Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Med lite tur kanske det kommer någon tredjepartslösning som löser det. Ungefär som när det kom program som fixade startmenyn på W8.

Märkligt att man skall behöva tredjepartslösningar för att slippa allt MS tvingar på en. Hört talas om valfrihet, MS?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Som jag har uppfattat det så gäller en licens för en enhet med Win X. Glöm OEM och Retail.
Och med tanke på priset så kommer det säkerligen att bli en prenumerationstjänst inom tre-fyra år.

Finns ju oem i denna länk.Får nog kollas upp innan installdax.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3230608,3230635,3230651,...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riporto:

En sak som jag fortfarande funderar på är, hur kan jag med win 8.1 pro versionen görea en ren installation av windows 10? Kan jag göra mitt eget USB minne med win 10 eller dvd?

Ja det kan du.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

ang framtida kostnader...

Microsoft har ju vid flertalet tillfällen gått ut med att dom måste hitta nya sätt att tjäna pengar på i framtiden så att uppgraderingen till windows 10 skulle vara kostnadsfri även efter det första (gratis)året är ju skrattretande... Sannorlikheten att dom som väljer att uppgradera kommer beläggas med en prenumerationskostnad är ju så uppenbar att jag inte förstår att man överhuvudtaget diskuterar detta i tråden... Att MS talar tyst om detta är ju lika självklart det då många skulle välja att stanna kvar på den version dom har idag... Vad kostnaden blir kan man bara spekulera om men gissningsvis i samma nivå som Office 365 (runt 1000-lappen/år) skulle jag tro vilket jag oxå kan tycka är en rimlig peng...

Någon skrev i tråden att merparten av alla användare e kvar på win 7 vilket stämmer men vad dom inte förstår är att "Metro" bara är ett kosmetiskt skal som är väldigt lätt att byta ut (ursäkta formuleringen) så att det liknar det som dom är vana vid idag, vanligtvis win 7...
Detta är både kostnadsfritt, busenkelt och kan göras på flertalet sätt. Själv föredrar jag Classic Shell (www.classicshell.net) men det finns säkert flera bra alternativ.

Ha d bäst alles...
/Lossi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Märkligt att man skall behöva tredjepartslösningar för att slippa allt MS tvingar på en. Hört talas om valfrihet, MS?

Märkligt att folk behöver en startmeny...
Sitter ni med kassetter oxå?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pergro:

Jag har haft problem med Windows uppdateringar flera månader, kontaktade Microsoft support som inte heller kunde lösa detta.
En enligt support var det ända sättet att ha en fungerande Windows installation för att kunna uppgradera till Windows 10.

Så jag har installerat om Windows 7 3 gånger med 262 uppdatera paket innan jag fick ett system där jag kunde boka Windows 10.
Ett verkligen tidsödande arbete.
Jag har fråga 2 olika personer på Microsoft support och svaret är en fullt uppdaterad Windows för att boka.
Tydligen skall man då kunna göra en helt ren installation av Windows 10 vilket är trevligt.

Så hoppas att era Windows uppdateringar fungerar.

Varför är det så viktigt att "boka" Win10??? Du får det ju i vilket fall som helst och jag lovar dig... du vill inte vara först.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så är det ju inte bara "personligt" utan merparten av befolkningen verkar ju inte gilla W8/W8.1 alls, då W8/8.1 idag har en marknadsandel på ca 15%, mot ex XP som fortfarande har strax över 16%, och W7 som har nästan 60% marknadsandel.

De som hoppar på W10 är nog de som idag sitter på W8/W8.1, då W10 på ett sätt är bättre än just W8/W8.1 då det inte har "Metro" rakt upp i ansiktet, utan har en mer "normal" startmeny.

Men bortsett från det så är det inget som tilltalar användarna troligen, så jag tror att marknadsandelen för W10 inte kommer vara så mycket större än vad W8/W8.1 är idag, före Microsoft slutar "köra över" sina användare, och börjar lyssna på dem.

Så länge som Microsoft fortsätter köra över sina användare (kunder) så kommer de att förlora kunder i fortsättningen med, fler och fler går över till exempelvis Mac (Och därmed OS X) eller rent av till Linux, just för att Microsoft beter sig som "idioter" och fullständigt kör över kunderna, och struntar i vad de vill ha.

Skulle Microsoft lyssnat på kunderna så hade de redan under 2012 inte ens släppt W8, eller senare W8.1 och nu W10 utan hellre byggt vidare på W7 som är det bästa Microsoft kommit med sedan Windows XP.

