AMD presenterar Radeon R9 Fury X, R9 Fury och minstingen R9 Nano

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Två r9 290s med ek block till salu, absolut inte klockade åt helvetet för att bräcka 20k firestrike poäng!
Nu kan du äntligen göra dig av med det där hemska 780 kortet!

(Och nej admins, se inte detta som ett säljes inlägg.)

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det här kortet klickar som ett monster Men nä tack, tar nog ett Fury hellre när det kommer block Får tyvärr inte heller plats med två kort i min rigg som var planen från början :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Var inte en av fördelarna med den nya minneskonfigurationen att mindre minne behövdes, alltså 4 gb av det här motsvarar 6 gb av konventionellt minne, eller är jag helt ute och cyklar i badkaret?

Någon som sett något om vad det är för storlek på radiatorn?

Det återstår att se, dom hade tydligen någon 40%-ig lossless komprimeringsmetod men när texturerna väl används så måste dom väll packas upp i minnet (vilket borde motverka syftet), eller kan det göras i realtime? Möjligtvis är komprimeringen till för dataskyffling och inte minnesbesparing. Någon teknisk som kan sådant?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Valiumballong:

MEMORY AMOUNT: 4GB HBM

Källa: amd.com

Hittar inget sådant i länken du gav mig, pratas om 4k gaming och 4096 bitars bus, men jag hittar inget om 4GB HBM.
Kanske för att jag inte vill se det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ser otroligt läckra ut dessa grafikkorten! AMD har verkligen satt bra priser också nu är det bara prestandan man vill se också!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gissar 120mm radiator Är i den storleken GT fläktar har i alla fall.

Men om priset stämmer är det ju inte så farligt ändå. 999dollar är lite väl mycket när kortet bara har 4Gb ram.

4K känns inte så säkert med 4Gb endast, 1440P funkar ju. Nå kanske amd drar till med något kort i höst. Annars får man helt enkelt vänta på gen 2. Får hoppas fler grafikkort kör HBM nästa gen, kanske blandat gen 1 och 2 (2 för toppkorten och gen 1 för någon lägre serie).

Vore underbart då kanske det även finns hopp om att få in även radiatorn i chassit

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av MakeCoke:

GTX 970 har 1664 cudakärnor, Fury X har 4096 streamprocessorer. Borde väl säga en hel del.

Jo, men det är ju i kärnan. Även om Fury X har en mycket större die size än 970 så har inget av korten några andra (stora) komponenter än just kärnan innanför skruvhålen. Ber om ursäkt för lite luddig förklaring.

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/06/AMD-Radeon...

Ska bli kul att se vad som gömmer sig under kylaren.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av vinylens:

Bara prat inga siffror på hu bra eller dåligt korten är utan dessa är det inte ens intressant.

Njaa kan jag inte hålla med riktigt..
Om energi-effektiviteten blir bättre gentemot 290x, de kliver upp på över 4k streamprocessorer (från ~2.8k 290x) och sedan HBM-minnen på det, för 650$ - Svårt att se hur det kan gå fel om man ska vara ärlig, om inte drivers strular eller så då.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Videoapan:

På AMD.com står det 4 GB så tror tyvärr inte längre på mirakel på den fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FearKill:

Så han på presskonferensen ljuger??

Skrivet av Ase:

Det är redan bekräftat att det sitter 4Gb minne, med gen.2 så blir det 8gb NU 512mb x8 staplat minne. Sen nästa generation så blir det 8 x1Gb om dom inte ändrar layout på sin processor då kan det ju bli mer än 8Gb på ersättaren till Fiji(men med deras rebrands som dom kört på slutet, så blir det nog 8Gb på ersättaren)

Var är det bekräftat av AMD? jag har letat.
Hört 4 k gaming, 4096 st Shaders och 4096 bitars bus inget om 4 GiB.

