Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att win 10 känns mycket bra, installationen har flytet mycket bra (fick dock göra det manuellt) har uppdaterat hittills fyra st datorer o en telefon och alla har funkat ungefär lika bra i uppdateringarna (något litet strul med nvidias drivrutiner på den ena datorn bara)

Har haft ett litet problem med den ena datorn som vid uppstart (då och då) inte hittar boot filerna o vill att jag skall logga in på bios o kontrollera inställningarna men allt ser rätt ut där så det räcker med att gå ur bios igen utan att ändra några inställningar och starta upp win10 igen o då funkar det fint... uppdaterade bios o det verkar ha löst problemet *hoppas*
Har ett "GIGABYTE - GA-X99-Gaming G1 WIFI (rev. 1.0)" moderkort

Skulle vara kul o veta om det är några andra som stött på liknande problematik?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dagas:

Inte så roligt att se FPS-resultatet i Dragon Age Inquisition. Hoppades på bättre resultat eller iaf inte sämre men istället för 35 minimum och 47 avarage ligger jag på 15-20 minimum och 43-45 avarage. Gjort det 3 gånger men får samma kassa resultat. Hur kan minimum vara så kasst nu? Ligger Win 10 Catalyst efter Win7 i optimering?

Kör du Catalyst 15.7.1 för W10.
Testa att avinstallera drivrutiner och kontrollcenter (avinstallera absolut inte USB drivarna det höll på att ställe till det rejält för mig).
Installera sedan Catalyst 15.7.1 igen.

edit Kan givetvis vara att det är sämre prestanda i W10 för DAO3, vi går hoppas att detta fixas i så fall.
Mycket möjligt att man får bättre prestanda i DX än Mantle testa detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Det kostar ~45kr, det är värt den kostnaden.
Även om det är i BETA så har jag inte stött på några som helst problem med det än så länge.

Vad är det för skillnad på Start10 och Classic Shell?

Permalänk
Medlem

har inte orkat läsa riktigt allt så detta kanske redan finns som svar.
när man uppgraderat .
då kan man ju ta tex : ta keyfinder eller vad det heter för att få fram sin cd key.
har läst något om att man inte kan byta modekort och sen få windows 10 att fungera i framtiden .
men går det bygga en ny dator i framtiden och installera windows 10 på nytt med sin cd nyckel som man fått fram med jelly keyfinder ?
eller är det bundet till hårdvaran i datorn

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Vad är AERO V2? Aero finns ju redan i Windows 10.

Nja de har lagt in lite genomskinlighet här och var men fönstren flyter ju fortfarande ihop och hela interfacet är ju allmänt svårläst och svårnavigerat eftersom det inte tydligt syns vad som är vad och vilka fönster som är aktiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

har inte orkat läsa riktigt allt så detta kanske redan finns som svar.
när man uppgraderat .
då kan man ju ta tex : ta keyfinder eller vad det heter för att få fram sin cd key.
har läst något om att man inte kan byta modekort och sen få windows 10 att fungera i framtiden .
men går det bygga en ny dator i framtiden och installera windows 10 på nytt med sin cd nyckel som man fått fram med jelly keyfinder ?
eller är det bundet till hårdvaran i datorn

Skrivet av vompen:

Problem: Bluetooth verkar inte fungera av någon anledning. Det fungerade i 8.1 och den visar att den försöker hitta enheter men hittar ingenting (varken mobil eller tangentbord), och allting är på samt drivrutiner installerade. Kan inte heller hitta datorn på mobilen. Någon som upplever liknande? Finns det någon lösning? Har testat att starta om datorn flertalet gånger också...

(Edit/ jag la till dig med vompen)

Då denna tråden är så stor, så finns det en risk att den försvinner efter bara några sidor.

Skapa en ny tråd, eller leta upp en passande i Windows 10

Det vart lite trögt i forumdelen Windows 10 innan, men nu är det bättre.

Och även till er alla andra, posta gärna problem där, och INTE här. Så samlas allt bättre.

Diskussionen om Win 10, vara eller inte vara, är riktigt intressant här ibland

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Diggar 10'an som fan so far men det finns en liten grej som jag stör mig på rätt mycket och det är i Edge. När jag trycker på + för att öppna en ny flik så kanske 50% av gångerna eller mer så måste jag även aktivt trycka med muspekaren i textrutan för att kunna skriva något där, vilket borde ske automatiskt hela tiden.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av darrenj:

@Oneone:
Allt är fint och uppdaterat
alla vcredist_x64 uppdatering hjälpte inte alls
FICK leta efter enstaka .dll på nätet och stappa in i Windows32/system... i ett ny win10 build
Konstigt men nu fungera alla spel
Utom unigine benchmark... både Valley och Heaven får "browser_x86.exe application error" krasch

Installera vcredist_x86, sen funkar Valley å Heaven. Iaf för mig...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Känns riktigt bra både på plattan och "gamingdatorn". Enda jag gjorde efter uppdateringen var att rensa och installera catalyst. 3dmark rapporterade nån procent bättre resultat samtidigt som temperaturer sjunkit någon grad.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderat ***

Jag har raderat ett inlägg som bryter mot § 1.6. Istället för att skriva "+1" använd knappen "Bra inlägg".

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Idag saknade man ännu en sak.
Tryckte på windowsknappen och skrev calc, som man gjort i 100 år.
Inte fasen fanns där någon calculator.

Nu är det en sketen app som inte ens går att söka efter på samma sätt.
Fick ladda ner calculator och installera "http://www.intowindows.com/calculator-windows-10/"
Så jag kan använda win -> calc som jag gjort alla år.

Herregud, ta bort sådana saker för att ersätta med en sämre och dessutom ta bort genvägen alla använt, lol microsoft.

Avskyr fortfarande utseendet, platt, tråkigt, och linjerna i taskbar, o runt windows är störiga.

Kommer bli att slänga in typ http://www.deviantart.com/art/Aero-7-Theme-for-Windows-10-523... när det är uppdaterat för live versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Idag saknade man ännu en sak.
Tryckte på windowsknappen och skrev calc, som man gjort i 100 år.
Inte fasen fanns där någon calculator.

Nu är det en sketen app som inte ens går att söka efter på samma sätt.
Fick ladda ner calculator och installera "http://www.intowindows.com/calculator-windows-10/"
Så jag kan använda win -> calc som jag gjort alla år.

Herregud, ta bort sådana saker för att ersätta med en sämre och dessutom ta bort genvägen alla använt, lol microsoft.

Avskyr fortfarande utseendet, platt, tråkigt, och linjerna i taskbar, o runt windows är störiga.

Kommer bli att slänga in typ http://www.deviantart.com/art/Aero-7-Theme-for-Windows-10-523... när det är uppdaterat för live versionen.

Windows knappen + Calc funkar hur bra som helst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

(Edit/ jag la till dig med vompen)

Då denna tråden är så stor, så finns det en risk att den försvinner efter bara några sidor.

Skapa en ny tråd, eller leta upp en passande i Windows 10

Det vart lite trögt i forumdelen Windows 10 innan, men nu är det bättre.

Och även till er alla andra, posta gärna problem där, och INTE här. Så samlas allt bättre.

Diskussionen om Win 10, vara eller inte vara, är riktigt intressant här ibland

Sry, tänkte ifall någon visste lite snabbt, löste det dock genom att stänga av och sätta på bluetooth på datorn så var det fixat

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kör du Catalyst 15.7.1 för W10.
Testa att avinstallera drivrutiner och kontrollcenter (avinstallera absolut inte USB drivarna det höll på att ställe till det rejält för mig).
Installera sedan Catalyst 15.7.1 igen.

edit Kan givetvis vara att det är sämre prestanda i W10 för DAO3, vi går hoppas att detta fixas i så fall.
Mycket möjligt att man får bättre prestanda i DX än Mantle testa detta.

Jag laddade ner från AMDs hemsida för att vara säker på att det är senaste men det hjälpte inte. Är DX som jag körde. Mantle får stabilare FPS och ligger konstant över 40 enligt benchmark men laddningstiderna blir 10x längre. Istället för 5-10sek så tar det en minut att ladda. Har SSD.

Men får hoppas att drivrutinerna blir bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Windows knappen + Calc funkar hur bra som helst för mig.

Får absolut ingen calc med det.
Sen använder jag dock startisback då jag vägrar köra windows skräpmeny.
Och uac off så får säkert inte ens använda calc appen som är sämre dessutom.

Kör den vanliga som är betydligt smidigare och bättre.

Permalänk
Medlem

Allt funkar strålande för min del. Dock spelar jag inte spel men kör en hel del audioredigering. Känns stabilt!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Idag saknade man ännu en sak.
Tryckte på windowsknappen och skrev calc, som man gjort i 100 år.
Inte fasen fanns där någon calculator.

Nu är det en sketen app som inte ens går att söka efter på samma sätt.
Fick ladda ner calculator och installera "http://www.intowindows.com/calculator-windows-10/"
Så jag kan använda win -> calc som jag gjort alla år.

Herregud, ta bort sådana saker för att ersätta med en sämre och dessutom ta bort genvägen alla använt, lol microsoft.

Avskyr fortfarande utseendet, platt, tråkigt, och linjerna i taskbar, o runt windows är störiga.

Kommer bli att slänga in typ http://www.deviantart.com/art/Aero-7-Theme-for-Windows-10-523... när det är uppdaterat för live versionen.

Win -> Calc -> Enter fungerar för mig. Det räcker till och med med ett 'c' för att få Calculator att bli första alternativet för mig.

Det är inte så att du missar alternativet då det har en annan färg än de andra resultaten? Eller är det språket som skiljer? Jag kör engelska.

Permalänk
Medlem

Jag är helt ny inför detta med virtuella skrivbord. Vad har jag för nytta av att använda fler skrivbord? Någon som kan ge lite insight, vad använder ni virtuella skrivbord till som exempel? Jag kan inte komma på scenarion jag kan nyttja det. Men det är väl för att jag aldrig någonsin tänkt i dem banorna.

Vad gör ni med era virtuella skrivbord?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag är helt ny inför detta med virtuella skrivbord. Vad har jag för nytta av att använda fler skrivbord? Någon som kan ge lite insight, vad använder ni virtuella skrivbord till som exempel? Jag kan inte komma på scenarion jag kan nyttja det. Men det är väl för att jag aldrig någonsin tänkt i dem banorna.

Vad gör ni med era virtuella skrivbord?

Även jag är ny med detta, men det jag upplevt som riktigt bra är när man t.ex kollar på web-tv på ett skrivbord och det blir reklam, snabbt kunna switcha till det andra och surfa under tiden. Switchar mellan skrivborden med ctrl+win och pil vänster/höger.

Permalänk
Medlem

Windows 10 känns rent och snyggt. Men jag stör mig på Nvidias drivers och update. Får massa flikering.

Tummen upp för virtuella skrivbord! Microsoft har hämtat många fina funktioner från andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Idag saknade man ännu en sak.
Tryckte på windowsknappen och skrev calc, som man gjort i 100 år.
Inte fasen fanns där någon calculator.

Nu är det en sketen app som inte ens går att söka efter på samma sätt.
Fick ladda ner calculator och installera "http://www.intowindows.com/calculator-windows-10/"
Så jag kan använda win -> calc som jag gjort alla år.

Herregud, ta bort sådana saker för att ersätta med en sämre och dessutom ta bort genvägen alla använt, lol microsoft.

Avskyr fortfarande utseendet, platt, tråkigt, och linjerna i taskbar, o runt windows är störiga.

Kommer bli att slänga in typ http://www.deviantart.com/art/Aero-7-Theme-for-Windows-10-523... när det är uppdaterat för live versionen.

Varför inte bara fästa den i aktivitetsfältet? Sök på kalk o högerklicka.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med skalning i Windows 10? Uppgraderade nyss, tror jag brukade ha 125% skalning i Windows 8 men i Windows 10 så blir många win32 program alldeles suddiga. Sätter jag skalning till 100% blir taskbaren och ikonerna extremt små men text i win32 program blir skarp. Hade inte dessa problem i Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har någon hittat hur man loggar ut? Finns ju bara strömsparläge, stäng av och starta om.

Tryck på din Avatar/Kontonamn högst upp på start menyn så kan du logga ut och låsa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Varför inte bara fästa den i aktivitetsfältet? Sök på kalk o högerklicka.

Vill inte ha skräp där, grupperar inte i taskbar då jag vill ha ex mappar var för sig och inte i en grupperade. Så massa ikoner där är ivägen.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade just till win 10 och jag ogillar det skarpt!
Finns det något sätt man kan byta tillbaka till Win 8?

Permalänk
Medlem

@JimmieSan: För calc:

1) [Win] + [R]
2) Skriv calc

@Znok3N

Japp! Gå till inställningar > Uppdatering och Säkerhet > Återställning > Återgå till Windows 8/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

@JimmieSan: För calc:

1) [Win] + [R]
2) Skriv calc

Tack. Men löst det med installerat windows 7 calculatorn så Win + calc funkar som vanligt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag får definitivt inte upp loginsidan, MS kanske har hårdkodat att försöka ansluta mot 192.168.0.1 så "loginfunktionen" är nog mer ett misstag och inte nån smart funktion för att försöka förenkla.
Eller så är det lika dumt som att man ska försöka tvinga folk att ha vissa ssidn, rätt många varken kan (av tekniska skäl typ operatörslåsning) eller vet hur man byter ssid.

Min router är på 192.168.1.1 och jag får upp webinterfacet om jag dubbelklickar på routern i nätverk så det tror jag inte att man hårdkodat, det vore rätt korkat gjort isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Är ju därför Windows Insider finns. Tusentals har redan testat Windows 10 i ett år..

Ändå visade sig ca 10 stora buggar första dagen

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

har fortfarande inte fått uppgraderingen :/ ...