Jag tror att W7 kommer bli "nya Windows XP" på så sätt att företag, kommuner, landsting, försvar etc kommer sitta kvar på W7 även efter supporten för W7 stängts, och övergått till "om du betalar några hundra miljoner kronor så kan ni få support" som det är med Windows XP, ex som en del företag och exempelvis USA´s militär gör, de köper support av Microsoft så de får uppdateringar även i fortsättningen. Vilket de får betala ca 250 miljoner kronor för under 2 år (till början av juli 2017), troligen förlängs det säkert efter det med.

Fast varför XP fortfarande har så pass många andelar beror nog inte på deras preferenser eller tyckande om en nyare version av operativsystemet. Utan beror nog främst på: "Om det fungerar, varför ändra på det?", och då är det inte bara företag som tänker så här, då jag vet en hel del släktingar och vänner som endast använder sin dator ibland och ser inte nyttan i att uppgradera.

Varför W8 inte slog igenom beror nog främst på stora GUI förändringar och inte i att det inte erbjuder något nytt och användbart. Fråga dem som frivilligt har valt att uppgradera till w8 (från antingen xp eller w7) så kommer de flesta ändå ha mycket positivt att säga om det (efter de förändringar som har gjort då till w8.1, ren w8 upplevelse är inte att föredra för de flesta).

Skillnaden på w8 och w10 är rätt så stor på många fronter (i hur MS väljer att bemöta sina användare). Windows 8 skulle bli någonting hippt och modernt som också skulle imponera såväl på gamla och nya användare (även om det nu inte vart så). Medan i w10 så väljer man att implementera lite efterfrågade funktioner + deras ekosystem (som med cortana etc) som inte är lika påträngande eller är en totalt ny upplevelse för användaren.

Så jag tycker tvärtom mot dig här, de har verkligen lyssnat på sina användare och försöker nu göra så mycket de bara kan för att säkerställa sin position som det största operativsystemet för pc.

Att bygga vidare på w7 skulle snarare bara hämna utvecklingen. Till skillnad från w7 så har de faktiskt tänkt till ordentligt i w10 för hur man skall hantera utveckling i modern tid. Det kanske inte är perfekt, men de har tagit stora framsteg mot sina tidigare strategier.

Det kommer nog bli en delad marknad till vilka som faktiskt kommer leva kvar i w7 och vilka som kommer passa på att uppgradera hela sin datapark. De som nyligen har gjort upphandlingar för w7 (i samband med att supporten för xp stängdes ner) kommer leva kvar i w7 tills de absolut måste uppgradera. Medan de som inte har gjort några upphandlingar kommer med större sannolikhet välja att gå på w10.

Men att gissa sig fram till hur det faktiskt kommer se ut är otroligt svårt. Då allting egentligen handlar om pengar, tid och resurser till att kunna uppgradera (sedan kommer det alltid finnas system som lever kvar, jag menar kolla bara på NASA's grejer).

Permalänk
Skrivet av Lossitallet:

Microsoft har ju vid flertalet tillfällen gått ut med att dom måste hitta nya sätt att tjäna pengar på i framtiden så att uppgraderingen till windows 10 skulle vara kostnadsfri även efter det första (gratis)året är ju skrattretande... Sannorlikheten att dom som väljer att uppgradera kommer beläggas med en prenumerationskostnad är ju så uppenbar att jag inte förstår att man överhuvudtaget diskuterar detta i tråden... Att MS talar tyst om detta är ju lika självklart det då många skulle välja att stanna kvar på den version dom har idag... Vad kostnaden blir kan man bara spekulera om men gissningsvis i samma nivå som Office 365 (runt 1000-lappen/år) skulle jag tro vilket jag oxå kan tycka är en rimlig peng...

Låter rimligt och då borde det alltså vara billigare att stanna kvar med Windows 7 fram tills de slutar ha support på den.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Palme_570: Jag drog ett exempel.
Kan ta ett till.
Min Thinkpad X200 har inte heller någon optisk läsare, den maskinen är från 2008.

Nej jag vet att det varit påväg bort ett tag men de kan fortfarande erbjuda ett alternativ med cd även om jag själv kör allt genom nätverk/usb..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Inaktiv

Det ska bli ett sant nöje att få dual-boota Ubuntu 15.10 och Windows 10 lagom till hösten.

Permalänk

Samma gäller USB minnen som på SSD diskar

Skrivet av TheBasicOne:

Kan inte USB minne tappa minnet så att säga efter ett tag utan ström?

http://www.sweclockers.com/nyhet/20480-avstangda-ssd-enheter-...

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lossitallet:

Microsoft har ju vid flertalet tillfällen gått ut med att dom måste hitta nya sätt att tjäna pengar på i framtiden så att uppgraderingen till windows 10 skulle vara kostnadsfri även efter det första (gratis)året är ju skrattretande... Sannorlikheten att dom som väljer att uppgradera kommer beläggas med en prenumerationskostnad är ju så uppenbar att jag inte förstår att man överhuvudtaget diskuterar detta i tråden... Att MS talar tyst om detta är ju lika självklart det då många skulle välja att stanna kvar på den version dom har idag... Vad kostnaden blir kan man bara spekulera om men gissningsvis i samma nivå som Office 365 (runt 1000-lappen/år) skulle jag tro vilket jag oxå kan tycka är en rimlig peng...

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/01/21/the-next-...

"This is more than a one-time upgrade: once a Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no cost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Okej, då kan ju du berätta vad som är "revolutionerande" med DX12?

Vill du veta en hemlighet?
Dx12 är inget "revolutionerande" alls egentligen, det är ett marknadsföringstrick från Microsoft och alla sväljer det utan problem, det DX12 gör är inget annat än vad ex Vulkan gör, och där har Vulkan större chans än DX12, då Vulkan stöd finns till både Windows, Linux och OS X, och är då således ett mer självklart val för spelutvecklare att utveckla mot Vulkan API än mot DX12, och då bara nå en bråkdel av alla (oh få mer jobb) än att utveckla mot Vulkan direkt, och de kan nå betydligt fler användare på mindre jobb.

Så nej, DX12 är inget "revolutionerande" och ger inget mervärde alls.
Kolla bara på DX11.1/DX11.2 (Exklusiva för W8/W8.1), om utvecklarna skulle satsa på DX11.1/DX11.2 så skulle de nå en bråkdel av alla användarna som de vill nå, därför så finns det knapp några DX11.1/DX11.2 byggda spel alls, utan det är DX9, DX10 och DX11 i grunden för att nå den största massan.

Tror du då att spelutvecklarna skulle satsa på DX12 när de kan satsa på Vulkan som kommer fungera på alla de stora plattformarna, och således innebära betydligt mindre jobb för utvecklare och ett bättre slutresultat?

Du kommer med konspirationsteorier som foliehattar håller på med. Spelutvecklare satsar redan på directx 12. Vulkan kommer att finnas vid sidan av directx precis som opengl alltid har gjort. Den ena innebär inte slutet på det andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenfan:

Det är fint att du drömmer om Vulcan, verkligen, men jag tror du sätter lite för mycket tillit till det. Oddsen är stora att utvecklarna anammar DX12 istället, särskilt de större utvecklarhusen. Den enskilt största anledningen dock för dig att uppgradera är dels, att du får det gratis inom ett år, och sedan också att supporten för Win7 kommer upphöra. Vill du då sitta med en Schweizerost?

Nej, jag "drömmer" inte om vulkan, eller sätter större tillit till det.
Och oddsen är mindre att utvecklarna anammar DX12 (likt det i princip inte finn några DX11.1/11.2 spel idag ute) då marknadsandelen är för liten, så chansen är större att de går mot Vulkan istället, då både ex Adobe, Blizzard, EA, Apple, Intel, AMD, Futuremark, Ericsson Google, är medlemmar iKhrinos Group (Som står bakom Vulkan och en hel delandra öppna standarder).
Se fulla listan här: https://www.khronos.org/members/member_list

Sidan 13 i denna pdf en visar väl på de som är mest involverade i just Vulkan:
https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/ove...
Men listan ovan är med aktuell, då alla inblandade i gruppen egentligen bidrar till utvecklingen av de olika standarder som Khronos står bakom.

Och angående supporten för Windows 7 så gäller det fram tills Januari 2020, då det finns god tid på sig att i framtiden uppdatera till antiungen ett vettigt Windows 11 (eller12 eller vad de ska kalla det, eller bara Windows) eller att byta plattform, då vi börjar komma till en sådan nivå nu att Windows börjar bli "överflödigt" då mer och mer kommer till ex Linux, eller OS X med.
Det enda som håller tillbaka ett byte från Windows helt egentligen är vissa spel som endast finns på Windows (och inte på konsol) och vissa program som endast finns till Windows, men på de programmen så börjar de komma bra motsvarigheter på både Linux sidan och OS X sidan.

Skrivet av sKRUVARN:

Om inte steamos blir en succé så lär Vulcan bli doa. Har inte sett nån utvecklare ens nämna Vulcan medan flera titlar och spelmotor redan har bekräftat dx12 support. Känns som att du bara svamlar för att du inte gillar Microsoft, enda argumentet var ju multiplatform, men vad spelar det för roll när ingen spelutvecklare bryr sig om Linux och osx ändå. Hade det vart så viktigt då hade ju opengl konkurrerat ut dx för länge sen.
Skickades från m.sweclockers.com

Så:
EA, Blizzard, Epic Games, Valve, Sony, Oculus VR, Nvidia, mfl är då inte utvecklare enligt dig?

Skrivet av strejf:

Du kan läsa mer på Sweclockers istället.

https://www.youtube.com/watch?v=rpDdOIZy-4k

The Witcher 3 och Batman: Arkham Knight får stöd för DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20393-the-witcher-3-och-batm...

EA:s teknikchef för Frostbite vill se krav på DirectX 12 för 2016 års speltitlar
http://www.sweclockers.com/nyhet/20315-eas-teknikchef-for-fro...

AMD visar prestandaförbättringar med flera kärnor och DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20243-amd-visar-prestandafor...

Stardock: 820 procent bättre prestanda med DirectX 12
http://www.sweclockers.com/nyhet/20084-stardock-820-procent-b...

DirectX 12 öppnar för bättre utnyttjande av flera grafikprocessorer
http://www.sweclockers.com/nyhet/19999-directx-12-oppnar-for-...

DirectX 12 till både Windows och Xbox One
http://www.sweclockers.com/nyhet/18423-directx-12-till-bade-w...

Haha. Tror du ens på att DX12 skulle ge 820% ökning?
Ta av dig nattmössan och kom ut i verkligheten, DX12 kommer inte göra någon större skillnad för spelen, ja visst, det kommr bli en viss skillnad, men det handlar om några procent hit eller dit, inte 820% som är ett test som är så extremt felaktigt så det är inte sant. Det är just bara ett marknadsföringstrick, och alla verkar gå på det.
Och att DX12 kommer till Xbox One är inte heller det någon större "wow", då Xbox One redan idag använder low level api (Som DX12 och Vulkan är), så på Xbox One kommer det inte bli någon större förändring alls heller.

Skrivet av asard1212:

Nu får du nog läsa på innan du uttalar dig om Dx12.

Eller så borde ni slutagå på Microsofts rena marknadsöfrings trick, med trixande av siffror etc, allt för att få DX12 att framstå som "det bästa sedan DX lanserades", när det i själva verket är rätt små förändringar.

Skrivet av asabla:

Att bygga vidare på w7 skulle snarare bara hämna utvecklingen. Till skillnad från w7 så har de faktiskt tänkt till ordentligt i w10 för hur man skall hantera utveckling i modern tid. Det kanske inte är perfekt, men de har tagit stora framsteg mot sina tidigare strategier.

Nu så skulle det ju inte ha hämmat utvecklingen om de byggt vidare på W7, för W8/8.1 och W10 är just påbyggnader på W7, som byggde på Vista, så de hade likväl kunnat gått ut och sagt före W8 att de bygger vidare på W7, och bara kallat det "Windows" och släppt ex DX11.1/11.2 och DX12 till W7 utan problem, men att Microsoft låste DX11.1/11.2 till W8/8.1 och nu DX12 till W10 är rent marknadsföringstrick, vilket i efterhand visade sig på W8/8.1 att det floppade att det inte kom till W7, vilket säkert kommer visa sig igen med DX12, då det är låst till W10, vilket handlar om ren marknadsföring för att få folk att uppgradera till W10, när det i själva verket inte ger någon större skillnad i alla fall.

Visst, DX12 och lika så Vulkan ger en viss skillnad, men det handlar inte om några 820% vilket är ett rent marknadsföringstrick/ fuskande med siffror som är gjorda ur ett test som visar ett "extremt begränsad" krets av effekter i ett spel som skulle kunna nå högre, men ser man rakt av så är det inte de siffrorna.

Vilket är synd, då många tror efter att ha läst i diverse tidningar att "DX12 är som att få ett nytt grafikkort gratis" när det i själva verket dels är låst till W10, och dels så är det betydligt mindre i förbättring mot tidigare.

Och från utvecklarnas del så är det bättre om de skulle satsa på Vulkan, då det är cross plattform än att utveckla mot DX12 som är låst till ett enda operativ, just W10, och då nå en bråkdel av alla de skulle kunna nå med Vulkan, det är säkerligen också många utvecklare står bakom just Vulkan, att de hellre ser att Vulkan blir bra än att satsa på DX12 och få en betydligt mindre användarbas.

De som är mest involverade i Vulkan (bidragande), se listan längre upp för alla som stödjer Khronos Group:

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Undra om man skulle tipsat Copyswede om att dom kan avgiftsbelägga Microsoft för att distribuera på USB?

Permalänk
Medlem

DX11.1/11.2 är väl iofs inga större förändringar/förbättringar, så det är väl klart ingen kräver det, speciellt i kombination med att andelen datorer med det installerat är ganska liten. Sen vet man väl inte om spel kanske utnyttjar det lilla extra om det nu finns.

DX12 är en mycket större skillnad, jag märkte direkt prestandaökning på min laptop tex, och det var inte med ett spel som utnyttjar DX12 fullt ut.

Att de nya DX-versionerna kräver nyare OS kan ju helt enkelt bero på att äldre OS skulle behöva en alldeles för stor omskrivning från grunden för att det skulle fungera. DX12s direkta hårdvarugrej exempelvis kanske är förhindrat av hur Windows 7s kärna är byggd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidern:

DX11.1/11.2 är väl iofs inga större förändringar/förbättringar, så det är väl klart ingen kräver det, speciellt i kombination med att andelen datorer med det installerat är ganska liten. Sen vet man väl inte om spel kanske utnyttjar det lilla extra om det nu finns.

DX12 är en mycket större skillnad, jag märkte direkt prestandaökning på min laptop tex, och det var inte med ett spel som utnyttjar DX12 fullt ut.

Att de nya DX-versionerna kräver nyare OS kan ju helt enkelt bero på att äldre OS skulle behöva en alldeles för stor omskrivning från grunden för att det skulle fungera. DX12s direkta hårdvarugrej exempelvis kanske är förhindrat av hur Windows 7s kärna är byggd?

Finns det ens något spel som delvis supportar DX12 ute nu? Tror att utvecklarna till det spelet hade slagit på stora trumman i så fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hoppas inte det blir dålig kvalité på USB minnena i alla fall.

Mina gamla XP skivor fungerar fortfarande och dem är säkert från 2003 ungefär...

Gör en backup och lägg på en extern hårddisk, lär väl inte ta mer än 10-20GB iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nu så ger ju Microsoft bort W10 under 1 års tid, dock kan man tycka att Microsoft borde ge W10 gratis när man "uppgraderar", oavsett okm det sker inom 1 år eller 2-4 år till nästa version, ex som Apple gör, och har gjort sedan 2013, och 2012 så var det ca 150 kr det kostade att få nya versionen. Så på den sidan så ligger Microsoft efter.

Fast nu är inte det en 100% rättvis jämförelse då Apple även säljer hårdvaran som OS'et körs på, så egentligen behöver de inte ta betalt ö.h.t. för sina OS då de pengarna är helt obetydliga i sammanhanget - de tar bara betalt för att de kan ta betalt.
Microsoft säljer ju inte hårdvaran själva utan själva OS'et är deras primära säljprodukt (och den går att installera på majoriteten av alla datorer på marknaden så där ligger Apple efter...).
Sedan kan man ju snegla på linux distar och annat och där finns en helt annan säljmodell, men det ämnet förtjänar en egen diskussion.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Fast nu är inte det en 100% rättvis jämförelse då Apple även säljer hårdvaran som OS'et körs på, så egentligen behöver de inte ta betalt ö.h.t. för sina OS då de pengarna är helt obetydliga i sammanhanget - de tar bara betalt för att de kan ta betalt.
Microsoft säljer ju inte hårdvaran själva utan själva OS'et är deras primära säljprodukt (och den går att installera på majoriteten av alla datorer på marknaden så där ligger Apple efter...).
Sedan kan man ju snegla på linux distar och annat och där finns en helt annan säljmodell, men det ämnet förtjänar en egen diskussion.

Det är en rättvis jämförelse, då Microsoft får betalt från datortillverkarna för licenserna de skeppar med på sålda datorer.
Så även där får Microsoft in pengar, och det är det som många ser som anledning till att Microsoft nu släpper W10 under 1 år gratis (sen får man se hur de gör), för att det mesta pengarna från licenser kommer just på nya sålda datorer, eller från företagsmarknaden (som inte omfattas av fria uppgraderingen).

Så Apple ligger inte alls efter, utan ligger flera år före Microsoft på både affärsmodell, och egentligen på att använda sitt egna operativsystem själva, för bästa upplevelsen för konsumenterna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Finns det ens något spel som delvis supportar DX12 ute nu? Tror att utvecklarna till det spelet hade slagit på stora trumman i så fall.

http://blogs.nvidia.com/blog/2015/05/01/directx-12-cryengine/

http://www.overclock3d.net/articles/gpu_displays/the_witcher_...

"While MSI dis not say explicitly that Batman: Arkham Knight and The Witcher 3: Wild Hunt will have support for directX 12, what else could they mean when they say "new graphics technology already in the Witcher 3, [and] Batman" in an article about Windows 10 and DirectX 12?"

"At BUILD, Microsoft called DirectX 12 the fastest adoption by titles under developments since Direct3D 9."

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Jag undrar hur lång tid det tar innan man kan installera om Windows utan att behöva använda USB/DVD. Om jag köper en ny SSD för att den gamla går sönder, vill jag kunna peta in den och välja "Installera Windows".

