Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dt1oskar:

har fortfarande inte fått uppgraderingen :/ ...

Jag har filerna på datorn men inte fått någon uppgradering än. Störigt som bara den!

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dt1oskar:

har fortfarande inte fått uppgraderingen :/ ...

Skrivet av trifix:

Jag har filerna på datorn men inte fått någon uppgradering än. Störigt som bara den!

Dra ner ISO filen. Välj att installera på befintligt system först så MS aktiverar din nyckel som en Win 10 nyckel https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Så slipper du vänta på Win 10 update

Efter det gör en Clean install.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Får absolut ingen calc med det.
Sen använder jag dock startisback då jag vägrar köra windows skräpmeny.
Och uac off så får säkert inte ens använda calc appen som är sämre dessutom.

Kör den vanliga som är betydligt smidigare och bättre.

Smidigare är väl en personlig åsikt då jag tycker Windows 10s meny är mycket snabbare på alla sätt om du använder musen.

Tycker den nya Calc appen är mycket bättre om du ska göra annat än bara basic saker men det var bättre förut när man kunde avinstallera appen om man inte ville ha den och få tillbaka den vanliga Calculatorn.

Permalänk
Medlem

Återvände till W7 pga problem med bristande stöd för moderkortets ljuddel, VIA HD audio deck, som enligt googling tydligen förekommit redan i W8. Känns skönt, hur blir jag av med 10 loggan vid nedre klockan?

Tack 57josa avinstallerade KB3035583 fungerade.
Men sorgligt nog tjatar Windows envist om att jag skall installera den igen
"Update for Windows 7 for x64-based Systems (KB3035583)"

fick svar på fråga, mm
Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Någon som har problem med Steam? Den försöker att uppdatera mina spel men cirkulerar uppdatering på ett och samma spel hela tiden och blir aldrig klar nån gång.

Hade det problemet men en uppdatering (till beta klienten) och omstart löste det sig

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Om du ändrar platsen i kontrollpanelen till USA eller UK så fungerar cortana!@acrion:

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag bakgrundsbilden på loginskärmen? Notera att jag inte menar lock-skärmen. Den har jag avstängd via gpedit.msc.

Windows 10 bakgrundsbilden är cool, men komprimeringsartefakterna är löjligt tydliga på den bilden. Kanske om jag hade en OLED eller plasma-skärm att man brytt sig mindre då de dolt sig i det mörka. Men nu har jag LCD som de flesta andra..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

För er som har suttit och testat nu ett tag, vad är ert första intryck? Fick ni med alla inställningar/program. Fungerar allt? Verkar det snabbare?

Yes, efter ställt in och konfigurerat allt som jag vill ha det så har jag bara två tummar upp. Skulle dock inte rekommendera någon att köra allt på standard inställningar.. trist för de som inte kan så mycket utan bara installerar och kör.
Har inga problem alls, kan skippa start8, gillar tians UI. Känns även snabbt och som om det flyter på bättre än 8.1 svårt att vara säker på det men så det känns. Bootar definitivt snabbare vid omstart och "disk clean-up" går oerhört mycket snabbare och allt bara funkar. Nöjd än så länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Yes, efter ställt in och konfigurerat allt som jag vill ha det så har jag bara två tummar upp. Skulle dock inte rekommendera någon att köra allt på standard inställningar.. trist för de som inte kan så mycket utan bara installerar och kör.
Har inga problem alls, kan skippa start8, gillar tians UI. Känns även snabbt och som om det flyter på bättre än 8.1 svårt att vara säker på det men så det känns. Bootar definuitivt snabbare vid omstart och "disc clean-up" går oerhört mycket snabbare och allt bara funkar. Nöjd.

Jag kör allt standard och det fungerar bra men alla får ju göra som de vill. Eller inte riktigt helt standard, jag slår på WiFi Sense och skickar så mycket felrapporter det går till MS så att de kan lösa eventuella problem.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Tänkte höra om det är någon som hittat en lösning till att få igång Cortana - har läst att det ska gå genom att ändra tiden till English (US) men skulle ju vilja ha svensk tid men ändå ha en fungerade tjänst.. Proxy eller något sådant tänkte jag mig skulle funka men vetifan?

