Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det verkar tyvärr inte gå, som du sa innan gick det i Windows 8.1 och var rätt smidigt.

Inte direkt, jag har inte använt virtuella skrivbord själv mer än att jag har testat det. Kan tänka mig annars att det är bra om man har en skärm och vill organisera så man har olika typer av program på olika skrivbordsytor.

Ah precis. Var något sånt jag föreställde mig, men har personligen ingen nytta av det. I alla fall inte ännu. Jag har ju som sagt aldrig haft möjligheten innan heller så det är kanske något man växer in i då misstänker jag.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej det verkar tyvärr inte gå, som du sa innan gick det i Windows 8.1 och var rätt smidigt.

Inte direkt, jag har inte använt virtuella skrivbord själv mer än att jag har testat det. Kan tänka mig annars att det är bra om man har en skärm och vill organisera så man har olika typer av program på olika skrivbordsytor.

Jag använder flera virtuella maskiner och tycker det är väldigt smidigt att genom tangentbordet snabbt "flippa" mellan dem, särskilt om det på ett skrivbord t.ex finns ett öppet VM fönster och ett dokument eller kod bredvid eller något annat program som är relaterat till just den VMn. Mycket bättre och enklare än att bläddra fönster, då skrivbordet behåller exakta positioner utan att behöva flytta runt och minimera andra fönster runtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Windows Defender stänger av sig själv när du aktiverar/installerar NOD 32

Ja, men det verkar precis vid uppstart av Windows 10 har inte NOD32 hunnit starta upp ordentligt då kan man få felmeddelande om antivirus fick det två gånger som jag fick gå och trycka bort manuellt en stor ruta med rött kryss, stod något om Windows Defender i åtgärdscenter.

Nu har jag alltså avaktiverat appen på riktigt, går inte att starta den längre utan då står det den här appen har avaktiverats av en grupprincip och nu har jag hittills inte fått några felmeddelanden, hade liknande i Windows 7 men där slapp man gå in i registret och ändra. I Windows 10 går det nämligen bara att stänga av Windows Defender tillfälligt om man går via de vanliga inställningarna.

Det är alltså ingen jättestor grej men jag tycker det är fult att behöva klicka bort en massa felmeddelanden varje gång man startar datorn, men det var väl lite vad jag räknade med när jag signade upp som betatestare åt Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

@Strejf

Hej Strejf

Jag vet inte om du läste mina tidigare inlägg men skriver/frågar dig också, kan du markera mer än 1 tile i taget på startmenyn? Jag vill kunna markera mina installerade program allihopa föra att välja ny storlek, men det går bara att markera 1 tile i taget. Är det samma för dig? Eller alla er andra här i forumet? (Ingen svarade tidigare) Frågar dig specifikt strejf för jag har sett dig skriva massor angående Windows nämligen, du verkar ha koll du

Samt en fråga till, har du några tips på smidiga användningsområden gällande virtuella skrivbord? Jag har aldrig använt det förr och har aldrig tänkt inom den världen så det står stilla för mig om varför jag skulle behöva/vilja använda det, har du några exempel?

Skrivet av strejf:

Nej det verkar tyvärr inte gå, som du sa innan gick det i Windows 8.1 och var rätt smidigt.

Inte direkt, jag har inte använt virtuella skrivbord själv mer än att jag har testat det. Kan tänka mig annars att det är bra om man har en skärm och vill organisera så man har olika typer av program på olika skrivbordsytor.

Som strejf är inne på, så är virtuella skrivbord väldigt användbart om du har "många bollar i luften" om du förstår vad jag menar.

Och det är faktiskt användbart om man har flera fysiska skärmar med.
Virtuella skrivbord har en väldigt låg inlärningströskel faktiskt. Det tar inte alls lång tid att komma in i det.

Jag saxar lite/

Virtuella skrivbord är en funktion som återfinns i vissa skrivbordsmiljöer där systemet håller reda på flera skrivbord (ibland kallade arbetsytor), vart och ett med sin egen uppsättning öppna program och fönster.

Användaren kan enkelt växla mellan de olika skrivborden och även flytta program mellan dessa.
Virtuella skrivbord är bara ett sätt att enklare dela upp och hålla reda på öppna fönster, programmen körs fortfarande som vanligt och är aktiva även när vyn är dold.

Virtuella skrivbord gör det möjligt att dela upp program i arbetsuppgifter eller att lägga vissa program i bakgrunden utan att de stör.

Vanligtvis syns inte program på ett annat skrivbord i aktivitetsfältet, men det brukar gå att ställa in detta om man vill se alla öppna program; i detta fall så växlar system skrivbord automatiskt om man väljer ett dolt program.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

Jag använder flera virtuella maskiner och tycker det är väldigt smidigt att genom tangentbordet snabbt "flippa" mellan dem, särskilt om det på ett skrivbord t.ex finns ett öppet VM fönster och ett dokument eller kod bredvid eller något annat program som är relaterat till just den VMn. Mycket bättre och enklare än att bläddra fönster, då skrivbordet behåller exakta positioner utan att behöva flytta runt och minimera andra fönster runtom.

Skrivet av skog1s:

Som strejf är inne på, så är virtuella skrivbord väldigt användbart om du har "många bollar i luften" om du förstår vad jag menar.

Och det är faktiskt användbart om man har flera fysiska skärmar med.
Virtuella skrivbord har en väldigt låg inlärningströskel faktiskt. Det tar inte alls lång tid att komma in i det.

Jag saxar lite/

Virtuella skrivbord är en funktion som återfinns i vissa skrivbordsmiljöer där systemet håller reda på flera skrivbord (ibland kallade arbetsytor), vart och ett med sin egen uppsättning öppna program och fönster.

Användaren kan enkelt växla mellan de olika skrivborden och även flytta program mellan dessa.
Virtuella skrivbord är bara ett sätt att enklare dela upp och hålla reda på öppna fönster, programmen körs fortfarande som vanligt och är aktiva även när vyn är dold.

Virtuella skrivbord gör det möjligt att dela upp program i arbetsuppgifter eller att lägga vissa program i bakgrunden utan att de stör.

Vanligtvis syns inte program på ett annat skrivbord i aktivitetsfältet, men det brukar gå att ställa in detta om man vill se alla öppna program; i detta fall så växlar system skrivbord automatiskt om man väljer ett dolt program.

Tack för att ni alla delar med er.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Jag har använt Windows 10 i ca 2 dagar nu och måste säga att jag inte märker någon skillnad direkt. Visst, vissa saker ser lite annorlunda ut men mycket mer än så har jag inte märkt.
Att Nvidia drivrutinen är skit hjälper inte heller, förut (i tex Windows 8.1) så har jag inte behövt starta om datorn när drivrutinen har kraschat, då har det räckt med Firefox och spelet jag spelar, men nu i Windows 10 så går kortet i ca 700Mhz efter drivrutinskrasch, tills jag startar om datorn. Visserligen så brukar jag konstigt nog kunna fortsätta spela direkt när jag klickar upp spelet, men det funkar ju oftast inte så bra pga klocken.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Fick också samma fel, ett av tre fel vid min uppgradering (partitionen, inget ljud och problem med grafikdriver från windows update).

Körde också Minitool Partitionwiz för att expandera den. Nu kommer det roliga. Jag kollade med diskhanteraren hur mycket ledigt jag hade, och min var 97MB/100MB, dvs 3MB ledigt. Så expanderade den till 400MB. Efter installation kollade jag igen. Nu har jag 97MB/400MB vilket innebär att det är exakt lika mycket använt som innan. Haha.

Jo märkte också att den inte tagit mer utrymme i bruk utan istället skapat en partition på slutet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

Det finns inget behov av att hacka sönder registret för att deaktivera Windows Defender då det inaktiveras om du kör in ett annat reputabelt antivirus program.

Om du tycker det är sinnessjukt är det bara att dra in Mint eller något annat på datorn, men det är alltid enklare att gnälla på nätet och sprida felaktigheter... ("windows defender inget riktigt antivirusprogram"). :facepalm:

Det är möjligt att det finns andra antivirus som inte orsakar någon sorts konflikt med Windows Defender som jag hade, men jag tycker inte jag sprider några felaktigheter, googlade på Windows Defender test och hittade detta på några sekunder.

"Windows Defender tries to protect your Windows 8 or 8.1 installation if you don't have third-party antivirus installed. Testing reveals that you'll be much, much better off installing almost any other free antivirus utility."

Kanske Windows Defender blivit bättre i Windows 10 men jag håller mig till NOD32, har gjort sitt jobb för mig även om jag är väldigt försiktigt och inte installerar vad som helst på datorn.

Permalänk
Medlem

Grovt Offtopic/

Snart måste denna tråden vara nära rekordet (?). Fast det inte är en nyhet, så är den ju dock ändå på framsidan

Om jag minns rätt, så låg nyheterna om "booth babe" och "styrkretsen Intel P67" som fick bytas ut, väldigt högt upp på listan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ja, det fetstilta är en bra fråga.

Jag själv kommer åt mina program och mappar på 1 klick. Fast då genom ObjektDock.

Nu har jag kört med en docka sen XP tiden, och jag kan faktiskt inte förstå att windows/Microsoft inte inför en docka likt OS X ?
Det är ju helt suveränt.
Bara att slänga in allt man vill ha i dockan, program, mappar, filer, ja allt kan man komma åt via dockan.
Och det går att ställa in allt i dockan med, om den skall vara synlig eller osynlig, dyka upp när pilmarkören närmar sig, storlek, bred o höjd. Och så mycket mer.

Har tänk på detta många gånger. Och det jag har kommit fram till är: Envishet!
D v s att fönstret, kan ju inte göra det äpplet redan gör!
Det hade blivit ett djävla liv + att fönstret känt att dom tagit efter.

Så därför finns det mjukvara som ObjektDock & RocketDock.

Och tacka gode gud för det
Hur skulle man annars kunna ha ett snabbt arbetsflöde ?

Hålla på o söka o skriva, klicka flera gånger, undviker jag gärna, och det har jag gjort i över 10 år med hjälp av objektdock.

Och bara för att nämna det, jag har calculatorn i dockan, ett klick så öppnas den.

Jag provade att köra en docka men det blev tidigt tydligt att den var värdelös för mig, mycket smidigare att öppna startmenyn än att minimera mina program för att komma åt skrivbordet.

Det jag störde mig mest på var att det inte gick att få bort ObjectDock från system tray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Grovt Offtopic/

Snart måste denna tråden vara nära rekordet (?). Fast det inte är en nyhet, så är den ju dock ändå på framsidan

Om jag minns rätt, så låg nyheterna om "booth babe" och "styrkretsen Intel P67" som fick bytas ut, väldigt högt upp på listan.

Nära vilket rekord?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemawaan:

Jag tycker att win 10 känns mycket bra, installationen har flytet mycket bra (fick dock göra det manuellt) har uppdaterat hittills fyra st datorer o en telefon och alla har funkat ungefär lika bra i uppdateringarna (något litet strul med nvidias drivrutiner på den ena datorn bara)

Har haft ett litet problem med den ena datorn som vid uppstart (då och då) inte hittar boot filerna o vill att jag skall logga in på bios o kontrollera inställningarna men allt ser rätt ut där så det räcker med att gå ur bios igen utan att ändra några inställningar och starta upp win10 igen o då funkar det fint... uppdaterade bios o det verkar ha löst problemet *hoppas*
Har ett "GIGABYTE - GA-X99-Gaming G1 WIFI (rev. 1.0)" moderkort

Skulle vara kul o veta om det är några andra som stött på liknande problematik?

Jag fick uppgradera bios för att överhuvudtaget kunna installera, gjorde även lite drivrutinsuppgraderingar så jag vet inte exakt vad som löste problemet. Har ett Asus Z99-Pro WiFi AC moderkort, men det måste vara ganska stora skillnader i Windows 10 om det tom kräver bios uppgradering på vissa moderkort.
Har fortfarande inte uppgraderat farsans burk som är cirka 4-5 år men nu vet jag inte om jag vågar när jag hade så mycket problem med min egen, så det får nog vänta då man har väl 1 år på sig att uppgradera gratis till Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Nära vilket rekord?

Flest skrivna kommentarer.

Men då det är en "forumdelsNyhet" så räknas den inte dit.
Så det vart fel av mig att skriva så, tycker jag.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Flest skrivna kommentarer.

Men då det är en "forumdelsNyhet" så räknas den inte dit.
Så det vart fel av mig att skriva så, tycker jag.

Dagens fynd tråden har ju mycket fler kommentarer, emn den kanske inte räknas av någon anledning(?)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1144000-dagens-fynd-dis...

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Gillar det förutom de små buggarna jag lyckats få med min hårdvara..

Ibland när jag startar datorn, ca 50% av gångerna så får skärmarna ingen bild, har senaste Grafikkorts drivrutinerna.
Och de gångerna de lyckas gå igång så slutar bilden att fungera ca 3 gånger vid boot. En då windows bootar, en innan inloggning och en då en ska logga in i windows.

Tangentbordet startar heller inte vid start och jag är tvungen att dra/in ut det för att få igång det.

Någon annan som fått liknande eller har några idéer om en fix?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Laddade ner win10, tog bort nästan allt jag hade men struntsamma, bestämde mig för att göra en clean install, de gjorde jag och tog bort allt så att bara windows fanns på min samsung 840 pro 256gb ssd. Nu försöker jag ladda ner skype och datorn dör. Jag kan inte stänga flikarna, aktivitetshanteraren vägra öppna, det hjälper inte att starta om. Det går inte heller att ladda ner program eller ta bort. Har jag gjort ngt fel? Ska jag installera om? Hitills är jag väl inte så förtjust i windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Diggar 10'an som fan so far men det finns en liten grej som jag stör mig på rätt mycket och det är i Edge. När jag trycker på + för att öppna en ny flik så kanske 50% av gångerna eller mer så måste jag även aktivt trycka med muspekaren i textrutan för att kunna skriva något där, vilket borde ske automatiskt hela tiden.

samma här, men lär ju vara en bugg som kommer åtgärdas

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag har använt Windows 10 i ca 2 dagar nu och måste säga att jag inte märker någon skillnad direkt. Visst, vissa saker ser lite annorlunda ut men mycket mer än så har jag inte märkt.
Att Nvidia drivrutinen är skit hjälper inte heller, förut (i tex Windows 8.1) så har jag inte behövt starta om datorn när drivrutinen har kraschat, då har det räckt med Firefox och spelet jag spelar, men nu i Windows 10 så går kortet i ca 700Mhz efter drivrutinskrasch, tills jag startar om datorn. Visserligen så brukar jag konstigt nog kunna fortsätta spela direkt när jag klickar upp spelet, men det funkar ju oftast inte så bra pga klocken.

om du får driverkrashar beror det ju på något annat, om du fick det i 8.1 också? hw krångel låter det som.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Gillar det förutom de små buggarna jag lyckats få med min hårdvara..

Ibland när jag startar datorn, ca 50% av gångerna så får skärmarna ingen bild, har senaste Grafikkorts drivrutinerna.
Och de gångerna de lyckas gå igång så slutar bilden att fungera ca 3 gånger vid boot. En då windows bootar, en innan inloggning och en då en ska logga in i windows.

Tangentbordet startar heller inte vid start och jag är tvungen att dra/in ut det för att få igång det.

Någon annan som fått liknande eller har några idéer om en fix?

Har du gjort en "ren installation" på drivrutin för grafik kortet/n?
Du kan ju prova med DDU eller liknande så att gamla drivisar säkert är borta, så inget ligger o spökar i bakgrunden

Permalänk
Avstängd

Är det enbart moderkortet som binds till Windows-nyckeln/Microsoft-kontot?

I mailet för 2 dagar sedan: "Du har reserverat Windows 10 - Vad händer härnäst?" låter det lite grann, med mycket vilja, längst ned som att det skulle kunna gå att göra en ren ny installation utan att behöva göra en kaka-på-kaka("uppgradering") först, men antar att min hjärna bara önskeläser...

En fundering med högre prioritet: Är det enbart moderkortet som binds till Windows-nyckeln/Microsoft-kontot?
Om ovanstående^ är fallet kan således själva "uppgraderingen" utav Windows-nyckeln ske på en unken HDD-Installation för att sedan slitas ut ur dumburken & istället installeras fräscht på en SSD direkt efteråt så länge det sker på samma moderkort & microsoft-konto?

Ursäkta om svaret redan givits tidigare i denna massiva tråd.
Tack på förhand!
Mvh r3mpuh

Skrivet av r3mpuh:

Windows 8.1 eller Windows 10 för en pensionär?(Socket 775+SSD)

Hej alla Windows 10 beta-testare!

Vilket kommer flyta på bäst & mest felfritt för en pensionär utav Win10 & Win 8.1 på följande set-up?

CPU: E8400, Core 2 Duo.
GPU: AMD HD 5850
RAM: 4 GB
Moderkort: Gigabyte P35-DS3
SSD: OCZ Vertex 2 50 GB
USB-Nätverkskort: TP-LINK TL-WN725N
Internet: 4G Mobilt Bredband, 20GB data/månad
Webbläsare: Google Chrome
Användare: 75 år herre med ryggproblem på ålderdomshem.
Användningsområde: Facebook, aftonbladet & svt-play
(Tillgång till person med datorkunskap: 2ggr/år.
Tidigare/nuvarande "set-up": APU: C-30/Z-01, 5400rpm, Win 7.)

Vilket utav Win 10/Win 8.1 & 32-bit/64-bit tror ni ger bäst användarupplevelse för 75-åring enligt ovanstående scenario?
Det lutar mot 32-bit Win 8.1 med classic shell eller 32-bit Win 10 med classic shell, men vilket?

Tack på förhand!
Mvh r3mpuh

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jag provade att köra en docka men det blev tidigt tydligt att den var värdelös för mig, *mycket smidigare att öppna startmenyn än att minimera mina program för att komma åt skrivbordet.

Det jag störde mig mest på var att det inte gick att få bort ObjectDock från system tray.

Vilken docka provade du?
Hur länge provade du

Det tar ett tag att hitta sin egeninställning som man trivs med, och sen aldrig kommer att sluta med.

Att få bort ObjectDock från system tray: Är inga problem.
Och att fästa startmenyn i ObjectDock: Är inga problem.

ObjektDock har ju en massa inställningar som passar, som jag uppfattat det, alla personers arbetsflöde.
Gillar man inte hur det beter sig, så går det att ändra. Och det är inget svårt alls, klicka i/klicka ur typ.

Men du får gärna förklara det *fetstilta, för jag förstår inte vad du menar riktigt.

Jag ser aldrig min docka.
Men kommer musmarkören nära aktivitetsfältet, så dyker dockan upp direkt.
(Det går att ställa in hur många ms (milliseconds) på hur fort den skall visa sig.

Allting fint uppställt som på en spegel (Wincustomize.com som finns inbyggt i O D)
Och där står alla ikoner, på en spegel, snyggt stående, och med ett klick öppnar jag det jag vill.

Jag har ca 60 ikoner i min docka, program & mappar, Men även starmeny, papperkorg, calc, väder och klocka.

Sen har jag ju Pro Versionen av ObjektDock, så jag kan välja hur många dockor jag vill, uppe nere höger och vänster.

Att leva utan docka? Ja, jag kan det inte, och alla jag känner som har kommit in i det, kan inte.

Men alla är vi olika, vilket är tur det, hur skulle annars världen se ut

Ha det goott.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

om du får driverkrashar beror det ju på något annat, om du fick det i 8.1 också? hw krångel låter det som.

Det är ju inte bara jag som har problem med Nvidias drivrutiner.
Jag hade inte problem med drivrutinerna i Windows 8, anledningen till att jag vet vad som hände i Windows 8 när drivrutinerna kraschade är för att jag testade min GPU oc massor.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Dagens fynd tråden har ju mycket fler kommentarer, emn den kanske inte räknas av någon anledning(?)
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1144000-dagens-fynd-dis...

Jo, som jag skrev: Så det vart fel av mig att skriva så! Så givetvis räknas den inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bara för mig som datorn har krashat tre gånger under ungefär 2 timmars spelande av GTA V? Har typ 300 timmar spelat annars och inte en enda krash med W7. (Samma komponenter) Och ja, nya drivrutiner av nvidia. Annars funkar det hur bra som helst med andra spel osv. Förutom på laptopen då varje gång man startar den får man ett felmeddelande som skickas till microsoft..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vilka då?
Jag frågar inte på ett spydigt sätt utan är genuint nyfiken för den enda buggen jag stött på är att startmenyn vägrat komma upp.

Nu orkar jag inte inte skriva alla men de jag själv stött på är följande

1. Vissa spel går ej att köra i window mode alls när man försöker crashar spelet (WoW, GTA och Warframe är de jag stött på änsålänge) antar att det är grafik drivisar men oavsett är det en stor bugg.
2. Stora FPS dropps i GTA, LoL, WoW m.m.
3. En del filer försvann under uppdateringen som låg på en helt annan hårddisk än vad OSet låg på, även det väldigt skummt.
4. Startmenyn buggade ur ett tag sen försvann det, oklart vad som skedde.

(har två datorer uppdaterade den ena för att se hur det funkade)

För att nämna några, finns även en del till men bara för att tusentals har testat win10 så betyder inte det att den är buggfri och jag rekommenderar inte att uppdatera än utan vänta en månad eller så. Man missar inte speciellt mycket utan du får bara en bättre upplevelse istället för att behöva dras med massa konstiga buggar som kanske sker.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vilken docka provade du?
Hur länge provade du

Det tar ett tag att hitta sin egeninställning som man trivs med, och sen aldrig kommer att sluta med.

Att få bort ObjectDock från system tray: Är inga problem.
Och att fästa startmenyn i ObjectDock: Är inga problem.

ObjektDock har ju en massa inställningar som passar, som jag uppfattat det, alla personers arbetsflöde.
Gillar man inte hur det beter sig, så går det att ändra. Och det är inget svårt alls, klicka i/klicka ur typ.

Men du får gärna förklara det *fetstilta, för jag förstår inte vad du menar riktigt.

Jag ser aldrig min docka.
Men kommer musmarkören nära aktivitetsfältet, så dyker dockan upp direkt.
(Det går att ställa in hur många ms (milliseconds) på hur fort den skall visa sig.

Allting fint uppställt som på en spegel (Wincustomize.com som finns inbyggt i O D)
Och där står alla ikoner, på en spegel, snyggt stående, och med ett klick öppnar jag det jag vill.

Jag har ca 60 ikoner i min docka, program & mappar, Men även starmeny, papperkorg, calc, väder och klocka.

Sen har jag ju Pro Versionen av ObjektDock, så jag kan välja hur många dockor jag vill, uppe nere höger och vänster.

Att leva utan docka? Ja, jag kan det inte, och alla jag känner som har kommit in i det, kan inte.

Men alla är vi olika, vilket är tur det, hur skulle annars världen se ut

Ha det goott.

ObjectDock. Vad jag menade var att dockan låg under alla fönster på desktopen och för att komma åt den fick man klicka ner alla program.

Jag trycker bara på Windows knappen sen på musen på programmet jag vill ha. Hur får du bort dockan? Jag har gått igenom alla inställningar i programmet och jag hittade inget.

Körde en vecka kanske sen tröttnade jag.

Permalänk
Medlem

Skumt, jag har kört testversionerna av Windows 10 som jag sedan har uppdaterat hela tiden till nya builds. När slutgiltiga versionen släpptes så testade jag att tanka ner den via Microsoft och körde en upgrade för att få den slutgiltiga versionen och det funkade perfekt.

Konstigt nog står det att jag har giltig licens och att Windows är aktiverat. Värt att notera är att jag inte har någon licens för varken Windows 7 eller Windows 8 på den dator jag testat detta på. Inte heller har jag använt några hacks, men ändå har jag en fullständig och aktiverad RTM version.

Hade faktiskt planerat att slänga ut Windows 10 så fort testperioden tog slut och köra in Linux Mint eller xUbuntu, men nu lär jag köra Windows 10 fortsatt också så länge det funkar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vilken docka provade du?
Hur länge provade du

Det tar ett tag att hitta sin egeninställning som man trivs med, och sen aldrig kommer att sluta med.

Att få bort ObjectDock från system tray: Är inga problem.
Och att fästa startmenyn i ObjectDock: Är inga problem.

ObjektDock har ju en massa inställningar som passar, som jag uppfattat det, alla personers arbetsflöde.
Gillar man inte hur det beter sig, så går det att ändra. Och det är inget svårt alls, klicka i/klicka ur typ.

Men du får gärna förklara det *fetstilta, för jag förstår inte vad du menar riktigt.

Jag ser aldrig min docka.
Men kommer musmarkören nära aktivitetsfältet, så dyker dockan upp direkt.
(Det går att ställa in hur många ms (milliseconds) på hur fort den skall visa sig.

Allting fint uppställt som på en spegel (Wincustomize.com som finns inbyggt i O D)
Och där står alla ikoner, på en spegel, snyggt stående, och med ett klick öppnar jag det jag vill.

Jag har ca 60 ikoner i min docka, program & mappar, Men även starmeny, papperkorg, calc, väder och klocka.

Sen har jag ju Pro Versionen av ObjektDock, så jag kan välja hur många dockor jag vill, uppe nere höger och vänster.

Att leva utan docka? Ja, jag kan det inte, och alla jag känner som har kommit in i det, kan inte.

Men alla är vi olika, vilket är tur det, hur skulle annars världen se ut

Ha det goott.

Personligen har jag aldrig tyckt att leta mellan 60 alternativ med musen är det snabbaste eller mest bekväma (det sistnämnda är väl egentligen vad det handlar om då alla alternativ ändå rör sig inom rätt korta tidsrymder). Jag tycker sök flyter bättre mellan att ha få och många alternativ, och ofta behöver man inte ens titta på vad man gör. Söken tar heller inte upp plats på skärmen (även om dockan är gömd så täcker den ju en del vad gäller att använda musen) och riskerar inte komma upp för att jag flyttat musen för nära när jag surfar eller något. Vill jag prompt använda musen så finns ju taskbar för en hel del program och de har även egna undermenyer för att t ex hoppa direkt till mappar när man startar osv.

Men visst kunde Windows haft ett dock-alternativ eftersom det finns de som det passar utmärkt för. Vet inte om det kan ha så mycket att göra med att Mac har det då W10 introducerade något liknande Mission Control. Jag tyckte dock att dockan i OS X var bland det fulare Apple gjort (spretigt med olika typer av ikoner) så skulle jag använda det själv igen skulle jag leta efter något mer stilrent, som t ex W10 taskbar som är väldigt clean nu.

Permalänk
Medlem

Tack! Fungerar utan problem genom att följa guiden! Får exportera .reg filen till nästa installation ^_^

Skrivet av anon179202:

Du måste lägga dom i mina bilder mappen.

Använde LeVvE's länken och den fungerar

EDIT: Någon som får typ "Force close" liknande när man ska ändra vilka ikoner ska visas där vid klockan? System ikoner går utmärkt men sen när man klickar på "Select which icons appear on the taskbar" så stängs rutan ner på en gång. Hade gärna velat ha mina temp där som visar konstant.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag märkte att när jag ville åt kalkylatorn så tryckte jag på windowsknappen och skrev "calc" och inget hände, men det funkar nu istället med "kalk" (svenska alltså).

Och den äldre kalkylatorn kunde man ju välja "avancerat" läge också, visst var det så?

Du kan välja avancerat, programmerare och en hel del annat i den nya kalkylatorn i windows 10

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D