Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av python_ormen:

Jag undrar också som Bumbsan om det är värt att köpa AOC 34", kostar minst men hur mycket sämre är den än de dyrare varianterna? Någon som sitter på en som kunde tänka sig skriva ett par meningar om den?

EDIT: Ska spela lite på den, men bara casual. Har en ROG Swift som får ta hand om FPS. I första hand vill jag dock ha den till programmering och slippa ha IDE'r och dokument på olika skärmar.

EDIT2: Och är det egentligen någon skillnad i flat vs. curved?

@Zpnk:
Denne användare har testat flertalet 21:9-skärmar. Där verkade AOCskärmen var "bäst i dennes test". Så det verkar ju som att det är en rätt bra skärm.

Själv har jag precis som Christley beställt en Samsung s34e790c som ska komma idag. Får se om man blir nå lyckligare av att köpa fler prylar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Nån som vet om Samsung S34E790C (34" wide curved) finns att beskåda i verkligheten i Stockholmsområdet?

Permalänk
Entusiast

Ja AOC'n ska enligt mig och enligt Swec tester absolut inte vara nåt skräp. Tycker den fungerar alldeles utmärkt. Kan inte ge nån klar bild på övriga skärmar då LG'n jag fick hem hade horribelt mycket BLB/IPS-Glow. Sen Samsungen, ja jag hade vant mig med IPS och VA föll mig bara inte i smaken. Men att gå från en TN till en VA är självklart en upgrade

Har du tid och slantar så ska ju Acer vänta runt hörnet med en curved IPS 34" som ska kunna köra 100hz och har g-sync...

Permalänk

Jag måste säga jag är extremt nöjd med Samsungen, även jag är van med IPS men tyckte ändå att VA var riktigt bra och nöjer mig med det då inlevelsen och flytet var riktigt fint. Den hänger med grymt bra tycker jag som gick från två 24" 144hz skärm och innan det haft två ips 27" dell skärmar.

Man fick mecka lite med färgerna och ställa in "standard" på input så vart den riktigt riktigt fin och go då den hänger med riktigt bra. Jag spelar mest Wow , D3 och lite CS:GO, hearthstone och en hel del film och älskar denna skärm. Hardforum har en hel tråd om denna skärm också som kan vara värd att skumma igenom.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Nån som vet om Samsung S34E790C (34" wide curved) finns att beskåda i verkligheten i Stockholmsområdet?

Såg den på Media Markt på Gallerian i Stockholm förra veckan.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Jag måste säga jag är extremt nöjd med Samsungen, även jag är van med IPS men tyckte ändå att VA var riktigt bra och nöjer mig med det då inlevelsen och flytet var riktigt fint. Den hänger med grymt bra tycker jag som gick från två 24" 144hz skärm och innan det haft två ips 27" dell skärmar.

Man fick mecka lite med färgerna och ställa in "standard" på input så vart den riktigt riktigt fin och go då den hänger med riktigt bra. Jag spelar mest Wow , D3 och lite CS:GO, hearthstone och en hel del film och älskar denna skärm. Hardforum har en hel tråd om denna skärm också som kan vara värd att skumma igenom.

Fick Samsung skärmen idag och är också nöjd med det jag har hunnit testa. Testat lite olika spel Witcher 3, BF4 och Skyrim och kan inte annat säga än att jag är jäkligt nöjd med den. PiP fungerar kanon och det är sååå mycket skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwiceFire:

Jag måste säga jag är extremt nöjd med Samsungen, även jag är van med IPS men tyckte ändå att VA var riktigt bra och nöjer mig med det då inlevelsen och flytet var riktigt fint. Den hänger med grymt bra tycker jag som gick från två 24" 144hz skärm och innan det haft två ips 27" dell skärmar.

Man fick mecka lite med färgerna och ställa in "standard" på input så vart den riktigt riktigt fin och go då den hänger med riktigt bra. Jag spelar mest Wow , D3 och lite CS:GO, hearthstone och en hel del film och älskar denna skärm. Hardforum har en hel tråd om denna skärm också som kan vara värd att skumma igenom.

Låter väldigt intressant speciellt då jag inte gillar 60Hz längre när jag testat på 24" eller 27".
Som någon annan sa får jag nog gå förbi MM i Stockholm och se om den finns.

För om den är så bra som du säger så kanske jag köper den istället och sparar pengarna gentemot X34 predator som jag lutar åt just nu.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Såg den på Media Markt på Gallerian i Stockholm förra veckan.

Är du säker? Det står en kurvad Samsung rakt fram när man kommer in, men det är en TV. Nån kurvad Samsung 34" datorskärm såg jag inte där, men det var iofs två veckor sedan.

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Låter väldigt intressant speciellt då jag inte gillar 60Hz längre när jag testat på 24" eller 27".
Som någon annan sa får jag nog gå förbi MM i Stockholm och se om den finns.

För om den är så bra som du säger så kanske jag köper den istället och sparar pengarna gentemot X34 predator som jag lutar åt just nu.

Jao hänger helt klart med väldigt väldigt fint när man ändrat till "standard" på input som inte är default konstigt nog.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

@peterhjalmarsson:

Ja jag är helt säker på att det var den skärmen. Vill minnas att den stod några hyllor innan mobiltillbehören bland andra skärmar. Den var inkopplad till en iMac

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av 220volt:

@peterhjalmarsson:

Ja jag är helt säker på att det var den skärmen. Vill minnas att den stod några hyllor innan mobiltillbehören bland andra skärmar. Den var inkopplad till en iMac

Thnx.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det värt att införskaffa en 34 tums ultrawide när man sitter på ett gtx 970? Kan tänka mig att sänka inställningar till medium som max. Tänkte kombinera skärmen för spel och film i vardagsrummet.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av voffen1:

Är det värt att införskaffa en 34 tums ultrawide när man sitter på ett gtx 970? Kan tänka mig att sänka inställningar till medium som max. Tänkte kombinera skärmen för spel och film i vardagsrummet.

Beror ju helt på vilka spel du har och hur kräsen du är. Men jag klarar mig fin fint med mitt 290x som jag trodde jag skulle behöva byta till 980TI eller något för att klara. Kör som sagt endast blizzard spel typ som wow , d3 , hs , sc2 och lite CS:go och skyrim atm.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Fick min kurvade Samsung i fredags, väntade ivrigt och hämtade ut den efter mindre än 24 timmar efter beställning. Till min besvikelse klarade inte mitt GTX570 att driva den.

Kör ni alla med displayport till displayport? Testade DP till DVI (kortet saknar DP), men det fungerade ej, verkar som att det är svårt att få tag på DP till dual-link.

Att se på film via polarens MBP var dock en fröjd, 21:9 är så jäkla bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CROE: Jo HDMI pallar inte 60hz i den upplösningen, tror att man hamnar på 50 istället. DP fungerar bra för mig, inte testat med någon adapter bara DP-DP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@CROE: Jo HDMI pallar inte 60hz i den upplösningen, tror att man hamnar på 50 istället. DP fungerar bra för mig, inte testat med någon adapter bara DP-DP

De 10 hertzen är viktiga..

Någon som har en susning om det går att överklocka den till högre hertz - typ 75?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Beror ju helt på vilka spel du har och hur kräsen du är. Men jag klarar mig fin fint med mitt 290x som jag trodde jag skulle behöva byta till 980TI eller något för att klara. Kör som sagt endast blizzard spel typ som wow , d3 , hs , sc2 och lite CS:go och skyrim atm.

Kräsen å kräsen. Jag märker oftast inte så stor skillnad mellan ultra och high när jag spelar på min 24 tums jag har idag. Spelar mest Moba som det är idag så det fixar ju kortet. Battlefront är ju tänkt att lira flitigt i höst.
980 är ju 2 papp dyrare så det känns dumt å sälja av mitt kort för att kanske tjäna 5 frames.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Skrivet av CROE:

Fick min kurvade Samsung i fredags, väntade ivrigt och hämtade ut den efter mindre än 24 timmar efter beställning. Till min besvikelse klarade inte mitt GTX570 att driva den.

Kör ni alla med displayport till displayport? Testade DP till DVI (kortet saknar DP), men det fungerade ej, verkar som att det är svårt att få tag på DP till dual-link.

Att se på film via polarens MBP var dock en fröjd, 21:9 är så jäkla bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp kör med DP och funkar fin fint.

Skrivet av CROE:

De 10 hertzen är viktiga..

Någon som har en susning om det går att överklocka den till högre hertz - typ 75?

Skickades från m.sweclockers.com

Går ej att överklocka denna skärm tyvärr.

Skrivet av voffen1:

Kräsen å kräsen. Jag märker oftast inte så stor skillnad mellan ultra och high när jag spelar på min 24 tums jag har idag. Spelar mest Moba som det är idag så det fixar ju kortet. Battlefront är ju tänkt att lira flitigt i höst.
980 är ju 2 papp dyrare så det känns dumt å sälja av mitt kort för att kanske tjäna 5 frames.

Tror du kommer klara dig fint då , du kan ju alltid uppgradera graffikkort senare annars då.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Fick hem en Samsung LS34E790CN nu -> skärmen är fin och så men stötte på ett problem. Jag har ett 280x som bara har 2 stk Mini-DP och 1 stk HDMI. Jag har en ROG Swift från förr som bara har DP som jag har en DP > MiniDP kabel till. Med denna skärm fick man med en DP till MiniDP adapter men portarna sitter för nära så får inte plats med båda samtidigt. Prövade HDMI till nya skärmen men det blev så sjukt mycket lagg (input kändes det som) så det gick inte. Får sitta med bara nye skärmen tills jag får tag i en till DP till MiniDP sladd så jag slipper adaptern då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@peterhjalmarsson:

Ja jag är helt säker på att det var den skärmen. Vill minnas att den stod några hyllor innan mobiltillbehören bland andra skärmar. Den var inkopplad till en iMac

Den står där kopplad till en Mac mini. Testade köra UFO-testet med rörliga bilder. Såg inte så snyggt ut och en del hopp i rörelserna var det också.
Kanske bara är för att man suttit på 120Hz så man inte kan gå tillbaka nu. Men får ge den chans mot spel om jag kan för att se vad den verkligen klarar.
Riktigt kluven just nu så jag kan spara en hel del på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Den står där kopplad till en Mac mini. Testade köra UFO-testet med rörliga bilder. Såg inte så snyggt ut och en del hopp i rörelserna var det också.
Kanske bara är för att man suttit på 120Hz så man inte kan gå tillbaka nu. Men får ge den chans mot spel om jag kan för att se vad den verkligen klarar.
Riktigt kluven just nu så jag kan spara en hel del på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Den var ju säkerligen inte inställd rätt heller, input lag ska stå på standard och inte fastest / faster som typ är standard.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Den var ju säkerligen inte inställd rätt heller, input lag ska stå på standard och inte fastest / faster som typ är standard.

Damn, tänkte inte alls på det när jag var där. Tack för påminnelsen.
Var lite stressad med så mycket folk i butiken. Kanske får gå förbi igen en annan dag och kolla det och pilla med lite inställningar.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Damn, tänkte inte alls på det när jag var där. Tack för påminnelsen.
Var lite stressad med så mycket folk i butiken. Kanske får gå förbi igen en annan dag och kolla det och pilla med lite inställningar.

Ingen fara, gick själv från två 144hz skärmar och helt ärligt det är inte så stor skillnad när man ändrat från fastest/faster som är default till "standard". Tycker den hänger med ruggigt bra faktisk det är ju mindre en en halv frame i totallt input lagg enligt dom flesta testerna och det verkar stämma bra.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att köpa en 34" curved, men sitter med ett gtx 580 och kommer inte kunna köra på så pass hög upplösning , tänkte ha den för att spela lite HS och titta på film. Är det värt att köpa ändå, trots kasst GPU?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Ingen fara, gick själv från två 144hz skärmar och helt ärligt det är inte så stor skillnad när man ändrat från fastest/faster som är default till "standard". Tycker den hänger med ruggigt bra faktisk det är ju mindre en en halv frame i totallt input lagg enligt dom flesta testerna och det verkar stämma bra.

Gah.. Du verkligen pushar mig för att jag skall köpa en 60Hz Samsung
Den är dock brutalt snygg så kanske blir en sådan. Köpknappen är typ halvt nertryckt redan..
Fastnade för designen direkt, bara letat som en idiot efter info om hur den faktiskt är i spel.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Tips på settings till Samsung-skärmen (S34E790C)?

Ändrat till Standard och dragit ned på ljusstyrkan, men har ni tips på vad som är bra att justera utöver detta?

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Gah.. Du verkligen pushar mig för att jag skall köpa en 60Hz Samsung
Den är dock brutalt snygg så kanske blir en sådan. Köpknappen är typ halvt nertryckt redan..
Fastnade för designen direkt, bara letat som en idiot efter info om hur den faktiskt är i spel.

Här har du review från Hardforum som även har en stor tråd om denna skärm.

https://pcmonitors.info/reviews/samsung-s34e790c/

Något speciellt spel som du undrar över så kanske jag kan testa?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av CROE:

Tips på settings till Samsung-skärmen (S34E790C)?

Ändrat till Standard och dragit ned på ljusstyrkan, men har ni tips på vad som är bra att justera utöver detta?

Kan ju läsa reviewn jag länkade till personligen tyckte jag färgerna var så bra osv i princip ska se vad jag ändrat:
Brightness 40
contrast 75
Sharpness 60
Gamma mode3

Repsonse time "standard"

Annars har jag inte pillat något mer, inte fipplat med custom profiles och grejer orkade jag inte med.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Tycker om idéen av en ultrawide skärm, men det är tyvärr inte tillräckligt för att jag ska dumpa min 40" 4K skärm.
Något sånt här hade ju dock varit galet:

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Precis hämtat en S34E790C, lagom sugen på att packa upp den just nu!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||