Permalänk
Medlem

En stor tabbe jag märkt är ju att man inte kan markera mer än EN (1) tile i taget, för att ändra t.ex. storlek... hur man kan göra den tabben förstår jag inte. Funktionen fanns i 8.1

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag kör allt standard och det fungerar bra men alla får ju göra som de vill. Eller inte riktigt helt standard, jag slår på WiFi Sense och skickar så mycket felrapporter det går till MS så att de kan lösa eventuella problem.

Ja, funkar säkert tillfredställande då också, jag personligen skickar så lite som möjligt till andra parter. Annars är det mest inställningar och saker jag alltid kört på, svårt att ändra på gamla vanor och det som fungerar för en själv. Hur som helst så är jag som sagt mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dt1oskar:

har fortfarande inte fått uppgraderingen :/ ...

Skrivet av trifix:

Jag har filerna på datorn men inte fått någon uppgradering än. Störigt som bara den!

Min känsla efter att ha läst denna tråden (ja, jag har läst hela tråden, från början till slut i omgångar)

Är att ni ska vara väldigt glada, istället för att reta er.

Ta det lugnt!
Sitter ni på ett välfungerande system, varför då chansa ?

Det kan gå ..... Men det kan även bli problem.

För varje dag som går, minskar problemen
Jag vet inte hur ni har det, men jag själv värdesätter min tid väldigt högt!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@Slowpoke66:
nix inte för mig... ser ut som ett totalt reinstall

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Smidigare är väl en personlig åsikt då jag tycker Windows 10s meny är mycket snabbare på alla sätt om du använder musen.

Tycker den nya Calc appen är mycket bättre om du ska göra annat än bara basic saker men det var bättre förut när man kunde avinstallera appen om man inte ville ha den och få tillbaka den vanliga Calculatorn.

Fast enligt dom flesta sidor jag läst så är den gamla calculator mer djupgående än denna nya appen.
Tycker den gamla windows 7 menyn är snabbare på alla sätt och vis, inkl sök i allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fast enligt dom flesta sidor jag läst så är den gamla calculator mer djupgående än denna nya appen.
Tycker den gamla windows 7 menyn är snabbare på alla sätt och vis, inkl sök i allt.

Jag märkte att när jag ville åt kalkylatorn så tryckte jag på windowsknappen och skrev "calc" och inget hände, men det funkar nu istället med "kalk" (svenska alltså).

Och den äldre kalkylatorn kunde man ju välja "avancerat" läge också, visst var det så?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 eller Windows 10 för en pensionär?(Socket 775+SSD)

Hej alla Windows 10 beta-testare!

Vilket kommer flyta på bäst & mest felfritt för en pensionär utav Win10 & Win 8.1 på följande set-up?

CPU: E8400, Core 2 Duo.
GPU: AMD HD 5850
RAM: 4 GB
Moderkort: Gigabyte P35-DS3
SSD: OCZ Vertex 2 50 GB
USB-Nätverkskort: TP-LINK TL-WN725N
Internet: 4G Mobilt Bredband, 20GB data/månad
Webbläsare: Google Chrome
Användare: 75 år herre med ryggproblem på ålderdomshem.
Användningsområde: Facebook, aftonbladet & svt-play
(Tillgång till person med datorkunskap: 2ggr/år.
Tidigare/nuvarande "set-up": APU: C-30/Z-01, 5400rpm, Win 7.)

Vilket utav Win 10/Win 8.1 & 32-bit/64-bit tror ni ger bäst användarupplevelse för 75-åring enligt ovanstående scenario?
Det lutar mot 32-bit Win 8.1 med classic shell eller 32-bit Win 10 med classic shell, men vilket?

Tack på förhand!
Mvh r3mpuh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fronix:

Ändå visade sig ca 10 stora buggar första dagen

Vilka då?
Jag frågar inte på ett spydigt sätt utan är genuint nyfiken för den enda buggen jag stött på är att startmenyn vägrat komma upp.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

W10 ISO finns nu på MSDNAA.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Fast enligt dom flesta sidor jag läst så är den gamla calculator mer djupgående än denna nya appen.
Tycker den gamla windows 7 menyn är snabbare på alla sätt och vis, inkl sök i allt.

Vad gör den snabbare om du inte söker? Jag har 50 program som jag kommer åt på 2 click.

Permalänk

Fick till slut meddelande från Microsoft att jag inte kunde uppgradera W8 pga inkompatibelt grafikkort. Kör nämligen Virtualbox (Mac host) med W8 OEM! Går det att lösa? Det var nog dumt att köpa OEM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Återvände till W7 pga problem med bristande stöd för moderkortets ljuddel, VIA HD audio deck, som enligt googling tydligen förekommit redan i W8. Känns skönt, hur blir jag av med 10 loggan vid nedre klockan?

Här ser du hur du gör för att få bort hörn-flaggan
http://www.howtogeek.com/218856/how-do-you-disable-the-get-wi...

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte idag att man måste in i registret och hacka för att avaktivera Windows Defender i Windows 10, går alltså inte att avinstallera själv. Jag kör alltid NOD32 Antivirus och gjort så de senaste 10 åren, kanske finns bättre men det känns som NOD32 tar väldigt lite resurser jämfört med andra antivirusprogram.

Tycker det är helt sinnessjukt av Microsoft att tvinga på folk skit program, Windows Defender är dessutom inget riktigt antivirusprogram. Om någon undrar hur man stänger av Windows Defender så kan ni kika på den här hemsidan.

http://winaero.com/blog/disable-or-enable-windows-defender-in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vad gör den snabbare om du inte söker? Jag har 50 program som jag kommer åt på 2 click.

Ja, det fetstilta är en bra fråga.

Jag själv kommer åt mina program och mappar på 1 klick. Fast då genom ObjektDock.

Nu har jag kört med en docka sen XP tiden, och jag kan faktiskt inte förstå att windows/Microsoft inte inför en docka likt OS X ?
Det är ju helt suveränt.
Bara att slänga in allt man vill ha i dockan, program, mappar, filer, ja allt kan man komma åt via dockan.
Och det går att ställa in allt i dockan med, om den skall vara synlig eller osynlig, dyka upp när pilmarkören närmar sig, storlek, bred o höjd. Och så mycket mer.

Har tänk på detta många gånger. Och det jag har kommit fram till är: Envishet!
D v s att fönstret, kan ju inte göra det äpplet redan gör!
Det hade blivit ett djävla liv + att fönstret känt att dom tagit efter.

Så därför finns det mjukvara som ObjektDock & RocketDock.

Och tacka gode gud för det
Hur skulle man annars kunna ha ett snabbt arbetsflöde ?

Hålla på o söka o skriva, klicka flera gånger, undviker jag gärna, och det har jag gjort i över 10 år med hjälp av objektdock.

Och bara för att nämna det, jag har calculatorn i dockan, ett klick så öppnas den.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av herakles:

Jag upptäckte idag att man måste in i registret och hacka för att avaktivera Windows Defender i Windows 10, går alltså inte att avinstallera själv. Jag kör alltid NOD32 Antivirus och gjort så de senaste 10 åren, kanske finns bättre men det känns som NOD32 tar väldigt lite resurser jämfört med andra antivirusprogram.

Tycker det är helt sinnessjukt av Microsoft att tvinga på folk skit program, Windows Defender är dessutom inget riktigt antivirusprogram. Om någon undrar hur man stänger av Windows Defender så kan ni kika på den här hemsidan.

http://winaero.com/blog/disable-or-enable-windows-defender-in...

Windows Defender inaktiverar sig själv automatiskt om du installerar något annat antivirusprogram. Så har det varit sen Windows 8. Om du sen avinstallerar ditt antivirus eller det blir inaktuellt så aktiveras Defender igen.

Skrivet av Teddis:

Hur ändrar jag bakgrundsbilden på loginskärmen? Notera att jag inte menar lock-skärmen. Den har jag avstängd via gpedit.msc.

Windows 10 bakgrundsbilden är cool, men komprimeringsartefakterna är löjligt tydliga på den bilden. Kanske om jag hade en OLED eller plasma-skärm att man brytt sig mindre då de dolt sig i det mörka. Men nu har jag LCD som de flesta andra..

http://www.howtogeek.com/223875/how-to-change-the-login-scree...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag upptäckte idag att man måste in i registret och hacka för att avaktivera Windows Defender i Windows 10, går alltså inte att avinstallera själv. Jag kör alltid NOD32 Antivirus och gjort så de senaste 10 åren, kanske finns bättre men det känns som NOD32 tar väldigt lite resurser jämfört med andra antivirusprogram.

Tycker det är helt sinnessjukt av Microsoft att tvinga på folk skit program, Windows Defender är dessutom inget riktigt antivirusprogram. Om någon undrar hur man stänger av Windows Defender så kan ni kika på den här hemsidan.

http://winaero.com/blog/disable-or-enable-windows-defender-in...

Windows Defender stänger av sig själv när du aktiverar/installerar NOD 32

Edit/ strejf hann före...

strejf hann före...
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dt1oskar:

har fortfarande inte fått uppgraderingen :/ ...

Jag skrev bara wuauclt.exe /updatenow så satte den igång installationen, räkna med att det tar väldigt lång tid att uppgradera till Windows 10 via Windows Update. Kraschade första gången efter 25% för mig, uppgradera lite bios och drivrutiner då gick det bättre andra gången.

Ser dock inga riktigt stora fördelar med att uppgradera än så länge, typ mer som en kul grej och skulle absolut inte uppgradera någon dator som jag behövde för viktiga saker då risken är ganska hög att man får en massa problem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herakles:

Jag upptäckte idag att man måste in i registret och hacka för att avaktivera Windows Defender i Windows 10, går alltså inte att avinstallera själv. Jag kör alltid NOD32 Antivirus och gjort så de senaste 10 åren, kanske finns bättre men det känns som NOD32 tar väldigt lite resurser jämfört med andra antivirusprogram.

Tycker det är helt sinnessjukt av Microsoft att tvinga på folk skit program, Windows Defender är dessutom inget riktigt antivirusprogram. Om någon undrar hur man stänger av Windows Defender så kan ni kika på den här hemsidan.

http://winaero.com/blog/disable-or-enable-windows-defender-in...

Det finns inget behov av att hacka sönder registret för att deaktivera Windows Defender då det inaktiveras om du kör in ett annat reputabelt antivirus program.

Om du tycker det är sinnessjukt är det bara att dra in Mint eller något annat på datorn, men det är alltid enklare att gnälla på nätet och sprida felaktigheter... ("windows defender inget riktigt antivirusprogram"). :facepalm:

Permalänk
Medlem

@Strejf

Hej Strejf

Jag vet inte om du läste mina tidigare inlägg men skriver/frågar dig också, kan du markera mer än 1 tile i taget på startmenyn? Jag vill kunna markera mina installerade program allihopa föra att välja ny storlek, men det går bara att markera 1 tile i taget. Är det samma för dig? Eller alla er andra här i forumet? (Ingen svarade tidigare) Frågar dig specifikt strejf för jag har sett dig skriva massor angående Windows nämligen, du verkar ha koll du

Samt en fråga till, har du några tips på smidiga användningsområden gällande virtuella skrivbord? Jag har aldrig använt det förr och har aldrig tänkt inom den världen så det står stilla för mig om varför jag skulle behöva/vilja använda det, har du några exempel?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zipmiX:

@Strejf

Hej Strejf

Jag vet inte om du läste mina tidigare inlägg men skriver/frågar dig också, kan du markera mer än 1 tile i taget på startmenyn? Jag vill kunna markera mina installerade program allihopa föra att välja ny storlek, men det går bara att markera 1 tile i taget. Är det samma för dig? Frågar dig för jag har sett dig skriva massor angående Windows nämligen, du verkar ha koll du

Samt en fråga till, har du några tips på smidiga användningsområden gällande virtuella skrivbord? Jag har aldrig använt det förr och har aldrig tänkt inom den världen så det står stilla för mig om varför jag skulle behöva/vilja använda det, har du några exempel?

Nej det verkar tyvärr inte gå, som du sa innan gick det i Windows 8.1 och var rätt smidigt.

Inte direkt, jag har inte använt virtuella skrivbord själv mer än att jag har testat det. Kan tänka mig annars att det är bra om man har en skärm och vill organisera så man har olika typer av program på olika skrivbordsytor.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...