Radeon R9 Nano i fullständiga specifikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

"SweClockers redaktion gillar att skapa hype". Jo för folk blir säkert jättehypeade av denna nyheten när man får veta att det inte får blir recensioner förrän senare! Blir inte hypead, blir misstänksam. Vet inte riktigt hur du uppfattar saker som du läser när du kommer till en sådan slutsats

De målar upp det som att Fury Nano ska prestera nästan som Fury X, när de mycket väl vet att så inte är fallet. De låtsas att det är något konstigt med presentation den 27:e men släpp den 10:e. På så vis har de redan gjort folk besvikna för att AMD sviker och inte hårdsläpper den 27:e. Varje gång någon hör en hype eller blir besviken så skapar det känslor hos läsaren. Det genererar besök och det generar debatt. Vilket är det SweClockers tjänar pengar på.
Vad är det du ska bli misstänksam för? Vad tror du ska hända?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 700-750MHz klockfrekvens som standard, men som det står; upp till 1GHz i peak.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Så om jag förstår rätt är det själva vattenkylningen som står för en stor del av strömförbrukningen på Fury X ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

"Radeon R9 Nano "mjuklanseras" den 27 augusti, men av någon anledning lyfts inte mediaembargot för oberoende prestandatester förrän den 10 september. Pris och leveransdatum är fortfarande okänt."

Menas det att kortet "skall" gå att köpa redan imorgon (27/8)? Om så är fallet undrar man naturligtvis varför inte det får recenseras förrän 10/9? Har recensenterna fått sina test exemplar, eller har de inte nog med kort att skicka ut till alla. Jag skulle definitivt inte bliv förvånad om så var fallet.

Edit: Det är väl förmodligen som någon/några redan nämnt att presentationen är imorgon och inget annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Mini ITX system ser jag kommer få en klapp i rumpan nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Få se hur hur kortet presterar, bör ju gå rätt tyst annars blir det inte så kul.

Är nog den mest intressanta lanseringen förutom 980Ti/titan då. resten från båda sidor är inte så mycket att hänga i granen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fullt med åsikter som vanligt från personer som antagligen inte ens skall köpa kortet själva, egentligen inte bryr sig ett dugg om kortet, eller allmänt bara gillar att hacka på AMD, eller slutligen inte har en aning om vad dom snackar om.

Kortet kommer bli ett lyft för iTX formfaktorn, förhoppningsvis ger det prestanda som tidigare har varit relativt svår att få tag på i ett litet format, det är ett stort steg framåt isåfall för alla som vill ha mindre spelburkar och / eller flytta in dem i vardagsrum till TV och dylikt.

Så istället för att fokusera på allt som är / kan gå fel, bli dåligt, som är dåligt, så kan ni väl lyfta fram det som är bra? Vad hände med att bara vara tacksam och glad för att vi ÖHT kan använda sådan här teknologi, det var bara 10-15 år sen en hel dator hade mindre beräkningskraft än denna krets och ändå gnäller ni.

I slutändan, gillar ni det inte,

KÖP det INTE. Enkelt.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Får hålla med om att när sweclockers skriver artikeln som de gör så dumförklarar de sig själva lite när man inte nämner det uppenbara att man inte trollar bort 100w utan det måste innebära sänkta frekvenser och spänning om man nu verkligen använder samma krets som Fury-X.

Det verkar som Fury-XT kretsen är väldigt effektiv i lägre frekvenser och kräver mindre spänning för att sen nå ett tak vid Fury-X spec/prestanda. Lite som normalt händer vid överklockning av GPU/CPU:er..... när man tänker efter så är det nästan så att Nano är närmare den riktiga "top off the line" kortet på Fury-XT kretsen och att Fury-X är egentligen ett Nano överklockat till max med vattenkylning

Sen så kan väl någon bara ta ett Fury-X och sänka ner Power limit med 36% och köra lite tester. Det är så mycket lägre TDP Nano har och man borde ju då få lite hyffsade siffror att jämföra med eller tänker jag fel?

