Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Permalänk
Medlem

Sandybridge I7-2600k hänger med bra än ser jag

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta reviews som nämner något om temperaturer :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Någon chans finns det nog då intel suttit och rullat tummarna i 4år.
Man ska dock inte sätta några större förhoppningar på verken intel eller AMD dock för de kommer med största sannolikhet inte leva upp till det. Jag trodde inte heller att 6700k skulle bli mycket till cpu men man kan inte förneka att man blir besviken i alla fall.

Intel sitter nog inte och rullar tummarna. De sätter 12 miljarder dollar i året på forskning och utveckling medan AMD sätter 1 miljard. AMD:s årsomsättning är lägre än Intels forsknings- och utvecklingsbudget på ett halvår.
De har snarare nått fysikens gränser.

Igen många som inte byter till Skylake från Sandy/Ivy/Haswell för att skillnaden är för liten (förståeligt) men sedan säger att de ska byta till Zen som med största sannolikhet inte är bättre än Skylake. Det man hittills hört från AMD är 40% bättre IPC än den bästa APU:n vilket ju är imponerande, men via teoretiska uträkningar betyder det någonstans mellan Sandy och Ivy. Hyckleri?
Får se hur det går när Zen och Kaby Lake/Cannonlake kommer.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloldrin:

Känns lagom värt att gå från en 3770K...

Jaja, det är ju nice att det kommer nya saker!

Haha känner detsamma... köpte 3770k vid release. Ser ut som att man kommer kunna hålla kvar vid den ett bra tag till.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Undrar dock vad minnestyp skulle göra för skillnad.
När man läser testerna så känns ju lite som att DDR4 inte gör nån skillnad, typ alls. Vore ju intressant att se huruvida det kan stämma , eller ve och fasa, den presterar sämre med DDR3L,, vilket skulle innebära en sämre minneshantering.

Annars så känns det väl mest som att om man uppgraderar så är det moderkortet man vill uppgradera.

Permalänk
Medlem

@kinc kan man räkna med att det kommer in fler asus moderkort från rog-serien denna eller nästa vecka? Tänker främst på ASUS MAXIMUS VIII HERO Z170 ATX.

Permalänk
Medlem

Köpte min 4690k NY för 1689kr för drygt 2 månader sedan. Då känndes det som en liten halvtaskig deal men nu känns det rätt bra

Det man betalar för en 6600k + moderkort är vad du får en 4790k + moderkort för. Ser ingen anledning att köpa Skylake då

Permalänk
Medlem

Min i5-2320 lever vidare! Frågan är dock hur det blir med Skylake för bärbara enheter? Är ju mest där som energieffektiviteten mm kommer till användning.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Köpte min 4690k NY för 1689kr för drygt 2 månader sedan. Då känndes det som en liten halvtaskig deal men nu känns det rätt bra

Det man betalar för en 6600k + moderkort är vad du får en 4790k + moderkort för. Ser ingen anledning att köpa Skylake då

Så tänker inte jag. Jag vill ju över på en ny plattform som dessutom kommer stödja nästa gen CPUer också Men förstår att det inte är värt för alla. Sitter man på en klen Haswell verkar det ju dessutom vara en bra ide att uppgradera till en Broadwell istället för Skylake.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ni tänker prova moderkort framöver.
Även om det inte är jättestora prestandakliv är det en modernare plattform och jag hade uppskattat lite bättre inblick i moderkortsdjungeln!

Permalänk
Medlem

@coopish:

Finns för närvarande 14 st. tillgängliga för leverans hos Komplett:

Asus ROG Maximus VIII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Svårt att hitta reviews som nämner något om temperaturer :s

Varför vill du veta temperaturer?
Ingen seriöst hårdvarusida tar med det då det sen länge spelat ut sin roll i processorrecensioner.
Sweclockers har tidigare gjort flera uttalanden om detta och det finns en bra sammanfattning i ett inlägg här:

#14595941

Kortfattat är det förrädiskt att mäta temperaturer på CPU då det beror på hur god kontakt du har med IHS och andra parametrar som UEFI och BIOS.
Resultatet är ofta missvisande och riskerar bara att ge en felaktig bild av verkligheten, därför har man man valt att utelämna detta

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

@Subtractive @norzma Ni har definitivt rätt att det finns gott om scenarios där CPU-prestanda inte är avgörande. Detta gäller ju speciellt spelande, som förut förutsatte att man skulle skaffa det senaste. Det stämmer förvisso fortfarande till en vis grad för vissa spel, men man kan klart tänka sig att det finns användarmönster utöver "office" där man faktiskt klarar sig bra på gamla quad-cores.

http://www.anandtech.com/bench/product/1544?vs=109
Men rent prestandamässigt så är det påtaglig skillnad mellan första generationens i5:or och dagens.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Så tänker inte jag. Jag vill ju över på en ny plattform som dessutom kommer stödja nästa gen CPUer också Men förstår att det inte är värt för alla. Sitter man på en klen Haswell verkar det ju dessutom vara en bra ide att uppgradera till en Broadwell istället för Skylake.

Grejen för mig var lite också att jag satt på DDR3-minnen redan och kände inte för att lägga ut ännu mer pengar på minnen när väl Skylake kom. Körde även en FX-6300 innan min 4690k och den hade urdålig prestanda i Blizzards spel. Blizzards spel utnyttjar inte mer än 4 kärnor i dagens läge. Vilket är väldigt synd, men processesorer som 4690k blir en riktigt "sweetspot"

Permalänk
Medlem

Verkar som att Inet drog vinstlotten vad gäller tillgången iaf, webhallen har ju nästan ingenting i lager i jämförelse.

Måttligt spännande release, betydligt mindre prestandaskillnad än vad jag hoppades på. Sitter kvar på min 3770k i 4~ år till då.

Permalänk
Medlem

Känns som man kommer klara sig rätt hyfsat ett par år till innan man behöver byta CPU ändå.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Jack:

Beställde nyss ett i7 6700k och MSI Z170A KRAIT GAMING till det nya bygget

Sitter med och leker med tanken, drog hastigt ihop det på Inet när jag vaknade. Är det ett bra modekort? Är det värt att uppgradera verkligen, har en 3770k men mitt ASrock mobo har inte stöd för win10 så funderar på en ny plattform.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Grejen för mig var lite också att jag satt på DDR3-minnen redan och kände inte för att lägga ut ännu mer pengar på minnen när väl Skylake kom. Körde även en FX-6300 innan min 4690k och den hade urdålig prestanda i Blizzards spel. Blizzards spel utnyttjar inte mer än 4 kärnor i dagens läge. Vilket är väldigt synd, men processesorer som 4690k blir en riktigt "sweetspot"

Blizzards spel utnyttjar bara 2 kärnor vad jag märkt i alla fall Spelar StarCraft och HOtS
Totalt värdelös prestanda på AMD i dessa spel

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av BrottOchStraff:

Blizzards spel utnyttjar bara 2 kärnor vad jag märkt i alla fall Spelar StarCraft och HOtS
Totalt värdelös prestanda på AMD i dessa spel

3 CORES sista är ljud dock.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Till er som blev mer intresserade utav broadwell!

http://www.overclock.net/t/1558449/various-intel-i7-5775c-i5-...

Permalänk
Medlem

Inhandlad CPU från 2011 och hänger fortfarande med bättre än ny i5:an
inte illa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Intel sitter nog inte och rullar tummarna. De sätter 12 miljarder dollar i året på forskning och utveckling medan AMD sätter 1 miljard. AMD:s årsomsättning är lägre än Intels forsknings- och utvecklingsbudget på ett halvår.
De har snarare nått fysikens gränser.

Igen många som inte byter till Skylake från Sandy/Ivy/Haswell för att skillnaden är för liten (förståeligt) men sedan säger att de ska byta till Zen som med största sannolikhet inte är bättre än Skylake. Det man hittills hört från AMD är 40% bättre IPC än den bästa APU:n vilket ju är imponerande, men via teoretiska uträkningar betyder det någonstans mellan Sandy och Ivy. Hyckleri?
Får se hur det går när Zen och Kaby Lake/Cannonlake kommer.

Hamnar Zen ens i närheten av Haswell/skylake så är det en win för AMD, då kan de konkurrera med pris och vi konsumenter gynnas av pressade priser. Jag kan tom tänka mig att Sympatiköpa en ZEN-cpu bara för att.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av alex5555:

Varför bytte du? Var det något nytt med den nya styrkretsen du ville ha?

För jag kan, och det är kul med ny hårdvara

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Verkar tyvärr klocka dåligt, annars hade det varit ett bra alternativ.
4790K känns plötsligt rätt prisvärd.

Men som sagt, jag är nyfiken på BCLK-klockningen. Tror Skylake har mer potential än vad swec visat i sitt OC-test.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Den var inte så mycket bättre än min CPU 5930k.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Lönt att uppgradera från en 4930k till en i5 6600k, jag är ute efter snabb single core performance också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hamnar Zen ens i närheten av Haswell/skylake så är det en win för AMD, då kan de konkurrera med pris och vi konsumenter gynnas av pressade priser. Jag kan tom tänka mig att Sympatiköpa en ZEN-cpu bara för att.

Sant men hoppas amd inte bara fokuserar på rå cpu prestanda nu ...

Amd kan vinna kunder på många andra sätt än bara rå cpu prestanda.. Dvs Lägre förbruking , spec vid idle (vilket dom har varit grymma på faktiskt)

Bättre igpu

Bättre pris

Mindre värmeutveckling(samtidigt som de ökar throttle treshhold)

Samt att alla modeller kommer vara upplåsta och givetvis klocka väldigt bra

Om de lyckas göra dessa saker så är jag nöjd med en IPC som motsvarar sandy bridge ipc.

EDIT: hoppas också innerligen att de tar tillbaka sina udda nummer utav cores.. som t.ex 3 och lämnar lite mystik bakom dom som när någon lyckas låsa upp dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Därför att dygnet bara har 24 timmar.

Är ju dock tre arbetsdagar på ett dygn

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Känns som lite gambling för dom som ska köpa inom närtid. Om dx12 innebär stora fördelar i spel för processorer med flera kärnor/trådar kan 5820k vara en betydligt bättre affär. Folk med SB och bättre kan nog vänta och se vad som händer, både vad gäller dollar kursen och dx12.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk

@Yeah_Right: Majoriteten verkar inte tycka det men jag ska bygga en helt ny dator så det borde gynna mig mest eftersom det är 1151.