Permalänk

(Köpråd) Ljudkort

Halloj!

Jag har börja funderat på att investera i ett ljudkort, och jag undrade om det var något nytt ljudkort på gång som man borde hålla utkik efter. Alla snackar om ASUS Xonar Essence STX som kom ut ett par år sedan, finns det andra, nyare kort som är bättre i samma prisklass?
Runt 2000kr.

Tacksam för svar

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Avstängd

asus essence stx är lite standard även idag.
varit helnöjd med mitt sedan det släpptes.

dock dåligt insatt ifall nåt annat som gäller idag.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Rekordmedlem

Måste du ha ett ljudkort ? Om inte så får du mer för pengarna om du köper en dac eller dac/höröursförstärkare beroende på vad du ska ha det till, en hembioreceiver kan också vara ett alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Flopper:

asus essence stx är lite standard även idag.
varit helnöjd med mitt sedan det släpptes.

dock dåligt insatt ifall nåt annat som gäller idag.

Alright tack

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Måste du ha ett ljudkort ? Om inte så får du mer för pengarna om du köper en dac eller dac/höröursförstärkare beroende på vad du ska ha det till, en hembioreceiver kan också vara ett alternativ.

Måste måste jag inte, tycker det vore praktiskt att stoppa in ett kort i datorn och sen koppla i hörlurarna i datorn som vanligt bara, pengar är inget besvär

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deadprince:

Måste måste jag inte, tycker det vore praktiskt att stoppa in ett kort i datorn och sen koppla i hörlurarna i datorn som vanligt bara, pengar är inget besvär

Det är ju skillnad i funktion på ljudkort och dac, en dac kan aldrig ge analoga ingångar, att ansluta lurarna i datorn är ju annars förmodligen det allra mest opraktiska som finns och man får ju dessutom ofta störningar i ljudet pga elmiljön i datorn, att få ut kretsarna till en egen låda är för det mesta ett lyft för ljudkvaliten.
Har du råd och möjlighet att använda en extern lösning så gör det, det ger bättre ljudkvalitet och mer flexibilitet inför framtiden o,m du vill uppgradera dig, en dac hörlursförstärkare på skrivbordet är ju väldigt praktiskt vid ren lurlyssning och en hembiomaskin är en annan lösning om man även vill kunna använda högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här är väl rätt så populär: HRT MicroStreamer istället för t ex ett Xonar STX.

Skalet är ju inte så jäkla sexigt men, innehållet är desto bättre (vad man har hört över internet). Dessutom "portabel" till annat skrot man lunkar med sig, typ en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadprince:

Måste måste jag inte, tycker det vore praktiskt att stoppa in ett kort i datorn och sen koppla i hörlurarna i datorn som vanligt bara, pengar är inget besvär

Skrivet av mrqaffe:

Det är ju skillnad i funktion på ljudkort och dac, en dac kan aldrig ge analoga ingångar, att ansluta lurarna i datorn är ju annars förmodligen det allra mest opraktiska som finns och man får ju dessutom ofta störningar i ljudet pga elmiljön i datorn, att få ut kretsarna till en egen låda är för det mesta ett lyft för ljudkvaliten.
Har du råd och möjlighet att använda en extern lösning så gör det, det ger bättre ljudkvalitet och mer flexibilitet inför framtiden o,m du vill uppgradera dig, en dac hörlursförstärkare på skrivbordet är ju väldigt praktiskt vid ren lurlyssning och en hembiomaskin är en annan lösning om man även vill kunna använda högtalare.

Kan inte annat men hålla med mrqaffe här, en extern DAC/AMP är absolut att föredra, både av ljudmässiga själv men också, tänk om du köper laptop?

Förrutom det får du på många modeller en analog volymkontroll vilket är värt många prasslande lappar.

Två exempel på sjyssta produkter skulle vara ODAC/O2 och en modi/magni schiit stack.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju skillnad i funktion på ljudkort och dac, en dac kan aldrig ge analoga ingångar, att ansluta lurarna i datorn är ju annars förmodligen det allra mest opraktiska som finns och man får ju dessutom ofta störningar i ljudet pga elmiljön i datorn, att få ut kretsarna till en egen låda är för det mesta ett lyft för ljudkvaliten.
Har du råd och möjlighet att använda en extern lösning så gör det, det ger bättre ljudkvalitet och mer flexibilitet inför framtiden o,m du vill uppgradera dig, en dac hörlursförstärkare på skrivbordet är ju väldigt praktiskt vid ren lurlyssning och en hembiomaskin är en annan lösning om man även vill kunna använda högtalare.

Jag har varken plats på mitt skrivbord, någonstans nära datorn eller orken att hålla på att använda mig utav en sådan grej då jag inte är intresserad av världens bästa ljud, bara lite lyft från mitt moderkortsljud, sen har jag bara ett par HyperX Cloud lurar. Bara det inte låter helt trasigt så nöjer jag mig med ett kort i datorn

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510