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaULF:

"Radeon R9 Nano "mjuklanseras" den 27 augusti, men av någon anledning lyfts inte mediaembargot för oberoende prestandatester förrän den 10 september."

Någon mer som anar ugglor i mossen?

Synd, jag hade hoppas du kunde köpa ett ex och testa det @tvelander... inga officiella resultat, men vi kan då få svar på hur Fury Nano tycks kringgå fysikens lagar med TDPn...

Är ju nästan så man kunde tjänat in det på reklam och donationer för att få se info tidigare, och du har ingen NDA då du både har köpt det och inte skrivit på något avtal.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer den att klocka ned ordentligt för hålla sig inom 175W TDP.
Ja. Det är samma krets som furyx, men det betyder inte att Nano ens kommer vara nära förutom möjligtvis i kortare sekvenser innan antingen strömförbrukning eller värmeutveckling klockar ner.

Den intressanta frågan är huruvida Nano också är referensdesign exklusiv eller om partnertillverkarna kommer få göra sina egna kyllösningar?

Jag gissar tyvärr på att Nano endast kommer finnas i referensdesign tills vidare.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Självklart kommer den att klocka ned ordentligt för hålla sig inom 175W TDP.
Ja. Det är samma krets som furyx, men det betyder inte att Nano ens kommer vara nära förutom möjligtvis i kortare sekvenser innan antingen strömförbrukning eller värmeutveckling klockar ner.

Den intressanta frågan är huruvida Nano också är referensdesign exklusiv eller om partnertillverkarna kommer få göra sina egna kyllösningar?

Jag gissar tyvärr på att Nano endast kommer finnas i referensdesign tills vidare.

Visat sin egen kylare endast på bild och den verkar ju vara rätt genomarbetad. Så gissar att tredjepart inte kommer få göra kylare till nano och dessutom nu när det är så dåligt tillgång också.

Får hoppas dom får tyst på fläkten också

Men AMD får skynda sig, snart kommer ju nästa gen Lär ju inte hinna producera så många ex innan det är dax för 400 serien.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Aleshi:

De målar upp det som att Fury Nano ska prestera nästan som Fury X, när de mycket väl vet att så inte är fallet. De låtsas att det är något konstigt med presentation den 27:e men släpp den 10:e. På så vis har de redan gjort folk besvikna för att AMD sviker och inte hårdsläpper den 27:e. Varje gång någon hör en hype eller blir besviken så skapar det känslor hos läsaren. Det genererar besök och det generar debatt. Vilket är det SweClockers tjänar pengar på.
Vad är det du ska bli misstänksam för? Vad tror du ska hända?

It's a conspiracy!

Det är faktiskt så enkelt. Presentationen släpps den 27 aug. och prestandatesterna den 10 sep. Det är fortfarande oklart när grafikkortet dyker upp i butik, men det pekar mot någon gång i september.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hjälpsam

Det här kortet är ett bra exempel på, varför man bör slå på någon form av begränsning av max fps.
På så sätt kyls kortet ned under låg belastning, för att kunna gå för fullt under hög.
Max fps och därmed även medel sjunker, men minsta fps ökar vilket är det viktiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast

Bör kanske noteras här att AMD för ett tag sedan slutade släppa basfrekvenser för sina grafikkort och skriver bara ut boost-frekvensen. Detta beror tydligen på att det inte riktigt finns en basfrekvens längre utan kortet justerar dynamiskt runt frekvensen baserat på belastning och temperatur. Normalt har korten i princip alltid kunna ligga på högsta boost konstant om det inte handlar om syntetiska tester som Furmark. Detta för att kylarna är dimensionerade för att klara av att hålla GPUn tillräckligt kall för att den inte ska klocka ner sig.

Nu landar vi däremot i det intressanta läget att kylningen kommer vara direkt begränsande. Det betyder att vi antagligen kommer se större variation i prestandatester från olika sidor baserat på kylning i testriggen.

AMD har antagligen binnat rätt hårt också för att få så låg läckström som möjligt.