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Va i helv*te Microsoft?

Ännu en anledning till varför W10 inte kommer "slå igenom"....

Microsoft verkar vilja göra allt från när de visade upp W8 och framöver för att skrämma iväg användarna...
Sedan är det oklart vilka uppdateringar det gäller?

"För alla med Windows 10 Home kommer operativsystemet periodvis att söka efter nya uppdateringar och installera dessa – helt utan förvarning eller möjligheten att stänga av automatiska uppdateringar."

Gäller det alla uppdateringar, eller exempelvis bara de som tillför funktion, det verkar ju oklart.
Men tolkar man det ovan så verkar det ju gälla rakt över, allt ifrån säkerhetsuppdateringar till DX versioner till drivrutiner etc, vilket känns rätt så "va i helv*te" att göra, det där kommer ställa till mycket problem för användare.

Säg om ex Microsoft ändrar ett API eller liknande så måste kanske flera program kodas om av utvecklarna (likt som det är på mobilsidan, där en ny OS version kräver att många appar kodas om / görs i ordning med nya API så de inte kraschar etc.).

Känns som att Microsoft gör allt nu för tiden för att skrämma bort kunderna, drar ner personal, lägger ner mobildivisionen (eller omstrukturerar den, kalla det vad dem vill), köper Nokias mobildel som sedan floppar, köper Minecraft till ingen större nytta (otroligt idiotiskt beslut, och bortslösade pengar Microsoft aldrig troligen får igen), och nu påtvingande uppdateringar som kommer ställa till problem.

Gäller det alla uppdateringar, för Windows 10 Homo: ja det gör det!

Minecraft till ingen större nytta (otroligt idiotiskt beslut) :
Där är jag väldigt övertygad att du har riktigt riktigt fel.
Minecraft kommer att generera så mycket mer på långsikt, då spelet sålts i över 8 300 000 exemplar på PC, och över 17 500 000 exemplar på samtliga plattformar!

Och det är bara början, själv tror jag att Minecraft är ett av microsofts bästa köp, som kommer att få "pengakon" att mjölka satan på längre sikt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Gäller det alla uppdateringar, för Windows 10 Homo: ja det gör det!

Minecraft till ingen större nytta (otroligt idiotiskt beslut) :
Där är jag väldigt övertygad att du har riktigt riktigt fel.
Minecraft kommer att generera så mycket mer på långsikt, då spelet sålts i över 8 300 000 exemplar på PC, och över 17 500 000 exemplar på samtliga plattformar!

Och det är bara början, själv tror jag att Minecraft är ett av microsofts bästa köp, som kommer att få "pengakon" att mjölka satan på längre sikt.

Känns som att Minecraft är på väg att dö ut, tidigare så spelade "alla" bekanta det, nu? Det är knappt någon som spelar det längre bland bekanta, och tidigare sålda spel kommer ju inte Microsoft till gagn direkt.

Sen så säljer Minecraft ännu ca 12k+ /dygn, vilket är rätt häpnadsväckande med efter ca 5 år på marknaden, känns som att försäljningen kommer mattas av framöver ännu mer, och således så är "kassakon" slut, tror inte att Microsoft har kunskapen/förutsättningarna/idéerna för att eventuellt skapa Minecraft 2.0, då dels så är Minecraft ett sådant spel där det är svårt att göra en uppföljare på (Mot ex Battlefield, CoD eller liknande där det är rätt simpelt att bygga vidare på liknande idéer), så inom några år max har hypen av Minecraft "dött ut" och Microsoft skriver ner köpet av Mojang precis som de nu skrivit ner mer än vad de köpte Nokias mobil avdelning för:

Statistics
PC/Mac version

20 203 939 people have bought the game.

In the last 24 hours, 12 544 people bought the game.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nej, jag "drömmer" inte om vulkan, eller sätter större tillit till det.
Och oddsen är mindre att utvecklarna anammar DX12 (likt det i princip inte finn några DX11.1/11.2 spel idag ute) då marknadsandelen är för liten, så chansen är större att de går mot Vulkan istället, då både ex Adobe, Blizzard, EA, Apple, Intel, AMD, Futuremark, Ericsson Google, är medlemmar iKhrinos Group (Som står bakom Vulkan och en hel delandra öppna standarder).
Se fulla listan här: https://www.khronos.org/members/member_list

Sidan 13 i denna pdf en visar väl på de som är mest involverade i just Vulkan:
https://www.khronos.org/assets/uploads/developers/library/ove...
Men listan ovan är med aktuell, då alla inblandade i gruppen egentligen bidrar till utvecklingen av de olika standarder som Khronos står bakom.

Och angående supporten för Windows 7 så gäller det fram tills Januari 2020, då det finns god tid på sig att i framtiden uppdatera till antiungen ett vettigt Windows 11 (eller12 eller vad de ska kalla det, eller bara Windows) eller att byta plattform, då vi börjar komma till en sådan nivå nu att Windows börjar bli "överflödigt" då mer och mer kommer till ex Linux, eller OS X med.
Det enda som håller tillbaka ett byte från Windows helt egentligen är vissa spel som endast finns på Windows (och inte på konsol) och vissa program som endast finns till Windows, men på de programmen så börjar de komma bra motsvarigheter på både Linux sidan och OS X sidan.
Så:
EA, Blizzard, Epic Games, Valve, Sony, Oculus VR, Nvidia, mfl är då inte utvecklare enligt dig?
Haha. Tror du ens på att DX12 skulle ge 820% ökning?
Ta av dig nattmössan och kom ut i verkligheten, DX12 kommer inte göra någon större skillnad för spelen, ja visst, det kommr bli en viss skillnad, men det handlar om några procent hit eller dit, inte 820% som är ett test som är så extremt felaktigt så det är inte sant. Det är just bara ett marknadsföringstrick, och alla verkar gå på det.
Och att DX12 kommer till Xbox One är inte heller det någon större "wow", då Xbox One redan idag använder low level api (Som DX12 och Vulkan är), så på Xbox One kommer det inte bli någon större förändring alls heller.
Eller så borde ni slutagå på Microsofts rena marknadsöfrings trick, med trixande av siffror etc, allt för att få DX12 att framstå som "det bästa sedan DX lanserades", när det i själva verket är rätt små förändringar.
Nu så skulle det ju inte ha hämmat utvecklingen om de byggt vidare på W7, för W8/8.1 och W10 är just påbyggnader på W7, som byggde på Vista, så de hade likväl kunnat gått ut och sagt före W8 att de bygger vidare på W7, och bara kallat det "Windows" och släppt ex DX11.1/11.2 och DX12 till W7 utan problem, men att Microsoft låste DX11.1/11.2 till W8/8.1 och nu DX12 till W10 är rent marknadsföringstrick, vilket i efterhand visade sig på W8/8.1 att det floppade att det inte kom till W7, vilket säkert kommer visa sig igen med DX12, då det är låst till W10, vilket handlar om ren marknadsföring för att få folk att uppgradera till W10, när det i själva verket inte ger någon större skillnad i alla fall.

Visst, DX12 och lika så Vulkan ger en viss skillnad, men det handlar inte om några 820% vilket är ett rent marknadsföringstrick/ fuskande med siffror som är gjorda ur ett test som visar ett "extremt begränsad" krets av effekter i ett spel som skulle kunna nå högre, men ser man rakt av så är det inte de siffrorna.

Vilket är synd, då många tror efter att ha läst i diverse tidningar att "DX12 är som att få ett nytt grafikkort gratis" när det i själva verket dels är låst till W10, och dels så är det betydligt mindre i förbättring mot tidigare.

Och från utvecklarnas del så är det bättre om de skulle satsa på Vulkan, då det är cross plattform än att utveckla mot DX12 som är låst till ett enda operativ, just W10, och då nå en bråkdel av alla de skulle kunna nå med Vulkan, det är säkerligen också många utvecklare står bakom just Vulkan, att de hellre ser att Vulkan blir bra än att satsa på DX12 och få en betydligt mindre användarbas.

De som är mest involverade i Vulkan (bidragande), se listan längre upp för alla som stödjer Khronos Group:
http://i.imgur.com/FasWBVU.png

Får jag fråga dig ? Spelar du spel ? Du äger väl inga alls.
Jag har två spel där man kan starta 10.1.
Har du jobbat med grafikmotor ?

Jag säger bara vi får väl se.
Du har så fel.

Permalänk
Avstängd

Redan sett den där sidan en uppsjö gånger, och det är marknadsföring och marknadsföring om och om igen.

Skillnaden kommer inte bli 820% som ett specifikt test "visade", då det är trixande med siffror hit och dit, speciella miljöer/speciella tillfällen.

Så ha inte för höga förväntningar på att DX12 kommer ge något lyft, för då kommer ni bli rätt besvikna.

Sen kollar man på dessa bilderna Microsoft lagt upp på sidan, så föredrar jag DX11 versionen före DX12 helt klart.

Skrivet av asard1212:

Får jag fråga dig ? Spelar du spel ? Du äger väl inga alls.
Jag har två spel där man kan starta 10.1.
Har du jobbat med grafikmotor ?

Jag säger bara vi får väl se.
Du har så fel.

