Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk

Köpte högtalaren från NoN, ljud är helt ok för vara en sån liten produkt, dock kan det vara bra att veta att denna "wireless speaker" inte är helt trådlös och har batteri, utan den kräver hela tiden nätanslutning. Så för mig får den åka tillbaka till affären, då det var just en helt trådlös jag behövde och kör via batteri.

Skrivet av w0x:

Netonnet kör nytt veckoerbjudande, mest intressant är Philips BT7500 för 799:- (1399:- Prisjakt).

CDON har även Magellan Echo (Mobil testar), en halvintressant "träningssmartklocka" för 399:- (Prisjakt 1299:-)

Electroworld ger 50:- i rabatt på köp över 250:- med koden "SOMMAR50"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av babbelfisk:

Köpte högtalaren från NoN, ljud är helt ok för vara en sån liten produkt, dock kan det vara bra att veta att denna "wireless speaker" inte är helt trådlös och har batteri, utan den kräver hela tiden nätanslutning. Så för mig får den åka tillbaka till affären, då det var just en helt trådlös jag behövde och kör via batteri.

Står det någonstans att den är trådlös och batteridriven?

Står ju även under specifikationer att strömförsörjningen är via nätkabel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedbullF1:

Ingenting som konsument. Jag hoppas ingen köper det som inte vet att dom kan använda det... annars blir det en stor besvikelse.
Varianterna som säljs är dessutom passiv respektive ren PCB i DFF. Så det gäller att ha sjukt bra kylning för det också.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

@Smörgåsen Jag och brorsan beställde en varsin!
Tack för att du hittade dealen

PS: Sitter på den horribla Samsung 840 EVO just nu :S

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Nån som har nån erfarenhet av crucialdisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Nån som har nån erfarenhet av crucialdisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Crucial BX100 250GB?

Jag har en i jobbdatorn. Gör sitt jobb utan problem. För 699:-är det ett fynd.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ingenting som konsument. Jag hoppas ingen köper det som inte vet att dom kan använda det... annars blir det en stor besvikelse.
Varianterna som säljs är dessutom passiv respektive ren PCB i DFF. Så det gäller att ha sjukt bra kylning för det också.

http://i.imgur.com/uABHyut.png

Går det att folda på tro?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Peppar:

Nån som har nån erfarenhet av crucialdisken?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte två stycken för två veckor sedan och de presterar precis enligt förväntan - alltså väldigt bra

För 699:- skulle jag inte tveka en sekund om att investera, sannerligen ett riktigt bra fynd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brainsplitter:

Går det att folda på tro?

Det går säkert, men tror grafikkort foldar betydligt bättre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera till 250GB SSD men har beslutsångest. Samsung 850 EVO eller Crucial BX100 som det tipsades om?

Permalänk
Medlem

@pika:
Crucial.
Lite långsammare skrivhastighet, men för 699:-är det en no brainer. Läshastigheten (viktigast för mig) är i stort sett samma.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Slog också till på en cruical ssd betvivlar starkt att man känner nån större skillnad på ssder som normalanvändare. Märkte aldrig av att varken min 840 evo eller v300 skulle underprestera gentemot mina förväntningar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken bra timing på Crucial disken. I måndags monterade jag min 120 GB 840 EVO SSD i min HTPC då dens mekaniska disk började hacka (det var en 5400 RPM ifrån någon gammal gammal laptop så inte särskilt förvånande) så jag drog in min 120GB SSD in dit då från min speldator då jag tänkte det kan vara skönt att ha en helt ljudlös och snabb HTPC (En Mac Mini förövrigt).

Var nära då att direkt beställa en 250 GB ssd till min speldator, typ en OCZ Arc eller något men ah, bra att jag väntade

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Även jag slog till på en. Var nära med en MX100/200 i samma storlek för någon vecka sedan men valde tacksamt nog att vänta på bättre priser. Nu har jag bara två SATA 6GB/s och dessa används för mina nuvarande M4 256GB SSD'er. Men legacy-portarna bör fungera bra nog då denna kommer användas för att accelerera spel.

Egentligen borde man väl slå till på en SSD på minst 500GB med tanke på hur stora dagens spel faktiskt är men priserna drar samtidigt iväg rejält. Nästa år... kanske.

Permalänk
Medlem

Blir själv sugen på en Crucial BX100. Beställde dock en samsung 850 evo 1 tb nyligen för bra pris. Men börjar fundera på om man ska beställa en crucial 250gb och ha som systemdisk och sen använda samsung 850 1tb bara för spel?? Eller så kör jag bara samsungen som systemdisk o fyller med spel o skiter i crucial.