Hur som helst känns Fiji rätt mycket som teknikdemo och proof of concept för vad som kommas ska. Ska bli intressant att se vad de kan hitta på med HBM2 och 16 nm FinFET.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Med alla fulingar AMD gör på senare tid så är konkurs ett faktum inom kort. 3 generationer av rebrands, totalt påhittade argument o siffror i sina egna "tester", och nu försöker dom lura folk också....
Dom lär sig aldrig verkar det som... Dom livnär ju sig på andras dumhet... rena parasiten imo.

Du menar på fullt allvar att Nvidia är bättre på denna punkt? Har du också totalt missat 970-debaclet? Och vad menar du AMD luras med?
Tillåt mig att upprepa mig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

It's a conspiracy!

Det är faktiskt så enkelt. Presentationen släpps den 27 aug. och prestandatesterna den 10 sep. Det är fortfarande oklart när grafikkortet dyker upp i butik, men det pekar mot någon gång i september.

Nä, ingen konspiration. Men ni spelar lite dumma när ni påstår att Nano i princip ska prestera som ett Fury X, och när ni låtsas att det är något ovanligt och konstigt med en presentation innan release. De gjorde ju precis samma med Fury X och 290X.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig VARFÖR dom inte har mindre och bättre kylpasta idag?? Dom smetar ju på något kladd utan att tänka på (verkar det som) att dom kan få ner tempen med lite bättre pasta!
Helt ofattbart att de fortsätter så här idag!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag förstår ärligt talat inte vad AMD håller på med nu. Det är många som förtjänar att få sparken där just nu.

3XX-serien konkurrerar med Fury. 390X och Fury ligger alldeles för nära varandra i prestanda, 390x kostar mycket mindre och är mera tillgänglig.
3XX-serien marknadsförs för dåligt, kanske med tanke på ovan.
Fury-lanseringen är helt åt skogen med låst referensmodell av Fury-x, med halvkass pump, inga 3eparts kylare, och dålig tillgång. Och dessutom väldigt frustrerande då man ser att det har potential att bli bra.

De borde bara lanserat 3XX i budgetsegmentet upp till 380x.
Sen bara skitit i resten, lanserat Fury-X/fury helt öppet mot 3epart. Och sen lanserat Nano nästan direkt efter, också olåst för 3epart. Och sen prissatt allt så det konkurrerar stenhårt mot Nvidias dito, plus bundlat med spel, och massa marknadsföring. Prissättning Fury-X mot 980Ti, Fury mot 980, Nano mot 970 osv.

Nu tror jag tyvärr de har tabbat sig för mkt för att återhämta sig.

Om jag inte förstått situationen fel så skulle de tjäna mindre pengar på att göra som du säger, iaf på kort sikt. Du glömmer bort att AMD har problem att få ut några nämnvärda volymer av Fury - den är slutsåld pga tillverkningsproblem. 3XX ger pengarna eftersom det har volymen som Fury aldrig skulle få även om kylaren var perfekt. Men på längre sikt är det mer oklart eftersom de infört ett nytt brand, och detta har tagit skada pga deras hantering. (Dock så behöver AMD pengar NU på en gång i första hand... så kanske lönar sig - vem vet.)

Edit:
Tänk på att just nu har folk ändå lite att se fram emot: De hoppas att restriktionen för tredje-part kommer släppa. Det kommer AMD troligtvis göra så fort de fått bättre volym i produktionen. De har alltså sparat ett ess i marknadsföringsrockärmen och väntar på det optimala ögonblicket. (Bättre yields - antingen med detta kortet eller Fury "2".)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Det positiva med kortet ...

It's CUTE...
Fiji GPU inside (a little card) IS MAGIC...

Permalänk

Så priset är en nackdelen, om man nu kan tro wccftech. Vem i hela friden köper Fury Nano över Fury X...

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-nano-unleashed-649-fastest-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltafalas:

Så priset är en nackdelen, om man nu kan tro wccftech. Vem i hela friden köper Fury Nano över Fury X...

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-nano-unleashed-649-fastest-...

HTPC bruk möjligen och inte vill ha en pump

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maltafalas:

Så priset är en nackdelen, om man nu kan tro wccftech. Vem i hela friden köper Fury Nano över Fury X...

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-nano-unleashed-649-fastest-...

Ett ord: mITX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltafalas:

Så priset är en nackdelen, om man nu kan tro wccftech. Vem i hela friden köper Fury Nano över Fury X...

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-nano-unleashed-649-fastest-...

Nischad produkt med ett användningsområde: mITX.
Hmm, tror inte att det hjälper AMD:s kassa speciellt mycket.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nischad produkt med ett användningsområde: mITX.
Hmm, tror inte att det hjälper AMD:s kassa speciellt mycket.

Du kanske har tips på vad som gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ahh. Märkte det berömda "Upp till" när jag läste igenom artikeln en gång till. Så den når alltså en klock på 1GHz under en fullmåne när alla planeter står i linje och Jorden står på 3/4 axel?

He he he +1 gjorde min morgon

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Kan någon förklara för mig VARFÖR dom inte har mindre och bättre kylpasta idag?? Dom smetar ju på något kladd utan att tänka på (verkar det som) att dom kan få ner tempen med lite bättre pasta!
Helt ofattbart att de fortsätter så här idag!

Tänk på att kortet inte finns som färdig produkt ännu. Det där har smetats på för hand av någon ingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du kanske har tips på vad som gör?

Kanske en produkt som inte är nischad?
Var bara ett konstaterande, inget annat.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Kanske en produkt som inte är nischad?
Var bara ett konstaterande, inget annat.

Aha, ja det för det kändes lite som att du ansåg dig veta något konkret de skulle kunna göra för att förbättra situationen.

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Med alla fulingar AMD gör på senare tid så är konkurs ett faktum inom kort. 3 generationer av rebrands, totalt påhittade argument o siffror i sina egna "tester", och nu försöker dom lura folk också....
Dom lär sig aldrig verkar det som... Dom livnär ju sig på andras dumhet... rena parasiten imo.

Länka gärna dessa "påhittade argumenten o siffror" vad försöker de lura folk med?

Det känns ju som att NVIDIA varit de som gjort värst snesteg den senaste tiden, t.ex låst klock på bärbara-låsa upp och lova att den ska vara upplåst- låsa igen.
970 är ju ett väldigt bra exempel också..
3 generationer av rebrands är väl på ett grafikkort (?), sedan håller det sig extremt bra mot nvidias motsvarighet.
Om man ska ta den klassiska bil jämförelsen.
Säljer inte BMW (eller valfritt märke) snarlika modeller och kallar dessa "nya" bilar fast modellen är E46 så kanske det kommer en "facelift modell" vart 3-5 år (290x-390x där 390X är faceliftad)..

Så förklara gärna dina argument för jag vill veta hur du tänkte.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TheBasicOne:

Länka gärna dessa "påhittade argumenten o siffror" vad försöker de lura folk med?

Det känns ju som att NVIDIA varit de som gjort värst snesteg den senaste tiden, t.ex låst klock på bärbara-låsa upp och lova att den ska vara upplåst- låsa igen.
970 är ju ett väldigt bra exempel också..
3 generationer av rebrands är väl på ett grafikkort (?), sedan håller det sig extremt bra mot nvidias motsvarighet.
Om man ska ta den klassiska bil jämförelsen.
Säljer inte BMW (eller valfritt märke) snarlika modeller och kallar dessa "nya" bilar fast modellen är E46 så kanske det kommer en "facelift modell" vart 3-5 år (290x-390x där 390X är faceliftad)..

Så förklara gärna dina argument för jag vill veta hur du tänkte.

GTX970 är ett utmärkt exempel!
"- Åh vad arg jag är på Nvidia som lurats så! jag byter genast in mitt GTX970 mot ett GTX980!"
Nvidia blev säkert förkrossade när användarna straffade dem, genom att ge dem ännu mer pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |