Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vad säger SWEclockare om denna windows 10 övervakning?? http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg (kollage med bilder över alla funktioner som visar vad win 10 överrakar OM DIG)

Precis detta var det jag syftade på!

Är det värt att använda sig av W10 när det i princip är en öppen dörr in i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vad säger SWEclockare om denna windows 10 övervakning?? http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg (kollage med bilder över alla funktioner som visar vad win 10 överrakar OM DIG)

Har sett din snart 10-15 gånger i olika Win 10 trådarna. Det är inge nytt

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort en off topic-diskussion, vill man diskutera tvättprogram och liknande är man välkommen att skapa en tråd i Övriga ämnen.
/moderator på Tvättclockers.com

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Trevligt om detta fungerar.

Men för att vara på den säkra sidan, kontrollera efter en ren installation där ni hoppat över att ange nyckeln, att ni inte fått en generisk nyckel, dvs någon av dessa:
Windows 10 Home: TX9XD-98N7V-6WMQ6-BX7FG-H8Q99
WIndows 10 Pro: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T
Windows 10 Home Single Language: 7HNRX-D7KGG-3K4RQ-4WPJ4-YTDFH
Windows 10 Enterprise: NPPR9-FWDCX-D2C8J-H872K-2YT43

Efter uppgraderingen extraherar du din riktiga nyckel enkelt med t ex Magic Jelly Bean KeyFinder.
(Speccy får min Win10 att krascha)

Jag har fått en generisk nyckel till Pro, det suger ju ganska fett.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Tror det finns många anledningar till att man vill att alla ska sitta på Windows 10.

En är nog att med de nya apparna kommer många sätt att tjäna pengar. Dels sälja appar i store men även musik och film. I Windows 7 får de bara 1 större summa vid köp och jag antar att de förstått att apparna inte presenteras bra i Windows 8 och därför inte används.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Tror det finns många anledningar till att man vill att alla ska sitta på Windows 10.

En är nog att med de nya apparna kommer många sätt att tjäna pengar. Dels sälja appar i store men även musik och film. I Windows 7 får de bara 1 större summa vid köp och jag antar att de förstått att apparna inte presenteras bra i Windows 8 och därför inte används.

Jag håller med. De säger också detta i länken på Youtube som jag länkade till. De vill att fler ska bygga appar till Windows 10 och att fler ska bygga datorer med Windows 10 på... och så blir det om fler sitter på Windows 10. Därför är det ett smart drag att göra uppgraderingen gratis.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror det finns många anledningar till att man vill att alla ska sitta på Windows 10.

En är nog att med de nya apparna kommer många sätt att tjäna pengar. Dels sälja appar i store men även musik och film. I Windows 7 får de bara 1 större summa vid köp och jag antar att de förstått att apparna inte presenteras bra i Windows 8 och därför inte används.

Det är helt klart att det är så. Microsoft är generösa med en gratis uppgradering som får in massor av kunder i Windows Store. De räknar med att de tjänar på det i långa loppet.

Frågan är bara om de räknat rätt. Det är ändå många som kört Windows 8 i flera år, och antalet intressanta eller bra appar i Windows Store är fortfarande extremt få. Det hjälper inte direkt att mobilsidan är helt under isen för dem.

Går det dåligt, lär de komma med andra sätt att tjäna pengar. T.ex. flytta över både Windows och Office (inte bara 365 alltså) till en prenumerationstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vad säger SWEclockare om denna windows 10 övervakning?? http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg (kollage med bilder över alla funktioner som visar vad win 10 överrakar OM DIG)

Min första kommentar är att bilderna visar saker som inte försöks döljas och man kan stänga av. Bra mycket värre om det händer sådant under huven.

Den andra är att det är ett kollage som gör några äckliga liknelser. Enligt mig är det inte ens om att överdriva denna situation utan att trivialisera vad som hände i historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Jag har fått en generisk nyckel till Pro, det suger ju ganska fett.

Har än så länge bara uppgraderat, men ska inom kort göra en ren installation
och sitter även här med samma nyckel till Pro..

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Jag har fått en generisk nyckel till Pro, det suger ju ganska fett.

Var licensen en retail eller OEM -licens?

Tydligen så kan licensen vara helt ok även om man får en generisk nyckel.
Jag begriper dock inte hur det är tänkt att fungera om man har en retail-licens och försöker flytta den till en ny maskin efter uppgraderingen till Win10. Hur får man då aktiveringen på den nya maskinen att fungera när man inte har en unik nyckel att identifiera den med?

Permalänk
Medlem

Verkar som vissa får helt annan nyckel eller? Jag och min mors dator (min Pro variant och hennes Home variant) har fått generiska nycklar.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Var licensen en retail eller OEM -licens?

Tydligen så kan licensen vara helt ok även om man får en generisk nyckel.
Jag begriper dock inte hur det är tänkt att fungera om man har en retail-licens och försöker flytta den till en ny maskin efter uppgraderingen till Win10. Hur får man då aktiveringen på den nya maskinen att fungera när man inte har en unik nyckel att identifiera den med?

En retail-licens, Microsoft sålde dem billigt som attan 2012 till studenter när ingen ville köpa Windows 8.
Ja, det är klart att licensen fungerar just nu, men som jag har förstått det är den låst till min dators hårdvara.

Jag tänkte uppgradera datorn i vår när man vet bättre vad Oculus Rift har för systembehov.
Om det räcker att ringa eller chatta med Windows-supporten?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Vad använder W10 för filsystem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä och då hade man sagt exakt likadant vid lanseringen av Windows 7 och 8 och 8.1 med. Vilket är lite av min poäng mot alla foliehattar som tror att det är något annorlunda med Windows 10 jämfört med förut

Men visst har du en poäng, absolut. Det handlar väl egentligen bara om att man måste bestämma sig för om man litar på företaget eller inte baserat på historia m.m.

Det blir dock lite absurt om man ställer en fråga om varför något är gjort på ett visst sätt och man inte får berätta vad de som har bestämt att det ska vara så säger om saken.

Efter att ha suttit på W10 sedan lansering och funderat över alla artiklar som kommit upp och liknande kan man inte undvika att tänka över modellen med gratis OS. Gratis OS uppdateringar är väl bra men ju mer man läser om det så är det bara mer och mer datainsamling som inte heller går att stänga av och som står på max i default. Ja visst man ska inte ha en foliehatt etc. men det är så många frågetecken kring det hela att man inte riktigt kan skaka bort känslan av att något är galet. Oavsett vad du gör kan du inte stänga av datainsamlingen utan att gå in i registret och pilla.

Ser det som delvis problematiskt och man fastnar lite i ett argument som tek syndicate brukar köra med "If something is free you are the product" eller något snarlikt. Det känns lite som att det är just så att det är användaren som är produkten i W10 därav gratis för alla inkl. pirater som man kan läsa om lite här och var som fått helt giltiga nycklar efter uppgradering. Visst de kanske kan bli bannade senare men tvekar starkt på att så är fallet. Om användaren är produkten, genom datainsamling etc etc., så spelar det noll roll för MS om du är pirat eller genuin ägare av en annan windows version. Målet för MS verkar snarare va att så snabbt som möjligt få över folk till W10 inte för att det nödvändigtvis är deras bästa egentligen, utan för att det är deras nya affärsmodell. Du vill inte ha en bunt folk som sitter på W7 och W8 där du tjänar 0kr på dem efter det att de köpt en licens, du vill tjäna pengar konstant på dem genom datainsamling etc.

Jag respekterar alla dina inlägg och du är en väldigt bra källa till information ang. windows etc. och det är jag tacksam för men du borde också kunna se den andra sidan av myntet?

Det finns anledningar till att datainsamlingen är max från början och det är inte för den anledningen som MS anger: "Det här är det rekommenderade alternativet för den bästa Windows-upplevelsen och den mest effektiva felsökningen". Utan snarare för att det är detta alternativ som ger dem mest pengar i samarbeten med andra. Ett sidospår är också att detta alternativ ger "den mest effektiva felsökningen" när min förhoppning är att mitt OS aldrig ska få problem, men i alla fall. Vidare är det också intressant att titta på det grundläggande alternativet som lyder: "Om du väljer det här alternativet kan vi tillhandahålla uppdateringar för Windows (via Windows Update, till exempel skydd mot skadlig programvara genom Borttagning av skadlig programvara), men vissa appar och funktioner kanske inte fungerar korrekt eller fungerar inte alls". Eller med andra ord så säger man att välj inte detta alternativ för då kan vi inte garantera att ditt OS fungerar som det ska. Visst det är paranoid men det är i alla fall intressant att se hur de har ordat hela meningen. Ser man till den "utökade" varianten så säger den "Om du väljer det här alternativet kan vi kan ge dig en förbättrad och anpassad Windows-upplevelse". Vilket också är intressant då det ingenstans sägs vad som menas med förbättrad. De kanske menar att appar nu fungerar som de ska eller?

I alla fall detta blev en bra mycket längre post än tänkt. Men det gnager en del och det enda som håller tillbaka från en återgång till W7 är egentligen tidsåtgången på att göra alla tweaks etc. för att få det OS:et att fungera perfekt. Visserligen är det en bunt tweaks till W10 som jag helt enkelt inte har gjort ännu och som skulle ta tid också men men.

Skrivet av Dunlopzu:

Vad använder W10 för filsystem ?

NTFS som de gjort de senaste 15åren~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Nä och då hade man sagt exakt likadant vid lanseringen av Windows 7 och 8 och 8.1 med. Vilket är lite av min poäng mot alla foliehattar som tror att det är något annorlunda med Windows 10 jämfört med förut

Men visst har du en poäng, absolut. Det handlar väl egentligen bara om att man måste bestämma sig för om man litar på företaget eller inte baserat på historia m.m.

Det blir dock lite absurt om man ställer en fråga om varför något är gjort på ett visst sätt och man inte får berätta vad de som har bestämt att det ska vara så säger om saken.

Om inte MS omvandlats till en ideell organisation handlar det om kostnadsbesparingar (i och för sig räcker det att påminna sig Aaron Swartz för att inse att inte ens det betyder ett skvatt). MS genererar mätt med många stora vinster men har under senare år ändå haft svårt att övertyga dess aktieägare. "Bäst" eller "älskad" är knappast något som intresserar andra än de lägre ner på utvecklingsnivå. MS har egentligen från första början haft väldigt lite med "bäst" att göra och mer att göra med strategier för att få marknadsandelar. Problematiken att tolka företagsstrategier dyker egentligen bara upp när individer av någon anledning ser företag som en förlängning av sin egen personlighet, trots att det egentligen är motsatsen.

Oavsett folie- eller filthatt kan du inte lita på något företag som du själv inte har kontroll över, inklusive kod. Det spelar ingen roll om det gäller MS, Google, Apple, eller någon annan. Det enda som är intressant är om du har skäl att behöva skydda din data från insyn. Har du skäl att hindra insyn får du allt välja ickeproprietär mjukvara och rensa datorutrustningen ifrån allt som skickar signaler.

Det här skriver jag bara för att jag anser att diskussionen utgår ifrån fel parametrar.

Permalänk

Känner mig helt nöjd med 10'an än så länge, men kan inte sluta störa mig på att det inte går byta bild vid inloggningen. Ändrar man bild under "låsskärmen" så ändras bara den bild man sveper undan, inte vid inloggningen. Någon som vet hur fixar det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunlopzu:

Vad använder W10 för filsystem ?

NTFS, tyvärr verkar inte ReFS vara implementerat i Windows 10 ännu. Kanske kommer i framtida uppdateringar.

https://en.wikipedia.org/wiki/ReFS

Skrivet av PiggeVonKnorr:

Känner mig helt nöjd med 10'an än så länge, men kan inte sluta störa mig på att det inte går byta bild vid inloggningen. Ändrar man bild under "låsskärmen" så ändras bara den bild man sveper undan, inte vid inloggningen. Någon som vet hur fixar det?

Den frågan har svarats på i tråden tidigare, hinner inte leta upp det nu men du borde kunna Googla fram det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

Känner mig helt nöjd med 10'an än så länge, men kan inte sluta störa mig på att det inte går byta bild vid inloggningen. Ändrar man bild under "låsskärmen" så ändras bara den bild man sveper undan, inte vid inloggningen. Någon som vet hur fixar det?

Den bilden som visas är den du har på ditt MS account. Jag använder min Hotmail (Outlook) för ms konto och den bilden jag har på mitt konto där syns för mig vid inloggning i den runda rutan. Skulle jag byta bild på hotmail så skulle den nya bilden synas där

Permalänk
Medlem

@strejf:

Tack! Jag googlade en snabbis men kunde inte hitta nåt konkret. Hade hoppats på ReFS

Permalänk
Medlem

@Dunlopz du kan använda det i 10 om du vill. Precis som i 8.1

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av strejf:

Den frågan har svarats på i tråden tidigare, hinner inte leta upp det nu men du borde kunna Googla fram det.

Sökte lite tidigare på sweclockers men hittade inget matnyttigt, får kika vidare då

Skrivet av Bazisten:

Den bilden som visas är den du har på ditt MS account. Jag använder min Hotmail (Outlook) för ms konto och den bilden jag har på mitt konto där syns för mig vid inloggning i den runda rutan. Skulle jag byta bild på hotmail så skulle den nya bilden synas där

Tänker inte på min visningsbild, vilket jag antar att du menar, utan pratar om bakrundsbilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

Sökte lite tidigare på sweclockers men hittade inget matnyttigt, får kika vidare då

Tänker inte på min visningsbild, vilket jag antar att du menar, utan pratar om bakrundsbilden.

Den går att ändra har jag för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

@Dunlopz du kan använda det i 10 om du vill. Precis som i 8.1

Är det bara på sekundära diskar då eller? Jag delade upp min OS-disk i två partitioner men fick ej formatera den som ReFS.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Någon som har koll på om uppgraderingen binder sig till ens moderkort som en OEM-licens? Avvaktar med att uppgradera tills jag bytt till Skylake i sådana fall.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

En retail-licens, Microsoft sålde dem billigt som attan 2012 till studenter när ingen ville köpa Windows 8.
Ja, det är klart att licensen fungerar just nu, men som jag har förstått det är den låst till min dators hårdvara.

Jag tänkte uppgradera datorn i vår när man vet bättre vad Oculus Rift har för systembehov.
Om det räcker att ringa eller chatta med Windows-supporten?

Efter att ha läst runt en del så verkar det som att microsoft inte gett något vettigt svar kring denna fråga.

Såvitt jag förstått det så förbrukas den tidigare oem licensen vid uppgradering, att man alltså inte kan nergradera efter 30 dagar. Vad gällande Retail licenser så ska dessa förbli retail licenser, men då man inte får en ny produkt kod borde väl det innebära att man har lika lite möjligheter att byta hårdvara som för oem varianten? Men att man kan nergradera till sin tidigare windows licens?
Men detta är bara spekulationer, någon som vet något mer?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är det bara på sekundära diskar då eller? Jag delade upp min OS-disk i två partitioner men fick ej formatera den som ReFS.

vad jag vet så stöds inte ReFS på systemdiskar i dagsläget, men på andra diskar kan man köra det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

har hittat ett till problem..
vid kallstart av datorn så fungerar ibland inte mitt NIC, en omstart löser problemet.. hade exakt detta problem i början av win8 tiden, men sen löste det sig med tiden..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

Någon som har koll på om uppgraderingen binder sig till ens moderkort som en OEM-licens? Avvaktar med att uppgradera tills jag bytt till Skylake i sådana fall.

Uppgraderingen får samma typ av licens som OS:et du uppgraderade ifrån.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Uppgraderingen får samma typ av licens som OS:et du uppgraderade ifrån.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Känns lite udda att jag fick en annan windowsnyckel efter jag uppgraderade till 10...
Jag vet ju inte då om jag kan installera Windows 10 igen med den 7-nyckeln jag hade. Att jag såg att jag hade en annan nyckel efter uppgraderingen till 10 berodde enbart på att jag använde ett verktyg för att kolla min nyckel.

Permalänk
Medlem

Jag är oroad över all data som Windows 10 samlar in och skickar till Microsoft. Hur många användare inser att Windows 10 är i allt väsentligt ett spionprogram av enorma mått?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com