Vad tror ni är det någon fördel om jag dedikerar en crucial bx100 250gb som systemhårddisk o köra samsung separat som spel hårddisk?

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk

@Brightsin: Lugna puckar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepzou:

Blir själv sugen på en Crucial BX100. Beställde dock en samsung 850 evo 1 tb nyligen för bra pris. Men börjar fundera på om man ska beställa en crucial 250gb och ha som systemdisk och sen använda samsung 850 1tb bara för spel?? Eller så kör jag bara samsungen som systemdisk o fyller med spel o skiter i crucial.

Vad tror ni är det någon fördel om jag dedikerar en crucial bx100 250gb som systemhårddisk o köra samsung separat som spel hårddisk?

Nee det borde det inte bli, Samsungen är ju visserligen lite snabbare men jag tror inte du märker nån skillnad alls.
Och när du väl har fyllt upp 1TB med spel och lirat igenom dom så lär du kunna köpa en ny 1TB disk för några hundra

Hade du inte haft nån SSD då hade BX varit det självklara valet för det priset.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Var påväg att köpa plattan för 999kr när jag såg detta http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_MICROSOFT-Office-365-Ho...
MICROSOFT Office 365 Home Premium + Lamina 8" T-801 för 799:-

Inte så bra betyg... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2910133

Permalänk
Medlem

Får man Windows 10 uppgradering med lumia plattan?
Kan man isåfall ta den till sin stationära ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

@maximm: Nej jag vet att det inte är någon dunderplatta, men vilken är det under tusenlappen? Vill man dessutom ha Office som jag, och en platta att surfa med i soffan istället för mobilen så känns det som en no brainer. Och med win10 bakom hörnet som antagligen kommer bli mindre resurskkrävande så vann detta paket över Huawei MediaPad T1 8 från ICA.

@Defender: Jag funderade också på detta, men jag vet inte hur jag skulle få över att till min stationära. Någon nyckel lär inte följa med.

Permalänk
Medlem

@Defender:

Jag tror att det är Windows 8 Bing och då gäller bara upgrading på plattan när Windows 10 Bing kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Tror många av betygen är skrivet utav medelsvenssons som i brist på förståelse för skillnaden mellan ios/android och en fulländad windows 8.1 surfplatta inte förstått att 16GB minne kommer vara lite och därför blivit besvikna. Detta är snarare en platta för geeks som vill ha något roligt att leka med.

16GB för en fullskalig windows 8.1 surfplatta är inte mycket, men om man optimerar väl klarar man sig ganska skapligt att köra appar och webbläsare.

Det jag skulle gjort är att slängt ut återställningsdelen direkt, den kan läggas på ett usb minne. Då frigörs många dyrbara GB, typ 4GB eller så och vipps så har man kanske 6 GB ledigt istället för 2GB. Sedan in med ett minneskort för ALL lagring utav filer, finns upp till 128GB men ett billigt 32GB för 99:- borde duga. Office som medföljer skulle jag inte installera utan se som en bonus och köra på en annan dator istället.
Kör man mestadels windows "appar" och inte riktiga program som photoshop får man säkert plats med 100 sådana utan problem vilket räcker långt. Windows systemåterställning (roll back) skulle jag även stängt av.

Den riktiga x86 Processorn har i förhållande till prisklassen mycket bra drag och ger bra flyt till surf mm även om man inte ska ge sig på att köra photoshop eller dylikt.

Permalänk

Är det någon som har erfarenhet med ASUS T100TAM som CDON storsäljer nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Är det någon som har erfarenhet med ASUS T100TAM som CDON storsäljer nu?

Jag har haft en sedan 2013. Funkar helt ok för att surfa, titta på film etc, smidig att ta med sig eftersom den inte väger så mycket. Skaffa ett (någorlunda snabbt) microSD som du installerar program på och har dina Downloads och andra filer på. Intern SSD på 64GB räcker rätt långt annars. Batteritid på 8-9h.
Negativt är väl att skärmen är glansig men det är väl majoriteten av alla touch screens. Windows 8.1 funkar faktiskt bra på den.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av guos89:

16GB för en fullskalig windows 8.1 surfplatta är inte mycket, men om man optimerar väl klarar man sig ganska skapligt att köra appar och webbläsare.

