Microsoft publicerar ISO-filer för Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad ont tid det tar att installera. Första Windows logo glodde jag på i 15 -20 min. Så jag drog på ett möta och sen ett gympass. Kom hem och så kunde jag äntligen börja. Datorn startade om ek gång. Andra omstarten som skedde efter att files och drivers är installerade står datorn och glor på Windows logo igen hahaha

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Kör det några gånger.
Kör du med mellanslag eller inte efter 'exe'? glöm inte att rensa download mappen innan. Du kan ju prova att söka efter uppdateringar också.

Jag har som sagt fått det installerat och aktiverat nu och jag använde ISO-toolen.

Inte kollat det, men uppdateringen startar och laddar ner, men när det står installerar, går hela vägen eller nästan och det tar det stopp.

Gjorde sfc /scannow och det påstod några skadade filer (inget som går att fixa utan ominstallation i så fall om det ens hjälper). Funderar på att bråka mig in i felsäkert läge och köra sfc /scannow igen.

EDIT laddar hem större fil nu i alla fall än kl 13, då var den på 5Gb, nu 7,8Gb. Vet inte om det kan fungera nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

EDIT laddar hem större fil nu i alla fall än kl 13, då var den på 5Gb, nu 7,8Gb. Vet inte om det kan fungera nu.

OK. skumt. Men varför inte ISO verktyget?

Permalänk
Medlem

ISO - Win10 - Ren installation

Hej!

Om jag nu uppgraderar till Windows 10 på min stationära dator med giltig windows 8.1.

Sen tankar jag hem ISO filen till USB minne och vill installera en REN kopia av windows 10, begär den då en windows 10 key? Och hur får man den då isf ?

//hzn

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

OK. skumt. Men varför inte ISO verktyget?

Varför inte

Får jag det inte fungera får det bli det ja. Men tänkte se om jag får det fungera på "naturlig" väg Går betydligt segare nu att tanka, så det är troligt hårt tryck på uppdateringsservern, så tar en stund innan jag kan säga om det fungerar eller inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lyckades till slut ladda ner Windows 10 ison. Frågan är bara om filen är ok. Microsoft har publicerat md5 checksummor till sina beta-isos men inte den slutgiltiga. Dessutom är det lite oklart om filen innehåller både x32 och x64 versionen. Ison verkar väldigt liten för att innehålla båda, runt 2,5 GB.

Permalänk
Medlem

Laddat ner Windows 10 och den har processat "förbereder installation", då kom det fram felmeddelande och att installationen misslyckades. Någon som råkat ut för samma och har en lösning?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Laddat ner Windows 10 och den har processat "förbereder installation", då kom det fram felmeddelande och att installationen misslyckades. Någon som råkat ut för samma och har en lösning?

Jupp, har ingen lösning tyvärr. Mer än att köra fix it https://support.microsoft.com/en-us/kb/916251

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

När man skapar en USB, blir licensen bunden till den version man skapar? Alltså om jag skapar en svensk Win 10 Pro N nu kan jag installera en engelsk Win 10 Pro senare på samma licens?

Permalänk
Medlem

Så om jag nu var rank 1 retard och gjorde den rena installationen direkt istället för att först uppgradera så måste jag med andra ord installera om mitt win7, uppgradera och SEN göra den rena installtionen? För just nu accepterar den inte min produktnyckel i.o.m att det inte är en win10 nyckel utan en win7 nyckel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Nu är det så att min uppgradering av
Windows 10 har fastnat på 25% någon
som har upplevt samma sak och har en lösning eller ska jag bara vänta ännu längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jupp, har ingen lösning tyvärr. Mer än att köra fix it https://support.microsoft.com/en-us/kb/916251

Vet inte vad som var fel. Körde fixit och funkar nu "installerar funktioner och drivrutiner" tack!

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindahll:

Nu är det så att min uppgradering av
Windows 10 har fastnat på 25% någon
som har upplevt samma sak och har en lösning eller ska jag bara vänta ännu längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta eller tvångsomstarta datorn. Bättre råd kan jag inte ge.

Skrivet av shogun-r:

Vet inte vad som var fel. Körde fixit och funkar nu "installerar funktioner och drivrutiner" tack!

Lugnt, skönt det hjälpte någon Troligt att uppdate blev korrupt på något vis.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

OK. skumt. Men varför inte ISO verktyget?

Nu funkar det, så filen var helt enkelt fel som jag ladda ner. Inte så konstigt med denna stora belastning att allt inte går rätt till.

Men inte så användarvänligt, gick inte så smärtfritt precis. Får hoppas resten är enklare, efter detta är det garanterat någon drivers som bråkar och det troligen inte finns en nyare att tanka

Ja nu är det bara installation kvar (vad det ser ut nu så tar det bra tag innan det är klart). 1% än så länge

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ni som har ett Asus Xonar U7 PMa mig så kan jag tala om för er hur ni får ljudkortet att funka i Win 10. Asus har inga officiellt drivisar till Win 10 än.

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk

Se där ja. Nästan 12 timmar

Själv går jag i funderingar om att blåsa om med en ren installation.

Vilket installationsalternativ tog du?

Permalänk
Medlem

Har av misstag skapat dvd från 32 bitars versionen, kunde ha svurit på att jag valde 64bitars versionen. Hur ska jag skapa en 64 bitars version från 32 bitars versionen? Media Creation version 64 funkar inte på 32 bitars versionen.

Edit: Det går att skapa 64 bitars dvd från 32 bitars media Creation Tools.

Permalänk
Medlem

Det här var det jobbigaste installationen av Windows för vissa av oss, och det är inte för att vi är retards

Permalänk

Nu är jag igång ordentligt.. efter en omständig installationsprocess.
Efter 6 misslyckade försök via Windows Update gav jag MediaCreationTool en chans(trots att jag var osäker på om detta skulle fungera). Efter den är klar(typ 45min på SSD), var jag inne i 10. Denna glädje varade dock bara i 10 min innan allt krascha. På 1 timme krascha allt ca 5ggr. Kör MediaCreationTool igen och flashar en USB och blåser om hela datorn. Blev lite nervös när installern fråga om en key.. men var bara att klicka sig vidare!

Nu sitter jag däremot med ett aktiverat win10, enbart genom MediaCreationTool(detta som inte skulle fungera enligt MS support..

Skrivet av Morpiha:

Jahopp...Msoft var inte mycket till hjälp x)
Dem frågade bara om jag installerat genom "Windows Update" och så sa jag till dem att "Nej, jag drog ned verktyget på denna länken och installerade Windows därigenom" Till vilket han bara svarade "That wont work."

Så enligt Microsoft så funkar det inte att köra genom deras ISO's utan du måste vänta på att din Windows Update säger till att du kan uppgradera.
Obviously så är detta skit snack då det har funkat för många andra. Så tyvärr verkar inte Microsoft vara till mycket hjälp.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

Kan lägga till att detta: http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
fick bli mitt alternativ på ena maskinen. Vet inte varför men trots att jag följt rådet och rensa Software/Download mappen, följt av kommandot så ladda den ner och gav samma jobbiga felmeddelande: 80240020

Länken ovan fungerade kanon dock, den skötte allt, och nu verkar allt fungera som det ska.
Tror inte detta löser "alla" problem, då jag fick andra felkoder innan, men det verkar lösa denna iaf.

Källa och tack till @markus9090 för tipset. Räddade min kväll iaf

Permalänk

Hoppas det är okej att jag citerar mig själv från en annan tråd. Jag ser att många haft problem med att få nedladdningen i Windows update att starta, men man behöver faktiskt inte vänta på denna. Se mitt citat:

Skrivet av klasvonklas:

Nu vet jag inte om det här redan har tagits upp i den här eller någon annan tråd, men jag har ett svar på mångas frågor och problem! Ni får gärna citera mig så att fler kan se det här. Så här gjorde jag:

Körde på engelskt Windows 7. Windows-ikonen dök inte upp så jag använde mig av knepet med en nerladdad exe/bat-fil. Ikonen dök upp och jag bokade.
Nedladdningen började dock aldrig för mig, inte ens igår den 29. Jag gjorde då så att jag laddade ner den officiella iso-filen direkt från Microsoft, den Svenska 64-bitar. Jag monterade iso-filen vitruellt och startade den. Jag kunde då göra en uppdatering till Windows 10.
Aktiveringen hade jag också problem med som många andra, hände inget trots att jag flera gånger tryckte på "Aktivera". Misstänkte att det kunde vara något med att jag gjorde uppdateringen på Svenska, men efter att bara ha låtit datorn stå på i ett par timmar så aktiverades det automatiskt. Jag ska nu göra en clean installation med samma iso-fil.

Sammanfattning: Man behöver inte vänta på Windows update. Har man redan reserverat kan man uppdatera med en iso-fil, till och med på annat språk.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

När kommer Windows 10 till Xbox one?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Gör nog som alltid vid släpp av nytt operativsystem... väntar någon vecka eller två så att buggar fixas. Sedan i detta fall först uppgradering så att hårdvaran registreras, backar upp allt från datorn till fristående disk, nedladdad ISO installeras på USB-pinne, bort med alla hårddisk portioner med dos funktionen fdisk på gamla Win98 floppyn och rensar master boot record med växeln /mbr. Ska sedan vara tillräckligt rent för ny installation, ett alternativ är säker SSD rensning i BIOS (Asus) som gör typ samma sak fast djupare. Sen in med USB stickan och installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om classic shell kan bli krångligt när jag väl uppgraderar till windows 10? Är det rekommenderat att avinstallera det före?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Någon som har koll på om classic shell kan bli krångligt när jag väl uppgraderar till windows 10? Är det rekommenderat att avinstallera det före?

Du har ingen användning för den i windows 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@riporto:
Vet, men tänkte om jag kan använda den tillsvidare, kommer inte installera windows 10 riktigt än. Är lite orolig om det kan förstöra uppgraderingen på något sätt för i så fall är det kanske bättre att ta bort den direkt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Dyluck:

I region, satte "Home location" till us och "Language for non-unicode programs" till en-us.
Nu försöker den inte försvenska mitt os längre.

Detta funkade fint fint för mig i Win7, men inte i Win8. Orkar inte installera om allt, går det inte att göra detta tricket i Win 8?

EDIT: Never mind, tricket med kommandoprompten fungerade istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

@riporto:
Vet, men tänkte om jag kan använda den tillsvidare, kommer inte installera windows 10 riktigt än. Är lite orolig om det kan förstöra uppgraderingen på något sätt för i så fall är det kanske bättre att ta bort den direkt.

Inget att oroa sig för om du inte tänker installera windows 10 än, avinstallera för säkerhetsskull då du uppgraderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

Inget att oroa sig för om du inte tänker installera windows 10 än, avinstallera för säkerhetsskull då du uppgraderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Är rädd att bli alldeles för taggad när dagen är kommen så jag kanske glömmer

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har samma problem. Testar det som finns här https://support.microsoft.com/en-us/kb/916251 , just nu kollar jag om det finns trasiga filer i Os:et.

Fick försöka tre gånger och sista gången så fungerade det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9