Kan ni ge mig en länk?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det är redan bekräftat att det sitter 4Gb minne, med gen.2 så blir det 8gb NU 512mb x8 staplat minne. Sen nästa generation så blir det 8 x1Gb om dom inte ändrar layout på sin processor då kan det ju bli mer än 8Gb på ersättaren till Fiji(men med deras rebrands som dom kört på slutet, så blir det nog 8Gb på ersättaren)

Skrivet av Broken-arrow:

Gissar 120mm radiator Är i den storleken GT fläktar har i alla fall.

Men om priset stämmer är det ju inte så farligt ändå. 999dollar är lite väl mycket när kortet bara har 4Gb ram.

4K känns inte så säkert med 4Gb endast, 1440P funkar ju. Nå kanske amd drar till med något kort i höst. Annars får man helt enkelt vänta på gen 2. Får hoppas fler grafikkort kör HBM nästa gen, kanske blandat gen 1 och 2 (2 för toppkorten och gen 1 för någon lägre serie).

AMD har som tur är (möjligen) bekräftat 4 GB (4GiB), inte 4 Gb.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Hade jag inte redan suttit på ett R9 290 eller hade känt för att lägga ut mer pengar på datorn så hade jag nog troligen slagit till på ett kort. Blir nog som planerat att helt enkelt invänta iallafall R9 490 eller motsvarande modell till mitt nuvarande 290 i den serien istället antar jag.

Ser verkligen fram emot recensionen.

Permalänk
Medlem

Är folk dumma i huvudet. Prissättningen är exakt samma som 980ti ($649)dvs. ca 7500:- (inet)
Så om inte fury x är mycket bättre så kommer nvidia inte sänka priset. Så varför allt tjat om att det är så mycket billigare än 980 ti?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 350D PSU: Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär MB: ASUS MAXIMUS VI GENE CPU: Intel Core i7 4770K, Corsair H110 GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb HD: 3TB WD Green Skärm: ASUS 27" PB278Q 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

AMD har som tur är (möjligen) bekräftat 4 GB (4GiB), inte 4 Gb.

Nä tror det är 4 kbit på det nya kortet så klart För att kunna driva 8k

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av -MARTIN-:

Är folk dumma i huvudet. Prissättningen är exakt samma som 980ti ($649)dvs. ca 7500:- (inet)
Så om inte fury x är mycket bättre så kommer nvidia inte sänka priset. Så varför allt tjat om att det är så mycket billigare än 980 ti?

Kan ju bli att AMD/Nvidia sänker priset för att du ska köpa deras kort ist.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, releasedatum för Fury X = 24 juni, min födelsedag....nästan så amd borde ge mig ett bara för det

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Helt rätt. Frågan är väl var ryktet om $999 kom ifrån. Partnertillverkare har jag läst men man vet ju inte vilken eller vem och kommer förmodligen aldrig att få reda på det heller.

4GB kommer fungera för den stora massan och även priset känns ju då bättre. Men de som vill spela i 4K eller kör flera skärmar kommer springa på problem. Det kan jag nästan garantera, speciellt när grafikprocessorn verkar vara så snabb så är det synd att där inte finns mer minne för den att jobba med. Speciellt viktigt i Xfire-lösningar.

999$ var säkert bara en placeholder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Var är det bekräftat av AMD? jag har letat.
Hört 4 k gaming, 4096 st Shaders och 4096 bitars bus inget om 4 GiB.

Kan ni ge mig en länk?

Första generationen HBM-minne stödjer endast 1GB per kapsel och kretsen dom visade upp hade 4 sådana, så om inte AMD uppfunnit ett eget HBM-minne är det 4GB som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Var är det bekräftat av AMD? jag har letat.
Hört 4 k gaming, 4096 st Shaders och 4096 bitars bus inget om 4 GiB.

Kan ni ge mig en länk?

Gå in i länken.
Gå till R9 Series Specs.
Följ R9 Fury X-kolumnen ner.
Kika på Memory Amount
Tadaaa

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Var är det bekräftat av AMD? jag har letat.
Hört 4 k gaming, 4096 st Shaders och 4096 bitars bus inget om 4 GiB.

Kan ni ge mig en länk?