Det jag skulle gjort är att slängt ut återställningsdelen direkt, den kan läggas på ett usb minne. Då frigörs många dyrbara GB, typ 4GB eller så och vipps så har man kanske 6 GB ledigt istället för 2GB. Sedan in med ett minneskort för ALL lagring utav filer, finns upp till 128GB men ett billigt 32GB för 99:- borde duga. Office som medföljer skulle jag inte installera utan se som en bonus och köra på en annan dator istället.

Jag tror att man inte kommer åt att ta bort återställningspartitionen, jag har gjort ett par försök utan att lyckas med olika partitioneringsverktyg. Partitionerna är låsta. Om någon har ett tips på kraftfullt program som man kan boota med från USB-sticka och göra ett försök med tar jag gärna emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gymrattan:

Jag tror att man inte kommer åt att ta bort återställningspartitionen, jag har gjort ett par försök utan att lyckas med olika partitioneringsverktyg. Partitionerna är låsta. Om någon har ett tips på kraftfullt program som man kan boota med från USB-sticka och göra ett försök med tar jag gärna emot det.

Nu äger jag inte just denna modell men på min Toshiba platta fanns det som alternativ att ta bort filerna från enheten i samma veva som man gjorde återställnings usb enheten.
Tror tom att det var Windows egna verktyg, och inte något Toshiba brandat program.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gymrattan:

Jag tror att man inte kommer åt att ta bort återställningspartitionen, jag har gjort ett par försök utan att lyckas med olika partitioneringsverktyg. Partitionerna är låsta. Om någon har ett tips på kraftfullt program som man kan boota med från USB-sticka och göra ett försök med tar jag gärna emot det.

Se första inlägget i http://www.sweclockers.com/forum/trad/1290710-toshiba-encore-... för en del tips vad gäller dessa surfplattor, inklusive flytt av recovery.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Se första inlägget i http://www.sweclockers.com/forum/trad/1290710-toshiba-encore-... för en del tips vad gäller dessa surfplattor, inklusive flytt av recovery.

Skrivet av ares93:

3. Flytta Recovery partitionen till ett 8GB usb minne.

Startkrav: 8GB USB minne samt OTG kabel tex clickety click

a. Gå till kontrollpanelen där du hittar Recovery. Klicka vidare till Create a recovery drive och följ guiden. Du behöver bara välja USB minnet och klicka på Next.

b. När det är klart finns det en liten Delete Recovery Partition in fönstrets vänstra nederkant. Välj den så raderas Recoverypartitionen. C: disken partitioneras om och ungeför 5-5.5 GB utrymme läggs till.

Jag har testat det ett par gånger, men jag får ej möjligheten att radera återställningspartitionen för att frigöra utrymme. Jag ser bara texten "Återställningsenheten är klar" samt knappen "Slutför", ej det extra som syns på denna bild:

Jag har gjort återställningspartitionen ett volymnamn (D:) med diskpart, den är normalt ej åtkomlig. Högerklickar man på Images (D:) får man bara alternativet "Hjälp". Den är skyddad på något sätt. Det enda som finns på den är install.wim (4,2 GB) i mappen windows_images.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gymrattan:

Jag har testat det ett par gånger, men jag får ej möjligheten att radera återställningspartitionen för att frigöra utrymme. Jag ser bara texten "Återställningsenheten är klar" samt knappen "Slutför", ej det extra som syns på denna bild:

http://tr1.cbsistatic.com/hub/i/2013/02/13/dff77c5e-c3a3-11e2-bc00-02911874f8c8/Fig_H_2-15.png

Jag har gjort återställningspartitionen ett volymnamn (D:) med diskpart, den är normalt ej åtkomlig. Högerklickar man på Images (D:) får man bara alternativet "Hjälp". Den är skyddad på något sätt. Det enda som finns på den är install.wim (4,2 GB) i mappen windows_images.

http://i.imgur.com/qxSmY37.png

Hm, knepigt. Hade återställningspartion en enhetsbeteckning när du körde flyttverktyget? Nu är min Encore trasig (grafikdelen eller skärmen har gått sönder) så kan inte kolla själv men jag körde igenom det där utan problem på in. Inklusive rensning av partionen.

Jag antar att det borde gå att radera återställningspartionen om kopieringen av detta lyckades och sedan utöka partionen för Windows till det utrymme som finns på lagringsenheten. Dubbelkolla så återställningsminnet fungerar innan du gör något sådant. Nu borde det gå bra att installera om enheten på nytt med ett USB-minne (gärna inkopplad i en hub med mus+tangentbord inkopplat med USB OTG-kabel i plattan) likt en vanlig dator. Men det kan ju vara skönt att ha officiell återställning att kunna återgå till vid eventuella problem.