Permalänk
Avstängd

Hade min första arvodesförhandling men en konsultmäklare, blev nästan lite hetsigt där ett tag. Men han fick en tia extra i timmen så blev han glad

Visa signatur
Permalänk

Får uppatera lite då jag flyttat inom företaget

Eltekniker (service)

Erfarenhet - 3 år.

Fast lön
31 700kr Brutto
Eventuellt rörlig lön
2500kr fast var 7e vecka(jour) + att jag har 600kr/timme vid utryckning.

Arbetstider
07:00-16:00 (Jour tors-tors var 7e vecka)
1600 kr friskvårdsbidrag

Förmåner
Berättigad till Övertid- samt reseersättning
Åka firmabilen till/från jobbet
Telefon
Handla på de flesta grossister med jätterabatt
Kan ta ledigt precis närsom

Utbildning
Automationstekniker/elektriker gymnasium
Studieskulder
0 kr

Ålder 23 nu i september.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Äntligen kommit upp i 25 000 innan skatt. Hade som mål att det skulle vara min minimala ingångslön efter studierna (kändes meningslöst att betala studieskulder med lägre lön än så), men det tog 3,5 år och 3 jobb innan jag kom dit p.g.a arbetsmarknaden är så rutten. Jobbar inom IT-Drift.

>3 år och tre olika jobb för att komma över 25k inom IT-drift? Saknar du relevant utbildning? Ska plugga en YH till det framöver och har fått tag på några som gått klart utbildningen jag ska gå, den ena jobbar enligt egen utsago som nätverkstekniker och gick in på 24k, den andre är servertekniker/-administratör/vad-du-nu-vill-kalla-det och fick 26,5k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpanDirr:

Får uppatera lite då jag flyttat inom företaget

Eltekniker (service)

Erfarenhet - 3 år.

Fast lön
31 700kr Brutto
Eventuellt rörlig lön
2500kr fast var 7e vecka(jour) + att jag har 600kr/timme vid utryckning.

Arbetstider
07:00-16:00 (Jour tors-tors var 7e vecka)
1600 kr friskvårdsbidrag

Förmåner
Berättigad till Övertid- samt reseersättning
Åka firmabilen till/från jobbet
Telefon
Handla på de flesta grossister med jätterabatt
Kan ta ledigt precis närsom

Utbildning
Automationstekniker/elektriker gymnasium
Studieskulder
0 kr

Ålder 23 nu i september.

Inte för att vara sådan men tycker det är sjukt hur en elektriker kan tjäna sådana pengar vid 23 års ålder. Det är ungefär vad jag hade i ingångslön och då har jag pluggat många år på högskola för det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Backoffice, Cash Management och Internbank på ett Treasury, företaget är listat på Stockholmsbörsen. Ingen högskoleutbildning, snarare autodidakt.
38,000 brutto per månad.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Programmerare 8 års erfarenhet, .net c# wcf, web api, mvc, java, sql, ssis, rapporter, 48.5k + tjänstepension + friskvård + lite rabatter på vissa bolag - ~16k skatt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Inte för att vara sådan men tycker det är sjukt hur en elektriker kan tjäna sådana pengar vid 23 års ålder. Det är ungefär vad jag hade i ingångslön och då har jag pluggat många år på högskola för det

Jo tjänar mer än både mor och far som pluggat och är 40+.

Men kan väl räkna in att man sliter söndar kroppen, samt att det räcker att vara sömnig en dag så kan jag ju råka koppla en spis fel tex och vips så dör kunden när dom tar i höljet.

Värre är dom som ligger ute på firman, en kille i samma stadie och ålder som mig hade 780 000kr förra året.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CyberVillain:

Inte för att vara sådan men tycker det är sjukt hur en elektriker kan tjäna sådana pengar vid 23 års ålder. Det är ungefär vad jag hade i ingångslön och då har jag pluggat många år på högskola för det

Personligen kan jag tycka att det är ännu sjukare att vissa får bra betalda jobb utan någon som helst arbetslivserfarenhet bara för att de valt att sitta i skolbänken i några år längre än någon som jobbat under den tiden istället.

För att dra en liten anekdot: vi hade en yngre kille inne på intervju en gång som gjorde ett löneanspråk på 40 000 kr i grundlön bara för att han hade en examen i civilekonomi samt en MBA men saknade helt arbetslivserfarenhet och ingen erfarenhet av sälj mot primärt företagskunder. Vi bara skrattade åt honom och sa "du får 25 000 kr plus provision som alla andra där ute men om du nu verkligen är så bra som du vill ge intrycket av så kommer du att tjäna betydligt mer än 40 000 kr i månaden". De bästa säljarna låg och snittade mellan 80 000 - 120 000 kr i månaden.

Han fick gå efter tre månader pga han presterade sämre än vad en medelbra säljare gör på två veckor.

Jag vet inte om det finns någon direkt poäng i det hela men jag tyckte bara att det var lustigt hur det finns folk som tror att de automatiskt ska ha bra betalda jobb bara för att de har en utbildning. Sen hade väl inte heller hans utbildning någon större relevans till jobbet som han sökte hos oss mer än att det var inom bank- och finansbranschen, vilket gör det ännu lustigare att komma med helt orealistiska löneanspråk utan arbetslivserfarenhet.

Permalänk

Industriarbetare inom Metallurgi

Grundlön 27900:-
Snitt i OB-tillägg 8-10000:-

Inte en krona i studieskuld och utbildade mig till kock på gymnasiet

Permalänk
Avstängd

Håller med om att många nyexade kräver för hög lön, men det det är fortfarande sjukt hur hög lön man kan få som tex sopgubbe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Inte för att vara sådan men tycker det är sjukt hur en elektriker kan tjäna sådana pengar vid 23 års ålder. Det är ungefär vad jag hade i ingångslön och då har jag pluggat många år på högskola för det

Jadu, så kan det vara. Jag är själv 21 och tjänar 32-35k brutto. Skrev en post innan om min jobbsituation Dock blir man van väldigt snabbt och tycker det är lite -.-

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

Personligen kan jag tycka att det är ännu sjukare att vissa får bra betalda jobb utan någon som helst arbetslivserfarenhet bara för att de valt att sitta i skolbänken i några år längre än någon som jobbat under den tiden istället.

Måste bara tillägga till posten ovan här att nog tycker jag att jeppen som pluggat 4 år längre ska ha högre lön. Han/hon har ju dragit på sig 4 års studielån och gått miste om lika många års pensionssparande och även om det inte borde rendera någon jättejättelön så ska man ju i alla fall inte behöva gå back på att plugga.
Själv jobbar jag i vård/omsorg...behöver jag säga mer om min lön?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Avstängd

12 000 i månaden efter skatt och har hus att betala på men lever gott ändå. Sparade och köpte ny bil för tre år sedan. Gillar att köpa elektronikprylar. Fattar inte hur jag får det att gå runt och även kan spara en slant varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersFriberg:

Måste bara tillägga till posten ovan här att nog tycker jag att jeppen som pluggat 4 år längre ska ha högre lön. Han/hon har ju dragit på sig 4 års studielån och gått miste om lika många års pensionssparande och även om det inte borde rendera någon jättejättelön så ska man ju i alla fall inte behöva gå back på att plugga.
Själv jobbar jag i vård/omsorg...behöver jag säga mer om min lön?

Håller inte riktigt med dig då pluggandet är ett eget val. Det valet borde delvis baseras på hur det ser ut på jobbfronten inom det yrket och antingen tjäna in pengarna dom förlorat på att plugga eftersom det öppnat dörren för ett högre betalande yrke eller se det som en uppoffring för att kunna jobba med något personen är passionerad för. För att dra ett extremt exempel skulle annars en person som valt att forska om Harry Potter i 6 år och dragit på sig en halv miljon i studieskulder vara berättigad till högre lön? Nej. Verkligen inte. Men om utbildningen är relevant för jobbet så absolut, då ska en högre lön ges per automatik eftersom utbildningen fungerar som en form av kunskapscertifiering som den anställde sen ska kunna hållas ansvarig för.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Håller med om att många nyexade kräver för hög lön, men det det är fortfarande sjukt hur hög lön man kan få som tex sopgubbe

Ja, varför ska okvalificerade arbeten där man jobbar i en pissig miljö, och drar på sig arbetsskador på löpande band vara bra betalt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Angående ingånslön så är sällan en ny examinderad i prestanda värd mer än en fjärdedel av en bra erfaraen utvecklare om ens det. I vilket fall, ingångslönen är betydelselös. Vad det handlar om är att börja jobba och bevisa dig. Ingångslön på 23kl är inget konstigt. Om du däremot efter 2-3 år inte tjänar över 30k så har du misslyckats med att bevisa dig och bör byta arbetsgivare men då har du redan kommit in på arbetsmarknaden och har erfarenhet och då är det lätt gjort. Efter 2-3 år till bör du ligga på +40k och ett par år efter det över 47k. Det är den utveckling jag haft och därmed bör andra klara det. Jag började på 22.5k och bevisade mig och fick löneutveckling därefter. Efter 7 år ska du kunna nå 47k eller mer. Dessa värden är dock sett från min tid, inflationen gör att du kan öka dessa värden lite.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Inte för att vara sådan men tycker det är sjukt hur en elektriker kan tjäna sådana pengar vid 23 års ålder. Det är ungefär vad jag hade i ingångslön och då har jag pluggat många år på högskola för det

Skrivet av CyberVillain:

Håller med om att många nyexade kräver för hög lön, men det det är fortfarande sjukt hur hög lön man kan få som tex sopgubbe

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja, varför ska okvalificerade arbeten där man jobbar i en pissig miljö, och drar på sig arbetsskador på löpande band vara bra betalt.

B!

Sopgubben och elektrikern kommer dock ligga på den nivån till pension.
De flesta som pluggar och har "kvalificerade" jobb gör ju några skutt och ligger rejält mycket högre senare i livet.

Och som Mr_B säger, den typen av jobb sliter på kroppen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade slitigt jobb förr och tjänade mer än jag gör idag men jag prioriterar ett liv efter 50 också. Vad spelar pengarna för roll om man är helt trasig långt innan pensionen? Ser ju hur min far mår tex. Han var helt trasig innan han ens gick i pension. Nu sitter han bara hemma och väntar på att dö. Så vill jag inte ha det iaf.

Permalänk
Avstängd

Heltidskriminell. Så lönen är varierande så att säga.
Det bästa är dock att allt jag tjänar är skattefritt.
Under 2014 som var det bästa året i karriären tjänade jag 1.4 miljoner. I år går det inte lika bra. Men vafan året är inte slut än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coffe81:

Heltidskriminell. Så lönen är varierande så att säga.
Det bästa är dock att allt jag tjänar är skattefritt.
Under 2014 som var det bästa året i karriären tjänade jag 1.4 miljoner. I år går det inte lika bra. Men vafan året är inte slut än.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha. Daytrader mao

Permalänk

Kundservicemedarbetare med 2,5 år erfarenhet åt ett större elbolag, jag är 22 år gammal.
Har 16900kr brutto + ytterst lite OB och minimal provision.
Jobbar antingen 07.45-16.30 eller 8.30-17.15 varje vardag med undantag för något kvällspass i månaden.

Har däremot lite förmåner också:

  • Fri tillgång till gym

  • Rikskortet

  • Läkarbesök/medicinkostnader som företaget täcker

  • Drygt 50 timmar/år i ATF som jag kan ta ut nästan när jag vill.

  • Personalrabatter hos många stora leverantörer på hemelektronik bl.a.

  • Friskvårdsbidrag på 2500kr/år

Inte så pjåkigt tycker jag och jag kan lägga undan lite mer än 4000kr varje månad till sparande eftersom jag bor oerhört billigt.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Medlem

Jobbar 90% som sjuksköterska på en akutmottagning.

Jobbat ~3år och får ut ca 20k efter skatt.

Tjänade samma inom industrin innan jag började plugga...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

24 år
Jobbar deltid som personlig assistent och konsulterande robotservice tekniker om helger, så lönen varierar runt cirka 17.000 per månad + studiebidrag på 2.800. Efter skatt förstås.

Lägger undan cirka 10.000 per månad, bor jävligt billigt och väntar barn med sambon. Läser till systemvetare. Så det rullar på fint för mig

Permalänk
Medlem

Arbetar som säljare i butik, jobbar 9-18 samt 10-15 varannan lördag (kan kompa en dag eller ta ut lördagen som lön). Lördagsstängt under sommaren.

Lön: 28800 kr/mån + bonus (baserad på hur firman går, dvs inte provisionslön) som betalas ut två gånger om året vilket ger totalt 40k-50k extra per år.
Friskvårdsbidrag finns också, minns dock inte på hur mycket. Drygt 2000 kr iaf.
Trevliga kollegor, bra chefer, tjänstepension och riktigt trevlig julfirande där respektive bjuds med är andra saker som gör att jag trivs lite för bra för att byta jobb...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Man pluggar inte för att bli rik utan man pluggar för att kunna jobba med något man gillar.

Det är iaf den inställningen man bör ha om man inte vill bli besviken och bitter

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coffe81:

Heltidskriminell. Så lönen är varierande så att säga.
Det bästa är dock att allt jag tjänar är skattefritt.
Under 2014 som var det bästa året i karriären tjänade jag 1.4 miljoner. I år går det inte lika bra. Men vafan året är inte slut än.

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att man helt lagligt tjänar lika bra, brutto dock :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av head:

Njae, det finns ju de som inte skattar i sverige, inte skattar alls osv...

Lättare att säga vad man får i plånboken varje månad, det är ju det som räknas

Så om man har en tjänstebil och har avdrag på 5000kr. Innebär det då att man tjänar 5000kr mindre än om man tog ut det i lön och betalade ett lån privat på 5000kr?

Eller om man köpt ett hus för 7 miljoner och får tillbaks några tusen varje månad men betalar flera gånger mer i lånekostnad, innebär det då att man tjänar mer?

Eller om man är pensionär och därför en lägre skatt, tjänar man mer då?

Eller om jag har en enskild firma och plockar ut 50 000 kr i lön varje månad, och sedan betalar en klumpsumma varje år på min skatt. Betyder det att jag tjänar 50 000 kr per månad då?

Som tidigare påtalats är det "viktiga" med vad du har före skatt än efter skatt. Den som säger något annat har ingen eller dålig erfarenhet av hur inkomst och beskattning fungerar. Det viktiga för dig som person är givetvis vad du har i plånboken efter skatt men det betyder väldigt lite för att mäta "e-penisar".

edit: herregud vilket gammalt inlägg jag svarade på. Missade helt att tråden hade över 50 sidor

Missade ålder på inlägg och ville förklara.
Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelb:

Så om man har en tjänstebil och har avdrag på 5000kr. Innebär det då att man tjänar 5000kr mindre än om man tog ut det i lön och betalade ett lån privat på 5000kr?

Eller om man köpt ett hus för 7 miljoner och får tillbaks några tusen varje månad men betalar flera gånger mer i lånekostnad, innebär det då att man tjänar mer?

Eller om man är pensionär och därför en lägre skatt, tjänar man mer då?

Eller om jag har en enskild firma och plockar ut 50 000 kr i lön varje månad, och sedan betalar en klumpsumma varje år på min skatt. Betyder det att jag tjänar 50 000 kr per månad då?

Som tidigare påtalats är det "viktiga" med vad du har före skatt än efter skatt. Den som säger något annat har ingen eller dålig erfarenhet av hur inkomst och beskattning fungerar. Det viktiga för dig som person är givetvis vad du har i plånboken efter skatt men det betyder väldigt lite för att mäta "e-penisar".

edit: herregud vilket gammalt inlägg jag svarade på. Missade helt att tråden hade över 50 sidor

Det är lugnt, det tål att upprepas på varje sida.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Får uppdatera lite också då jag precis fått nytt jobb, fortfarande inom larmbranschen fast mot företag endast, 37k fast lön. Fyller 22 i januari, väldigt nöjd

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Fastlön 20029 :- + bonus beroende på hur mycket man drar in per månad, men efter skatt och hela paketet så brukar det hamna runt 19 - 21000 :- varje månad. Men har några steg kvar att klättra och några till kurser att ta.

Jobbar som bilmekaniker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P