Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Skrivet av GizZm0:

Nej jag laddade hem Windows 10 drivrutinerna från Nvidia. När man kör dem sedan så väljer du "Custom"->"Perform Clean Install" i själva installations förloppet. Det räckte för mig. Lycka till!

Bättre att du kör DDU och får ditt system rengjort från alla gamla grafikdrivrutiner, ett framtida tips

Permalänk
Medlem

Win10 funkar bra för mig. Enda strulet är att mitt nätverkskort bara jobbar i 100mbit istället för 1gbit (statusen säger dock att länken är på 1gbit men kopierar över nätverket i ca 100mbit).

Just mitt nätverkskort (intel 82579v) har det dock skrivits spaltmeter om på nätet gällande detta (även på andra Windows versioner).

Permalänk
Skrivet av Beta:

Men hur funkar det om man efter aktiveringen har gjort en clean install. Mitt Windows är ju aktiverat, men kan jag få ut den nya nyckeln nu eller är det försent?

Jag vet faktiskt inte om man på något sätt kan få tag på den nyckeln, men egentligen är det ointressant eftersom man inte behöver fylla i denna nyckel någonstans. Vid clean installation så hoppar man över när man ska fylla i nyckeln. Sen när man bootat in i Windows 10 och datorn är uppkopplad mot internet (och under förutsättning att man får kontakt med Microsofts aktiveringstjänst på deras servrar) så kommer din nyckel automatiskt att läggas in och aktiveras på din dator då Microsoft ser vilken hårdvara du har. Nyckel är alltså knuten till din hårdvara.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Håller med, men allt detta går väl att stänga av?
Rövhåligt av MS att det är "opt out" istället för "opt in" på all spion-funktionalitet.

Det finns redan en hel del info på nätet om hur dessa stängs av, men hur vet man om alla läckor tätats?

Fånigt att man ska behöva ändra sina wifi-namn till att sluta med "_optout" (se t ex här)

Yeah, it’s a pain, but if you don’t add “_optout” to your network and want to stay out of Microsoft’s Wi-Fi Sense database, you’ll need to manually enter your password on your friends’ devices when they pop by your house and make sure to uncheck Windows 10’s “Share network with my contacts” box when you do so.

Permalänk
Medlem

@ZIPPEDFREAK:

CS:GO fungerar precis lika bra som tidigare. Givetvis blev jag tvungen att installera om drivrutiner, men när detta väl va gjort hade jag inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En av de bästa funktionerna i Windows 10 tycker jag är sekretess-inställningarna man kan göra. Fan man har ju full koll på exakt vad man vill att Microsoft ska få känna till om en. Cortana har till och med en egen anteckningsbok där man ser vad hon vet om mig som person och man kan ta bort allt eller valda delar.

Det här är långt bättre än vad Google och Apple erbjuder (ingenting) anser jag.

finns dessa samlade på ett och samma ställe eller måste man leta sig runt?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag vet faktiskt inte om man på något sätt kan få tag på den nyckeln, men egentligen är det ointressant eftersom man inte behöver fylla i denna nyckel någonstans. Vid clean installation så hoppar man över när man ska fylla i nyckeln. Sen när man bootat in i Windows 10 och datorn är uppkopplad mot internet (och under förutsättning att man får kontakt med Microsofts aktiveringstjänst på deras servrar) så kommer din nyckel automatiskt att läggas in och aktiveras på din dator då Microsoft ser vilken hårdvara du har. Nyckel är alltså knuten till din hårdvara.

http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

Jag vill ju ha min nya key ifall jag skall installera på en ny dator i framtiden. Och ja det skall gå, enligt vad jag har läst. Win 7/8/8.1 retail-licenser skall bli Windows 10 retail-licenser. Annars är det bluff och båg om mina retail-keys blir OEM.

Skall prova att extracta mina keys ikväll.

Stavfel
Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Håller med, men allt detta går väl att stänga av?
Rövhåligt av MS att det är "opt out" istället för "opt in" på all spion-funktionalitet.