Eh whut? Ja, jag spelar spel, på alla de olika plattformarna som finns.
Och inget i DX12 är så revolutionerande som Microsoft försöker få det till att det är, och DX12 kommer inte ge så markant lyft som vissa tester har visat, vilket har varit ett trixande med siffror och just specifika delar.
Och att du kan starta i DX10.1 läge är inte så förvånande, då de flesta spelen är just DX9 och DX10 spel.

Snarare du som har "så fel", kolla bara på DX11.1/11.2 som inte fått något fotfäste alls, då det är låst till endast W8/8.1, likt DX12 kommer vara låst till endast W10, och då så tappar utvecklarna 90% av marknaden, mot att satsa på ex Vulkan som kommer fungera på både Windows, Linux och OS X.

Vad tror du utvecklarna väljer? Att satsa på ett inlåst system (DX12) mot ett öppet (Vulkan) som de själva varit med och utvecklat? Svaret borde vara givet, att de går mot Vulkan, om nu inte Microsoft öppnar plånboken och betalar EA, mfl någon miljard för att göra spel exklusiva för DX12 (Och således exklusivt för W10). Det är Microsoft enda chans att få DX12 att lyckas, och få utvecklare att hoppa på, att öppna plånboken och betala för exklusiviteten mot DX12, likt Microsoft öppnade plånboken 2000 och köpte Bungie som utvecklade Halo för Windows och Mac, vilket Microsoft stoppade genom ett uppköp och gjorde Halo exklusivt för Xbox / Xbox 360 och nu Xbox One, att de gjorde Halo exklusivt för Xbox är just Xbox stora framgångsgrund, annars hade inte Xbox gått så bra som det gjorde utan Halo.
På liknande sätt så får de öppna plånboken för att betala för exklusivitet för utvecklare mot DX12 (W10) annars går de hellre troligen mot Vulkan som de själva varit med och utvecklat, eller stannar på DX11 (Och DX9/DX10) så de kan nå den större massan som inte sitter på W10.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Känns som att Minecraft är på väg att dö ut, tidigare så spelade "alla" bekanta det, nu? Det är knappt någon som spelar det längre bland bekanta, och tidigare sålda spel kommer ju inte Microsoft till gagn direkt.

Sen så säljer Minecraft ännu ca 12k+ /dygn, vilket är rätt häpnadsväckande med efter ca 5 år på marknaden, känns som att försäljningen kommer mattas av framöver ännu mer, och således så är "kassakon" slut, tror inte att Microsoft har kunskapen/förutsättningarna/idéerna för att eventuellt skapa Minecraft 2.0, då dels så är Minecraft ett sådant spel där det är svårt att göra en uppföljare på (Mot ex Battlefield, CoD eller liknande där det är rätt simpelt att bygga vidare på liknande idéer), så inom några år max har hypen av Minecraft "dött ut" och Microsoft skriver ner köpet av Mojang precis som de nu skrivit ner mer än vad de köpte Nokias mobil avdelning för:

Statistics
PC/Mac version

20 203 939 people have bought the game.

In the last 24 hours, 12 544 people bought the game.

Jag är väldigt säker på att du har fel!

Kolla bara på dina:
In the last 24 hours, 12 544 people bought the game.

Så lite siffror.....

(jag kör på xbox pris och billigaste pricerunner 154-289 (men slår på 150Kr)

inom 24 timmar har 12 544 köpt 150Kr, ok (?)

12 544 * 150Kr = 18 81600Kr

Vill även skriva en viktig sak. Du skriver:
Tidigare så spelade "alla" bekanta det, nu? Det är knappt någon som spelar det längre bland bekanta

För mig är det helt tvärtom, tidigare så spelade alla bekanta inte det.

Dom visste inte ens vad det var, nu vet jag folk och bekanta som bygger sitt hus, ja faktiskt en golfklubb som bygger sin golfbana i Minecraft!
Och det är inga tonåringar vi pratar om, tvärtom 25-55+ är det.

Så än en gång, jag inte bara tror, jag vet om att du har fel

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Märkligt att folk behöver en startmeny...
Sitter ni med kassetter oxå?

Betamaxx is the shit

Seriöst så är väl inte startmenyn i Win7 speciellt klockren den heller.
Använder den ibland men inte speciellt ofta.
Hade någon tredjepart version installerad på Vista som var något bättre, men har för mig den kraschade endel på Win7 så la ner det.. men finns säkert bättre än Win7 versionen för dom som vill ha en ordentlig start meny.

Permalänk
Medlem

Kalasbra beslut, mina sista tre byggen har haft tomma 5.25"-rack och nästa chassi ska vara helt utan hade jag tänkt då det bara är slöseri med utrymme.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x