Den digitala biografen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Våga vägra bio.
Folk som snackar och smaskar, telefoner som ringer och ingen pausknapp.
Nee film är bästa hemma.

Dyrt dessutom för att bli berövad vissa friheter som man har hemma.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

@kaya:

jag håller fan med bättre med egen hemma bio där man har lugn o ro

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tycker det är tusen gånger bättre filmupplevelse med så stor och bra bild och ljud. Givetvis finns det nackdelar som du nämnt men ska du slå bio så får du nog ha väldigt fin utrustning hemma vilket dom flesta inte har

För mig räcker det gott o ligga hemma i sängen med en surfplatta för o se film.

Permalänk
Hjälpsam

Går o får det fint hemma också, besökte en 3 miljoners hemmabio igår o va med under kalibreringen . . .mycket kul

Trevlig artikel

Permalänk
Medlem

En 3miljoners bio skulle jag gärna vilja se bilder på. Har denne måntro ett galleri på minhembio.com? länka gärna isåfall.
I övrigt en mkt intressant artikel!

Skrivet av thli72:

Går o får det fint hemma också, besökte en 3 miljoners hemmabio igår o va med under kalibreringen . . .mycket kul

Trevlig artikel

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Bra artikel, med frågetecknet 400Gb är för mycket att skicka över nätet?
Det är en timmes nedladdning med 100Mbit lina, så struntprat.

Sen kan man ju tycka att när allt är digitalt kunde vi få komma åt filmerna på laglig väg utan att åka till någon lokal....

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mats76:

En 3miljoners bio skulle jag gärna vilja se bilder på. Har denne måntro ett galleri på minhembio.com? länka gärna isåfall.
I övrigt en mkt intressant artikel!

Tog inga bilder då inte ägarna va närvarande o kunde ge klartecken för det...

Men mycket av pengarna ligger i bygget av rummet..

ljudet va Procella. . 3xP8 , 6xP6 o P18 . .Christie Processor o Crown slutsteg.
Bilden va Christie 3chip DLP Xenon mot en 4,5m bred SR Clearpix 4k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thli72:

Går o får det fint hemma också, besökte en 3 miljoners hemmabio igår o va med under kalibreringen . . .mycket kul

Trevlig artikel

Det är ju bara helt sjukt va en del folk lägger pengarna på.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bra artikel, med frågetecknet 400Gb är för mycket att skicka över nätet?
Det är en timmes nedladdning med 100Mbit lina, så struntprat.

Jäkligt snabb 100 Mbit då...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är ju bara helt sjukt va en del folk lägger pengarna på.

Med tanke på vad rummet skall användas till va det väl investerade pengar.

Finns rum på Minhembio som kostar i denna klassen....även rena 2-kanals system i flermiljon klassen.

Jag tror många av dessa ägare kan säga samma sak om folk som äger dyra båtar o liknande.

Jag har själv en rätt dyr bio o tycker det är värt det

Permalänk
Medlem

Hätig artikel av Sweclockers och det var hel intressant att läsa om detta. Men hade varit roligt att besöka en SF biograf som inte suger, tror aldrig det har hänt för min del.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite insikt på detta. Jag har alltid undrat. Kul reportage!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jäkligt snabb 100 Mbit då...

Handlar väl också om att det ska vara säkert, så ingen hacker lyckas stjäla filmen eller dylikt.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att det går någon bra film där.

Hade vart coolt att se avatar där med 4k med 3D.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Våga vägra bio.
Folk som snackar och smaskar, telefoner som ringer och ingen pausknapp.
Nee film är bästa hemma.

Det beror nog mycket på vart man går tror jag.

Och vilka tider & vilken dag kanske.
Går man på barnfilm får man nog räkna med lite liv t e x.

I min stad är det inga problem alls faktiskt.

Så våga gå på bio.

När man rycks med i en komedi, och alla skrattar - Jag älskar det!
När man rycks med i en skräckfilm, och alla skriker - Jag älskar det!
När man rycks med i en actionfilm, och alla pustar - Jag älskar det!

Film ska ses på bio, det är ren fakta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack för ett intressant inlägg! Jobbar på en konkurrerande biograf med endast en salong, vilket är lite skönt då jag inte behöver hålla efter flera servrar.
Skrattade gott åt snacket om opera på bio, kanske går det hem i Stockholm; men i övriga Sverige är det fiasko, vi brukar få ca 15 besökande vid varje visning i en salong som ofta klämmer in 250 och från övriga biografer får vi likadana siffror.

Vill gärna ha en liknande artikel när IMAX Solna öppnar i höst, där SF faktiskt även bygger Atmos-salonger.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte varför dom ska ha massa DRM, kryptering och kopieringsskydd.
Det måste ju bara göra det krångligare för alla, inklusive dem själva, och göra det svårare att underhålla, konfigurera, installera, och arkivera.
Alla filmerna hamnar ju ändå upp på The Pirate Bay, Swefilmer, Tankafett, mfl.
Så vad är poängen med massa kopieringsskydd? Det verkar mest dumt.

Läser man Wikipedia artikeln på DCP ser man att dom använder ext2 och ext3 som filsystem.
Det verkar ju jättedumt att dom inte använder en UPS för att förhindra datakorruption.
Tobias verkar ha lite väl mycket förtroende.
Det vore ju idiotiskt att inte köra UPS om man använder ext2 som filsystem då det inte ens är journalföret.
Att använda ext3 vore vettigare (än att använda ext2), men även de har inte alls samma data integritet som t.ex. ZFS, HAMMER och Btrfs som har checksum på all filer, inklusive all metadata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

"3D spås en ljus framtid" stämmer knappast.
En kompis är biografmaskinist och de filmer som visas i 3D har tappat väldigt mycket folk och flertalet regisörer vägrar även att göra 3D versioner av sina filmer, det är helt enkelt en gigantisk flopp.

Stämmer nog, vi väljer alltid bort 3D om det går. Det blir så enormt mycket sämre bild, inte värt det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Riktigt bra reportage.Trots egen hemma bio duk så gillar jag och gå på bio ,Tycker inte heller att det är så dyrt om man jämför med andra saker .En pizza och en stor stark är ju dyrare faktiskt .Handlar väl om prioriteringar.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Våga vägra bio.
Folk som snackar och smaskar, telefoner som ringer och ingen pausknapp.
Nee film är bästa hemma.

Vet inte vart du vart du går, men extremt sällan jag har stött de problemen, vist kan inte pausa, men vet inte hur du hör smask över bio ljudet, + du kan ju alltid gå en tid/datum när bio salongen är typ tom.

Skrivet av pytonOrm:

klarar den 4K nej men bara 141kg väger projektorn haha den skulle man ha hemma. vågar inte tänka på pris vad den kostar

barco DP4K-32B some dom använder är en 4k projektor, kostar ca 1miljon sek ny, men går att få tag på nu för typ 500k.

Skrivet av anon56869:

Tyckte det mesta av "teknologin" gick ut på att ingen obehörig skulle få tillgång till filmerna.

4k är väl det minsta man kan förvänta sig när man ska betala över 100kr per biljett.

100-150kr för en film som ibland kostar flera miljarder att göra, om du tänker på det, så är det egentligen en ganska bra deal.

Skrivet av hejsann:

4K är ändå bara ett snäpp från skämtet bio 2K... 8K lixom.

Fast problemet är att de kameror som finns / och används för att spela in de flesta filmer är "bara" 4k, även de få kameror som klarar mer än 4k, så används det extra upplösning mest som en "safety frame" så att man kan crop:a / re-frame:a om bilden efteråt utan att förlora upplösning/ ibland till post bild stabilisering.

Sen så är 4k på bio extremt mycket högre kavitet än vad du kan få hemma. JPEG 2000 som de använder är lossless och 16bit, upplösning är inte allt som spelar roll, men en av de bästa sakerna med bio jämfört med hemma film, imo är ljudet.

Jag är på rigoletto var och varannan vecka, definitivt min favorit biograf, men blir intressant att se hur IMAX blir i solna i höst.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Avstängd

Framtiden ligger i 'On Demand' och inte i Bio. På samma sätt som det är bra mycket bättre när hela säsonger av tv-serier släpps direkt. Kolla film med nära och kära > mängder av randoms. Dessutom är priserna helt galna.

Permalänk
Medlem

Vad det gäller filsystemsfrågan, huruvida diskar tar stryk eller inte vet jag inget om hårddiskarnas tålighet. Det varierar ju mellan diskar, men filsystem är filsystem. De har ju journaler och vissa nya har ju checksums mm så jag tror fasen att de kan reparera sig om det behövs. Serverdiskar för övrigt har väl hyggliga garantier och det vore ju lämpligt om HDD tillverkare gjorde vad de kan för att se till att strömförlust skapar mer problem än vad som är ohanterbart.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

;D

Framtiden är oculus rift till alla besökare och filmen är inspelad på en 360 kamera..

Permalänk
Inaktiv

Tyckte det stod "Glöm smattrande popcornätare" eller något i den stilen ^^

Hade varit underbart. Alldeles för många retards på bio idag som käkar chips/popcorn med öppen mun som man hör tydligt 10 platser bort.. För att inte tala om alla invandrargäng som ska störa.
Men ofta kul gå på bio ändå om man överlever dessa.

Permalänk
Medlem

Skulle nya filmerna släppas på DVD/Bluray eller att man att man kan streama hemmifrån samtidigt som filmerna släpps på bio skulle inte en jävel gå på bio...

Permalänk
Medlem

Mysteriet 3D-glasögonen

Förr återanvände SF Bio 3D-glasögonen, men inte nu längre. De skickades till ett företag i Tyskland som tvättade dem, plastade in och skickade tillbaka, men det har blivit för kostsamt. Filmstaden Sergel har exempelvis cirka 1200 platser, med fyra-fem 3D-föreställningar per dag och kan förbruka cirka 5000 par glasögon per dag. Glasögonen har plötsligt växt och blivit en masstillverkad förbrukningsprodukt. Om biobesökarna tar med dem hem spelar inte så stor roll för i massproduktion har kostnaden blivit försumbar.

Man kan ju tycka det är slösaktigt, om inte annat för miljön, att bara slänga glasögonen efter föreställningen, men fundera på miljöbelastningen som uppstår om de skulle samlas ihop, transporteras till Tyskland, tvättas, paketeras och köras tillbaka till Sverige och distribueras.

Tyvärr kan de inte användas till 3D-TV. Tyvärr kan de inte heller användas som solglasögon. Det vore direkt farligt. Men de kan bli till intressanta kamerafilter.

Dold text

Det verkar inte vara några uppmaningar på att spara dessa brillor eller pantsätta dem som en del av biljetter etc. (antagligen är de ju en del av biljetten men då är de i så fall det för varje biljett och jag betalar för ett nytt par vid varje föreställning vare sig jag har gamla brillor eller inte)
Nån smart lösning måste ju finnas men som vanligt är kapitalismen i första rummet och slöseri får härja fritt. I landet lagom pantas det ju så förbaskat mycket redan så varför inte?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Mer sånt

Till alla er som gnäller på alla petitesser som tjat och prassel i biosalongerna, jag tyckte samma sak tills dom öppnade bergakungen i gbg. Jag kan inte se på bio någon annan stans nu. Film är alltid bäst på bio, hemmabio har begränsningar, som tex att man inte har 150m^2 stora väggar hemma...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Åh, nu när jag läser om BIO längtar jag så inåtihelvete till Ted 2. Kommer väl vara jag som skrattar ihjäl mig på bion.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Bra artikel! Mer sånt

Till alla er som gnäller på alla petitesser som tjat och prassel i biosalongerna, jag tyckte samma sak tills dom öppnade bergakungen i gbg. Jag kan inte se på bio någon annan stans nu. Film är alltid bäst på bio, hemmabio har begränsningar, som tex att man inte har 150m^2 stora väggar hemma...

Hemmabio har dock en ofantligt bra fördel. Man kan pausa och gå på toan utan att behöva köa. Och poopning är helt klart bäst hemma. Kanske man skulle kompromissa och installera hembio inne på muggen lol.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bra artikel, med frågetecknet 400Gb är för mycket att skicka över nätet?
Det är en timmes nedladdning med 100Mbit lina, så struntprat.

Sen kan man ju tycka att när allt är digitalt kunde vi få komma åt filmerna på laglig väg utan att åka till någon lokal....

hur räkna du ut det...? ca 10 MB/s med en 100Mbit lina...

10x60(sekunder) = 600MB
600x60(minuter) = 36000MB

36000MB = 36GB