Det finns redan en hel del info på nätet om hur dessa stängs av, men hur vet man om alla läckor tätats?

Fånigt att man ska behöva ändra sina wifi-namn till att sluta med "_optout" (se t ex här)

Yeah, it’s a pain, but if you don’t add “_optout” to your network and want to stay out of Microsoft’s Wi-Fi Sense database, you’ll need to manually enter your password on your friends’ devices when they pop by your house and make sure to uncheck Windows 10’s “Share network with my contacts” box when you do so.

Det är ju helt vansinnigt. Det borde vara "_optin" som du säger för de som vill ha denna funktionalitet. Hur ska jag handskas med de folk som kommer hem till mig nu med en laptop och önskar logga in? Eller de stugor som vi hyr ut som har WiFi? Glöm och dröm att Microsoft får mitt Wifi lösen...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Det är ju helt vansinnigt. Det borde vara "_optin" som du säger för de som vill ha denna funktionalitet. Hur ska jag handskas med de folk som kommer hem till mig nu med en laptop och önskar logga in? Eller de stugor som vi hyr ut som har WiFi? Glöm och dröm att Microsoft får mitt Wifi lösen...

Du lär bli orolig om du ser Bill Gates med en laptop utanför ditt hus!

Nej men allvarligt det här är ju en grymt bra funktion! Nu slipper jag lämna ut mitt hemliga WiFi-lösen till de som hälsar på i mitt hus. De får tillgång till internet automatiskt och de kan inte ens komma in på mitt lokala nätverk!

Skrivet av issue:

finns dessa samlade på ett och samma ställe eller måste man leta sig runt?

Ja de finns alla samlade under inställningar/sektretess. Verkligen smidigt och lätt att hitta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av Beta:

Men hur funkar det om man efter aktiveringen har gjort en clean install. Mitt Windows är ju aktiverat, men kan jag få ut den nya nyckeln nu eller är det försent?

Jag gjorde först uppgraderingen från Win7 till Win10, och fick då en ny nyckel som jag skrev upp (jag använde magic jelly för att extrahera nyckeln), väntade till det gick att aktivera, och sen blåste jag maskinen med en ren installation där jag angav nyckeln som jag fick efter uppgraderingen.

Edit:
Andra här i tråden hävdar att nyckeln inte behöver anges vid en ren installation, men jag tvivlar på att det fungerar. Kanske att de fått den generiska nyckeln utan att inse det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är ju helt vansinnigt. Det borde vara "_optin" som du säger för de som vill ha denna funktionalitet. Hur ska jag handskas med de folk som kommer hem till mig nu med en laptop och önskar logga in? Eller de stugor som vi hyr ut som har WiFi? Glöm och dröm att Microsoft får mitt Wifi lösen...

Det är inget som sker automatiskt, du måste acceptera att din wifi-login delas (när du ansluter till det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Efter att jag uppgraderat körde jag in via DVD skiva och bootade om startade om datorn och bootade därifrån och raderade alla partitioner och sedan skapade dom igen och formaterade igen och det gick bra.

Behöver man öppna upp ISOn innan man bränner den eller är det bara att bränna den rakt av för att få den bootbar?
Inte så insatt!

Permalänk
Skrivet av Beta:

http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

Jag vill ju ha min nya key ifall jag skall installera på en ny dator i framtiden. Och ja det skall gå, enligt vad jag har läst. Win 7/8/8.1 retail-licenser skall bli Windows 10 retail-licenser. Annars är det bluff och båg om mina retail-keys blir OEM.

Skall prova att extracta mina keys ikväll.

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med att direkt installera Windows 10 på en annan dator, och att man lyckas få fram nyckel med t.ex magical jelly. Om jag förstått det rätt så är det knutet till moderkortet.

Om man däremot, på den nya datorn, först installerar Windows 7/8 och gör en uppgradering, då kanske nyckeln istället knyts till det nya moderkortet. Det är bara en teori så jag vet inte det är så, men det är något jag skulle kunna tänka mig.

Det är nog av just den här orsaken som många inte gillar Microsofts sätt att uppgradera på, att det knyts till hårdvaran, för det blir ju krångligt att installera på en annan dator om nyckeln till 10 skulle bli en OEM, när samma nyckel till Windows 7/8 är en retail.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Fan får inte bort onedrive skiten helt.
Kört allt jag hittat men malware onedrive skiten finns kvar ändå om man ex tar browse folders i något program så dyker den jäkelen upp där.

Hata MS för dom ska tvinga på en massa värdelöst skräp mer och mer.

Permalänk
Skrivet av DRZ:

Behöver man öppna upp ISOn innan man bränner den eller är det bara att bränna den rakt av för att få den bootbar?
Inte så insatt!

En iso är oftast en disk/skivavbildning. Den ska alltså inte öppnas (packas upp) utan bränns på en skiva, alternativt en bootbar usb-sticka.

Man ska alltså inte bränna filen direkt på skivan, utan programmet man bränner med kan man säg packar upp filen åt dig, enkelt förklarat.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du lär bli orolig om du ser Bill Gates med en laptop utanför ditt hus!

Nej men allvarligt det här är ju en grymt bra funktion! Nu slipper jag lämna ut mitt hemliga WiFi-lösen till de som hälsar på i mitt hus. De får tillgång till internet automatiskt och de kan inte ens komma in på mitt lokala nätverk!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är en horribel funktion. Ofta befinner jag mig i ett hus med 20 andra personer med ett tvådelat WiFi nät, en admin del och en gäst del. Varför ska denna information delas med andra mot min vilja? Tappar helt kontrollen som användare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tänk på att Diskrensning tar bort uppdateringen till 8.1 dock inte om den ligger på en särskild låst Recovery-partion eller den ursprungliga låsta W8.0.

Tycker att processor-utnyttjandet är väldigt lågt i W10 jämfört med W8.1, medan Ram-utnyttjandet är klart högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Den generiska nyckeln som syns efter uppdatering/installation finns kvar där fram tills man har aktiverat sitt Windows.

Jag har uppdaterat en windows 8.1 home/oem och en windows 8.1 pro/retail dator, båda har generiska keys efter att ha blivit aktiverade.
På bärbara/home datorn ser man att bios har en nyckel och aktiverade windows kör på den generiska.
På stationära syns bara den nya generiska pro nyckeln.

Riktigt skrämmande/intressant hur detta ska sluta om ett år. Känns som det är stor risk den stationära/retail nyckeln inte kommer fungera på ny w10/hårdvara då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av klasvonklas:

Jag vet faktiskt inte om man på något sätt kan få tag på den nyckeln, men egentligen är det ointressant eftersom man inte behöver fylla i denna nyckel någonstans. Vid clean installation så hoppar man över när man ska fylla i nyckeln. Sen när man bootat in i Windows 10 och datorn är uppkopplad mot internet (och under förutsättning att man får kontakt med Microsofts aktiveringstjänst på deras servrar) så kommer din nyckel automatiskt att läggas in och aktiveras på din dator då Microsoft ser vilken hårdvara du har. Nyckel är alltså knuten till din hårdvara.

Trevligt om detta fungerar.

Men för att vara på den säkra sidan, kontrollera efter en ren installation där ni hoppat över att ange nyckeln, att ni inte fått en generisk nyckel, dvs någon av dessa:
Windows 10 Home: TX9XD-98N7V-6WMQ6-BX7FG-H8Q99
WIndows 10 Pro: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T
Windows 10 Home Single Language: 7HNRX-D7KGG-3K4RQ-4WPJ4-YTDFH
Windows 10 Enterprise: NPPR9-FWDCX-D2C8J-H872K-2YT43

Efter uppgraderingen extraherar du din riktiga nyckel enkelt med t ex Magic Jelly Bean KeyFinder.
(Speccy får min Win10 att krascha)

Edit (2015-08-02):
Tydligen så kan licensen vara helt ok även om man får en generisk nyckel.
Jag begriper dock inte hur det är tänkt att fungera om man har en retail-licens och försöker flytta den till en ny maskin efter uppgraderingen till Win10. Hur får man aktiveringen på den nya maskinen att fungera när man inte har en unik nyckel att identifiera den med?

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Det är ju helt vansinnigt. Det borde vara "_optin" som du säger för de som vill ha denna funktionalitet. Hur ska jag handskas med de folk som kommer hem till mig nu med en laptop och önskar logga in? Eller de stugor som vi hyr ut som har WiFi? Glöm och dröm att Microsoft får mitt Wifi lösen...

Vet du om man kan stänga av dessa två "dela wifi blablabla" efter installationen? Dessa var de enda sekretessvalen jag valde ha PÅ (fråga mig inte varför, suck). Fan orkar inte formatera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

någon där ute med ett Asus Xonar Essence STX som får den till att funkar på windows 10???

har skickat förfrågan till asus om drivers men de har inte hunnit att svara än...

Använd de bättre UNi Xonar Drivers som du hittar via google. Vet att de officiella fungerar inte för mig heller på W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Vet du om man kan stänga av dessa två "dela wifi blablabla" efter installationen? Dessa var de enda sekretessvalen jag valde ha PÅ (fråga mig inte varför, suck). Fan orkar inte formatera om.

Jodå, bara att gå in i "Change Wifi Settings" och stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, det är en horribel funktion. Ofta befinner jag mig i ett hus med 20 andra personer med ett tvådelat WiFi nät, en admin del och en gäst del. Varför ska denna information delas med andra mot min vilja? Tappar helt kontrollen som användare.

Ge mig ett specifikt exempel på vad som delas mot din vilja ?

Permalänk
Medlem

Försöker igen, någon som vet ett snabbare sätt att koppla datorn till TVn än att gå via Inställningar -> Bildskärm -> Visningsalternativ? Tyckte charm bar som fanns i Win 8.1 var så smidig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

@NodCommander

Skrivet av erikl567:

Ge mig ett specifikt exempel på vad som delas mot din vilja ?

Hittade precis! Lättnad!

Permalänk
Avstängd

@Mocka windowstangent + P

Skrivet av Mocka:

Försöker igen, någon som vet ett snabbare sätt att koppla datorn till TVn än att gå via Inställningar -> Bildskärm -> Visningsalternativ? Tyckte charm bar som fanns i Win 8.1 var så smidig.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Försöker igen, någon som vet ett snabbare sätt att koppla datorn till TVn än att gå via Inställningar -> Bildskärm -> Visningsalternativ? Tyckte charm bar som fanns i Win 8.1 var så smidig.

Tryck följande på tangentbordet: Windows+P

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nej, det är en horribel funktion. Ofta befinner jag mig i ett hus med 20 andra personer med ett tvådelat WiFi nät, en admin del och en gäst del. Varför ska denna information delas med andra mot min vilja? Tappar helt kontrollen som användare.

Du kan stänga Wifisense. Dock kommer vanliga svensson säker älska funktionen.

"Super lätt att ge tillgång till wifi för alla gäster. Inge mer leta krångliga nycklar på baksidan av routern. Bara att vara vänner på facebook så funkar allt på en gång. Super smidigt"

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Försöker igen, någon som vet ett snabbare sätt att koppla datorn till TVn än att gå via Inställningar -> Bildskärm -> Visningsalternativ? Tyckte charm bar som fanns i Win 8.1 var så smidig.

Win-knapp + P? Så har jag alltid kört på!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

En iso är oftast en disk/skivavbildning. Den ska alltså inte öppnas (packas upp) utan bränns på en skiva, alternativt en bootbar usb-sticka.

Man ska alltså inte bränna filen direkt på skivan, utan programmet man bränner med kan man säg packar upp filen åt dig, enkelt förklarat.

Ok, trycker bara på bränn med Windows eget program då!
Tack för hjälpen!