@ratatosk Längre ned på sidan under specifikationerna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det återstår att se, dom hade tydligen någon 40%-ig lossless komprimeringsmetod men när texturerna väl används så måste dom väll packas upp i minnet (vilket borde motverka syftet), eller kan det göras i realtime? Möjligtvis är komprimeringen till för dataskyffling och inte minnesbesparing. Någon teknisk som kan sådant?

Vanligtvis när man pratar om komprimerade texturer så är det inte i realtid. Allt som oftast så komprimeras texturer av utvecklarna innan(spelmotorerna har stöd för att göra det), ett undantag är de ofantligt stora okomprimerade texturerna som släpptes till Shadow of Mordor. Så för mig så låter det inte som något nytt som skulle sänka kravet på mängden VRAM.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

kanske kommer kunna köpa fury x2 nästa vår Det är en dröm jag ska hålla hårt i.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Helt rätt. Frågan är väl var ryktet om $999 kom ifrån. Partnertillverkare har jag läst men man vet ju inte vilken eller vem och kommer förmodligen aldrig att få reda på det heller.

4GB kommer fungera för den stora massan och även priset känns ju då bättre. Men de som vill spela i 4K eller kör flera skärmar kommer springa på problem. Det kan jag nästan garantera, speciellt när grafikprocessorn verkar vara så snabb så är det synd att där inte finns mer minne för den att jobba med. Speciellt viktigt i Xfire-lösningar.

Om partnertillverkaren i fråga även har dyra Nvidia-kort i sortimentet så kan ett felaktigt extra högt pris vara rimligt med.

Skrivet av Dem8n:

Första generationen HBM-minne stödjer endast 1GB per kapsel och kretsen dom visade upp hade 4 sådana, så om inte AMD uppfunnit ett eget HBM-minne är det 4GB som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är hur stor sannorlikheten är att AMD faktiskt lyckats få tag i en nyare revision HBM-minne där de faktiskt kan köra 8GB. Kortet skulle ju ha lanserats tidigare. Men ja, nog känns det tyvärr mest rimligt att det bara är 4GB på första modellerna som lanseras med 8GB-modeller så fort HBM-tekniken mognat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Var är det bekräftat av AMD? jag har letat.
Hört 4 k gaming, 4096 st Shaders och 4096 bitars bus inget om 4 GiB.

Kan ni ge mig en länk?

http://www.twitch.tv/amd/v/6240136 om du går till 01:38:20 så säger kan 4kilobit memory.

Permalänk
Medlem

En lite dum fråga, men vad tror man att AMD väljer att bundla för lir till nya korten?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

En lite dum fråga, men vad tror man att AMD väljer att bundla för lir till nya korten?

Dirt, vad man sett på kartongerna till nya korten

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det var ett jävla tjat om 4GB !!
Dessa kort kommer göra det 980TI gör fast bättre och till en mindre prislapp...
Behöver jag skriva mer än kolla specifikationerna och jämför dem med ett 980TI .... fallet är solklart B-)

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk

Imorgon ska jag äntligen brassa igång mina 3st R9 290 med vattenkylning. Slår 1st furyX dem i 5760x1080 funderar på sälja dem kanske.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Det här har ju fått en helt ny mening nu:

Ska bli mycket kul att se recensionerna sen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

R9 Nano var fint. Kompakt litet krutpaket. 15 centimeter, snabbare än R9 290X och bara 175 watt. Dubbelt så mycket prestanda per watt som Hawaii-grafikkretsen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yeah_Right:

En lite dum fråga, men vad tror man att AMD väljer att bundla för lir till nya korten?

Det har ryktats om blandannat nya Battlefront-titeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DominatorPC:

Det var ett jävla tjat om 4GB !!
Dessa kort kommer göra det 980TI gör fast bättre och till en mindre prislapp...
Behöver jag skriva mer än kolla specifikationerna och jämför dem med ett 980TI .... fallet är solklart B-)

Jämföra specifikationer med grafikkort är bara att glömma, de är så fundamentalt olika så det funkar inte.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB