar dock att du har en bra utbildning så folk VILL anställa dig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Enormt intressant läsning denna tråden fick, riktigt kul.
Men det jag vill uppnå är ju att få ett större kassaflöde, hur tar jag mig dit? Som det har pratats mycket om i tråden är fonder, aktier, jobba hårt.. jovisst, jag är på väg dit, med lite hjälp på vägen både från er och ifrån släkt. Sen är målet att kunna ha ett sådant kassaflöde utöver räkningar och div, att jag ska kunna göra lite vad jag vill utan att behöva tänka på att nej det var för dyrt, men då får man definiera dyrt också. Kan prata om sånt här i oändlighet hehe. Till sist är väl målet att ha mycket pengar på banken i slutändan, även om jag kunnat köpa saker jag vill ha ( obs ej ferraris hit och dit ) - ( vilket man ju egentligen vill också ). Men RIK för mig är inte BARA pengar, utan mycket annat som skrivits i tråden här också. Men pengar underlättar. Mycket handlar ju om TID, och jag får väl ta mig den tiden, allt kommer inte på stört.

Edit - Visst, nu har jag sparat och köpte mig en ny dator för ca 23k, det var dyrt.

Allt beror på hur mycket jobb/tid du är beredd att lägga ned. Ett sätt att få in mer pengar är ju att byta jobb till ett mer välbetalt, där brukar studier inom något bristyrke vara det vanligaste sättet. Rent allmänt kan man säga att skall man inte tänka på sina utgifter alls så måste man ha väldigt stora inkomster, man får oftast prioritera ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Skaffa en bra utbildning och jobba utomlands. Flera vänner som gjort så för att komma tillbaka till Sverige och casha nya huset. Ju mer man arbetar, ju mer tjänar man. Detta inkluderar dock att du har en bra utbildning så folk VILL anställa dig.

Eller så inser man vad menlöst det är att jobba för andra, och vågar satsa på sig själv och sina egna ideèr.
Sluta vara en jobbsökare och bli en arbetsgivare, går snabbare än man tror för det mesta, sluta aldrig innovera, kolla alltid på vad du än gör i ditt eget företag, om du har 1 inkomstkälla så börja vrida och vända på det tills du hittar 2-3 .. 10-11 fler sätt att tjäna pengar på det du redan gör. Allt som oftast nöjer sig dom flesta att göra en enda sak och ha 1 eller 2 sätt att tjäna pengar på det dom gör, men det brukar oftast finnas många fler sätt att tjäna mer pengar på samma sak utan speciellt mycket mer tid.
Hitta möjligheterna, inte begränsningarna.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Men det jag vill uppnå är ju att få ett större kassaflöde, hur tar jag mig dit?

Jag brukar tjäna lite extra på sidan om som grafiker, konstnär eller webbdesigner. Den bittra sanningen är att man måste ha kontakter som i sin tur har kontakter. Man måste ständigt uppdatera sig inom ämnena och vara trevlig mot folk. Något positivt jag märkt är att forum och sociala medier lätt sprider saker så det gäller att inte vara gammaldags och hålla på med bara telefonsamtal, e-mails, brev osv.

Nu vart det mycket om mig men grejen är den att - Om du har någon talang så använd den. Var inte ett klantarsel som leker med aktier, lotter, casinospel osv.

Permalänk
Medlem

Ett vanligt 7-16 jobb blir du aldrig rik på varesig du jobbar i Sverige eller utomlands. Aktier tar för lång tid om du inte är extremt påläst och har tur+startkapital. Lotto och liknande är alldeles för liten vinstchans. Så mitt svar är lär dig programmera, kom på en fet idé till en app/ett spel och ha timing = profit. Förmodligen det snabbaste sättet med störst säkerhet.

Bara för att ge någon form av referens även om det inte betyder att du kommer nå så långt, så är Minecraft skrivet i Java och det språket brukar anses som ett av de lättaste att lära sig som nybörjare. Om du inte är beredd att offra tiden, spela några lottorader med joker varje onsdag och lördag och vänta. Exempelvis 2 rader i samtliga lottodragningar kostar 320kr för 5 veckor så det gör dig inte fattig heller.

Permalänk
Medlem

Intressant att hjärtkirurg nämns som något yrke där man skulle tjäna dåligt jämfört med fotbollsstjärnor. Läkare måste väl ändå ett av de mest övervärderade yrkena lönemässigt i Sverige i min mening, även om de bästa fotbollsspelarna tjänar ännu mycket mer.

Att det gäller folks liv när de opererar är inte samma sak som att de därför skulle förtjäna högre lön. Lönen bör givetvis baseras på kompetensen i förhållande till andra, inte om folks liv ligger i ens händer eller inte. Med samma logik skulle jag kunna hävda att jag vore värd en ohyggligt stor lön om jag vaktade avfyringsknappen till ett domedagskärnvapen. Det ligger ju då miljontals människoliv i mina händer så jag måste vara värd en kolossal lön...

Att bli ett välbetalt fotbollsproffs kräver en stor kompetens och många gillar att se fotboll, vilket leder till de höga lönenivåerna.
Läkare har också höga lönenivåer mycket på grund av den lyckade lobbyingen att kraftigt hålla nere antalet utbildningsplatser, vilket lett till lågt utbud i förhållande till efterfrågan.

Att hoppas på någon sorts lönenivå i förhållande till samhällsnytta är rätt fruktlöst. Det är marknaden som avgör genom utbud och efterfrågan. Sätter man dock likhet mellan efterfrågan och samhällsnytta, vilket inte är helt orimligt på sätt och vis, så är nog ändå dagens lönenivåer för olika yrken rätt ok ändå.

Vill man bli någorlunda rik så bör man väl försöka utbilda sig till något yrke med hög lönenivå. Läkare är väl då ett mycket bra val om man gillar sådant. Enkelt att få jobb och hög lön. Dock är utbildningsplatserna få, så det krävs ju mycket hårt arbete med betygen och/eller högskoleprov för att komma in.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Förutsatt att alla pengar sattes in första året och inga insättningar har gjorts sedan dess.

Så klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag gjorde såhär för att få ihop min miljon vid 21 års ålder

Läser nyheter världen om investerat i aktier/fonder sen jag var 10-12 år
Läs på hur det går mer världen , ex skulle jag inte satsa något idag då USA pumpar olja och allting redan ligger högt kan säga att jag började med 50,000 och under dessa år ligger jag nu med 1miljon sparat på ett konto med bra sparränta pga aktier osv är ostadigt då USA´s ekonomi är lite knas. Ex är det några forskare som kan skapa bränsle med luft + vatten och det ska börja massproduceras runt 2017 så det gäller att satsa på något liknande. Kan säga att Ja jag hade appleaktier som stod för 40% av allt jag kännat.

Kan ha haft tur kan ha varit allt jag läst xD

Alltså är det bra att satsa år 2017 på en sån aktie/fond?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Inaktiv

Blir jag rik blir det på uppfinningar eller design. Har dock så jäkla dålig koll på hur man går från ide till produkt och vilka som skulle vara intresserade utav att backa en :/ Är säker på att idérna skulle hålla, fått sponsrat bidrag från ALMI för min första idé. Eller jobba som någon sorts konsult och komma på lösningar för olika problem. Har dock ingen utbildning i det så det är lite spännande

Permalänk
Medlem

1. Skapa ett spel med dålig grafik där man bygger grejer
2. Sälj det när det blivit stort
3. PROFIT (Och ensamhet, tydligen..)

Skämt osido.. Vill du bli snuskigt rik lär du ju göra något unikt, affärsidé eller vad som.. Annars blir det svårt att bli så rik att man kan "köpa lite roliga bilar och göra vad man vill"

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz