Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Medlem

Fått ett gtx 550ti som det är dags att pröva på ikväll, återkommer med resultat!

Permalänk

va fan, jag baka mitt 7800 gtx i 160 grader ca 7 min och allt plast har smällt till gegga HAHA.
hur fan lyckas ni baka eran graffe 200 grader i 10 min? :S

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av black south:

va fan, jag baka mitt 7800 gtx i 160 grader ca 7 min och allt plast har smällt till gegga HAHA.
hur fan lyckas ni baka eran graffe 200 grader i 10 min? :S

Du tog väl bort fläkten osv iallafall? "kåpan" dvs.

Angående mitt resultat, försökte 2 ggr en på 190 grader 8 min en på 210 grader 9 min, funkade inte nångång, men plast detaljer som satt på kontakter osv var inte ens mjuka >.>

Permalänk

Har precis tagit ut mitt radeon 5770 från ugnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av black south:

va fan, jag baka mitt 7800 gtx i 160 grader ca 7 min och allt plast har smällt till gegga HAHA.
hur fan lyckas ni baka eran graffe 200 grader i 10 min? :S

Har du möjlighet att posta en bild på hur det ser ut?

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Bara en rolig grej om det här med att baka. Skrev för evigheter sen att jag bakade en polares PS3, det funkade i nån månad sen paja den igen. Hörde häromdan att han kört den i ugnen 4 gånger nu och den har börjat funka efter varje gång.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Plockade han ur moderkortet eller körde han hela rasket i ugnen? Man kanske kan smälta om första generationen till en slim

Permalänk
Medlem

Hade otur för någon månad sedan med ett XFX Radeon 5830 som rammlade ned ifrån ett bord på en tjockare matta. Sedan dess ger kortet ingen bild (Eller boot), men blir otroligt hett. Är det värt att pröva baka det?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Den smälter några kontakter så att dom börjar funka igen, den löder ihop ditt kort igen. Jag förklarade inte så bra googla efter folk som vet hur man förklarar

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk

Bakade nyss mitt 6850, 200 grader i 9 minuter.

Kortet fungerar igen och inga kontakter eller liknande smälte.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag höll på att trilla av stolen av gapskratt när jag först läste om denna "bakning" - trodde på fullaste allvar att ni trollade allesammans haha

Men allt eftersom jag läste kommentarerna så blev det att jag införskaffade mig lite kylpasta och slog på ugnen! Och det fungerade! Haha

Mitt gamla dammiga GTX460 funkar igen, tusen tack!

"Baka ditt grafikkort" Hahhaha ;D

Permalänk
Inaktiv

Får väl testa det på mitt 7970 som kapsejsade häromdagen.

Permalänk

Jag bakade pappa mobility radeon x1400 idag, då skärmen var helt svart.

kan bekräfta att det funkade för mig med!:)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem

Hade precis inne mitt Radeon HD 6870 i ugnen. Kraschade datorn lite random, stängde av skärmarna o hade sig.
Väntar på att det ska svalna, så återstår att se hur det fungerar. Återkommer

Edit: Glömde återkomma, men det fungerade

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bakade ett gammalt gtx470 efter att den slutat få bild, funkande galant efter.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Köpte ett trasigt XFX 7970 på tradera(streck & "missfärgningar" på skärmen). Ska prova baka det ikväll

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin_cs:

Köpte ett trasigt XFX 7970 på tradera(streck & "missfärgningar" på skärmen). Ska prova baka det ikväll

Lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kortet är Bakat. Väntar på att det ska svalna! Återkommer!

Edit: Kortet fungerar fortfarande inte.

Märkte att när jag skruvade isär det att det fattades skruvar.

Jag tror jag blev lite "smålurad"

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martin_cs:

Kortet är Bakat. Väntar på att det ska svalna! Återkommer!

Edit: Kortet fungerar fortfarande inte.

Märkte att när jag skruvade isär det att det fattades skruvar.

Jag tror jag blev lite "smålurad"

Ja du köpte ju ett trasigt kort så jag ser intre hur du blev "smålurad"? Hoppas det inte var dyrt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sant det du säger. Dock gjorde sälaren en felaktig beskrivning av produkten.

"jag har inte orkat kolla vidare på det, utan kanske någon händig person kan fixa"
Skrev säljaren.

När jag fick kortet, fattades det skruvar & köparen hade mekat med det själv. Tyckte plasten såg brunaktig ut.

Tror att han kan ha bakat det själv.

Han skrev också att problemet endast uppstod efter att man installerat drivrutinerna, vilket var falskt.

Även i bios & innan drivrutinerna var installerade, var det streck och konstigheter på skärmen...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 560Ti pajade igår och skapade artifakter, bakade kortet i ugnen idag och den fungerar helt och hållet igen

Permalänk

Hej.

Har ett XFX Radeon HD 6870 som nyligen dött som jag tänker baka.
Hur noggranna har ni varit med att städa bort gammal kylpasta och att ha ny att applicera innan ni provar det?

Andra kommentarer?

https://www.dropbox.com/s/qzosjetgwt3ewg5/2015-09-08%2023.05....

https://www.dropbox.com/s/9il60y8dgr0aerv/2015-09-08%2023.04....

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsHink777:

Hej.

Har ett XFX Radeon HD 6870 som nyligen dött som jag tänker baka.
Hur noggranna har ni varit med att städa bort gammal kylpasta och att ha ny att applicera innan ni provar det?

Andra kommentarer?

https://www.dropbox.com/s/qzosjetgwt3ewg5/2015-09-08%2023.05....

https://www.dropbox.com/s/9il60y8dgr0aerv/2015-09-08%2023.04....

Bort med pastan HELT. Ta lite kemiskt ren bensin eller liknande på vanligt toalettpapper och torka av.
Sedan tar du bort plåten vid bildanslutningarna och lägger kortet upp och ner innan du ger det till ugnen.
200 grader 10 minuter så är det fint sen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Bort med pastan HELT. Ta lite kemiskt ren bensin eller liknande på vanligt toalettpapper och torka av.
Sedan tar du bort plåten vid bildanslutningarna och lägger kortet upp och ner innan du ger det till ugnen.
200 grader 10 minuter så är det fint sen.
/Lifooz

Tack.
Plåten och ytterligare 2 skruvar borta. Bakar i morgon, annars kommer jag sitta uppe och gråta/spela hela natten. Återkommer med info i morgon.

bild

Permalänk

Tackar för hjälpen. Fungerade ypperligt. XFX Radeon HD 6870 adderat till den beprövade högen av kort.

Bild
ja det är en dålig bild men också en väldigt skitig ugn!

Permalänk
Medlem

för att få in lite mer statistik osv. ska alldeles strax baka mitt evga gtx 580 3GB. återkommer med resultatet!

Permalänk
Medlem

NÄMEN SE DÄR, DET LEVER (i skrivande stund)

Permalänk
Avstängd

Har ett R9 280X som börjat ha sig med artefakter och utstretchade polygongubbar, så det blev nyss bakat i 10 minuter på 200 grader. Verkar fungera som det ska än så länge.
Ska testa det lite mer genomgående imorgon när jag fixat kylpasta och moddat på onödigt många chassifläktar.

Permalänk

Bakning av ett 7970 som inte gav någon bild.

200 grader i 8 minuter.

Resultat: Grafikkortet har återvänt från de döda och verkar vara stabilt, nu återstår och se hur länge det lever.

Visa signatur

CPU I-7 3930K | MB Asus Rampage IV Extreme | GPU 2x Powercolor OC 280x | Minne Corsair Vengeance DDR3 1600 (32GB) | Skärm X-Star DP2710 "Glossy" | Chassi Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

xxx

Skrivet av lacrits:

Coolt! Kan ju komma väl till pass nu till julbaks-tider

BTW, endast sett detta gjort på NVIDIA kort.. Kanske relaterat till problemet som NVIDIA hade med lödningar för nått år sen?

Jag har bakat en Radeon HD5870 som hade artefakter med lyckat resultat.